Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekkast in eenvoudigste vorm...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Kweekkast in eenvoudigste vorm...

Korting op 420shop
    Binnenkort verhuis ik naar mijn nieuwe appartementje en ik denk (dacht..?) eraan in een apart kamertje daar een oude kleerkast om te bouwen naar een eigen kweekkastje, puur voor eigen verbruik. Het is daarbij helemaal niet de bedoeling een massa plantjes te zetten of een maximale oogst te halen. Gewoon wat stuff voor eigen occasioneel verbruik is voldoende. Dat het niet enkel zou gaan om een lampje in de oude kast te hangen, wist ik ook wel. Maar nu ik me wat verder informeer op dit forum begin ik zo mijn bedenkingen te hebben. Elektische schema's, afzuigsystemen, veiligheidsrelais,... zo ingewikkeld had ik het eerlijk gezegd niet verwacht. Ik ken dan natuurlijk ook niet veel af van elektriciteit en je kan me ook niet echt een handige harry noemen. Daarom begin ik ook te denken dat ik het hele idee maar beter laat varen. Ik wil geen ganse buurt zonder elektriciteit zetten of de ganse boel in de fik laten draaien.
    Daarom vraag ik me af of er geen eenvoudigere, en vooral compleet ongevaarlijke, manier is om gewoon enkele plantjes te kweken voor eigen verbruik? Ik wil best wat verluchtingsgaten in de kast boren - daar kan ik hooguit mezelf mee bezeren - of andere kleinere aanpassingswerken doen. Maar van de elektrische bedrading aan meterkasten of dergelijke ga ik mijn handen houden

Iemand een idee / basisplan voor een simpele oplossing? Alvast bedankt!

Re: Kweekkast in eenvoudigste vorm...

Je hebt niet veel nodig, voor een beetje een fatsoenlijk kweekje alleen een 400 watt of hoger lamp, afzuiging (kan al met PC fans), koolstoffilter tegen de geur en wat isolatiemateriaal. Hooguit nog een beveiliging tussen de lamp en de tijdschakelaar en je bent klaar voor de kweek. Is echt niet zo ingewikkeld allemaal.
    Poepzak 2015 - Amnesia, AK47, Red Purps, Auto Bubble & Sweet Mango Autoflower

Comment

Als je werkt met spaarlampen hoef je niets ingewikkelds zelf aan te sluiten.

Hoe groot is de kast? Van daaruit kunnen we helpen denken over lampen en afzuigingen.

Comment

Voor zover ik correcte conclusies kan trekken uit de vele posts op dit forum, lijkt het idd aangewezen te werken met een LED-verlichting.
        Ik moet de kast eens juist nameten, maar ze is iets van een 100 of 120 cm breed (met twee schuifdeuren vooraan), 50 cm diep en 200 hoog schat ik. (Staat momenteel bij zus in garage, vandaar dat ik exacte afmetingen nog niet ken).
        Voor verluchting lees ik hier, worden meestal pc-fans gebruikt. Hoe die aan te sluiten is voorlopig nog een raadsel, maar ik lees hier verschillende tips dus denk dat dat nog wel zal lukken eens ik er wat meer lectuur over doorgenomen heb.
        Daarnaast lees ik ook nog over koolstoffilters, bevochtigers, meetapparatuur (ik veronderstel voor warmte en/of luchtvochtigheid),... Vandaar dat het totale plaatje me wat ingewikkeld lijkt om met mijn twee linkerhanden in elkaar te knutselen

Comment

Je kan inderdaad met LEDs werken, maar voor zover ik de kweekverslagen zie is je opbrengst niet hoger dan met spaarlampen maar de aanschaf wel VEEL duurder.

Een PC-fan werkt op 12 volt, dus je hebt een adapter nodig. Misschien heb je er nog eentje liggen, van een oude modem/printer/weetikveel (ikzelf heb een DOOS vol oude voedingen) maar anders kun je ze kopen bij iedere electronica-shop.
          Je kan natuurlijk ook een badkamer-ventilator kopen bij de bouwmarkt. Die dingen werken gewoon op 220 volt.

Maar ja, als de handleidingen op dit forum niet duidelijk genoeg zijn, dan weet ik niet of we je kunnen helpen... Mij gaat het dan te veel tijd kosten in ieder geval. Er zijn hier altijd mensen (mij incluis) die bereid zijn gerichte vragen te beantwoorden, maar het moet niet ontaarden in handje vasthouden.

Comment

Ik zou de moeite niet doen voor die (zoals je zelf zegt) "wat stuff voor eigen occasioneel verbruik"
            Haal een paar gram bij de shop en bewaar het luchtdicht. Kun je maanden mee doen toch ?
            Dat scheelt je het risico van uitzetting of brand, en je kunt het geld wat je over houdt aan een leuke andere hobby besteden.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Wel ik heb uiteindelijk nog wel wat tijd tot de effectieve verhuis dus ga me nog wat verder informeren via de vele posts op dit forum, en dan zal ik wel zien of ik er aan begin of niet. De kast is overigens 100x60x200. Ik zal even proberen een foto ervan te posten, misschien is de conclusie dan al duidelijk; valt niets mee aan te vangen.

Heb voor de electronica inderdaad al eens bij wat oude spullen gaan zoeken en heb zo al enkele PC-fans kunnen vinden. Vermoedelijk zal ik nog wel wat andere zaken kunnen recupereren ook. Op dit moment vraag ik me gewoon wat af of het met het basismateriaal waar ik over beschik (zowel kast als knowhow, (on)handigheid,...) nog maar gewoon mogelijk zou zijn.

Ik ga gewoon zo juist mogelijk trachten in te schatten wat de "investering' zou zijn, zowel in cash als in tijd, en dan bekijk ik wel of ik een poging waag
              Attached Files

Comment

Als je er een 250W HPS inhangt en een degelijke afzuiging, dan kan die kast zomaar iedere drie maanden 200 gram wiet opleveren. Als je dan toch gaat kweken, met alle risico's van dien, dan zou ik ook zorgen dat het de moeite loont en niet gaan rommelen met oude zooi. Heb je geen handig vriendje die je kan helpen?

't Is maar een mening... Een half jaar geleden stond ik ook voor de keus tussen fatsoenlijk of halfslachtig materiaal, en ik ben blij dat ik voor fatsoenlijk spul gegaan ben.

Comment

Comment

Last edited by Xtreme; 28 November 2011, 15:30.

Comment

Comment

Hoeveel lumen je nodig hebt kun je redelijk benaderen. Cannabis is een C4-plant: dit houdt in dat er nooit lichtverzadiging kan optreden. De maximale lichtdruk van de zon is bij zeer helder weer 130.000 lumen per m2. Beroepskwekers en ook forumleden houden maximaal zo'n 78.000 lumen per m2 aan. Dit komt overeen met een HPS-lamp van 600 watt. Met 250 watt HPS kun je 0.416 m2 optimaal belichten. Dus een oppervlakte van afgerond 65 cm * 65 cm. De buitenste randen van de langste zijde zullen het met iets minder licht moeten doen dan het optimale. Daarmee heb je nog steeds significant meer licht dan de meeste spaarlampkwekers.
                        Last edited by Xtreme; 28 November 2011, 17:57.

Comment

Bedankt voor de info! Helpt me al een eind op weg in de niet zo eenvoudige doch boeiende zoektocht. Ben eens wat gaan rondkijken omtrent de HPS-lamp(en) die ik zou kunnen gebruiken. Die vind je helaas niet zomaar om de hoek merk ik. Ik vind het wel vreemd dat ik er soms tegenkom aan om en bij de 150 euro/st en dan andere weer slechts 40 euro (telkens 250W). Ik vrees dan ook dat ik voorlopig nog wat appelen met peren aan het vergelijken ben, maar het is alleszins wel interessant om er wat meer over te weten te komen en bij te leren. Ik hou ook nog de piste "werken met spaarlampen" in het achterhoofd en ga me nu zo goed mogelijk proberen te informeren. Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!

Comment

ik ga net beginnen met een voorgroei/lowrider hok
                            volg gerust de bouw daarvan mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NederBelg View Post
                              Bedankt voor de info! Helpt me al een eind op weg in de niet zo eenvoudige doch boeiende zoektocht. Ben eens wat gaan rondkijken omtrent de HPS-lamp(en) die ik zou kunnen gebruiken. Die vind je helaas niet zomaar om de hoek merk ik. Ik vind het wel vreemd dat ik er soms tegenkom aan om en bij de 150 euro/st en dan andere weer slechts 40 euro (telkens 250W). Ik vrees dan ook dat ik voorlopig nog wat appelen met peren aan het vergelijken ben, maar het is alleszins wel interessant om er wat meer over te weten te komen en bij te leren. Ik hou ook nog de piste "werken met spaarlampen" in het achterhoofd en ga me nu zo goed mogelijk proberen te informeren. Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!
                              Bij growshop Alien koop je een 250 watt HPS-lamp inclusief voorschakelapparaat voor 72.50 euro. Een lamp van 250 watt kun je nog over een omnirex-timer schakelen. Je hebt dan geen relaiskast nodig. Vanaf 400 watt en zeker vanaf 600 watt moet de lamp wel over een magneetrelais lopen i.v.m. de grote stroompiek bij het opstarten. Werken met spaarlampen doe je alleen als het niet kan zoals het moet: je staat met 3-0 achter voor je begint met spaarlampen ten opzichte van HPS-lampen.
                              Last edited by Xtreme; 28 November 2011, 19:16.

Comment

Bezig...
                              X