Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmtewisselaar gebouwd.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Warmtewisselaar gebouwd.

Ik zie dat ze in amerika (daar zeg je zoiets) minder en minder met in- en uitlaat werken.
    Gewoon via airco en CO2 en O2 regelaar de tent/ruimte reguleren ...
    Minder kans op ziektes en minder schommelingen, qua energie en kostprijs denk ik da het niet veel verschil maakt

Comment

Had naar aanleiding van je link al ff lopen googlen over tegenstroomprincipe en zal dit dus zeker nog verder uit moeten denken. Kon dit hok daar sowiezo niet zo 123 op aanpassen wat afvoer betreft.
      Van dat radiateur idee ben ik overtuigd van z'n werking wat betreft een constante aangename warme lucht toevoer voor een relatief laag wattage. Beter te reguleren is dan al het betaalbare electrische dat ik tot nu tegengekomen ben..
      Door het vat in het hok te zetten gaat er nog minder warmte verloren en zou dat het rendement alleen maar ten goede komen.
      Tegenstroomprincipe moet ik mezelf nog maar n's goed in vastbijten alvorens een nieuw hok te knutselen..

Comment

Even rekenen aan luchtverwarming. Lucht heeft een warmte-capaciteit van 900 J/(m3*K). Met andere woorden: Als je op een koude dag een kuub lucht wil opwarmen van 0 naar 20 graden, dan kost je dat 20*900 Joule, is 18.000 Joule.

Stel dat je een afzuiging hebt van 300m3/uur. Da's zo'n beetje gemiddeld geloof ik. Dat is 0.08m3 per seconde. Dat betekent dat je 0.08*18.000 joule per seconde nodig hebt, = 1500 watt.

Het maakt helemaal niks uit of je een radiator gebruikt, of een auto-radiator, of een verwarmingsbak - 1500 watt is wat je nodig hebt.

Nou zul je niet die volle 300 m3 afzuigen. Ik neem aan dat je fancontroller laag staat, dus dat je toekan met misschien 500 watt - maar het principe blijft. Je kan niet efficienter verwarmen.

Een kachel in je kast heeft een rendement van 100%, en alles wat je er buiten de kast met kachels doet kan het rendement alleen maar omlaag halen.

Tenzij je natuurlijk een warmtewisselaar gebruikt - wat me terugbrengt om mijn uitleg van het tegenstroomprincipe, die terechtkwam in de laatste post van een bladzij, wat geen goede plek is. Dus hier is nogmaals, in strijd met alle forumregels:

Het tegenstroomprincipe volgens Blani:

tegenstroomprincipe.pdf
        Last edited by Blani; 12 January 2012, 00:29.

Comment

Mooie uitleg Blani
          Duidelijker dan dit kan niet!
          Anyway ik denk dat we ons nu meer moeten focussen op wat dan het ideale ontwerp is voor in je hok

Grtz

Comment

P1000380.jpgP1000379.jpgP1000378.jpgP1000369.jpgP1000368.jpg

Berekeningen en kennis van je neem ik niet in twijfel.. Laten we het erop houden dat ik een uiterst effectieve verwarming aan het maken ben. En geloof me, het werkt.

Op of aanmerkingen altijd welkom..

Comment

1 woord.

Wauw

Mooi werk, ziet er veelbelovend uit.
              Wat is je uitleg hierachter?

Grtz

Comment

Het is prachtig gebouwd, maar ik snap er geen hout van... Vertel!

Comment

P1000123.jpgP1000122.jpg
                  Dit is de bodem van m'n hok zonder toeters en bellen. Een passieve luchtinlaat van 5x grotere diameter dan m'n afvoer. Hierbovenop komt dan 'de lichtsluis die gelijk de aangezogen lucht door de vele gaten over m'n hele hok verspreid..

Onder deze luchtinlaat heb ik een rediateur van een Kangoo gemonteerd welke aangesloten is op enerzijds een eheim aquariumpomp en anderzijds uitmondt in het ander vat.
                  Deze vaten staan dan weer in verbinding met elkaar zodat waterniveau gelijk blijft.
                  2 vaten is enkel omdat deze constuctie minste ruimte inneemt.
                  Dus; in ene vat het pompje in het ander vat 150 watt aquariumthermostaat en de retour vanaf de radiateur.(geel = retour, rood = pomp)

Door de vaten in het hok te zetten gaat er geen warmte verloren. Doordat ik met een minimale onderdruk kweek warmt de lucht goed op, terwijl het door de radiateur aangezogen wordt..

Electrische kacheltjes krijg ik altijd ruzie mee en mijn mening is dat ze door de constante luchtverplaatsing maar moeilijk te reguleren zijn en de warmte mooi spreiden is er al helemaal niet bij.. Vandaar beetje prullen..

Comment

Ik denk dat je temperatuur prachtig controleerbaar wordt, veel beter dan met een kacheltje. Een goeie inlaattemperatuur is belangrijk voor je plantjes.

Maar ik ben benieuwd of je 't gaat redden met 150 watt. Hou ons op de hoogte.

Comment

Theoretisch allemaal goed en wel hoor, maar waarom hebben we nog niet allemaal zo'n systeem thuis staan? Kostprijs waarschijnlijk...
                      Blani, hoe ga je 5 warmtewisselaars na elkaar plaatsen en het geheel nog een beetje compact en hanteerbaar houden ?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit ook fantastisch maar het moet nog een beetje realiseerbaar zijn, tenzij je een superhandige klusser bent met een halve garagebox plaats om je warmtewisselaar te plaatsen...

Comment

Kweken is voor mij van A tot Z een hobbie en daar hoort ook n mooi veilig hokkie bij,vergeleken met de shop is het nog steeds bijna gratis..
                        Deze neem ik later mee tehuis in om er vervolgens in begraven te worden.. whehehe

Comment

Hoe ik dat doe? Kijk op pagina 1 van deze discussie. Daar staan de foto's.

En ja, voor een hoop van mijn ideeen moet je een superhandige klusser zijn. Bedankt voor het compliment.

@Flierefluiter: Ik ben er ook zo een die meer tijd besteed aan de kast dan aan de plantjes. Ik zou in plaats van een kweekverslag beter een kast-verslag kunnen bijhouden. Het is ook zo leuk he, dat geknutsel...

Comment

Gaat nie bestaat nie ist motto.

---------- Post added at 03:21 ---------- Previous post was at 03:19 ----------

Wel knutselen met jointje erbij trouwes. Anders begint het weer teveel op werken te lijken.. whehehe

---------- Post added at 03:24 ---------- Previous post was at 03:21 ----------

Mocht ik met die 150W niet uitkomen, heeft 2x 75W een groter contactoppervlak dus hoger rendement dunkt mij..
                            3x50...
                            Nou sla ik door, blue mistic is heftig, ondanks groot pheno verschil lang geleden dat iets er zo inhakte...

---------- Post added at 03:38 ---------- Previous post was at 03:24 ----------

maar waarom hebben we nog niet allemaal zo'n systeem thuis staan?
                            -
                            Zo'n systeem hebben we juist allemaal thuis staan..

Comment

Dit is de bodem van m'n hok zonder toeters en bellen. Een passieve luchtinlaat van 5x grotere diameter dan m'n afvoer.

Comment

true monty!

Comment

Bezig...
                                X