Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmtewisselaar gebouwd.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Warmtewisselaar gebouwd.

    Korting op 420shop
    Ik zat eens te rekenen aan mijn stookkosten - en kwam op 60 euro verwarmingskosten per maand alleen voor mijn plantjes. Ik heb onmiddelijk een warmtewisselaar gebouwd. Het was een klus, en een paar tientjes aan materiaal. Maar als 'ie werkt, en als het een beetje koud wordt buiten, dan heeft 'ie zich in een maand tijd terugverdiend.

    De berekening:
    Mijn plantjes voelen zich prettig als de lucht binnenkomt op een temperatuur van 18 graden, en het hok verlaat op 28 graden. Ik kan op zich wel koudere lucht aanvoeren, maar dan komen er plantjes ernstig op de tocht te staan. Met de buitentemperatuur van het moment moet ik dus wel voorverwarmen, van zeg 8 naar 18 graden.

    In de schuur waar mijn hok staat is geen gas, alleen electra. Dat wordt dus electrisch voorverwarmen - maar wat gaat dat kosten? Da's vrij eenvoudig uit te rekenen.

    Mijn lamp trekt 400 watt. Mijn ventilator is zo afgesteld dat de lucht in de kast wordt opgewarmt van 18 naar 28 graden.
    Hoeveel energie heb ik dan nodig om diezelfde lucht eerst op te warmen van 8 naar 18 graden? Hetzelfde: 400 watt. (give or take: warmere lucht warmt wat sneller op, vochtige lucht wat minder, ik vergeet verdamping...) maar in grote lijnen: Ik moet 400 watt neerzetten aan voorverwarming. Mijn lamp draait maar 12 van de 24 uur, maar mijn voorverwarming moet 24 uur draaien, want mijn ventilatie draait door, met dit weer permanent op de laagste stand.
    Mijn lamp kost 30 euro per maand. Verwarming dus 2 keer zo veel, 60 euro per maand - als de buitentemperatuur 8 graden is. Bij -2 graden is het al 120 euro. En al die energie gaat via je ventilatie naar buiten.

    Pieuw!

    Aan de slag dus, om de warmte terug te winnen. Voila, een warmtewisselaar a la Blani:
    warmtewisselaar_001.jpg

    Daar komt dan nog een afdekplaat overheen.

    Het idee is als volgt:
    warmtewisselaar_003.jpg
    Als je lucht een ruimte uit blaast (met bijvoorbeeld een kweekkast) dan komt er ook lucht naar binnen. In mijn schuur is dat door een brede spleet in een buitenmuur. De rest van de schuur is potdicht; deze spleet heb ik speciaal gemaakt. Die koude lucht wordt door een smalle kast gezogen waar de warme lucht in een aluminium pijp doorheen kronkelt. Volgens het tegenstroom-principe moet ik zo een behoorlijk deel van de warmte kunnen terugwinnen, en hopelijk voorverwarming overbodig maken.

    De afgekoelde lucht komt vervolgens aan de rechterkant in een geluidsdemper: Een labyrinth van glaswol. Werkt uitstekend. Van daar stroomt het door een openstaand klapraam naar buiten.

    Met de afdekplaten ervoor:
    warmtewisselaar_002.jpg

    En nou maar hopen dat het werkt! De lamp brandt nu, dus over een uurtje ga ik eens kijken hoe het zit met diverse temperaturen.

    Pfff.... Ik heb een jointje verdient.

    #2
    Re: Warmtewisselaar gebouwd.

    Dat heb je zeker, mooi projectje zeg ! En : naarmate het kouder wordt is er dus een groter warmteverschil tussen beide luchtstromen wat de warmteuitwisseling ten goed komt. Ik vind het geniaal.
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #3
      Re: Warmtewisselaar gebouwd.

      geniet van je jointje! leuk idee!

      ben ook benieuwd wat het gaat doen, veel succes ga dit even volgen.

      Comment


        #4
        Re: Warmtewisselaar gebouwd.

        Als dit werkt ben je geniaal bezig! En ik hoop dat het werkt, want ik zit met een zelfde soort probleem.

        Fingers crossed. Ik blijf je volgen.
        Ge kijkt mar, dan kande altijd nog mar zien.

        Comment


          #5
          Re: Warmtewisselaar gebouwd.

          De meetresultaten laten even op zich wachten. Mijn kast wil niet lekker opwarmen vanavond. Ik heb dan ook de hele dag de stekker eruit gehad (het was toch "nacht" voor de plantjes) en het hele spul was afgekoeld tot 11 graden toen ik het weer aanzette. De arme plantjes waren dus verkleumd tot op hun wortels, en het duurt even om dat hele spul weer warm te krijgen.

          Wat ik net zag, bij een slordige meting, was dat ik 1/3 van mijn energie terugwin. Da's niet zoveel als ik gehoopt had, maar nog steeds significant. Er volgen zorgvuldige metingen zogauw mijn kast boven de 25 graden is.

          Comment


            #6
            Re: Warmtewisselaar gebouwd.

            jup, betere resultaten als het tempverschil groter is..
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #7
              Re: Warmtewisselaar gebouwd.

              Ik denk dat om op 50/50 uit te komen je wellicht de luchttoevoer even lang moet maken als de luchtafvoer. De toevoerstroom gaat nu sneller dan de afvoer en krijgt dus geen tijd genoeg om goed op te warmen. Tenminste, dat denk ik. Maar ik kan het natuurlijk ook volledig mis hebben.

              I stay tuned.
              Ge kijkt mar, dan kande altijd nog mar zien.

              Comment


                #8
                Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                @Dreejke: Met de juiste pijplengte en een groot genoeg oppervlak kan je vrijwel alle energie terugwinnen. Niks geen 50%; zeg maar 90%.

                Nou had ik niet op 90% gehoopt met mijn simpele pijpjes. Ik heb geen koelribben en geen 10 meter pijp - en daarbij interfereren de kronkels in mijn pijp een beetje met een nette tegenstoom. Maar ik ken geen natuurwet die zegt dat de twee stromen dezelfde lengte moeten hebben, en ik ken veel natuurwetten.

                Ik had gehoopt op 60%. Ik blijf net zo lang meten tot dat eruit komt.

                Comment


                  #9
                  Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                  lol, de betere studieopzet - en als het niet zo werkt gewoon de meter aanpassen whoehahaha
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #10
                    Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                    Hmmm... Ik bedenk net dat ik geen rekening heb gehouden met condensatie. Morgen eens kijken of ik een lekbak had moeten installeren.

                    Wat me ook weer op een ander idee brengt. Werkt mijn apparaat niet als kachel, dan kan ik er altijd nog jenever in gaan stoken.

                    Comment


                      #11
                      Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                      De metingen zijn binnen!
                      warmtewisselaar_test.jpg

                      Kort gezegd: Ik koel mijn uitlaat 7 graden af, en warm daarmee de inlaat 7 graden op.

                      Het totale verschil is 17 graden, waarvan ik er 7 terugwin. Mijn rendement is 7/17 = 0.4 . Beetje magertjes...
                      Maar aangezien ik met de huidige buitentemperatuur 90 euro per maand had ingeschat aan stookkosten en daarvan 40% bespaar, win ik 36 euro per maand - zeg maar 40. Dat was precies de prijs van het geheel, dus half januari heb ik 'em eruit - als het niet gaat vriezen. Dan verdien ik 'em nog dit jaar terug.

                      Mwah... Niet helemaal wat ik gehoopt had, maar 't komt in de buurt.

                      Comment


                        #12
                        Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                        tof project,tof dat je wil het wil delen ookecht super idee

                        Comment


                          #13
                          Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                          Het is niet echt mijn idee hoor. Warmtewisselaars met tegenstroom vind je in vogelpoten, vissekieuwen, airconditioners, wasdrogers, koeltorens en zweedse huizen, om maar wat zijstraten te noemen. Ik was het ook al maanden van plan (ik beschouw het eigenlijk als een no-brainer) maar wat kweken betreft leef ik bij de dag: Ik los geen problemen op voor ze ontstaan. Je weet maar nooit wanneer de smurfen je komen pesten, dus 10 jaar vooruit denken heeft weinig zin, helaas. Anders zou ik me toch een prachtige kast bouwen...

                          Comment


                            #14
                            Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                            Heb zelf al tijden zoiets zal ns een foto maken.
                            Watervat mett hermostaat aquariumpompje en tuinslang door/langs je inlaat leiden. Beter onderbreek je de tuinslang met een stuk koper daar dit meer warmte afgeeft..

                            Ik ben van 2000watt kachel naar 175 watt gegaan met betere resultaten..

                            Als vat 2 emmers in elkaar met purschuim ertussen voor de isolatie..

                            suc6

                            Comment


                              #15
                              Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                              Super tof dit hhihihi goed over nagedacht. Ik blaas gewoon in mijn flatje af en haalenkel verse lucht van buiten, lekker warm in de flat, hihi.

                              Comment

                              Bezig...
                              X