Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmtewisselaar gebouwd.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Warmtewisselaar gebouwd.

    @ fl13r3flu1t3r,

    Wanneer ga je de foto plaatsen? Ik ben zeer benieuwd hoe je het hebt gedaan. Van 2000 Watt naar 175 Watt is zeker de moeite.



    @ Blani

    Ga je op de een of andere manier nog verbeteringen aanbrengen?
    Ge kijkt mar, dan kande altijd nog mar zien.

    Comment


      #17
      Re: Warmtewisselaar gebouwd.

      M'n kuip staat op het leidingwerk..
      Over weekje of wat oogsten, zal dan foto plaatsen.

      Comment


        #18
        Re: Warmtewisselaar gebouwd.

        @Dreejke: Ik ga vast nog wel verbeteringen aanbrengen - maar ik weet nog niet welke. Ik zie niet hoe ik de warmtewisselaar nog verder kan opvoeren, maar wie weet krijg ik nog een brainwave eerstdaags. Misschien moet ik eerst de kweekkast zelf eens fatsoenlijk isoleren, of zorgen dat de deuren echt perfect sluiten.

        @Flierefluiter: Ik ben benieuwd naar foto's, want je uitleg begrijp ik niet helemaal. Je draagt de luchtwarmte over op het water, maar hoe raakt het water zijn warmte weer kwijt?

        Comment


          #19
          Re: Warmtewisselaar gebouwd.

          Jo Blani,

          Precies andersom, ik gebruik water als radiator om m'n lucht op t warmen.

          suc 6

          ---------- Post added at 22:51 ---------- Previous post was at 22:38 ----------

          Ideetje;
          Mooiste zou zijn om koude luich door een autoradiator aan te zuigen. Deze radiator sluit je dan aan op een pompje in een verwarmd geisoleerd vat, Zo creer je je eigen mini cvtje.
          Dat is beetje zelfde idee als ik nu heb alleen veel beter vanwege lamelletjes..

          Deze staat nog in planning, maar zal zeer zeker effectief warme lucht leveren, ook in een wat groter hok.

          Smookse

          Comment


            #20
            Re: Warmtewisselaar gebouwd.

            Okee, water om je lucht op te warmen... maar wat warmt dan je water op?

            Als ik met een autoradiator aan de slag ging zou ik er 2 nemen: eentje in de aanzuiging en eentje in de afzuiging, met een gesloten vloeistofstroom door de twee. Daarmee kun je max 50% terugwinnen. Met mijn tegenstroom is dat theoretisch >90%, maar aangezien ik daarvan maar 40 haal zouden 2 radiatoren best eens beter kunnen werken.

            Comment


              #21
              Re: Warmtewisselaar gebouwd.

              Hier is een waterdicht plan aant ontstaan.
              Ook je uitlaatlucht gebruiken is idd slimme zet..

              Smookse

              ---------- Post added at 09:06 ---------- Previous post was at 08:57 ----------

              Water wordt door aquarium thermostaat op 32 graden gehouden..
              Als je gloeilamp in een koperen spiraal laat branden zullen veel hogere watertemp gehaald kunnen worden..
              Denk alleen dat die uitblaas radiator misschien teveel water afkoelt.
              Denk dat die radiator voor je inzuig rustig 40graden mag worden om je lucht van 8 naar 18 te stuwen..

              Smookse

              Comment


                #22
                Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                Als ik je goed begrijp, Flierefluiter, dan win jij helemaal geen energie terug aan je uitlaat. Je verwarmt je inlaat, alleen doe je dat niet direct maar via een watervat dat je electrisch verwarmt. Als dat zo is, dan bespaar je helemaal niet. Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een bepaalde hoeveelheid lucht te verwarmen, en of je die energie nou direct of indirect toevoert maakt helemaal niks uit.

                Ik zal je wel verkeerd begrijpen, want anders zou je een besparing van 0% hebben, terwijl je toch waarschijnlijk zorgvuldig je besparing hebt uitgerekent. Kortom: Ik ben verdwaald. Help!

                Comment


                  #23


                  ---------- Post added at 23:18 ---------- Previous post was at 23:16 ----------

                  Volgd???

                  Comment


                    #24
                    Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                    Ik moet je even waarschuwen, Flierefluiter. Deze discussie gaat dezelfde kant op als een discussie over lampen, een poosje geleden:

                    Daar kun je uit lezen dat ik behoorlijk zeker ben van mijn kennis over energie, maar dat het merendeel van het forum daar anders over denkt. Ik ga er nog steeds uit dat ik gelijk heb, en blijf lekker op hetzelfde spoor doorstampen.

                    Een luchtstroom verwarmen kost een bepaalde hoeveelheid energie, en het maakt niks uit hoe je die energie toevoert. Wat jij gebouwd hebt bespaart niets; het is gewoon een omslachtige verwarming van je instroom. Het is wel weer een goede verwarming. Ikzelf ben eindeloos aan het rotzooien geweest met een radiatorkacheltje in een klein voorverwarmhokje, maar dat heb ik opgegeven omdat ik het niet stabiel kreeg. Jouw methode is makkelijk stabiel te krijgen, dus zeker de moeite waard - maar energie besparen doet het niet.

                    Als je de uitlaat door hetzelfde vat zou leiden, (met of zonder radiator-tussenstap) dan zou je weer wel energie terugwinnen en besparen. Als er dan nog warmte bij moet in het vat kan dat met de spiraal en de thermostaat, dus dan heb je een prachtige, zuinige, stabiele verwarming. Hmmm....

                    Ik weet weer niet of een koperleiding om je HPS een goed idee is. Die vangt namelijk net zo veel licht af als warmte, dus je zou een 400 watt HPS naar 600 moeten opwaarderen om ook je koper te kunnen verwarmen en belichten. Lijkt me niet geweldig.
                    Ik ben niet thuis in "cooltubes", maar loopt daar niet koelwater doorheen? Dat zou ideaal zijn als voorverwarming.

                    Overigens moeten we niet te ver gaan. Als je 100% van je warmte terugwint, dan verandert je kast in een kernfusiereactor.

                    Comment


                      #25

                      Comment


                        #26
                        Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                        Efficient lucht opwarmen is niet zo moeilijk. Iedere gloeispiraal (of radiator) in je luchtstoom heeft een rendement van 100% verwarming. Tenslotte: Als de electrische energie niet als warmte wordt overgedragen op de lucht, waar gaat 'ie dan wel heen?

                        Warmte kan een vorm van licht zijn, in de vorm van infrarood-straling - maar over het algemeen is licht niet hetzelfde als warmte.
                        Licht wordt wel heel snel omgezet in warmte. In je kast duurt dat misschien een microseconde. Licht is dus maar een korte tussenstap tussen electrische energie en warmte.

                        Comment


                          #27
                          Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                          Ok. Ik zwijg..

                          Smookse

                          Comment


                            #28
                            Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                            Ik heb je toch niet de mond gesnoerd hoop ik? Dat was helemaal niet de bedoeling. Ik vind het leuk om kennis over te dragen.

                            Ik zal het ook nooit iemand kwalijk nemen dat hij dit soort dingen niet weet. Ikzelf ben een totale sukkel in economie, sport en cultuur, dus waarom zou een ander geen leek mogen zijn in mijn vakgebied?

                            Alleen als mensen niet komen met eerlijke, open vragen maar met arrogante onzin, beledigingen of verwijten, dan raak ik geirriteerd.

                            Terug on topic: Ik had dus ge-experimenteerd met een kachel in een kleine voorverwarm-kast, en kreeg dat niet stabiel. Dat ding was dus netjes 100% efficient, maar werkte niet. Jouw oplossing werkt wel. Laten we dat niet vergeten.

                            (En laat ik je niet vervelen met de cosinus-phi en opslingering die mijn kastje frustreerden doordat kachels niet met een fatsoenlijke P-I-D-thermostaat zijn uitgerust.)

                            Comment


                              #29
                              Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                              Whehehe,
                              Niks gesnoerd.. Ga alleen niet in discussie met iemand die er duidelijk verstand van heeft.. Voortaan ben je de lul voor als er vragen zijn...whehehe
                              Stug verder prult..

                              Smookse

                              Comment


                                #30
                                Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                                Watervat in de kast zetten.

                                Ook zonder warmte element is het een buffer, want het water, zeker groot vat houdt meer warmte vast dan lucht. De ruimte zal ook langzamer opwarmen en afkoelen.
                                Ik zette soms wel eens water in een vat in de kast als buffer voor temperatuurovergang van dag naar nacht en andersom.

                                Comment

                                Bezig...
                                X