Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmtewisselaar gebouwd.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Warmtewisselaar gebouwd.

    Ik had die verwarmings-kast gevuld met losgestapelde bakstenen. Dat werkte dus niet goed genoeg. Nu staat het kacheltje (radiatortje) in de kast zelf; dat werkt - maar als ik weer problemen heb ga ik een watervat proberen.

    Comment


      #32


      ---------- Post added at 16:35 ---------- Previous post was at 16:30 ----------

      oliegebaseerd kacheltje kan naar het schijnt een afzetting geven op je bladeren waardoor er een verminderde lichtopnae ontstaat met daling fotosynthese en ... de rest snap je wel

      Comment


        #33
        Re: Warmtewisselaar gebouwd.

        @Franky: Ik zal je niet neerschieten. Je ideeen zijn allemaal prima, en realiseerbaar, en het idee om warmte op te slaan als de lamp brandt is nieuw, en goed.

        Maar: Hoe zit dat met dat olie-kacheltje? Moet de olie daaruit verdampen om een afzetting te geven op de bladeren? Ik heb zo'n kacheltje staan (om de nachttemperatuur hoog te houden) en hoop niet dat mijn plantjes daaronder lijden.

        Comment


          #34
          Re: Warmtewisselaar gebouwd.

          Oorspronkelijk geplaatst door Frankyromain View Post
          -Over bakstenen gesproken ... volgende wordt toegepast in de druiventeelt
          Er worden baksteen geplaatst ter hoogte (aan de voet) van de druivenranken. De bakstenen nemen infrarood licht op en stockeren deze als warmte. Bij het ondergaan van de zon en het dalen van de temperatuur, geven de bakstenen hun warmte terug af.
          Het is dus misschien mogelijk om een bepaald product (bvb baksteen) in de kweekruimte te plaatsen om zodoende een vorm van warmtebron te hebben na het uitschakelen van de lampen?
          Als je een HPS-lamp hebt die infrarood licht uitstraalt inderdaad.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #35
            Re: Warmtewisselaar gebouwd.

            Als ik alle ideeen van Franky even op een hoop gooi en door mekaar hussel, dan komt er weer een ander idee uit. Een radiator in de kast, verbonden met een pompje en een fors watervat, dat dag en nacht doorpompt. Niks opwarmen aan de uitlaat; geen aparte opwarm- en afkoelradiator; geen gepruts met bakstenen.

            Overdag warmt het hele spul op tot 27 graden, en blijft de hele nacht warmte uitstralen.

            Als het vat groot genoeg is, de kast niet al te slecht geisoleerd, en als je niet al te veel afzuigt 's nachts, dan moet dat verwarming geheel overbodig maken.

            Comment


              #36
              Re: Warmtewisselaar gebouwd.

              Zal wel een aardig vaatje moeten zijn denk ik Blani (of misschien een vloeistof met grotere dichtheid ofzo ?)... wel een erg interessant idee

              btw :
              Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
              Daar kun je uit lezen dat ik behoorlijk zeker ben van mijn kennis over energie, maar dat het merendeel van het forum daar anders over denkt. Ik ga er nog steeds uit dat ik gelijk heb, en blijf lekker op hetzelfde spoor doorstampen.
              ik ben ook behoorlijk (zeg maar flink) zeker over je kennis mbt energie enzo, en vind het erg leuk daar tegen op te boxen of beter gezegd op mee te surfen. Die discussie spookt nog steeds door mn hoofd af en toe omdat ik ergens iets mis, het klopt allemaal wel maar toch... kan mn vinger er niet helemaal achter krijgen en het theoretisch kader ontbreekt (nog) om daar wat in te kunnen veranderen. Linksom of rechtsom gaat het uiteindelijk helemaal niet om gelijk krijgen maar om een best netelig vraagstuk, en dat zou ik zo graag opgelost zien met wat meer dan "da's logisch" of mijn eigen hippygeneuzel
              Last edited by moreweed; 4 January 2012, 20:05.
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #37
                Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                Denk niet dat je dat vat op lampkracht dan weer opgewarmt krijgt in die 12 uur dat je lampen branden. Of je moet het isoleren maar dan ben je je stralingswarmte kwijt..
                Ga er toch stiekem vanuit dat het idee met die dubbele autoradiateur een van de effectiefste is en een eigenwijze mythbuster zoekt voor bouwprojectje..
                Blijft interressant onderwerp.

                Brainstormse!

                Comment


                  #38
                  Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                  Als je een vat neemt dat schommelt tussen 18 en 28 graden, dan zou je met 85 liter dagelijks 1 kWh (zowat 20 eurocent) kunnen terugwinnen.

                  (Om een liter water 10 graden te verwarmen heb je 42000 Joule nodig, = 42000/3600000 kWh = 0.01166 kWh.
                  Oftewel: met 1kWh kun je 1/0.01166 = 85.7 liter water 10 graden verwarmen.

                  Een 600watt lamp gebruikt in 12 uur tijd 7.2 kWh. Zou je AL die warmte willen terugwinnen binnen die 10 graden, dan zou je een vat van 7.2*85.7 liter nodig hebben, = 617 liter water.

                  Hmm....

                  Maar goed, dat wil je helemaal niet. Je wilt precies genoeg warmte opvangen om een nachtkacheltje van zeg 250 watt overbodig te maken - dan is het nog amper 300 liter. Hoeveel zit er in een waterbed? Valt dat te combineren?

                  Okee, voor bovenwoners is een buffervat van 300 liter misschien geen optie. Wat heeft een hogere soortelijke warmte dan water? Dat vraag ik niet aan Google maar aan Binas. Water heeft een soortelijke warmte (de hoeveelheid energie in joule die nodig is om 1 gram water 1 graad op te warmen) van 4.2 . Asfalt en cement halen het dubbele, dus dat zullen bakstenen ook wel halen. Gietijzer haalt 5.0 (dus nauwelijks boven water) en dat is een van de betere metalen op dit punt. Eboniet haalt 16.7, maar ik heb geen idee wat voor spul dat is. Keukenzout is 8.8, dus misschien is daar iets leuks mee te doen. Paraffine springt eruit met 29 - een blok van 50 kilo zou een goed begin zijn - maar hoe verwarm je dat door en door?

                  Vandaar dat commerciele opslag liefst natuurlijke, ondergrondse reservoirs gebruikt. Voor mensen met een waterput is dat een optie.

                  Als opslag dus afvalt (en dat lijkt het te doen) dan zijn we toch weer terug bij die warmtewisselaar.

                  (Vergeef me als ik ergens een komma verkeerd heb gezet. Ik zit hier met een lekker jointje, okee, dus vergeef me een enkel foutje.)

                  @Flierefluiter: Om efficient warmte terug te winnen moet je altijd gebruik maken van een tegenstroom. Google eens op "tegenstroomprincipe". Jouw radiators gebruiken dat principe niet, en daarmee limiteer je jezelf op 50% terugwinnen. Tegenstroom heeft een theoretische limiet van 100% terugwinst.

                  @Moreweed: Neem je tijd. Helaas heeft Vale dat topic gesloten, maar als je een nieuwe wilt openen - any time.

                  Comment


                    #39
                    Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                    en voor je het weet ben je aan een vloeibaar zoutreactor aan het knutselen (dehm, waar komt al die energie toch vandaan ?)

                    het is wel goed dat dat topic gesloten is denk ik, alle onderbuikreacties hebben we wel voorbij zien komen toch ? Alleen als ik de spullen bij mekaar heb voor een echte test, of als een correct en doorgerekend theoretisch model zich aandient zou het leuk zijn om er weer eens verder over te bomen. tot die tijd is het gewoon roeien met de overigens uitstekende riemen die we hebben, namelijk dat wat al tientallen jaren geleden bewezen werd door aanmerkelijk slimmere mensen (althans, slimmer dan ik).
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #40
                      Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                      En slimmer dan ik, want ik ben ook maar een naprater van Newton en consorte. Ik ben er alleen in opgeleid en heb er 10 jaar in gewerkt.

                      Ik vond die discussie interessant, om een vrij speciale reden. In het dagelijks leven zou ik er even mijn CV en website bijhalen, en onmiddelijk gelijk krijgen. Op dit forum wil ik mijn identiteit voor me houden, dus ik kan niet zwaaien met credentials - althans, niet met bewijsbare credentials. Valse credentials hebben we ruim voldoende op het net.
                      Ik ben met dit soort discussies (warmtewisselaar dus) de credentials te verzamelen om de volgende discussie over lampen te winnen - dus pas op. Hoe langer je wacht, hoe minder kans je maakt.

                      Haastige toevoeging: Ik heb een draft van een hoofdstuk voor een nog-te-schrijven natuurkundeboek toegevoegd. Het geeft je de volledige theoretische basis die je nodig hebt, in een vorm die je door een fysicus kunt laten bevestigen. Je hoeft tenslotte mij niet te geloven, maar als je het verhaal wel geloofd (na verificatie) dan zou het een goede uitleg kunnen zijn.

                      wat is een watt.pdf
                      Last edited by Blani; 4 January 2012, 23:35.

                      Comment


                        #41
                        Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                        Leuk stuk ! Hierin liggen trouwens niet m'n twijfels over die eerdere discussie hoor, die beslaan een meer praktische kant >offtopic --->

                        ( van meetbaarheid, van warmteoverdracht aan de wanden, van verlies aan energie door middel van UVstraling en andere anders-dan-warmte-energieoverdracht(wat uiteindelijk natuurlijk altijd warmte zal gaan worden maar waar en maakt dat uit of is dat te meten), van de plaatsing van de VSA binnen vs buiten de tent..dat soort dingen. En dan nog een stapje verder naar de geventileerde ruime, en de mogelijkheid van een hete versus meerdere minder hete bronnen om de gegenereerde warmte vast te houden binnen de ruimte ondanks ventilatie. En -heel praktisch als je 400watt HPS vergelijkt met evenredige spaarlampjes, is er uberhaupt nog ventilatie mogelijk... Daar spelen andere natuurkundegrappen in mee, dan is die warmteoverdracht naar de wand en weer terug naar de lucht opeens heel belangrijk, dan is het bereik van de warmtestraling (tot hoe ver in de ruimte is er effect merkbaar/te verwachten) een van de vele zaken om mee te nemen denk ik. Er zal vast weinig verschil zijn, maar dat weinige verschil kan wel significant zijn voor kweekresultaat ivm bv de al dan niet gelijkmatige verspreiding van die warmte, lichtopbrengsten enzocetera.

                        In theorie en theoretische setting heb je volledig gelijk en zou ik een geweldige mafkees zijn om uberhaupt een discussie erover aan te zwengelen, in de praktijk.. blijk ik gelukkig net zo'n grote mafkees om er kanttekeningen bij te bedenken Teveel fantasie... -staat niet op mn CV want daar worden werkgevers wat zenuwachtig van-

                        Het gemak waarmee je je in dergelijke discussies begeeft (versus mijn gewauwel wat langzamerhand vastere vormen aanneemt) geeft al aan dat je gewend bent om daar discussies in te voeren en/of snel gelijk in te krijgen. Of het zou uitmaken als er bekend zou zijn wat je CV inhoudt ... neu voor mij in elk geval niet. Want jij en ik weten donders goed dat je CV geen garantie is voor slim en doordacht bezig zijn. En ik ben helaas bekend geworden met uiterst ondoordachte akties
                        En nog wat : als ik je cv zou kennen zou ik misschien wel eerder dergelijke discussies opzetten in de hoop veel van je te leren (wat nu ook het geval is)
                        Last edited by moreweed; 5 January 2012, 01:24.
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #42
                          Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                          Er zijn verschillende soorten oliekachels natuurlijk
                          -bij verbranding van olie krijg je de klassieke restproducten zoals bij iedere minerale verbranding (co, co2, h2o, zware metalen, zwevende stoffen, etherische olie, enz), bepaalde componenten zetten zich of op de bladeren.
                          -bij opwarming van de olie krijg je uiteraard verdamping

                          Als het kacheltje actief is kan dit de planten ten goede komen door de extra CO2, 's nachts daarentegen zal dit niet zo positief zijn aangezien de planten dan O2 vragen.
                          Denk dat de invloed van C02 en afzetting niet enorm kan zijn, maar mss wel significant. Enkel empirisch onderzoek kan dit uitwijzen

                          Wat betreft watervat in de tent:
                          -watervat goed afsluiten mbt LV in de tent (toprot en zo)
                          -moet er wel water gebruikt worden? -> glycol?

                          Comment


                            #43
                            Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                            Aha, Franky, jij hebt het over een echte oliegestookte kachel. Ik dacht dat je het had over een oliegevulde, electrische radiatorkachel. Dat maakt een hoop duidelijk! Ik dacht al dat mijn radiatortje stond te verdampen.

                            Wat betreft afgesloten watervaten en glycol: Afsluiten zowiezo, maar glycol heeft geen hoge soortelijke warmte. Ik blijf bij Paraffine.

                            @Moreweed: Volgens mij kunnen we prima de discussie voeren over de praktijk van lampen - alleen komen we er nooit uit, maar wat geeft dat? Als we niet kunnen discussieren dan moeten we vervallen tot TV kijken of ganzeborden. Dan maar liever nutteloos discussieren.
                            Ik kan diverse factoren bedenken die meespelen in de afvoer van warmte:
                            - Verdamping
                            - Bekleding/isolatie van de wanden
                            - Plaatsing/reflectiekap van de lamp
                            - Aanwezige massa in de kast, versus massa van de kast zelf
                            - (Zoals je zei) VSA binnen/buiten de kast
                            Om daarover te praten hebben we om te beginnen een goede topic-titel nodig. Het vorige topic was "Wat geeft meer warmte", en die vraag is beantwoord. Zullen we nu gaan voor "Wat heeft meer ventilatie nodig"? Dan kunnen we meteen wat broodje-aap verhalen opruimen over ventilatie berekenen uit volume of vloeroppervlak van de kweekruimte.

                            Comment


                              #44
                              Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                              Lijkt me top, er zweeft nogal wat onzin rond mbt ventilatie.. en er zijn mooie discussies die er aan raken (over relatieve luchtvochtigheid, co2-opname blokkades, schadelijkheid van spaarlampen en nog wat andere)

                              meer diepgaande discussies (al dan niet onzinnig)
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                              Comment


                                #45
                                Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                                Ik mis een stukje informatie om een goed verhaal te kunnen houden. Namelijk:

                                Kan iemand even het volgende voor me doen?
                                - De ventilatie van een kweektent uitzetten;
                                - De lamp aanzetten;
                                - De deur dichtdoen;
                                - Een paar uur wachten;
                                - De temperatuur aflezen en doorgeven. (graag met de grootte van de tent, het wattage van de lamp, en de temperatuur buiten de tent)
                                Je informatie is alleen bruikbaar als je tent niet uitbrand.

                                Je inzet wordt beloond met minstens 1000 woorden aan getheoretiseer over de relatie tussen lamp-wattage (van verschillende soorten lampen) en afzuiging.

                                Comment

                                Bezig...
                                X