Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmtewisselaar gebouwd.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: Warmtewisselaar gebouwd.

    Nou zeg, niemand die even zijn tentje wil tsjernobylen, in naam van de wetenschap?

    Ik heb mijn eigen ruimte even getest - die staat toch leeg momenteel. Ventilatie uit; beveiliging overbrugt; lamp aan; vingers in mijn oren... maar geen knal. Met een 400W-lamp kan ik mijn kast verwarmen tot 25 graden boven de omgevingstemperatuur. Ik had minstens het dubbele verwacht.

    (Mijn kast is 80x100x180, half van enkelsteens baksteen, half van 8mm MDF, rondom "geisoleerd" met bubbelfolie.)

    Een tentje is slechter geisoleerd dan mijn kast en zal dus heus niet in brand vliegen. Kom op, even doorbijten...

    Comment


      #47
      Re: Warmtewisselaar gebouwd.

      toevallig nog 17 spaarlampjes liggen ?
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment


        #48
        Last edited by Stickie; 11 January 2012, 11:23.

        Comment


          #49
          Re: Warmtewisselaar gebouwd.

          Ik kan wel uitleggen waarom ikzelf nooit heb gepraat over een warmtewiel...

          Ik had er nog nooit van gehoord.

          Nu wel dus. Geniaal apparaat, lekker klein, groot rendement. Goed idee - maar niet iets dat ik in mijn schuurtje in elkaar kan knutselen.

          Je ideeen over verbeteringen kloppen. Mijn wisselaar zou een stuk beter worden van langere pijpen, of een aantal dunnere pijpen. Maar ik heb de ruimte niet voor langere pijpen, en (op dit moment) geen zin in het geknutsel van dunnere pijpen. Ik zou mijn normale 12-centimeter afvoer bijvoorbeeld moeten splitsen in 4x6 centimeter. Dat is geen standaard maat in afvoerpijp, dus die zou ik zelf moeten buigen, en dan die 4 pijpen proberen aan te sluiten op 1 afvoerslang, met een hele berg ductape. Het zou er absoluut beter van worden, maar ja, een mens kan niet alles. Er moet niet alleen tijd zijn om te kweken, maar ook om te blowen.
          Last edited by Blani; 11 January 2012, 12:31.

          Comment


            #50
            Last edited by Stickie; 11 January 2012, 13:29.

            Comment


              #51
              Re: Warmtewisselaar gebouwd.

              Watervaten zijn nogal een verbouwing: Een geisoleerde tank, een rond-pomp, twee pijpen door het vat... En persoonlijk win ik daar weinig of niets mee. Zo'n vat heeft een theoretisch maximum rendement van 50%, terwijl mijn constructie 40% haalt, uit een theoretisch maximum van 100%. Mocht ik nog iets willen, dan kan ik dus veel beter mijn huidige tegenstroom-wisselaar verfijnen.

              Dat warmtewiel maakt gedeeltelijk gebruik van een tegenstroom, en belooft dan ook een maximum rendement van 70%.

              Moet ik eens een uitleg schrijven van het tegenstroom-principe, en waarom je daaruit 100% kan terugwinnen in plaats van 50% bij andere principes?

              Comment


                #52
                Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                Ik zie het liever in praktijk toegepast.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #53
                  Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                  Ga je gang, QnQ. We wachten met spanning op de metingen van jouw rendement.

                  Comment


                    #54

                    Comment


                      #55
                      Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                      Nou... die uitleg is niet geweldig. Maar goed genoeg voor het moment.

                      Heb je toevallig een link van een 119-procent warmtewiel? Tenzij het gecombineerd is met een warmtepomp is het in strijd met de natuurwetten, dus die link wil ik wel even uitkammen en afkraken.

                      Comment


                        #56
                        Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                        Dit is em

                        Vond het ook raar, maar zie niet in waar ze dan fout zitten.
                        Nogmaals, mijn kennis is zeer beperkt

                        (en hoe zit het nu met de parafinne - discussie?)

                        Greetz

                        Comment


                          #57
                          Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                          Bedankt voor de link. Er staat "Wanneer men rekening houdt met de recuperatie van vochtigheid, toont de thermodynamische berekening aan dat het momentaan rendement tot 119,8% kan oplopen".

                          Volgens mij zitten ze zich rijk te rekenen. Zij rekenen:

                          Efficiency = verbruik zonder wisselaar/verbruik met wisselaar+winning uit vocht
                          terwijl ze moeten rekenen:

                          Efficiency = verbruik zonder wisselaar/verbruik met wisselaar+bevochtiging+winning uit vocht.

                          Met de eerste berekening kun je boven de 100% komen, met de tweede niet.

                          Zo ken ik er nog wel een. Mijn warmtewisselaar brengt 200 watt aan warmte terug, en daarvoor hoef ik helemaal niets te doen - dus het rendement is oneindig.

                          Ik denk dat die wielen prima apparaten zijn, ondanks hun berekening.

                          Wat paraffine-blokken betreft: Mij niet gezien. Met mijn wisselaar heb ik de zaken prima onder controle, en je moet ook niet te veel warmte willen terugwinnen. Als je 100% terugwint, dan ontploft je kast.

                          Comment


                            #58
                            Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                            Jo Blani,

                            Autoradiateur is binnen,blijf erin geloven, zeker met warm vat in het hok...
                            Pics volgen.

                            Comment


                              #59
                              Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                              @Flierefluiter: Het moesten toch TWEE radiatoren zijn?

                              @Blani: Je laatste formules lijken nergens op. Kun je die even overdoen als je wat minder koffie gezopen en wat meer wiet gerookt hebt?

                              Comment


                                #60
                                Re: Warmtewisselaar gebouwd.

                                Omdat er toch niks op TV is... Een hoofstuk uit mijn natuurkundeboek dat ik nooit ga schrijven, over het tegenstroomprincipe:

                                tegenstroomprincipe.pdf

                                Comment

                                Bezig...
                                X