Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noodzaak HPS voor groeifase?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Noodzaak HPS voor groeifase?

Korting op 420shop
    Hallo forumleden,

Ik heb het idee opgevat om, in plaats van 3 kleine hokjes vol te zetten, 1 groeihok en 2 bloeihokjes te maken waarbij ik na verloop van tijd elke maand iets kan oogsten.

Ik zou graag wat feedback krijgen over de noodzaak van HPS lampen voor de groeifase. Van wat ik tot zover ben tegengekomen, heb ik begrepen dat voor de groeifase zowel TL, Inductie en LED techniek goed werkt. Zit hier eigenlijk nog verschil in? Een groeihokje met TL of LED uitrusten zou me stroom en de noodzaak voor (extra) klimaatcontrol schelen. Graag jullie mening.

Re: Noodzaak HPS voor groeifase?

Ik heb een groeihokje met TL. Werkt prima.

Comment

HPS (hoge druk natrium) heeft een lichtspectrum wat goed aansluit bij de Bloeifase van je plantjes. Natuurlijk is het ook bruikbaar voor de groei maar bij langer groeien zie je langere internodes ontstaan vanwege relatief weinig blauw en veel rood in dat HPS-spectrum. Daar hebben ze dan weer andere lampen voor (hoge druk kwik), ideaal voor langer doorgroeien en compacte plantjes vanwege het meer blauwachtige spectrum van die lampen. Maar : voor de hobbykwekert is dat een beetje onzin, want kleine plantjes kunnen al dat lichtgeweld helemaal niet gebruiken, ze hebben gewoon te weinig fotoreceptoren. Dus is TL een geweldig alternatief > wel de juiste lichtkleur, beter toegespitst op de lichtbehoefte/lichtverwerkingscapaciteit, veel minder verbruik en veel minder warmte ontwikkeling.
      Wat wel zo is is dat kleine plantjes (net als grote trouwens) graag een zo stabiel mogelijke temp hebben -zowel grond als lucht- en dat het kan voorkomen dat je een TLhokje moet bijverwarmen, bv met verwarmingsmatten. Maar goed, dat zou met kwiklampen ook moeten als ze uitstaan en de omgevingstemp zakt teveel onder de ideale temp.
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Klopt allemaal hoor, wat Moreweed zegt. Maar daar wil ik toch wat aan toevoegen:

Ikzelf ontkiem onder 24 uur licht; dan is de temperatuur zowiezo constant en heb je geen kachel nodig. Zijn het een beetje plantjes geworden, dan ga ik naar 18/6 en verwarm in principe niet bij. De plantjes zullen wat langzamer groeien door de temperatuurverschillen, maar dan groei ik ze gewoon wat langer voor. In de groei kan dat.

In de bloei werk je tegen de klok: Na X weken zijn ze rijp, dus in die X-weken wil je zo veel mogelijk groei en bloei hebben. Dan is het tijd om te zorgen voor perfecte voeding, temperatuur, LV en licht om ieder uur van die X weken optimaal te gebruiken.

Comment

Dit zijn goede berichten Klopt het dat de kleur code Cool White de juiste is voor de groeifase? Uitgaande van een hokje van 1x1x120, wat adviseren jullie mij qua wattage op TL (er vanuitgaande dat dit de goedkoopste oplossing is)? Ik wil er 4 plantjes in 30 liter bakken plaatsen. Of is dat ovberdreven en is 11 liter of 20 liter afdoende voor een normale 10-11 weken kweekcylus?

Als ik die andere hokjes met ieder 400watt uitrust en in de ruimte inblaas blijft wellicht die groeiruimte redelijk stabiel?

---------- Post added at 16:51 ---------- Previous post was at 16:49 ----------

En als je met stekken gaat werken? Is er dan nog steeds dat temperatuurverschil? Na dat stressmoment van vervoer dan?
          Zelf ontkiemen en groeien lijkt me ook leuk, maar dat zou alles wel vertragen denk ik.

---------- Post added at 16:55 ---------- Previous post was at 16:51 ----------

En dan schiet me nog de noodzaak voor luchtverversing binnen. Zit hier nog verschillen in voor de beide fases? Uitgaande van een active inlaat, doen jullie dit continu of in interval?

Comment

kleurcodes kan je hier op de site wel vinden robint, en de potmaat of hoeveelheid medium is wat afhankelijk van de soort plantjes die je zet (autoflowertjes hebben maar weinig nodig bv), en sterk afhankelijk van je manier van kweken. Zoals je in de kweekverslagen hier al ziet zijn er veel varianten te bedenken die allemaal prima kunnen scoren mits je je voedingsgifte erop aan laat sluiten. HJM bv doet fantastische dingen in ienieniemie-potjes, en anderen zweren bij 60l speciekuipen.
            Heb je weinig ervaring en wil je het gemakkelijk houden is veel grond handig omdat dat buffert en daardoor vergevingsgezinder is mocht je wat stoms doen met je voeding.

Blani heeft heeft een punt met niet al te druk maken over tempverschillen MITS je het geheel niet onder de 15graden laat komen, daaronder werken plantenzymen erg slecht en is er gewoon weinig vooruitgang.

Luchtverversing doe je vanwege de hoeveelheid CO2 in de lucht, in het begin kan je plantje prima aan de slag met een klein beetje en weinig licht (die TL's), zodra je HPS erboven komt te hangen is het wel vitaal ze te voorzien van voldoende verse lucht. weinig luchtverversing moet je trouwens niet verwarren met weinig luchtbeweging, want stilstaande lucht is een garantie op het kweken van schimmels.
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Duidelijk. Dus tijdens de groeifase in het groeihok minder noodzaak voor CO2 in de lucht, maar luchtbeweging wel noodzakelijk. Ik neem aan dat de luchtbeweging in interval mag gaan? Of zelfs passief dmv bijvoorbeeld 3x per uur afzuiging ivm co2 verversing? Ben benieuwd wat een goed schema van zowel traditionele 400W lampen als TL inzake luchtverversing en luchtbeweging is. In sync met de lampen aan/uit en dan in die uren afzuigen?

Comment

Voor luchtbeweging kun je het best een tafelventilatortje neerzetten of ophangen. Niet direct op de toppen richten. Dag en nacht laten draaien.

Voor verversing: Een 300m3 afzuiging met fancontroller. De controller zorgt dat overdag je temperatuur netjes constant blijft, en dat er 's nachts niet te veel maar wel een beetje wordt ververst.

Beide fans draaien dus dag en nacht.

Overigens: Heb je niet nogal woeste plannen voor een beginneling? Zou je niet beginnen met 1 kastje, om eerst eens te zien of kweken echt jouw ding is?

Comment

Ik ben nu aan het voorgroeien onder tl en spaarlampen en merk voorlopig weinig verschil met voorgroeien onder 400 watt hps. Heb 3 18 watt coolwhite lampen en 4 spaarlampen van 20 watt, kleurcode 5600. 3 euro 90 in de hubo. Dus ik denk niet dat ik nog energie ga verspillen aan die 400 watt. Toch zeker niet in de eerste 2-3 weken.

Comment

Bedankt voor de heldere uitleg. Woeste plannen zijn idd een van mijn valkuilen En dan is dit plan al aardig gereduceerd!

Als ik trouwens naar het uigewerkte schema kijk van 3 kastjes en 1x in de 4 weken oogsten, dan maakt het qua opbrengst en verbruik niet uit. Het grote voordeel zit volgensmij vooral in risico spreiding (als een setup mislukt dan heeft dat theoretisch impact op 4 plantjes ipv 8), daarnaast heb je minder te knippen, te verversen, etc waardoor het niet na 11 weken alle minder interessante dingen (aarde verversen, knippen, schoonmaken, etc) in 1x komen, maar juist verdeeld per maand komen...

---------- Post added at 20:59 ---------- Previous post was at 20:45 ----------

@beowulf, helemaal goed! Dat was mijn gedachte ook
                    Hoe groot is de oppervlakte dat je hiermee beschijnt?
                    54W aan TL en 80W aan spaarlampen

Comment

Die risico-spreiding, daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Maar, als je twee kasten hebt, is dan ook niet de kans op problemen twee keer zo groot? De schade is de helft, het risico is het dubbele, dus de gemiddelde oogst blijft hetzelfde. Mijn oplossing is: Een voorraadje aanleggen zodat je je een misoogst kan permitteren.

Ikzelf beschijn met 3 TL's van 18W een oppervlak van 50x70.

Comment

Top, dus een 60x60x90 kastje tentje met 3 TL's gaat dan prima werken Misschien een 75W vloerverwarmingdraadje in een vloerdeel frasen voor de warme voetjes
                        Ik ga denk ik gewoon eerst met 1 tentje 90x90x180 starten met een 400W lampje erbij. Iemand enig idee wat het verschil tussen een DS90 en een DR90 is?

Wat betreft risico spreiding. De risico's blijven gelijk, maar de impact is gehalveerd. Zolang een beginner als ik niet twee keer dezelfde fout maakt, blijft de schade tot kast/tent beperkt. In mijn schema zit er 4 weken tussen de start van de bloeifases in ruimte 1 en 2. Op aarde is 4 weken nog flink wat tijd om bij te sturen toch?

Comment

Vreest niet! Borklots legt in zijn NoMercyContest kweekverslag prima uit hoe je met vloerverwarming kan werken zonder dat dat permanent in je vloer gebeiteld dient te worden.... Check dat

Comment

Ik ben het helemaal met je eens, wat die risico's betreft. Ikzelf had een groei- en een bloeikast voor mijn eerste kweek, en heb 1 van mijn 5 planten tot "testplant" bevorderd wat betreft toppen, scroggen, bloeien en voeden. Nou die plant heeft het slecht gehad.
                            Met 1 kast kun je je geen fouten permitteren wat betreft verlichting en warmte, dus dat kun jij er ook bij. Ik ben helemaal omgepraat: Ga ervoor!

Comment

Ik vind de hps beter als spaarlampen. Alleen moet je voorzichtiger zijn dat je bladeren niet verbranden. Want voor 400 watt had ik ze er de eerste week op 40 cm boven hangen, maar dat heb ik gauw moeten veranderen naar een dikke 60 cm.
                              De internoden zitten strak op mekaar.
                              Ik heb nu wel geen zaailingen zoals zaailingen van een maand oud zouden moeten zijn. Maar dat ligt eraan omdat ik ze tijdens de feestdagen 3 dagen in daglicht met spaarlamp in de kou heb gelaten. Dan heb ik ook nog bij eentje vertraging opgelopen door bladverbranding.

Maar als ge alles doet zoals het zou moeten gaan, vind ik ze vele beter als spaarlampen. Ik zit nu al bijna aan de vierde internode en de planten zijn nog geen 10cm groot dus..... I like

Comment

Bezig...
                              X