Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noodzaak HPS voor groeifase?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Noodzaak HPS voor groeifase?

Ik beschijn nu 50 X 30, maar moet zeggen dat het vooral die felle spaarlampen zijn die er voor zorgen dat ze niet strekken. Alleen met die 18 watt tl'en zou ik niet genoeg vinden.

Comment

Ik groei voor met 4x 24 Watt t5 TL-buizem. T5 heeft het voordeel meer kracht te hebben. Ik heb daylicht lampen erin en dat werkt super. Ik merk wel da ik een weekje langer voorgroei met TL dan onder HPS. Het grote voordeel is wel dat het veel makkelijker werkt en goedkoper is.

Succes verder.

Gr. JFF
      Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Comment

Ik heb nog enorm veel fittingen voor spots. Nu zag ik in de colruyt LED spots. Ware zij niet zo duur probeerde ik deze eens uit tijdens de voorgroei.

Comment

Ik ben content van men voorgroeihok. Ze staan nu 13 dagen en gaan sneller dan de 400 watt hps. Klein potjes drogen minder snel uit. Niks dan voordelen dus.

Comment

Ben ook van plan om voor te groeien onder HPS (50% gedimd) ipv TL, puur voor het gemak en de snelheid.

Ik weet echter niet welke groeilamp ik moet hebben, of beter gezegd welke compatible is met een Lumatek EVSA.
            Kan iemand me hierover een aantal lampen adviseren?
            Veder heb ik een Greenpower lamp, als ik me niet vergis kan je daar ook onder groeien maar 't schijnt niet optimaal te zijn.

Alvast bedankt!
            Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
            Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

Comment

Anyone?

Comment

Je begint wel in de nok van het circus met deze vraag. Het beroerde is dat daar geen eenduidig antwoord op kan worden gegeven.
                Als je toch een vsa hebt dan lijkt het me het beste om met HPI te groeien en met HPS te bloeien.
                Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden: je kan ook met tl met een kleurtemperatuur van 6500 K groeien en ook met sl van 2700 K.
                Anderzijds kun je ook met HPS van 2100 K zowel groeien als bloeien.

Comment

Zonder het lezen van de reeds geposte zaken hierzo: HPS geeft een mooi 'vol' spectrum. In de groei heeft je plant maar echt nood aan een fractie hiervan, blauw spectrum. TL-lampen zijn hier perfect geschikt voor (moet je wel de correcte kleurencode kiezen). Qua wattage kan je halveren in vergelijking met een HPS en mits het juiste spectrum een evengoed resultaat bekomen -qua groei dan wel-. Wel met half zoveel kosten.

LED ga ik me niet over uitspreken, khou het persoonlijk liever op de gebruikelijke methoden maar andere hebben daar vast wel een mening over. Een HPS dimmen lijkt me dan weer een minder goed idee. Die curve verandert nogal drastisch, gaat namelijk logaritmisch zakken als ik het goed heb naarmate je de hem dimt (zou iemand dit kunnen bevestigen?).

Greetzzz

Nu ik toch het postje lees van Xtreme: als je het helemaal goed wil doen dan is inderdaad HPI nog beter om te groeien (maar dit was geen optie of je was niet op de hoogte hiervan). Komt er wel weer bij dat deze weer wat warmte gaan geven enzo, meer dan TL maar als je kan bloeien met HPS kan je wel groeien met HPI ook denk ik zo
                  Last edited by Jona; 16 January 2012, 14:34.

Comment

Duidelijke taal mannen, bedankt hiervoor!
                    'T prijsverschil tussen een HPS groeilamp en een HPI is ook niet zo groot. Dus in dat geval neem ik een HPI in huis.

Dit word mijn allereerste kweek ooit van wat dan ook, behalve shrooms
                    Ik wil eerst goede spullen aanschaffen, dat dient dan als een goede basis, want een goed begin is het halve werk denk ik maar zo!

Comment

Vraag me dan nog eens af in wat een HPS groeilamp en HPI in elkaar verschillen. Ik denk dat het tussen een gewone HPS met het rode spectrum zal liggen en een HPI met blauw spectrum (vraag dit toch nog even na in de growshop voor de zekerheid). Hoe meer blauw hoe beter voor de groei. Lijkt me dan ook dat je hiermee de beste keuze maakt

Comment

HPI heeft een breder spectrum en idd ook veel meer blauw.

Comment

een HPS groeilamp -?- Linksom of rechtsom, het blijft natrium in dat ding, en dat geeft wat Jona zo mooi omschrijft : een vol spectrum met nadruk op rood. Dat zou dan met filtering aangepast moeten worden naar meer blauw (wat ik me niet kan voorstellen), of waarbij er sprake is van een mengsel kwik en natrium (wat ik me al helemaal niet kan voorstellen). Zal me later in de week eens gaan informeren hierover, it puzzles me so to speak
                          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Zal een combolamp zijn dat ie bedoelt (althans dat had ik in gedachten???). Of waarover zijn we weer bezig dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
                              Vraag me dan nog eens af in wat een HPS groeilamp en HPI in elkaar verschillen.
                              deze Jona, die HPS-groeilamp.. het gasmengsel in die lamp zou dan een mengsel moeten zijn ofzo... lijkt me stug maar nogmaals: ik heb er nog niks over uitgezocht

-------edit------------

altijd leuk, linken naar de conculega's : http://www.wietforum.nl/HPS-en-MH-ge...mp-t54977.html

zeeeeeeeeeer apart dit
                              Last edited by moreweed; 16 January 2012, 19:56.
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Ahja, zo bedoel je. Ik dacht dat de topichouder over een combinatielamp zoals HIER aan het praten was. Mocht er iemand exact weten of een 'HPS-groeilamp' bestaat, met een mengsel van de twee gassen dan, laat het even weten. Ben wel benieuwd

Comment

Bezig...
                                X