Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noodzaak HPS voor groeifase?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Noodzaak HPS voor groeifase?

Comment

Dan zijn we hier off-topic aan het gaan door een misverstandje, maar dan is het wel uitgeklaard bij deze

Comment

Dat denk ik ook vale, in de beschrijving die Jona linkte wordt ook gesproken over minder kwik, ze gebruiken dus waarschijnlijk iets opgelost in kwik (amalgaam heet dat), maar ik kan me niet voorstellen dat je op die manier het beste van twee werelden krijgt zeg maar. De fysische eigenschappen van natrium en kwik liggen te ver uit mekaar om er op die manier profijt van te kunnen hebben, en als het al wel gedaan wordt is dat meteen een ontzettend onefficiente methode.

Maar die dual arc(leuke naam) vind ik wel interessant, zeker in zo'n 400w dual arc + 400w HPS setup -> al is dat natuurlijk ook niet de meest efficiente manier maar goed.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Moreweed, ik heb op het forum dat je vernoemde ooit een test gezien waar ze een dergelijke lamp vergeleken met een gewone HPS lamp. Daar was het duidelijk dat de planten tijdens de groei dat extra blauwe spectrum wel lustten. Maar in de bloei had die gewone HPS natuurlijk een groot voordeel aangezien de volledige wattage naar het rode spectrum gaat (theoretisch extreem gesteld dus, neem het niet TE letterlijk, uiteraard zit er in een HPS ook blauw spectrum). Dus in de bloei haalde die HPS die dual gewoon vlot in en liep het nog sterk uit ook. Weer zo'n marketingtruc lijkt me

Comment

daar heb je wel een punt idd... misschien in een micro/minisetting eens testen, ben wel benieuwd of dat extraatje van de MH merkbaar verschil mbt strekking zou kunnen opleveren. Kortere internodes dus, wat minikweek mogelijkheden biedt om met volwassener planten te bloeien en daarmee meer opbrengst te genereren. Maar goed, het is extra, dat HPS-spectrum zit er overheen geplakt dus misschien strekken ze alsnog. Gouden standaard blijft natuurlijk MH tijdens de groei en HPS bij bloeien, praktisch gezien biedt je in die groei en voorbloei een completer lichtspectrum maar dan is het wel bulbje wisselen. dat wordt dan zaad onder TL, vanaf 2/3nodes MH, dan MH/HPS, dan HPS... pfffff

--->ik wil ook weer binnen knutselen verdorie, tijd om maar eens met mn werkgever te praten of die geen bezemkast kan missen ofzo <---
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Daar vat je het heel mooi samen Moreweed. Ik kan op je vraag, als het er al een mocht zijn, het volgende zeggen: de combinatielamp gaat je planten sneller laten groeien door dat spectrum die ruimer is op de verschillende frequenties (blauw & rood). Ze gaan dus niet strekken maar groeien gewoon sneller. Of het mogelijk is in minikweek weet ik niet, denk dat deze vanaf 400watt komen dus echt mini is het al niet meer denk ik zo

Comment

De vraag is denk ik of dat groeien zich uit in "groeien" -als in groter worden, of "groeien" -zoals in verdergaande ontwikkeling van de plant. Of er verschil is in internodelengte..en hoe langer ik erover denk hoe meer ik denk van "zou dat uberhaupt wel meetbaar zijn?" De enige kweekopzet die er heel misschien profijt van zou kunnen hebben dan is de lange voorgroei, zoiets als moeders kweken en die later in de bloei zetten (iets wat ik standaard met m'n reguliere -non AF- buitenplanten doe om guerilla te kunnen bevolken). En puur op theoretische gronden kom ik steeds verder in het kamp :"marketingverhaal" , want als je dat binnen zou doen is MH gewoon niet te verslaan... maar goed, alleen theorie is niet wat we zoeken hier natuurlijk.

Comment

Uiteindelijk zijn er veel wegen die naar Rome leiden. En het is voor een ieder te bepalen welke weg hij kiest. Een neefje van mij kweekt inmiddels een jaar met een Dimlux evsa. Daar zit een switchknop op: waarbij je kunt kiezen tussen 400 watt of 600 watt opgenomen vermogen. Verder kan hij zelf bepalen of hij binnen deze bandbreedte wil dimmen of niet. Neefje groeit onder 400 watt HPI (kwikjodide dus) die hij kan dimmen. Groeien doet hij onder HPS 600 watt (sodium dus) en ook hier kan hij dimmen. Het kost eenmalig wat geld, want de Dimlux evsa kost ongeveer 180 euro. Anderzijds bespaart hij geld doordat hij geen relaiskastje nodig heeft en ook stroomkosten omdat hij zijn zaailingen de 1e week niet meer dan 100 watt HPI biedt. Wat neef wel doet is na elke kweek zijn lampen vervangen. Kennelijk loopt het rendement van een HPI of een HPS sterk terug als ze niet op vol vermogen draaien. Maar 60 euro voor 2 nieuwe lampen per 3 maanden is toch ook wel te overleven.
                  Last edited by Xtreme; 17 January 2012, 09:31.

Comment

Daar leer ik weer iets bij Xtreme. Dat je lamp ten volle benut moet worden om -zoveel mogelijk- van z'n 'vermogen' te behouden. Kan me inbeelden dat hem dimmen dus niet de ideale zaak is maar hoe sterk valt ie dan terug na zo'n kweek? Na 4 rondes moet je sowieso je lampen vervangen dus vraag me af of het ineens dan al tot een dergelijke terugval komt.

Comment

Ik weet eigenlijk ook niet of de terugval bij dimmen zo buitensporig is. Onze neef zegt simpelweg: na 1 ronde is het over en uit met mijn lampen. Hij draait 2 of 3 rondes per jaar: het zal hem aan zijn kont roesten -dat zijn overigens zijn woorden- of de voortbrengingskosten 50 of 100 cent per gram zijn. Terzijde: neef Leon kweekt deftige wiet en neemt altijd hardstkke dure wijn mee, die ik niet eens lust. Overigens ken ik een "broodkweker", die ook maar 2 rondes draait met de zelfde lampen. De beste man zweert trouwens bij de magneet vsa's van Philips met de Sun-t lampen.
                      Last edited by Xtreme; 17 January 2012, 16:22.

Comment

dat zou wel handig zijn op/in die bulbjes : een of ander indicatiestrip die aangeeft hoe het zit met max lichtoutput vs opgegeven startwaarde. zoals op die duracell-batterijen maar zonder erop te hoeven drukken ->dat gaat stinken als je dat snel effe tussendoor zou willen proberen met zo'n joekel-

Comment

Lux-meter, maar dan wel een goeie en die zijn best duur.

Comment

Gisteren mijn neef nog gesproken. Volgens hem, zendt een HPS in alle richtingen lumen uit. Wij gebruiken een reflector: dus de lumen die naar bovenstralen worden gereflecteerd naar het teeltoppervak, dat schijnt dan weer lux te heten. En lumen en lux schijnen ook weer afgeleid te zijn van candela: de hoeveelheid licht die een verwarmd stukje platina loodrecht naar beneden uitstraalt met 1 meter afstand tusen de lichtbron en het belichte oppervlak. Dus een HPS-lamp van 600 watt geeft ongeveer 75.000 lumen maar dan wel in alle richtingen. We gaan reflecteren naar een teeltoppervlak om tot lux te komen. Alleen die lumen zijn standaard voor de afstand van 1 meter. Echter een HPS hangt op 60 cm. Het antwoord op de vraag hoeveel lumen tot lux worden getransformeerd bij een HPS van 600 watt op 60 cm overstijgt mijn geestelijke bereik. Iets voor Blani, wellicht?
                            Last edited by Xtreme; 19 January 2012, 10:43.

Comment

Hangt ervan wat wat je precies met het antwoord zou willen denk ik Xtreme -Blani's input is trouwens zowiezo meer dan welkom, maar dat terzijde-

Gaat het er niet om dat je die HPS vergelijkt met een andere lamp, die last heeft van hetzelfde euvel, en daarmee simplificatie mogelijk is van hetgeen je precies wilt uitzoeken ? Dus niet absolute bepaling van lumen/lux/cabdela maar eenheden in vergelijking tot andere bronnen ?

Comment

Ik zoek het antwoord op de volgende vraag (daarbij is irrelevant welke lichtbron het ook betreft). Een HPS van 600 watt levert 78000 lumen: maar dat is wel de totale lichtdruk in alle richtingen gemeten op 1 meter afstand van de lichtbron. Met een reflector ga je de lumen sturen naar een gewenste richting: het teeltoppervlak. Dus als je 78000 lumen in de gewenste richting weet te krijgen en de lamp hangt op 1 meter dan krijg je 78000 lux op 1 m2 (de extra afstand die het licht moet afleggen richting reflector naar het teeltooppervlak laat ik even buiten beschouwing). Als je echter de lamp niet op 1 meter hangt maar op 60 cm wordt de lichtdruk mijn inziens verhoogd. Mijn gedachtengang zal wel niet kloppen: had ik maar een andere studie moeten volgen.
                                Last edited by Xtreme; 19 January 2012, 12:04.

Comment

Bezig...
                                X