Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noodzaak HPS voor groeifase?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Noodzaak HPS voor groeifase?

yep, daar is een wiskundig verband voor > de omgekeerde kwadraten. Verdubbeling van de afstand geeft een kwart van de intensiteit. Andersom zou dus een afname van de afstand met 40% ongeveer een factor 2.8 moeten opleveren in intensiteit. kijk hier eens : http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgekeerde_kwadratenwet
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Moreweed, ik moet -ondanks mijn leeftijd- nog steeds wennen dat de eenheid van licht een afgeleide SI-waarde is. Een meter is een meter en een kilo is een kilo. Dat snap ik zelfs nog. Maar 1 lux is de hoeveelheid licht van een hoeveelheid verwarmde platina. Maar ik bevat ook nog steeds niet goed hoe kilo-newtons in elkaar zitten. Hiermee ga ik dus gelijk over op een ander onderwerp: dat heb ik wel vaker als ik trek in eten heb. Ik weeg hier op aarde 75 kilo, in een omgeving zonder zwaartekracht waarin ik zweef weeg ik kennelijk enerzijds niets en anderzijds iets meer dan 7,5 kilo-newton. Maar ook dat zal wel onzin zijn: ik ga straks kippenpoten met friet en sla eten.
      Last edited by Xtreme; 19 January 2012, 18:18.

Comment

Tsja, licht is nou eenmaal een wat ruim begrip ("hoe licht ben jij ?", "heej, je licht in de weg -ohnee-" , "schat, ben ik te zwaar?" etc)

Ik benader zulk soort dingen het liefst wiskundig, en afhankelijk van het moment op de dag in pure eenvoud of via hardstikke leuke systeempjes van vergelijkingen. Je moet wat om het een beetje spannend te houden niet waar
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Ja, dat is wel genoeg om op te reageren.

Volgens Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lux_(eenheid)puntbronnen. Een losse HPS-lamp zou je als een puntbron kunnen beschouwen, maar dan wel op minstens een meter afstand. Voor een HPS met kap, zeker op korte afstand, geldt die wet niet. Het zou heel goed kunnen dat er een meter onder de kap een brandpunt zit met een veel hogere intensiteit dan het licht dichterbij de lamp. Daar komt de reflectie van de wanden nog bij, om het helemaal onberekenbaar te maken.

Volgens mijn natte duim zou het eigenlijk heel weinig moeten uitmaken hoe hoog de lamp hangt, want door de reflectie komt vrijwel alle licht toch wel bij de plantjes terecht. Helaas zijn de kwekers het niet met me eens: Wereldwijd wordt beweerd dat je planten dicht boven je lampen moeten hangen, en 100.000 getuigenverslagen kan ik niet in de wind slaan.

Misschien heb ik straks wel tijd om wat metingen te doen. Ik moet ook eens kijken hoe goed een Canon Powershot als luxmeter te gebruiken is.

Wat die SI-eenheden betreft: Candela wordt nog steeds gebruikt, maar is eigenlijk geen deel van het SI-stelsel. De SI-definitie van een Candela is:
          http://nl.wikipedia.org/wiki/Candela_(eenheid)
          "De candela is de lichtsterkte in een gegeven richting van een bron die monochromatische straling met een frequentie12 Hz uitzendt en waarvan de stralingssterkte in die richting 1/683 watt per steradiaal is."

Licht wordt dus eigenlijk uitgedrukt in watt, oftwel Newton*meter per seconde, oftewel een kracht maal een afstand.
          (Wordt het daar makkelijker van? Nee, dat dacht ik al... )

Wat kilonewtons betreft: Een newton is geen massa maar een kracht, in jouw geval de kracht die de zwaartekracht op je uitoefent. Je massa is 75 kilo, de zwaartekracht oefent daar een kracht van 750 Newton op uit. In de ruimte blijft je massa hetzelfde, maar de zwaartekracht wordt 0.

Stel je voor dat je in een ruimtestation bent, en twee ballen bij je hebt. De ene is van piepschuim, de ander van staal. Er is geen zwaartekracht, dus met een weegschaal kun je ze niet uit elkaar houden.
          Je kunt ze wel uit elkaar houden door ze allebei een rotschop te geven. De piepschuimbal voel je nauwelijks, en de bal vliegt weg. Op de stalen bal breek je je tenen, en het ding komt maar nauwelijks in beweging. De stalen bal heeft dan ook een massa van 10 kilo, en de schuimrubber bal maar een paar gram - zelfs in de ruimte.

AANVULLING: Lux meten met een fototoestel wordt niks.
          Last edited by Blani; 19 January 2012, 20:28. Reden: aanvulling

Comment

ik ben voor het gemak inderdaad uitgegaan van die puntbron, en je hebt helemaal gelijk als je zegt dat dat eigenlijk niet opgaat in dit geval. Maar goed, ik rekende dan ook op jouw inmenging in deze

Comment

Ik ben heel nieuwsgierig naar lux-metingen van een HPS, met een kap en in een kast. Ik wil best weten hoeveel de lampafstand uitmaakt in de gemiddelde kweektent, en wat nou werkelijk het verschil is tussen zwart/wit folie en spiegelfolie.
              Maar ik heb niet eens meer een fatsoenlijke lichtmeter. Weggegeven met mijn laatste analoge camera...

Comment

daar valt nog een hoop in door te prikken ja Blani, al die onzin over wat nou beter reflecteert etc

Comment

intersant topic,

met hps emuleren we de zon, maar wat doen we om de rest van het hemellicht te emuleren?
                  dit in gedachte denk ik dan weer dat diffusie belangrijker is dan reflectie alleen aangaande reflectiematerialen.

Comment

meer supernova's emuleren in je tentje ?

Comment

Moi topic geworden

Comment

Bezig...
                      X