Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afzuigboxen, softboxen e.d

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Afzuigboxen, softboxen e.d

Korting op 420shop
    Beste kweekgeesten,

Allereerst wil ik zeggen dat ik aardig wat heb gelezen om niet onnodig soortgelijke topics te openen.

Ik heb al besloten om niet voor buisafzuiger te gaan maar voor een softbox vanwege het geluid.
    Maar ik als beginneling zie verschillende 'afzuigboxen'.
    Houten, metalen, met 'loshangende ventilator' (dus ze zijn er ook met vaste ventilator oid)

Wat is dan het verschil tussen deze diverse afzuigboxen? (op gevoel zeg ik dat de metalen meer herrie zouden maken)
    En welke zijn 't beste in de praktijk?

Gegroet!
    Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
    Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

Re: Afzuigboxen, softboxen e.d

Eentje met silent erop. Een afzuiger in de rubbers is wat mij betreft altijd beter (lees stiller) dan een buisventilator..
    Suc 6

Comment

Ik heb een softbox van 1500m3 in de kelder.
      Dat is gewoon een box van dik mdf, waar de slak aan de binnenkant erop geschroefd zit.

Ook heb ik zelf een 500m3 box gebouwd, ook met mdf maar de slak heb ik opgehangen aan rubbers.
      Nadeel daarvan is, dat er een bovenkant aan zit. Je kunt de box beter niet op z'n kant, of op z'n kop hangen.

Geluidverschil is er niet.
      Je krijgt pas geluid als je de box gaat belasten. Dus de slang met filter eraan, en je kan de lucht horen 'razen'.
      Hoe sneller de slak draait, hoe meer geluid. (dat raak je niet kwijt met iso-slang ofzo)
      Het best is om de box/slak lekker ruim te nemen, zodat je 'm kunt terugregelen, waardoor ze langzamer draait.
      De luchtverplaatsing met een 1500m3 box op 30% zal ongeveer gelijk zijn aan een box van 500m3 die voluit draait, maar maakt veel minder geluid.

Bromgeluid krijg je door slechte dimmers te gebruiken. Daar valt 90% van de verkrijgbare dimmers onder helaas.
      Ik gebruik een Variac. Beetje lomp, en ziet er ouderwets uit, maar ik kan beide boxen terugregelen zonder brom tot ze zo langzaam draaien dat er een muis in zou kunnen lopen. (Kevin!)
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ik vind dit wel een leuk afzuigertje in stalenbox en voor weinig geld. Zijn erg rustig deze.

EUGardenCenter is het grootste tuincentrum van Europa. Laagste prijsgarantie & meest uitgebreide assortiment van Nederland! Snelle en discrete levering!

Neem een softbox of een stalenbox zou ik adviseren.

Comment

Thanxx voor de reacties gasten,

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
          Het best is om de box/slak lekker ruim te nemen, zodat je 'm kunt terugregelen, waardoor ze langzamer draait.
          De luchtverplaatsing met een 1500m3 box op 30% zal ongeveer gelijk zijn aan een box van 500m3 die voluit draait, maar maakt veel minder geluid.
          Dat was ook mijn theorie om het geluid nog meer te reduceren.

Ik heb hier al een Lumatek 400watt met een greenpower lamp en dacht dan aan de stalen box van 1200m3. > http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttec...lenbox-1200m3/
          Is dat genoeg om 't geluid laag te houden? Ik kweek immers in mijn kamer en wil anderen en mezelf niet tot last zijn.(of oom agents plezier zijn)

En hoe zit 't met die dimmers QnQ? Kan je me wat aanbevelen? (link)

Comment

Met 1 enkele 400 watt lamp heb je genoeg aan 250m3.

Comment

ik zou die 550 cub nemen van de link van jpoe en dan dimmen met een variac,en dan met iso slang werken slang werken.

Comment

Variac.
                5 standen schakelaar.
                En ditkun je groter kiezen.
                Met die metalen kasten heb ik geen ervaring, dus ik weet niet of ze beter zijn dan de mdf boxen.

Maar echt helemaal stil ga je het niet krijgen denk ik. Je gaat het altijd wel een beetje horen.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Zo die laatste is een mooi apparaatje! Zoiets is wel te overwegen zodra ik niet meer in de shop hoef te komen
                  Jammer dat die variacs geen thermostaat hebben, een alternatief zou een Davin DV11 worden denk ik.

Aan de andere kant; hier in mijn kamer, is het s'nachts met kachel uit ~15graden, overdags of met kachel aan ~23-24graden.
                  En als ik 12/12 ga draaien dan doe ik dat van 18.00-06.00. Dat zijn tijden dat ik altijd thuis ben, dus kan ik 't gewoon manual doen mbv een variac + thermometer. Het grote voordeel hiervan is is dat die variac mijn afzuiger bromfree houdt, ja toch?

Ja, misschien is een afzuiger van 1200m3 een beetje te fanatiek.
                  Ik wil wel wat overcapaciteit in vermogen, dus .....
                  Eentje van 750m3, inderdaad met oog op de zomer en zodat ik 'm effectiever kan laten draaien.
                  Verse lucht aanvoeren doe ik vanuit mijn raam, afvoeren in de kamer zelf.

Verder verwacht ik geen doodse stilte, maar ik verwacht wel dat de boel niet te horen is buiten mijn slaapkamerdeur.
                  Last edited by WeedoHolic; 14 January 2012, 22:51.

Comment

Bezig...
                  X