Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voor de eerste keer...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Voor de eerste keer...

Korting op 420shop
    Beste kwekerino's,

Na ruim een dikke vette vatsige maand me actief te hebben ingelezen op JD ben ik van plan om aankomende week spullen in huis te halen.
    Heb echter het idee mijn huiswerk vrij goed te hebben gedaan, maar ik zou graag de mening horen van een ervaren kweker omtrent mijn toekomstige opstelling, veiligheid e.d.
    Ik ben van plan om bij eurgrowshop te bestellen, las hier op JD dat 't een prima shop is.
    Overigens probeer ik hiermee te voorkomen dat ik als newB mogelijk iets verkeerds bestel wat weer terug kan, met alle rompslomp nadien.
    Een kweekverslag wil ik er voor in ruil best houden, alleen heb ik geen digitale camera meer.
    Heb mijn telefoon een paar maanden geleden gedoneerd aan mijn vriendin welke niet zo 123 meer in de buurt woont, maar in de regio waar onze geliefde sativa's van nature voorkomen
    Misschien dat er nog iemand een oude telefoon voor me heeft, ik zal rondkijken. Er 1 kopen zal ik nu niet, maar dat begrijpen julie wel.

Anyway, op het moment van schrijven bezit ik al:

-Biobizz Allmix 100L
    -5 potten van 12L en 0.7L
    -Lumatek eVSA 400watt
    -Philips Greenpower 400watt bloeilamp + kap

En dit is mijn bestellijstje:

-Philips 400w HPI-T groeilamp + een paar kettingen
    -kweektent van Secret Jardin 120*120 of 90*90 (ik twijfel nog maar ik denk dat de 120 beter is om de temperatuur te drukken)
    -houten boxafzuiger 750m3 (iets grotere capaciteit voor de zomer en zodat 'ie niet zo snel op z'n max hoeft te draaien)
    -Phat Rhino koolstoffilter 975m3
    -Sonoconnect geisoleerde slang (luxe isolatie in de praktijk overbodig? of juist niet)
    -fancontroller Davin DV-11-T
    -relaiskast DV-12
    -xmvk of vmvk kabel (maakt 't uit welke?)
    -Krimptang + adereindhulzen
    -Asef zaai en stekgrond 10 l (eerst wil ik hierin zaaien vanwege de hoge EC(2.4) in de Almix, na een week oid groei overpotten in de Allmix)

Voeding wil ik vrij basic & maar voornamelijk biologisch houden; BioBizz Root juice,Grow, Bloom en TopMax. Daarbij volg ik het schema van Biobizz.
    Eventueel later wat Plagron Green sensation erbij, op een lage dosering.
    Las dat ec/ph niet correct te meten zijn bij gebruik van biologische voeding.
    Afzuren van kraantjeswater hoeft dan ook niet als ik me niet vergis, mooi dat scheelt weer een paar knaken.

Jammer genoeg heb ik geen geaard stopcontact in de buurt, enkel in de keuken.
    Daarom wil ik d.m.v een xmvk of vmvk kabel een kabel trekken vanaf de centraaldoos in de keuken naar mijn kamer, met daarop een geaard 4-voudig stopcontact.
    Hier wil ik alle meuk op aansluiten, relaiskast met daarop de eVSA, afzuiger, eventueel later een staande ventilator. Maar is dit hele idee wel veilig?

Ook vraag ik me af of er mensen zijn geweest die hun inlaat/uitlaat van hun kweektent hebben aangepast.
    Want sommige tenten hebben hebben in-uitlaten van maar 160mm, ik denk dat dat vrij krap is waardoor je afzuiger harder moet werken.
    Zodoende zou ik dat eventueel overwegen.

Mis ik hier verder iets? Kan dit allemaal wel wat ik in mijn pannetje heb bekokstooft?
    Alle commentaar is van harte welkom!
    U bent bevoegd om mij door midden,- of mijn poten onder mijn stoel vandaan te zagen
    Last edited by WeedoHolic; 22 January 2012, 22:01.
    Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
    Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

Re: Voor de eerste keer...

Qua elektriciteit is het wel zaak te checken wat je verder nog op die centraaldoos van je keuken hebt zitten. Zo lullig als je lamp steeds uitknalt als je een kopje thee wilt zetten... Natuurlijk is 'n 400wattertje plus wat andere zooi niet een waanzinnig zware aanslag, maar ik heb persoonlijk altijd als regel gehad dat kweken op een aparte groep gebeurd, in extrema meerdere aparte groepen.
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

mooi spul dat je wil gaan bestellen,zou alleen voor potten van 18 liter of meer gaan.heb ook al veel ervaring met biobizz.als je het met allmix gebruikt ga dan aan de lage kant van het schema zitten.ik zuurde ook nooit af en dat ging goedde diameter van de de gaten in de tent voor je uitblaas veranderen is een goed idee,hoe minder weerstand hoe beter.persoonlijk zou ik met 400 watt voorgroeien en met 600 watt afbloeien,de 600 wattert geeft nog steeds de meeste lumen per watt.als je naar buiten gaat afblazen hou de slang dan zo kort mogelijk,en zonder bochten.succes ermee en welkom nogps het verschil tussen een 400 of een 600 watter zal zeker een ons zijn

Comment

succes medekwekerino
        maar denk dat de ph toch redelijk belangrijk blijfd als je je voeding bereid
        zelf gebruik ik geen ec meter!!maar ph meter denk ik toch mee op je verlanlijstje zetten
        weet niet wat de pros ervan zeggen im just a beginner
        LED there be light and fotosyhnteses was born

Comment

The first cut is the deepest..
          Suc6 en Smookse

Comment

Wat ik nog mis is een brandblusser en een brandbeveiliging op je afzuiger ??
            We hopen het nooit te krijgen maar beter voorkomen dan blussen !!
            Brandblusser met door brandglaasje en schakelaar in je ingang afzuiger voor als de temp doven de 70/80 komt hij afslaat , geeft een enorme steekvlam als die aanblijft tijdens brand

Ajo
            Ventje
            Living in Second live for real

Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

Comment

Thanxx voor het meedenken gasten !

@ moreweed: Heb hier thuis geen groep waar niks op aangesloten is, jammer.
              Maar de keuken is een ruimte waar het minst aantal elektrische apparaten in gebruik zijn, alleen een koelkast die standaard draait en af en toe een kookplaat of inderdaad een waterkoker.
              Als ik de meterkast moet geloven dan zijn er 4 groepen: 3x 40amp en 1x 30amp. Dat is wel erg veel imo. Kan dat wel?
              Dat zou wel mooi zijn!

@tumble: Ja de vogel is al geschoten, heb die 12Liters al een maandje hier staan, net zoals die 400 watter.
              Ik las idd van jou dat je niet afzuurde met Biobizz-meuk, dat is mooi want dat scheelt me een flesje PH-min + PH-meter
              Maar ff over die afzuigslang he....
              Ik wil passief verse lucht gaan aanzuigen van buiten d.m.v de slang bij mijn raam te knallen, en uitblazen in mijn kamer.
              Heb ik dan wel zo'n dure geisoleerde slang nodig? Heeft dat wel zijn meerwaarde in de praktijk ivm geluidsreductie? Of kan ik net zo goed een el-cheapo slang nemen?
              Moet anders wel meteen 10meter afnemen voor 35piek.

@psykoaddict: Dat zijn ongetwijfelt twee belanrijke zaken, maar zoals zo vaak heeft elke regel een uitzondering.
              Ik ben ook een beginner, maar ik las hier en op een UK-site dat een ec-meter niet correcte waardes geeft bij gebruik van biologische voeding.
              Dat scheelt weer minimaal 100piek bij elkaar, het is allemaal behoorlijk prijzig als je alles in 1 keer wilt halen.

@fl13r3flu1t3r: The pain in the ass, the kick in the nuts.
              Zeg dat wel, had ook wel een kweeksetje kunnen halen maar dan krijg je altijd zo'n mooir Ru(c)k-buisventilator bij kado
              Nee is configureer liever zelf, net zoals mijn pc's!

@Ventje: Zo'n brandblusser zag ik al staan ja, ook bij eurgowshop. Die staat ook hoog aan mijn verlanglijstje.
              Maar nu ik niet in het bezit ben van een bodemloos budget ala IMF, moet ik afwegen wat ik nu haal en wat straks.
              Daarnaast heb ik ook een eVSA, deze zijn duidelijk veiliger in gebruik dan zijn oudere daddy.

Comment

Een kweekkast kan prima samen met een koelkast, maar liever niet met kookplaten, waterkokers of wasmachines. Uit een normale groep kun je maximaal iets van 3500 watt trekken. Een kookplaat is zomaar 2000 watt.

Ik heb nog nooit gehoord van een stoppenkast met zekeringen van 30 of 40 ampere. Mijn eigen hoofdstop is 35 ampere, maar ieder van mijn 4 groepen is met 16 ampere afgezekerd. Volgens mij is dat standaard.

Je afzuiging lijkt me een beetje overkill. 300M3 zou (ruim) genoeg moeten zijn. Een zwaardere afzuiging kan kwaad: Als het ding aanslaat dan zuigt 'ie je tent in elkaar, zuigt zowat je ramen uit de kozijnen, en koelt de kast sneller af dan de thermometer kan bijhouden. Daarmee krijg je de temperatuur niet lekker onder controle.

Ikzelf heb geen automatische brandblusser, maar wel een temperatuur-beveiliging. Zogauw de temp boven de 50 graden komt gaat de stroom van de kast af, en komt pas terug als de temp onder de 30 komt. Brandblussers zijn leuk, maar als je de oorzaak van de brand niet aanpakt, dan heeft blussen geen zin.

Als ikzelf geen electrische aarde in de buurt had (die ik dus wel heb) dan zou ik rustig aarden op en waterleiding, gasleiding, centrale verwarming of op een zware stalen pijp die je in de grond slaat. Ik heb ook wel eens de blauwe fasedraad als aarde gebruikt - maar daarover ben ik afgemaakt op dit forum. Ik ben niet bang voor 220 volt (dat zet ik wekelijks op mijn vingers) maar wel voor de 4500 volt piekspanning van de VSA. Die wil ik echt wel geaard hebben.

Succes met je kweek!

Comment

Huidige nieuwbouw woningen zijn tegenwoordig afgezekerd op 3 keer 25 Ampere. Deze aansluiting kun je meestal zonder de grondkabel te verzwaren laten verhogen tot 3 keer 90 Ampere. (hoofdzekeringen verzwaren) Dat kost wel behoorlijk wat meer vastrecht. De groepszekeringen van 16 ampere kun je met een "passtop" verhogen tot 25 Ampere. Hoger schijnt ook te kunnen maar dan moet de vmvk- binnendraad 6 kwadraat zijn in plaats van 2,5 kwadraat.

Comment

Thanks dudes, ik heb nog even naar mijn huiswerk gekeken.

@Blani: Die 30/40 ampere leek mee ook een beetje teveel, ondanks dat mijn elektra kennis vrij beperkt is. Er staat een sticker met een schemaatje op de meterkast en daar moet je 't maar mee doen. Ik word er niet zo wijzer van.
                    Wel heb ik een aparte groep voor de kookplaat, op zich niet zo vreemd; mijn kookplaat heeft een vermogen van 7000watt, bizar!
                    In dat geval zou ik gewoon mijn meuk op de keukengroep kunnen aansluiten, uitgaande dat een standaard groep 16ampere is, ja toch?

En nog even over die kabel, wat voor kabel is veilig verantwoord of arbo-technisch veilig voor een extra geaard stopcontact? XMVK, YMVK OF VMVK ?

Comment

Als die sticker dat zegt... dan heb ik meer vertrouwen in die sticker dan in mezelf.
                      Zo'n kookplaat-groep, daar moet een kweeklamp inderdaad prima bijkunnen. Ik snap zowiezo het nut niet zo van een "schone groep": Een kweeklamp trekt maar 3 ampere. Da's veel minder dan een stofzuiger die ik overal inplug waar ik een stopcontact kan vinden.

Wat die kabels betreft: Geen idee. Ik heb zelf een gamma-buitenkabel gebruikt, onder het motto "Dat moet goed genoeg wezen". Als de koperkernen maar dik genoeg zijn (2.5 mm toch?) dan kan er niks mis gaan.

Comment

xmvk is goed genoeg en het goedkoopste, plus wat beter te bewerken (buigen en zo).
                        v of y mvk is bv verplicht in overheids gebouwen enz.
                        wel 2.5mm gebruiken en niet 1.5

Comment

Iedereen bedankt voor 't meedenken, ik ben d'r over uit.
                          'T is nou alleen wachten op de bezorger, hell yeah

Comment

Bezig...
                          X