Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen betreft fancontroller en afzuiging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vragen betreft fancontroller en afzuiging

    Korting op 420shop
    Hoi

    Ik ben van plan 2x 600w naast mekaar te hangen in een tent.
    Ik heb mijn oog op een 1000m3 mdf-silentair afzuiger en een 1300m3 koolstoffilter, de verhouding hiervan is redelijk toch?

    Nou wil ik een fancontroller gaan gebruiken, liever eentje die wat duurder is maar niet van 0% naar 100% gaat als mijn temp. wordt overscheden.

    Ik heb gekeken en kom op deze:
    SMSCOM TWINCONTROLLER 4.5A



    Nou wat ik niet begrijp.. hoe werkt het precies? heeft de fancontroller een stopcontact op zich waarin ik de afzuiging inplug, vervolgens geeft de controller bepaald aantal watt stroom om zo de snelheid te reguleren? Of hoe weet de fancontroller precies op hoeveel de afzuiging draait? Mocht ik het verkeerd inbeelden.. hoe zit het dan wel in elkaar?

    Alvast bedankt!

    #2
    Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

    volgens mij werkt dat met een termostaat,de voeler hang je in je hok op de gewenste hoogte en plaats,word het te warm dan gaat de afzuiger harder draaien,hoe hard ie gaat draaien,dat kan je zelf instellen,met een simpele draai knop.ga je in een tent kweken?want dan moet je wel een grote nemen

    Comment


      #3
      Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

      I see.. alleen wat ik niet begrijp is, hoe controleert de fancontroller de toerensnelheid van de afzuiging? Gaat er een kabel vanuit de box naar de fancontroller? Of dient de fancontroller op hetzelfde prencipe als de goedkopere controllers (als een stopcontact) en die geeft dan bepaalde wattage.. :p
      Ja het wordt waarschijnlijk een Secret Jardin tent, ben te lui om te bouwen. hehe

      Comment


        #4
        Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

        Da's voor het eerst dat ik een fatsoenlijke controller zie. Dat werd tijd! Ik heb meteen even doorgezocht, en zou zelf deze gekozen hebben:

        Iets goedkoper, met maar 1 uitgang naar een fan voor als je geen inlaatfan hebt.

        Hoe dat werkt? Dat had je nou niet moeten vragen.

        Heel globaal: De controller verlaagt de ingangsspanning. Er komt 230 volt de controller binnen, maar naar de ventilator gaat tussen de 0 en de 230 volt, met een beetje geluk traploos.

        Meer in detail? Het gaat hier waarschijnlijk om een zogeheten "PI-controller", wat een speciaaltje is van de algemene "PID-controller":


        Het is beslist geen nieuwe techniek, en het heeft ook niks te maken met software. Je kan een PID-controller bouwen in pneumatiek, electra en mechanica, en het werd al lang voor de computer gebruikt. Wat niet wegneemt dat het uitstekende regelaars zijn, en dat het hoog tijd werd dat iemand dat voor een kweekkast op de markt bracht.

        Toevoeging: Zoals je zegt: dient de fancontroller op hetzelfde prencipe als de goedkopere controllers (als een stopcontact) en die geeft dan bepaalde wattage



        Het is duidelijker te zien op de variant met maar 1 uitgang:
        Last edited by Blani; 12 March 2012, 00:59.

        Comment


          #5
          Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

          een freguentie controller is toch het beste?of hoe je het ook schrijft

          Comment


            #6
            Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

            Die frequentieregeling beveel je "geef half gas" en de regeling geeft 110 volt in plaats van 220. Maar wie beveelt "geef half gas"? Dat doet de PID-regelaar.

            Maar alsjeblieft: Ga er naar googelen als je het echt wilt weten. PID-regelaars zijn het voornaamste onderdeel van het vak "regeltechniek" en het is een studie op zich. Dat kan ik niet even in een paar regels uitleggen.

            Comment


              #7

              Comment


                #8
                Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

                Ik heb ook nog even verder gekeken en gedacht - ik had al bijna zo'n controller besteld voor mezelf. Maar...

                Ik ben niet zo zeker dat het ding een hoogfrequente dimmer heeft. De meeste fancontrollers hebben een ouderwetse lamp-dimmer ingebouwd, en daar gaat je fan enorm van brommen. Er staat nergens dat deze controllers een betere dimmer hebben, dus ik zou zo'n ding niet kopen zonder 'em gehoord te hebben met een fan eraan vast.

                Comment


                  #9
                  Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

                  Ik spaar nog wel even door voor een frequentie-fancontroller, heb nou voor voorlopig d'r eentje van Davin gehaald. Maar inderdaad Blani, zoals je eerder al me had verteld; te brommerig.
                  Voor liefhebbers die een frequentie-fancontroller in de praktijk willen zien en horen

                  Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
                  Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

                  Comment


                    #10
                    Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

                    Ohhh, wat een mooi ding!

                    Comment


                      #11
                      Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

                      Gaaf zeg, wat een verschil
                      Maar het verschil in prijs is ook veel

                      Comment


                        #12
                        Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

                        Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
                        Da's voor het eerst dat ik een fatsoenlijke controller zie. Dat werd tijd
                        Die bestaan toch al een x-aantal jaren ? Net als de Cli-mate inmiddels minstens 2 jaar bestaat toch ?
                        Of mis ik hier iets ?
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

                          Ik kan natuurlijk iets gemist hebben. Ik hou me nog maar een klein jaar bezig met wietteelt. Mijn controller-kennis komt uit de industriele hoek van olie raffinaderijen, medicijnfabrieken en verffabrieken, waar dat soort controllers al veel langer gebruikt wordt.

                          @Q: Als je verwijst naar een apparaat, kun je er dan even een link bijgeven? Jij wilt praten over het ding, dus het is niet meer dan redelijk dat jij een link levert.

                          Comment


                            #14
                            Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

                            Ah, ik dacht dat je al veel langer met deze hobby bezig was.
                            Waar wil je een link van, de cli-mate of sms-com ?
                            Beide hebben leuke speeltjes voor onze hobby.
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

                              Okee, cli-mate had dat idee ook al opgepikt. Bedankt, QnQ.

                              Maar eigenlijk ben ik over beide niet tevreden. Die frequency-control is prachtig, maar ook duur. Een hoogfrequente pulsewidth-controller kan ook fluisterstil een fan aansturen en is veel goedkoper en kleiner - maar niemand heeft zo'n ding op de markt gebracht.

                              Daarbij zijn ze allemaal erg zwijgzaam over het feitelijke control-algoritme, en daarmee kan vrij veel misgaan, wat er meestal toe leidt dat je fan en temperatuur gaan oscilleren. Ik vertrouw maar half dat ze dat goed gedaan hebben.

                              Het wordt tijd dat ik zelf een superieure controller ga bouwen.

                              Comment

                              Bezig...
                              X