Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen betreft fancontroller en afzuiging

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Vragen betreft fancontroller en afzuiging

Ik heb onlangs die frequentiegestuurde regelaar van cli-mate gekocht. En ik een woord werkt deze gewoon geweldig. Geen gebrom en lekker goed naar je eigen wensen in te regelen.

Maar hierdoor heb ik een 8 maanden gebruikte fancontroler in de aanbieding (http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...ols-(Digitaal)). Deze werkt gewoon goed en is als goed als nieuw. Deze werkt net zoals die van smscom. Doe een leuk bod en hij is van jou!!!

Gr. JFF
    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Comment

Het idee laat me niet meer los...

Volgens mij kan ik met een Solid State Relais van 20 euro en de onderdelen van een "weerstation" van 10 euro de ultieme fancontroller bouwen. Die heeft dan geen frequency-control maar pulse-width-modulation-control, maar dat is ook stil. Het weerstation heeft waarschijnlijk een processortje dat je kan herprogrammeren met een state-of-the-art control algoritme. De knoppen en display kan je hergebruiken om temperatuur en gevoeligheid te kunnen instellen.

Hmmm... Misschien moet ik de soldeerbout en het experimenteerbord weer eens bovenhalen... En de kaars. Dan is het niet meteen hardstikke donker als ik de stop er weer eens uitblaas.

Comment

@Blani; Dusseeeeh..............we kunnen straks bij jou een uber controller halen voor 10piek als ik het goed begrijp
        Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
        Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

Comment

smileyvault-cute-big-smiley-animated-006.gif Ik zeg DOEN !
          Last edited by QnQ; 14 March 2012, 10:31.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WeedoHolic View Post
            @Blani; Dusseeeeh..............we kunnen straks bij jou een uber controller halen voor 10piek als ik het goed begrijp
            Neenee, de kostprijs is 30 euro.
            De verkoopsprijs is natuurlijk wat hoger. Laten we zeggen: 1 euro minder dan die van cli-mate en smscom.

Comment

Ik zie dat ik wat onzin heb lopen verkopen hier. Niet dat iemand het zal opvallen, maar het zit me toch dwars. Even wat dingen rechtzetten:

- Het is niet waarschijnlijk dat fancontrollers een PI-algoritme hebben. Ik zit veel te ingewikkeld te denken. Het is waarschijnlijk een botte P-regelaar; zoiets als een thermostaat op een CV-radiator.
              - Een AC-motor dimmen door 'em 1000 keer per seconde aan- en uit te schakelen is lastiger dan ik dacht, en misschien wel onhaalbaar. Met een DC-motor is het veel makkelijker, maar die zitten niet in onze afzuigingen.

Niet dat iemand hier begrijpt wat ik zeg, maar toch: Ik beschuldig liever mezelf van onzin praten dan te wachten tot iemand anders het doet.

Comment

ACDC = een muziekband of zwakstroom/krachtstroom?
                Algoritme: dat hebben ze ondermeer toegepast bij de invoering van de euro. Bijvoorbeeld munten van 20 cent in plaats van 25 cent of munten van 2 euro in plaats van 2.50 euro. In beide gevallen bleven het aantal geldhandelingen gelijk. (bij de euro is dus gekozen voor de 1-2-5 reeks, bij de gulden was dit de 1-2,5-4 reeks)
                Mensen passen vaak onbewust een algoritme toe.
                Stel: je doet voor 18.05 euro boodschappen en je portemonnee-inhoud bestaat uit 1 briefje van 50, 2 briefjes van 10 en een muntje van 5 cent.
                De meest realistische manieren van betalen zijn;
                a: 1 briefje van 50 (30 euro in biljetten terug en flink wat wisselgeld);
                b: 2 briefjes van 10 (1.95 aan wisselgeld terug);
                c: 2 briefjes van 10 en 5 cent (2 euromunt als wisselgeld terug)

De meeste mensen kiezen voor de optimale oplossing c, want hierbij gaan slechts 4 biljetten en munten over de toonbank. Bij a en b zijn dat er minimaal 8 en 7.
                Toch zijn er mensen die betalen met 1 biljet van 50 euro en een munt van 5 cent. Dat is op dat moment minder efficient, maar de terugontvangen 3 biljetten van 10 zijn in sommige situaties handiger dan 1 briefje van 50 euro.
                Last edited by Xtreme; 15 March 2012, 15:19.

Comment

"Algoritme" is afgeleid van Al Gore. Een Algoritme is iets dat Al Gore zou doen, zoals stoppen met roken en diashows maken. Je kan je bij iedere beslissing dan ook afvragen "Wat zou Al Gore doen?" om tot een goed algoritme te komen.

In het geval van euro's is een algoritme dan ook niet wat Al Gore zou doen. De man heeft namelijk nooit gewerkt met euro's , en ook niet met een fatsoenlijk metrisch stelsel. De stakker is beschadigd voor het leven. Met euro's moeten we ons dus niet afvragen wat Al Gore zou doen, maar wat Al Gore zou doen als 'ie met fatsoenlijke eenheden was opgeleid. En dat heeft Xtreme keurig uitgelegd.

Ziezo, dank zij de samenwerking tussen Xtreme en mij is alles weer duidelijk. Dank, Xtreme.

Comment

Je geeft Al Gore te veel credits, want zijn gedrag is volstrekt onvoorspelbaar. Algoritmen hebben een zijdelings verband met de chaostheorie. Een wezenskenmerk van de chaostheorie is dat het gedrag binnen een bepaald systeem deterministisch is: de wanorde is ogenschijnlijk, maar blijkt toch exact te bepalen, omdat de wanorde geordend tot stand komt.
                    Ik ga bij logaritmen uit van de financiele rekenkunde, maar kwam logaritme ook niet in de wiskunde bij differentiaalberekeningen aan de orde?

Comment

@ Blani: een AC motor ga je toch voornamelijk dimmen door ofwel de spanning te regelen (door gebruik te maken van voorschakelweerstanden, bijv. een dimmer) ofwel de frequentie te gaan regelen (met een frequentieregelaar)?

Comment

@Xtreme: Ik heb eerlijk gezegd geen definitie van een algoritme. Ik weet, in de proces-industrie, waar het woord voor gebruikt wordt, maar dat is alles. Zo heb ik ook geen sluitende definitie van "leven", terwijl ik het woord wel gebruik.

@Neste: Klopt. Ik heb ook al een topic met een regelaar met voorschakelweerstanden (gloeilampen in mijn geval), en frequentie-regelaars worden ook geregeld besproken.
                        Het probleem: Ik dacht even de voorschakelweerstanden te kunnen vervangen door een snel schakelende schakelaar. Het probleem is dat zo'n schakelaar enorme spanningspieken gaat krijgen. Bij een DC-motor zet je er dan gewoon een diode naast, maar bij AC kan dat niet: De helft van de tijd (de helft van de spanningscyclus) zou die diode een pure kortsluiting veroorzaken. Dat is wel weer te voorkomen met TWEE diodes, die ieder de helft van de tijd in het circuit staan, maar dan moet de software weer een stuk ingewikkelder zijn. Ik zit nog te zoeken naar een oplossing met spoelen en condensatoren om de klap op te vangen, maar ik ben er nog niet uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                          bij de euro is dus gekozen voor de 1-2-5 reeks, bij de gulden was dit de 1-2,5-4 reeks
                          Nu heb ik dit stukje ongeveer 12 keer gelezen maar ik snap nog niet wat je hiermee bedoelt.

Comment

Nou je 't zegt...

Comment

QnQ
                              gulden, tweevijftig, 5 gulden, 10 gulden, 25 gulden, 50 gulden, 100 gulden;
                              euro, twee euro, 5 euro, 10 euro, 20 euro, 50 euro, 100 euro.
                              Er zijn dus geen 2.50 euromunten en geen 25 eurobiljetten.
                              Er gaan 5 munten van 2 euro in een biljet van 10 euro, vroeger gingen 4 munten van 2,50 in 10 gulden. Het zelfde geldt voor de briefjes van 20 en 25.

Comment

Een briefje van 20 euro gaan 10x 2 euro munten in. Een briefje van 25 gulden gingen 10x 2.50 in.
                                Vroeger hadden we een 5 gulden briefje, maar ook een 5 gulden munt. We hebben nu alleen (nog) een 5 euro briefje.
                                50 Gulden biljetten hadden we wel, en momenteel hebben we ook 50 euro papier.
                                Toch hadden we vroeger geen 500 gulden biljet, maar wel een 1000 gulden. Nu hebben we een 500 euro biljet, maar geen 1000 euro.

Maarre..ik snap nu wat je bedoelde, maar vind het wat ver gezocht.
                                Ik moet wel erg ver na- en doordenken om in het spoor te blijven en dat gaat altijd gepaard met allerlei zijsprongen waardoor ik totaal van het pad raak.

Comment

Bezig...
                                X