Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Softbox install

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Softbox install

Korting op 420shop
    Ik wil de huidige filter/afvoer van mijn kweekkastje vervangen...

Op dit moment heb ik een PK filter 160/240m3 en een buiventilator van 185m3
    De kweekkast is 60x65 en 120 hoog en hierin hangen 4x55W tneon (2 sets van 2x55W)

Ik wil nu een softbox installeren om de capaciteit van de afvoer te vergroten
    (de huidige filter/ventilator kan ik gebruiken in een droog-/voorgroei hok)

Nu wilde ik eerst een softbox halen met een capaciteit van 250m3 maar het verschil met het 500m3 model is slechts 25 euro.
    Daarom overweeg ik nu om het 500m3 model te nemen. Of is dit onzin voor zo'n kastje?

Mocht het 500m3 model een goede keus zijn dan zit ik nog met de diameter van de in-/uitgang op de softbox ...
    Als bijpassend filter dacht ik aan de PK K2601 met een max. capaciteit van 480m3/h
    Alleen heeft deze een flens diameter van 125mm terwijl de softbox een gat heeft van 160mm
    In mijn kast zit nu ook een gat van 125mm. Indien mogelijk zou ik dit zo willen laten
    Kan ik dit nu zo aansluiten:

[PK K2601 filter]- [slang 125mm] - [flens 125mm]-[kastwand]-[flens 160mm] - [slang 160mm] - [softbox 160mm]

Ik hoop dat het duidelijk is zo.
    Alle advies is welkom!
    Alvast bedankt

Bokkie

Re: Softbox install

ik zie in je opstelling geen problemen
    je zal enkel de luchtflow wel reduceren door kleiner in diameter te gaan
    en of dat ook invloed heeft op de geluidsopbrengst ?
    met die 500 m3 kan je natuurlijk wel je climaat makkelijk onder controle houden
    zeker met 4x55w tneon
    Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

Comment

Thanks AudiSystemRolla

De meeste filters voor deze capaciteit (rond de 500m3) hebben ook een diameter van 125mm
      Ik zag trouwens ook dat ik de flensmaten op de softbox naar wens kon aanpassen.
      Dus ik zou er ook wellicht direct een 125mm en 160mm flens op kunnen laten zetten.
      Zou dit een betere afzuiging geven?

Aan de buitenkant van de kast naar de softbox toe wilde ik ook een zo'n sono-connect slang nemen tegen het geluid.

Comment

ik heb gehoord dat die sono-connect slangen eigenlijk alleen maar in de portomonee werken en niet echt stiller zijn maargoed geen eigen ervaring
        als je de diameter meteen op de softbox 125 mm kan maken zou ik het doen dan heb je namelijk geen restricties onderweg en begin je meteen met 125 mm

Comment

Oh dat is wel goed om te weten. Deze slangen zijn aardig aan de prijs namelijk.

De bedoeling is om aan de buitenkant van de kast de slang vast te maken en de softbox +/- 5 meter verder te plaatsen
          (zodat ik de warme lucht kan uitblazen in een andere ruimte)
          Is het dan niet beter om dit stuk slang 160mm te houden zodat er minder verlies optreedt op dit lange stuk dan met een 125mm diameter slang?

Bij nader inzien denk ik dat ik ga voor een kist van staal aangezien deze nog iets stiller zijn dan van hout

Comment

als je hem stiller wilt hebben is het misschien een idee om af te blazen in het filter en het in principe om te draaien ;
            kast met flens 160 -> slang 160 -> softbox -> flens 125 -> slang 125 -> filter
            zo heb ik het ook alleen dan alles in 125 mm en 'maar' 150 m3 afzuiging maar hoor bijna helemaal niks meer
            in de grote kast zit alles binnen de kast en maar aanzienlijk meer geluid mede door dat vanaf de afzuiger de slang eigenlijk open is
            welke er echt stiller zijn weet ik niet ik heb laatst eentje aangesloten van mdf was een beste maar gaf naar mijn idee wel een hoop herrie zeker als je in een open slang afblaast
            je zal ook moeten voorzien in een grotere passief inlaat in principe 2 x de afzuig dat is dan in cm2 en niet in diameter
            ook rekening houden dat elke bocht die je maakt met de slang een flinke reductie teweeg brengt

Comment

Goed idee om de filter ook uit de kast te halen!
              Had ik helemaal niet aan gedacht maar daarmee heb ik ook meer kweekruimte
              In de kast heb je dan dus alleen een gat bovenin waar de slang aan hangt? (aan de buitenkant)

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden als ik door de filter ga blazen i.p.v. zuigen?
              Heb je nog een stoffilter/doek voor het gat in de kast hangen ?

Thanks AudioSystemRolla. Hier heb ik echt wat aan.
              PS: ja, de inlaat moet dan idd ook wel groter ... Ik denk dat ik hiervoor een extra actieve inlaat voor ga inbouwen omdat ik niet zo eenvoudig extra passieve (+labyrint) inlaat gaten kan bijbouwen in mijn kast

Comment

ik heb een afwerkrooster bij de bouwmarkt gehaald waar je dus de slang goed op kan aansluiten nu was mijn hout te dik om het goed te krijgen dus heb hem op de buitenkant geschroefd zit meteen een roostertje in dat er geen ongedierte of bladen in kunnen komen
                verder is het gewoon het zelfde als erdoor afzuigen
                wat je met actieve inblaas rekening moet houden ; als je een afzuiger van 500 m3 hebt kan je niet aankomen met een inblaas van 100 m3 dan rem je de afzuiger met alle mogelijke gevolgen van dien (motor oververhit brand etc )
                maar als extra is het idd geen slecht idee maar houd er rekening mee dat inblaas ventilatoren ook vaak niet lichtdicht zijn
                mijn kastje zit in een kast dus heb er minder last van , heb momenteel een 125 mm inlaat passief en een 150 m3 125mm afzuig en houd het aardig onder controle maar voor het mooie moet er nog een inlaat opening bij

Comment

Vandaag dan toch maar de bestelling eruit gedaan

Zat er lang over te twijfelen want het is een aardige investering maar ik heb toch ook een afzuiging/filter nodig voor mijn 'prep and dry' hok wat ik nog wil bouwen dus toch maar gedaan. Uiteindelijk is het een MDF softbox geworden van 500m3 met 160/160 flens diameter.
                  Deze is met een 10m slang (160mm) verbonden met de kast.
                  In de kast ga ik hiervoor een nieuw gat van 160mm maken.
                  Mijn huidig afzuig-gat (125mm) ga ik dan gebruiken voor een actieve inlaat.
                  Aan de softbox komt dan een nieuwe filter (Phat/Rhino filter 600m3 diameter 160mm) waar ik dus door ga blazen
                  (de stofhoes moet je dan aan de binnenkant bevestigen heb ik gelezen)

Uiteindelijk een veel betere setup. Bedankt voor de tip!
                  Van de week komt alles binnen als het goed is dus vanaf volgende week mag eindelijk het mooi weer worden wat mij betreft
                  Tot die tijd heb ik net als jij 's middags het deurtje open staan
                  (ik ben alleen niet altijd thuis dus moest er wel iets voor verzinnen)

Comment

tja mijn moeders doet het deurtje dicht als het licht uitgaat
                    maar goed bezig keep us posted !

Comment

Bezig...
                    X