Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Led of hps

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Led of hps

@ben ik met je eens maar ik denk dat ze bedoelen hoeveel watt ze aan licht hebben..
    Wat heeft watt nu met licht te maken? Als ik een lamp ontsteek van 1000 watt met een rendement van 5 lumen per watt dan heb ik 5000 lumen aan licht. Steek ik een lamp aan van 100 watt met 50 lumen licht per watt dan heb ik eveneens 5000 lumen aan licht. Watt is in dit geval niet meer of minder dan opgenomen vermogen en dat is een geheel andere grootheid dan licht, dat in lumen wordt weergegeven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
      Wat heeft watt nu met licht te maken? Als ik een lamp ontsteek van 1000 watt met een rendement van 5 lumen per watt dan heb ik 5000 lumen aan licht. Steek ik een lamp aan van 100 watt met 50 lumen licht per watt dan heb ik eveneens 5000 lumen aan licht. Watt is in dit geval niet meer of minder dan opgenomen vermogen en dat is een geheel andere grootheid dan licht, dat in lumen wordt weergegeven.
      dat begrijp ik allemaal. ik bedoelde de leds en chips zoals ik had gelezen.
      de enige reden dat de lampen dus zo verkocht worden is gewoon om ze beter te laten lijken denk jij?
      ik heb er weinig verstand van.. ik lees gewoon veel en dan kom ik bv hier om te kijken wat andere ervan vinden.
      daar is dit forum toch voor?
      ik vraag me gewoon af waarom niemand dit weet en waarom er niets over te vinden is.

led licht kan je ook meten in lumen? en hoeveel zou dat dan moeten zijn?

Comment

Om licht te meten heb je een lumen/luxmeter nodig. En om het nog ingewikkelder te maken, niet alle lumen zijn groeilicht. Planten groeien alleen door PAR-licht (PAR = plant activity radiation). En er is van alles over te lezen, vooral in wetenschappelijke publicaties, maar dan wel in de Engelse taal. Maar wat fabrikanten je voorspiegelen is grotendeels onjuist en misleidend. Dat kan straffenloos. Geen enkele miskochte wietteler stapt immers naar de rechter, wegens een onrechtmatige daad van de producent/verkoper. De koopovereenkomst zou immers ontbonden kunnen worden wegens wanpresteren, dan wel dwaling of bedrog. Dit is een Walhalla voor oplichters. Een voorbeeld: thans komen er led-units op de markt met "wit" licht. Dat witte licht zou van alles doodmaken wat schadelijk is. Echter, witte leds bestaan gewoonweg niet. Het zijn gewoon 2 of 3 componenten-leds in de kleuren geel en blauw (2 componenten leds) of rood, geel en blauw (3 componenten leds). Als die licht uitstralen ervaart het menselijk oog dit als wit met een temperatuur van 6000 tot 12000 Kelvin, maar het is en blijft monochromatisch licht in de kleuren rood, geel en blauw. Je wordt gewoon verneukt waar je bijstaat en het kost je nog een vermogen op de koop toe.
        Last edited by Xtreme; 18 October 2012, 18:31.

Comment

led verkoop is nog steeds allemaal marketing.vooral beginnende kweekers trappen erin.als een crycanten kwekert met led gaat beginnen dan doe ik het ook<zijn ook bloemen>.en ze reageren ook goed op verduisterenis gewoon net wiet,alleen niet te roken.moet ie er ook nog eens binnen mee beginnen natuurlijk.niet om tof te doen hier tegen de mensen die led,s gekocht hebben,heb me zelf ook een keer speciaale voor de wiet ontworpen tl ers laten aansmeren.me maatje werkt bij een groothandel in elektra en herkende ze gelijk,was gewoone tl.wel met ingebouwde reflector.

Comment

@Budmoorly: Lumen kan je prima omrekenen naar watt, en andersom. Wat Xtreme daarover zegt is onzin.

Van een lamp kun je dus wel degelijk zeggen hoeveel watt aan licht eruit komt. Bij LEDs is dat (zo uit mijn hoofd) 15 tot 18% van wat erin gaat. Een 100-watt LED zou dus 15 tot 18 watt aan zichtbaar licht afgeven; de rest (83 to 85 watt) komt eruit als warmte.
            Ter vergelijking: Een 100watt gloeilamp geeft 2 watt aan licht; een 100watt HPS ongeveer 20.

Energie komt niet uit het niets en gaat ook niet verloren. Je kan niet ergens 1 watt instoppen en er 3 watt voor terugkrijgen.
            Een 1watt led kan dus nooit 3 watt licht geven. Gaat er 1 watt in, dan kan er theoretisch nooit meer dan 1 watt uitkomen; in de praktijk zowat 0.15 watt. Je kan wel weer zeggen dat een 1 watt LED-lamp net zoveel licht geeft als een 6watt gloeilamp: Dat doen ze met alle spaarlampen. Op een 23watt spaarlamp staat iets van "130watt equivalent". Daardoor gaan mensen echt denken dat een 23watt lamp 130watt aan licht kan afgeven, wat dus pertinent niet waar is.

Wil je iets meer begrijpen over energie en watts, misschien heb je dan iets aan dit verhaal dat ik al eerder voor dit forum geschreven heb:
            wat is een watt.pdf

Comment

gaat niet alleen om de lumen,maar ook om het spectrum toch? en de dieptestraling.

Comment

duidelijk.

ik ga morgen een mail sturen naar de verkoper..
                eens kijken wat hij voor uitleg heeft.
                of misschien nog een 2e verbruiktmeter erbij kopen, voor de zekerheid

dit filmpje vond ik op youtube over die 600w lamp
                Lighthouse Hydro 600w LED Grow Light using 2w LED's vs Lighthouse Hydro 300w LED Grow Light using 1w LED's is there a difference in power? How much more lig...

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Oorspronkelijk geplaatst door berend van nusteren View Post
                led verkoop is nog steeds allemaal marketing.vooral beginnende kweekers trappen erin.als een crycanten kwekert met led gaat beginnen dan doe ik het ook<zijn ook bloemen>.en ze reageren ook goed op verduisterenis gewoon net wiet,alleen niet te roken.moet ie er ook nog eens binnen mee beginnen natuurlijk.niet om tof te doen hier tegen de mensen die led,s gekocht hebben,heb me zelf ook een keer speciaale voor de wiet ontworpen tl ers laten aansmeren.me maatje werkt bij een groothandel in elektra en herkende ze gelijk,was gewoone tl.wel met ingebouwde reflector.
                is dit ook allemaal marketing dan?
                Koop veilig en vertrouwd een LED, CMH, Plasma of HPS kweeklamp bij Kweekotheek. Dé online winkel voor een TOP groei en/of bloei kweeklamp voor je planten.

ik merk dat mensen nog erg anti leds zijn. maar ik heb er alle vertrouwen in.
                ik heb al heel wat goede oogsten gezien.

Comment

Comment

is\allemaal marketing sukkel,gewoon niks\ aannemen van een een andere kweeker je verdiend het om belazerd te worden.maakt niks uit als je maar niet teveel kinderen op deze wereld zeten flink sparen voor je pensioen he?want die hebben ook zulke mooie folders,lozer

Comment

Jonguh, de zon is fullspectrum en t enige wat daar echt in de buurt komt is vuur.

Kweken met kaarslicht rocks!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berend van nusteren View Post
                        is\allemaal marketing sukkel,gewoon niks\ aannemen van een een andere kweeker je verdiend het om belazerd te worden.maakt niks uit als je maar niet teveel kinderen op deze wereld zeten flink sparen voor je pensioen he?want die hebben ook zulke mooie folders,lozer
                        volgens mij kan jij er beter uitstappen.
                        ik heb je nog niet veel zinnigs zien zeggen op dit forum.
                        je zou eens moeten proberen zo op straat te praten tegen mensen die je niet kent..
                        altijd weer grappig om te zien.. zielige mensen zoals jou die achter hun pc kruipen om andere mensen uit te schelden of te beledigen.
                        ik weet ook gelijk weer waarom ik nooit zo lang op fora rondhang
                        ik heb hier al minstens 2 van zulke figuren gezien
                        zeker klappen gehad van je wijf?
                        en wie zegt trouwens dat ik belazerd ben? misschien heb ik geen cent uitgegeven.. ken je mij?
                        enne... mijn ''pensioen'' is al lang geregeld! en die van jou?
                        er zijn mensen die wel wat meer uit te geven hebben om zodoende iets te testen waar iedereen negatief over is.
                        en ik heb al heel wat goede opbrengsten gezien. ook irl.
                        dus wou ik deze uitdaging aangaan.
                        maar ik heb alweer veel teveel tijd verspild aan dit nutteloze gedoe

beter lees je eerst je bericht door voor je hem post..
                        dan kom je misschien iets minder dom over!
                        LOSER!

Comment

Neem t m niet kwalijk.. Hij heeft in t verleden nogal ingezet op leds en heeft daarmee zn gehele pensioen zien verdampen..
                          Tragisch voorvalletje waar hij nooit meer overheenkomt.

Led's grow HPS

Comment

ik ben alweer aardig afgekoeld

peace!

Comment

hehehe, Ik ben wel blij dat jij daar een test wil voor doen BudMoorley, als vrees ik opnieuw voor een nederlaag aan de LED , nu, we zien wel he? We volgen je kweekverslag op de voet

Comment

idd we zien het wel joh..
                                een nadeel van de ledlamp in nederland is dat het hier vaker onder de 20 graden is dan erboven.
                                de afgelope weken ging de temperatuur in het hok richting de 20 graden..
                                heb dus het kacheltje erbij gezet en werkte allemaal prima.. tot na 5 dagen het gas op was..
                                het gas kan ik gratis afhalen alleen is het wel zoon 20 kilometer rijden..
                                ik denk dat het dus toch elektrisch word..
                                dus extra kosten dus ook een nadeel..
                                en ik zie het ook niet zitten om elke keer een gasfles naar binnen te slepen.
                                maar goed...
                                ik hoop dat ze er niet teveel last van hebben tot ik de temperatuur weer op orde heb..
                                het is 19 graden geweest op zijn koudst. ben nog op zoek naar een geschikte kachel..
                                Last edited by BudMoorley; 19 October 2012, 16:47.

Comment

Bezig...
                                X