Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afzuiging/afmetingen indoor kast.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Afzuiging/afmetingen indoor kast.

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal!

    alvast excuses voor de lap tekst ...

    Ik ben van plan een kast te bouwen om 5 planten in te groeien, ik ga denk ik gebruik maken van een 400W hps lamp, HPS lampen geven het beste resultaat door hun licht spectrum, velheid en warmte toch? Of is er een goedkoper/zuiniger alternatief dat ook goed is om te gebruiken?

    Ik zou het liefst een zo klein mogelijke kast bouwen om de 5 planten in te laten groeien. Welke afmetingen moet ik dan ongeveer aanhouden? Ik heb gehoord dat er verschillende manieren zijn om de planten te laten groeien (helemaal vrij omhoog, of met een gaas vlak houden na een bepaalde hoogte) mijn vraag is wat is het efficientste is.

    De afzuiging ben ik van plan als volgt aan te sluiten:

    - Lucht in:
    Links onder de kast een gat van ongeveer 5cm in diameter, met daar achter aan de binnenkant van de kast een PC fan die lucht vanuit de kamer in de kast zuigt. met op de fan aan de binnenkant van de kast een kleine trechter, grote kant op de fan en de tuit blaast uiteindelijk de lucht naar binnen. omdat de lucht door een de kleine tuit word geforceerd heeft het geen kans om weer naar buiten te gaan en de kamer op te stinken, de fan is dan 24/7 aan natuurlijk. is dit idee mogelijk? De kamer is altijd op kamertemperatuur, dat scheelt ook.

    - lucht uit:
    Rechts boven in de kast een gat met een wat grotere diameter, in de kast het koolstoffilter gemonteerd aan een afzuig ventilator die sterker is dan de inzuig ventilator. zodat er geen overdruk in de kast ontstaat en de stank dus toch naar buiten zou kunnen komen via de lucht inlaat. welke ventilator ik voor dit afzuigen moet gebruiken weet ik niet zeker, ik weet namelijk niet of een PC-fan sterk genoeg is om goede flow te trekken door een koolstoffilter.
    (wil graag pc fans gebruiken omdat ze niet zoveel lawaai maken en ik toch gewend ben aan het geluid er van )

    Ik weet nog niet of ik dan de gebruikte lucht van de afzuiging in de kamer wil laten gaan of via een rooster boven het raam uit de kamer naar buiten. Ik dacht als de afzuiging constant aan staat drukt het dus de lucht naar buiten, en zal de koude/hete lucht van buiten dus niet de kans krijgen om naar binnen te komen en de temperatuur in de kast dramatish te veranderen. Heb ik hier gelijk in of zit ik fout? Ik weet namelijk niet zeker of ik de gebruikte lucht gewoon veilig weer de kamer in kan blazen, want ik heb geen idee tot hoeverre een koolstof filter de geur neutraliseerd, vooral tijdens bloei. ik heb namelijk mijn kleren enz in die kamer haalt zon filter de geur helemaal weg?

    Nou ja een heel verhaal dus, als je helemaal hier bent gekomen; bedankt voor het lezen! En als je tips/verbeteringen hebt hoor ik het graag!

    #2
    Re: Afzuiging/afmetingen indoor kast.

    5 planten ga je niet redden met een setje pc fan's
    kamertemperatuur koelt af als je het 'rondpompt' oftewel als je 20 graden aanzuigd kan het in je kast best 18 graden worden
    passieve inlaat is imi beter als een actieve
    5cm rond is wel erg klein ! ik het er 2 van 125 mm in mijn micro hokje
    ook moet je rekening houden hoe kleiner het hok hoe lastiger de temperatuur en luchtvochtigheid te regelen zijn
    dus eerst kijken wat voor hok je kwijt kan
    dan een type verlichting kiezen tneon / hps etc
    en hier je ventilatie op aanpassen
    tevens is een circulatiefan echt nodig !


    ik zou zeggen lees wat bouwverslagen op het forum en trek daar je leer uit !
    ik begon ook met pc fan's toen 'geupgrade' naar buis afzuiger maar nu gaat er toch echt een softbox komen
    alleen al om de temp etc onder
    Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

    Comment


      #3
      Re: Afzuiging/afmetingen indoor kast.

      umm nouja eigenlijk kan het wel 150cm breed, 100cm diep en 180cm hoog ofzo.
      maar ik wil iets maken dat een beetje subtiel is, iets voor de beginner, basis, om te leren geen lawaai of te veel dure onderdelen.
      als ik een paar PC-fans gebruik, hoeveel planten kan ik daar mee ''vervrissen''? en wat is precies een circulatie fan? :O
      ik denk als ik minder dan 5 planten ga doen, het ook niet echt rendabel is om daar hps voor te gebruiken.
      als je me een beetje tips kunt geven naar welke ricting ik het beste op kan als beginner dan zoek ik het wel een beetje uit
      ik ga wel even rondneuzen op het forum! bedankt voor de tips.

      Comment


        #4
        Re: Afzuiging/afmetingen indoor kast.

        op zijn simpelst een kastje bouwen van 80 x 80 x 180
        een softbox geeft bijna geen lawaai en een buisventilator uit de bouwmarkt ook niet echt (ik slaap er direct naast)
        dus een buisventilator die 150 a 200 m3 verplaatst met een filter 200 m3 ervoor
        een aantal grote passieve luchtinlaten (met licht labyrint zodat er geen sluiplicht binnenkomt)
        hps van 400 a 600 watt erin
        een klein tafelventilatortje erin hangen om de lucht in de kast rond te blazen en er overal 'verse' lucht is
        temp / hygro meter erin
        potten aarde en planten en gaan met die banaan

        edit kijk hier eens rond !
        Last edited by AudioSystemRolla; 22 September 2012, 09:38. Reden: url bijgevoegd
        Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

        Comment


          #5
          Re: Afzuiging/afmetingen indoor kast.

          een 400 wattert beschijnd 70 breed en 100cm diep,en mag 40 cm boven je volgroeide gewas hangen.een 600 wattert is op dit momend de meest effectieve lamp,die geeft je dus het meeste wiet voor de stroom die je er voor betaald.maak je kast zo hoog mogelijk,omdat warme lucht stijgt.bouw een kast van een houten frame,bv voor een 600 wattert,van 120 breed of diep,en 100 cm breed of diep.en dan 2 meter of 240 hoog.dan gipsplaaten aan de buitenkant,dan isoleren en groene gipsplaat aan de binnen kant.koop een 500 cub boxfan bij de growshop<125 euro> en een 600 wattert compleet<85euro> en een 500 of 700 cub filter<80 euro.je inlaat moet altijd 3 keer zo groot als je uitlaat.een zwenkfan is te groot voor in je hokje,dus een plat model met draaiende schijf is ideaal,<20 euro>.je ziet kweken is investeren.dan nog 5 mooie 27 liter potten erin,en 3 zakken allmix en je ken draaien.heb je geen geld,dan niet aan hps beginnen,maar met tl kan je ook aardige wiet kweken.

          Comment

          Bezig...
          X