Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is het best voor de reflectie van het licht?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Wat is het best voor de reflectie van het licht?

Korting op 420shop
    Hey fellow growers.

Ik vroeg me het volgende af.

Wat is naar jullie ervaring en mening het beste (lees = meest geschikt) voor de reflectie van het licht. Een wit oppervlak, of een reflecterende (zoals zilverpapier).
    Ik lees dat WIT alle licht reflecteert (wat uiteraard zeeer goed is), maar als ik de kweekkasten bekijk zijn deze altijd reflecterend (en niet wit).
    Ik veronderstel dat dit ook enige impact heeft op de opbrengst van de plant. Indien goed gereflecteerd krijgen de onderste toppen meer licht en dus wat meer opbrengst.

Als ik een topic over het hoofd gezien heb waar dit al aan bod kwam, graag de link. thx

Greetz,
    HOMMEL
    Leren = Experimenteren

Re: Wat is het best voor de reflectie van het licht?

goede morgen

Wat is naar jullie ervaring en mening het beste (lees = meest geschikt) voor de reflectie van het licht. Een wit oppervlak, of een reflecterende (zoals zilverpapier).

-dat ligt eraan, wit heeft een licht kleurcode stralemde werking. dat wil zeggen dat wit het beste de kleur segmenten uit licht in zijn volledige vorm
    reflecteerd. het verschil met spiegel reflectie is dat het licht als geheel word gereflecteerd, maar vaak word gecentreerd door de vorm van de laag. dit word in dit
    geval bepaald door de achtergrond en de kwaliteit van diegenen die het bevestigen. beide functioneren goed, de 1 zweert bij wit de ander bij spiegel reflectie (lees reflectie
    en niet spiegel een spiegel is nog anders). tevens is de mate van gladheid een grotere factor dan het verschil reflectie metalic of wit.

Ik lees dat WIT alle licht reflecteert (wat uiteraard zeeer goed is), maar als ik de kweekkasten bekijk zijn deze altijd reflecterend (en niet wit).

- correct, hobby betekend voor velen ook dat ze gebruiken wat er te krijgen valt, wat al aanwezig is in huis of gekregen word en wat het budget is.
    ik maak zelf gebruik van een dubbele uitbvoering radiator folie. deze is gelaagd met bubbeltjes folie voor extra isolatie en overig materiaal is volledig kunststof
    ivm LV daarnaast is de reflectie laag niet van metaal delen maar van verf wat ook zijn verschillen waarborgt. het is dus allemaal inderdaad lastiger dan je misschien dacht.
    uiteindelijk is de uitwerking van alles ook maar procentueel en heeft ook weer te maken met hoe ver je lamp kan verlichten.

Ik veronderstel dat dit ook enige impact heeft op de opbrengst van de plant. Indien goed gereflecteerd krijgen de onderste toppen meer licht en dus wat meer opbrengst.

- dit kan het geval zijn. meer licht verplaatsing is meer opvang op meerdere plekken. echter heeft de plant ook een wil.
    jou manier van kweken bepaald hoe en waar de plant groeit. laat je hem gaan of ga je scroggen en alles een plekje geven.
    dan kan de plant aanvoelen waar de lichtbron zit. al zou de reflectie de kast volledig doorgaan dan nog zet je plant de groei
    in op plekken die voor haar het meest geschikt zijn. dit kan komen door licht, maar ook door stagnatie in delen van de plant waardoor
    andere delen ineens voorrang krijgen tja alles is een factor.

maar kort is wit beter dan metalic en metalic beter dan wit. het ligt aan je licht

succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bramonius View Post

Tevens is de mate van gladheid een grotere factor dan het verschil reflectie metalic of wit.
      Is het beter van een volledig glad oppervlak te hebben? Of eerder het type NIET volledig glad, dat het licht weerkaatst naar alle mogelijke richtingen. Dit laatste lijkt me toch ietsjes beter.

Ik heb de plantjes (3 stuks) staan in een grote kartonnen doos die aan de binnenzijde volledig ge-aluminiumfolie-d is.
      2 dubbele TL's erboven van 18W.
      Maar aangezien ze nogal breed worden ga ik een kast bouwen (very low budget) die toch iets groter is.
      Ik wou gewoon weten of het dan beter was om deze terug alsnog met alufolie te bedekken, of dat het misschien beter was om witte oppervlakken te gebruiken.
      Het scroggen hou ik voor volgende keer. Dit is een first time experiment, dus gewoon basic deze keer. Alhoewel ik vermoed dat het scroggen toch iets beter is. De toppen liggen dan allemaal even ver (of dicht) bij de lampen.

Thx voor de uitleg alleszinds.

HOMMEL
      Leren = Experimenteren

Comment

Mat wit is vele malen beter dan aluminiumfolie.
        Iedereen heeft toch wel ergens een restje Latex staan ?

Vanwaar de keuze voor een kartonnen doos ?
        Je had een hoop succeskweekjes gezien in een doos ?
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

zo'n hele grote doos, waar ze sauna's en badkuipen in verkopen.
          toch..... brandveilig karton, met rookremmers enzo???

'Is het beter van een volledig glad oppervlak te hebben? Of eerder het type NIET volledig glad, dat het licht weerkaatst naar alle mogelijke richtingen. Dit laatste lijkt me toch ietsjes beter.'

daar heb je hem. helemaal gelijk, vandaar gehamerde kappen. etc etc. omdat dit de oppervlakte vergroot. een bolletje (of deukje) is qua oppervlakte
          groter dan een gladde plek en kan dus meer reflecteren.

en glad is of verven of de folie heel glad aanbrengen niet met kreukels en deuken of loshangende hoeken
          dan krijg je rare reflectie....

met alu folie moet je op passen, net als met spiegels. deze zijn van metaal en metaal reflecteert in hoeken. je kan
          hier verbrande plekken door krijgen. folie of latex (wat qnq al zei) is beter. net wat je wil.

enne kijk je uit met die doos. als deze droog word door je lampen.. vonkje... ik zou je vaker op het forum terug zien

Comment

Hey,

Ik vind het tof dat het jullie doet lachen maar de planten hebben het tot nu toe zeker niet slecht gedaan in die doos.
            Ze staan onder 4 Tl's dus het is niet zo dat er zoooo veel warmte vanaf komt.

Ik stuur hierbij al wat foto's van de dames, dan kunnen jullie zelf zien dat ze het niet slecht doen. Het was een low-budget beginoplossing, en zeker niet de slechtste.
            IMG_0060.jpgIMG_0063.jpgIMG_0064.jpgIMG_0067.jpgIMG_0071.jpgIMG_0072.jpgIMG_0073.jpg

Alleszinds bedankt over de tips wat betreft het licht.

greetz,
            HOMMEL
            Leren = Experimenteren

Comment

hahaha hai hommel,

we lachen wel, maar maken ons stiekum ook een beetje zorgen om je.

die doos is inderdaad afdoende hoor, daar waren we niet bang voor. althans dat het gaat lukken er
              iets in te laten groeien. en de opbouwende hitte met TL valt inderdaad mee (ivm vlam brand punt),
              maar dat is niet het gevaar.

komt ie:

als je doos heel droog word (bv door je lamp over een tijdsduur van een aantal dagen of weken) dan word het
              vlampunt eerder bereikt. een vonk heeft een oplopende temperatuur die makkelijk begint bij 300 graden of meer.
              dit is meer dan 30x voldoende om een droge krant of karton of anderzijds papier van houtpulp te doen ontbranden in letterlijk
              0.3 sec (volgens onze veiligheids reglementen). vandaar dat we nooit kartonnen kappen om lampen maken, anders kon je ze
              wel kopen bij de bouwmarkt. (weg werp kappen, elk jaar een nieuwe schone, nooit meer poetsen).

2e probleem is het overgestelde. je TL staat onder spanning. als je doos nu vocht aanzuigt (knoeien van vocht, LV algemeen, enz)
              dan kan deze het vocht gaan absorberen en zelf bedampt worden. Dit zal dan zeer geleidend zijn. nu is je TL geaard, maar de oppervlakte
              word door de doos zo vergroot dat het spanningsveld ook anders reageerd en dit nare gevolgen kan hebben voor een klapper.

kijk het zijn allemaal hypotheses, maar wel van die soort die in het verleden meer dan 1 keer zijn fout gegaan.
              wees gewaarschuwd.

los van alle bemoeienis over veiligheid en correctie mooie plantjes endaar vooral zo mee doorgaan.

Comment

Attached Files
                Leren = Experimenteren

Comment

Bezig...
                X