Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe regel ik de temperatuur?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Hoe regel ik de temperatuur?

Een filter is alleen voor de geur, wat anderen ook mogen beweren. Maar vergis je niet in die geur: Die is enorm tegen het eind van de bloei. Blaas het de straat op, op een mooie stille zomeravond, en de hele straat meurt naar jouw twee plantjes. Je hebt dus toch echt een filter nodig.
    Als het puur voor de hobby is: Haal dan de HPS-lamp weg en hang er 2 spaarlampjes van 23 watt voor in de plaats. Dan is de stank misschien nog in de hand te houden - maar hou je niet veel wiet over.
    Wil je voor een stevige oogst onder je HPS, dan moet er echt een stevige afzuiger en filter bij.

Comment

Bedankt voor jullie reactie,

De filter wordt zeker weten aangeschaft maar wegens verhuizing nu zo direct geen budget voor. ik zit pas in de eerste week van me plantjes ken dit echt niet een weekje wachten voordat ik die aanschaf?

En mijn hok is ongeveer 65x65x130, Hoeveel van die badkamer afzuiginkies zou ik moeten gebruiken om dit hok redelijk geventileerd te houden? (Reden van badkamer afzuigingkies is omdat ik op rekening kan bestellen )

bvd mvg purefy

Comment

goedenmorgen purefy,wat een leuk kastje!!! ik ben indertijd ook begonnen met een zelfbouw kast(1.20x1.20x0.60) en een 250W hps erin,ik wou eerst met tl werken maar de prijs voor de armaturen en lampen waren even duur als een 250...als ventilatie systeem heb ik in het begin met pc fans gewerkt maar dat werkte niet optimaal...temp boven de 30gr...heb tijdens mijn eerste kweek alles omgegooid,de kast heb ik verhoogd met een onderstel van 0.60 cm zodoende dat ik op een hoogte van 1.80 uit kwam,als afzuiger heb ik een setje gekocht bij g-tools,buisventilator met cap van 185 cb en bijpassende koolstof filter voor 50 euro alles bij mekaar....mijn 2 pc fans heb ik een als actieve inlaat gebruikt(ong 100 cb/fan)de lucht inlaten heb ik zover mogelijk onderin geplaatst in het midden naast mekaar(zijwand),de andere inlaat werkt passief mee en een pc fan op mijn lampenkap gemonteerd zodat hij de lampwarmte onder de lamp vandaan blaast en de uitlaat(afzuiging) op de andere zijwand ook in het midden op ong 1.50 hoogte(1.80 - 30cm van lamphoogte).
        denk ook goed om je hoogte..je kast is 1.30 hoog.de afstand tussen een 400w lamp en de plantjes bedraagt min 35/40cm dus heb je 90cm over en daar weer je pothoogte van af(11Lpot is ong 28 cm hoog) heb je 60 cm hoogte voor je plant!!!!

groetjes en succes met je kweek

michael

Comment

er is wel een "rule of thumb" mbt afzuiging purefy : je afzuiger moet de ruimte 20x per uur volledig van verse lucht kunnen voorzien.

neem dus de inhoud van je ruimte, doe dat x20 en je weet de minimale afzuigcapaciteit benodigd voor je hokje. Met die info stuiter je dan vrolijk naar de bouwmarkt, growshop of keukenwinkel om daar een bijpassend afzuigertje voor te versieren.

Kanttekening : bovenstaand is voornamelijk een hulpmiddel om te kunnen voorzien in de hoeveelheid co2 die je plantjes nodig (gaan) hebben. Het zegt dus nog niet erg veel over de capaciteit benodigd om je temp op acceptabel nivo te houden. Daar kan (veel) meer voor nodig zijn, koop of knutsel als je dus toch bezig gaat een overcapaciteit aan afzuiging, die je naar behoefte kan terugregelen.
          En een persoonlijke noot : in mijn periode als binnenkwekert vond ik het altijd fijn om met een zo groot mogelijke afzuiger te werken, en die dan maar op zeg 30% te laten draaien. Je kan je vast voorstellen dat een afzuiger die draait op 100% veel meer lawaai produceert dan eentje die dat niet doet...

En over een koolstoffilter : die is essentieel, geen enkele discussie mogelijk op dat gebied. Koop (of knutsel) die niet in mekaar en je wordt ontdekt, zo simpel is dat.
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Je kan nog rustig wachten met het filter tot je de plantjes in bloei gaat zetten.

Je gaat dan wel het probleem krijgen dat je filter en PC-fannetjes niet op elkaar passen. Je loopt het risico dat je al je PC-fannetjes weer kan weggooien en toch een echte afzuiger moet kopen.

Comment

mijn laatste binnenkweek was met K2-tjes Blani, die lieten vanaf week 3 al een duidelijk merkbaar geurspoor achter.. Ik neem er geen risico meer mee
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Bedankt voor jullie reacties, Ik zal zeker voor die tijd een filter kopen, begin volgende week dan zit ik op week 1,5 met mijn plantjes moet optijd zijn toch?
                nu heb ik zojuist 2 125mm Fans gekocht bij de bouwmaat, ik hoop dat deze wat meer kracht hebben.

(foto's volgen over enkele minuutjes)

bvd en mvg Purefy

IMAG0208.jpg
                Last edited by Purefy; 6 February 2013, 17:05. Reden: Foto's toegevoegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
                  mijn laatste binnenkweek was met K2-tjes Blani, die lieten vanaf week 3 al een duidelijk merkbaar geurspoor achter.. Ik neem er geen risico meer mee
                  Aan de ene kant heb ik veel vertrouwen in Moreweed. Aan de andere kant beweert hij van zichzelf dat hij 95 procent onzin praat, dus wat moeten we geloven?

Ik geloof zelf dat zijn uitspraak "Ik praat 95% onzin" onzin is. Hij praat hooguit 80% onzin. In dit geval zou ik hem geloven en snel een filter installeren.

Overigens: Bij mijn eerste kweek heb ik ook geprobeerd dingen bij elkaar te knutselen van fannetjes, PVC-pijpen en filters van afzuigkappen. Dat was allemaal zonde van het geld en de moeite: Het spul van de growshop werkt gewoon 100 keer beter.

Comment

ik droom zelfs onzin Blani

it's all in the eye of the beholder

Comment

@Moreweed: 't Was zeker weer bradig toen de slijpele torfs op de wijde weep driltolden? Pas maar op voor de krakelwok!

Comment

ja joh, en het duurde zeker 4 uur voor ik vandaag in de gaten had dat ik dus niet meer droomde

Comment

Bedankt voor de reacties

Ik zag net een paar leuke lampjes liggen ergens heb ik daar wat aan om ipv de lamp die ik nu heb neer te hangen?

IMAG0210.jpg

bvd, mvg purefy

Comment

Halogeenlampen zijn absoluut ongeschikt.

Zo uit mijn hoofd is het rendement van lampen ongeveer:
                            - Gloeilamp: 2%
                            - Halogeen: 4%
                            - Spaarlamp: 15%
                            - LED: 15%
                            - TL: 18%
                            - HPS: 20%

Alles onder de 15% is ongeschikt; je krijgt te weinig licht voor je watt.

Comment

en het licht wat van die halo!-geen-lampjes komt is ook nog eens zo ongeveer het minst geschikt om onder te kweken > we zoeken licht in bepaalde hoeken van het spectrum, en halogeenlampen komen daar net eens in de buurt...

~~ojee, wat zeg ik nu ? hoeken van het spectrum... kan ik anticiperen op de onvermijdelijke vragen ?hoeveel hoeken heeft "het"spectrum, ?hoe groot is de gemiddelde spectrumhoek ?

Comment

Je kent met goed, Moreweed: Als het niet in SI-eenheden is dan kan ik er niks mee.

Overigens verschillen de meningen over het spectrum van halogeen. Iemand zou het eens moeten proberen: 6000 watt halogeen boven een vierkante meter en kijken wat er van komt. Wie offert zich op? Wie heeft de bedrading, stoppenkast en afzuiging voor dat monster-experiment?

Comment

Bezig...
                                X