Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De ideale lichtverdeling voor je kast

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: De ideale lichtverdeling voor je kast

Oh nee joh, geen enkel probleem, was gisteren al weer over heel andere zaken aan het zweefteefen...

Zat weer op een oud ideetje "Sun Eaters" en waarom heeft onze zon in het eerste en laatste uur geen schadelijke straling.
    De mensen die dit doen, voelen zich lekker, rustig en hebben minder of geen honger.......

Als je dit nu simuleert, zou dan wellicht dit een positief resultaat kunnen geven in bijv. voedselhuishouding of Herma vorming.

Je begrijpt al een hoog zweefteef gehalte, daar moet je minimaal drie ronden het bos voor ingaan met minimaal 2 flinke joints per wandeling
    Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
    Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

Comment

Curvescrog.jpg

Comment

ik heb wel eens een filmpje gezien op youtube van een kerel die met spiegels werkt in zijn kweekruimt had dit langs de zijkanten gezet tot de hoogte van de planten.
        bij deze filmpje deed hij dat met autoflowers en zouden ook een betere opbrengst gegeven hebben door gebruik van die vensters
        Dutch-Bleu-Autoflower-Contestkweek
        Thugz Binnentuin met 400w zonnetje

Comment

Dat bedoelde je met een 'holle scrog', ghehe...Yep, dat werkt ook leuk.
          Wel even de data van de lampenmaker doornemen, want als ik het me goed herinner raden ze voor bijv. de Son-T een horizontale positie aan.

@Blani, ik dacht tijdens het lezen ook al dat je een adjust-a-wing met spreader aan het ontwerpen bent.
          Hang er nog een fan aan en je hebt het Topshield-pro-idee
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Bedankt voor die topshield, Q. Die kap volgt dezelfde denklijn, maar vanuit andere eisen. De kap hoort bijvoorbeeld 20 centimeter boven je planten te hangen, terwijl ik liever op 50 centimeter ontwerp. Dan hoef ik geen planten schuin te belichten, kan ik makkelijker ventileren, en kan ik mijn planten verzorgen zonder eerste de lamp weg te halen.

Ik zie ook dat de onderste lichtvanger niet reflecteerd maar vooral warmte afvangt en licht doorlaat (of zie ik dat verkeerd?) terwijl de mijne alleen reflecteerd. Ik zie ook dat ze een hamerslagkap gebruiken, en dat vindt ik een beetje halfslachtig. Als je de perfecte vorm denkt te hebben, dan ga je die niet zo grof vernaggelen.

Maar toch: Mooi kapje!

(Overigens heb ik commercieel 15 jaar software geschreven. Ik heb geregeld software in handen gehad die ik zo omslachtig vond dat ik het herschreef - en dan eindigde met precies dezelfde omslachtige uitkomst. Ik beschouwde dat niet als tijdverlies, want na dat proces had ik geleerd waar die omslachtigheid voor nodig was. Her-uitvinden is een prima manier van leren, en eindig je met hetzelfde resultaat als de experts, dan heb je het goed gedaan.)

Het zou heel goed kunnen dat mijn kap te perfect verdeelt. Staat een plant dan 1 centimeter te hoog of te laag, dan staat 'ie meteen in het donker of in de magnetron. Dat zou een reden kunnen zijn om de reflector dan toch maar te zandstralen. Dat levert weer zo veel lichtverlies dat ik toch maar een stuk lager moet. Vervolgens lukt het niet om in het midden die reflectie goed te krijgen, dus toch maar wat licht naar onder doorlaten... en daar is je topshield.
            Last edited by Blani; 15 December 2013, 13:25.

Comment

@Cookaap,

Ik wilde deze kweek eigenlijk ook vertikaal proberen. Of eigenlijk horizontaal/verticaal met de buizen horizontaal (op hun kant) tussen de planten gestoken. Hokje zit zo vol dat dat niet meer past. Ik kreeg de planten ook niet ver genoeg open gebogen. Die plant van jou moet inderdaad wel een ruimte voor de lamp in te maken zijn

@Blani,

Die spreader van Adjust a Wing is inderdaad ook heel anders dan jouw ontwerp. Die wing is sowieso ook meer bedoeld om een groter oppervlak te belichten en zo de oogst te maximaliseren. Hun belichtingsplannen zijn in ieder geval voor veel grotere oppervlaktes dan wat normaal gesproken met een lamp belicht wordt. Bijvoorbeeld 2.36m2 met een 600W lamp (1,35 x 1,75). Dan heb je die spreader wel nodig om het licht nog een beetje naar de randen te krijgen.
              Last edited by Wietefras; 15 December 2013, 18:12.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Ze hebben ook een kleine voor 400-watters die op 1.25 meter uitkomt. Buig 'em bij en hij past bij mijn ene meter, hang er 2 en mijn lichtplan is voor mekaar. Met een goede verdeling moet ik mijn 1200watt prima door 800 kunnen vervangen.

Maar dan nog: Ik vind ze te dicht boven het bladerdek hangen.

Comment

Als je nu een verticale full pipe scrog maakt, en je zorgt dat je plantpotten op een rondraaiende bodem staan...ik denk dat dat de meest optimale manier is met het meeste rendement en zonder reflector.

Comment

Er zijn verschillende soorten spreaders.
                    Ze zijn mede bedoeld om de planten recht onder de lamp tegen verbranding te beschermen, zodat de lamp iets lager kan.
                    Ik heb hier ook wel eens wat geknutseld met geperforeerd aluminium plaat maar dat had niet het gewenste effect helaas.

Het meest ideaal is alle toppen op gelijke afstand van de lamp te hebben. Daar moet het soortje dan wel aan meewerken
                    Met licht reflecteren moet je misschien ook rekening houden met de optimale bedrijfstemperatuur van de lamp.
                    Je kaatst niet alleen met licht, maar ook met warmte
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Viel me op dat die topfield reflector een fan had. Zat daarbij ook te denken hoe dan de lamp op de juiste temperatuur blijft. Of dat die fan wellicht juist nodig is daarvoor.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Die topfield is volgens mij gemaakt van kunststof. Dan heb je sneller een fan nodig - maar toch: Zo'n dingetje is niet moeilijk even bij te bouwen.

Een lamp op contante afstand is inderdaad ideaal, maar dan zit je ofwel met een lamp op een oneindige afstand, ofwel met een pipe-scrog. (Vindt ze prachtig mooi, trouwens, maar of dat nou praktisch is...

Ganjax heeft een beter punt dan 'ie denkt. Er zijn verbluffende resultaten geboekt met bewegende lampen. Laat je lamp in de loop van de dag een halve meter door je kast wandelen, en je kunt rekenen (volgens de verhalen) op 1 week eerder oogsten met 10% meer opbrengst.
                        Dus ja: Bewegende potten of lampen is een heel reeele oplossing - als je ruimte genoeg hebt in je kast en als je een berg lego overhebt.

Ondertussen heb ik mijn eigen ontwerp wat vereenvoudigd. Als je nou niet al te miereneukerig wordt over die verdeling, dan kan het namelijk een behoorlijk stuk makkelijker:
                        simpelekap.jpg
                        Deze laatst de onderste 90% rechtdoor gaan, maar verdeeld de bovenste 270 graden netjes over de onderste 90. Aangezien dan driekwart van het licht netjes verdeeld wordt, valt die laatste kwart wel weg in de fabricagefouten.

Er zijn standaardfittingen-met-kap in de handel, voor 5 of 10 euro. Het lijkt me handig om uit zo'n ding de perfecte kap te kunnen buigen, dus ik heb de maten van zo'n ding overgenomen. De kap 7 zit centimeter boven de lamp en is totaal 48 centimeter breed, vanwege die standaardkappen.

Buig je zo'n goedkoop kapje volgens bovenstaande tekening, en hang je 'em 45 centimeter boven je bladerdek in een 1 meter brede kast, dan zou je een verdeling moeten overhouden met minder dan 10% lichtverschil. Volgens een snelle hoofdrekening.

Ik aarzel over ventilatie. Ik denk eigenlijk niet dat die nodig is.

Hier is nog een plaatje van het ontwerpproces, om te laten zien hoe ik weer steeds hoeken van 10 graden verdeel over 3.6 centimeter van het kweekoppervlak.
                        De rechterhelft is voor een lamp op 60 centimeter boven het kweekvlak. Helaas is die langer dan 48 centimeter, dus die kan je niet vouwen uit een standaardkap. Vandaar de tweede versie aan de linkerkant, die op 45 centimeter moet hangen, maar precies 48 centimeter materiaal nodig heeft.
                        In die linkerkant heb ik ook even ingetekend hoe het licht gebroken wordt: Kruislings door de kast heen.
                        metlijnen.jpg

Een kap die niet kruislings straalt maar recht naar beneden kan ook, maar alleen met een enorme kap. Een kap zo breed als de kast, in feite. Dat lijkt me ontzettend onpraktisch, dus die heb ik verder niet uitgewerkt.
                        Last edited by Blani; 16 December 2013, 02:01.

Comment

Prototype gebouwd met halogeenlampje. Hangt hier boven mijn werktafel:
                          aquarium.jpg

Terug naar de tekentafel, dus.

Comment

Och, wat zet ik de mensen toch lekker aan het knutselen.....

Ik hoor graag de resultaten van je.
                            Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
                            Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

Comment

Nou: Het resultaat van dit moment is dat ik terug moet naar de shop voor een hamerslagkap. Zou ik deze nog kunnen ruilen?

Ik geniet hiervan hoor. Sommige mensen maak je blij met een sudoku-boek, mij met een lekkere technische puzzel.

Hier is het prototype. Best imposant, toch. Ik zie toch wel een beetje vuurtoren in die tweede foto.

spacelamp.jpgvuurtoren.jpg

Het viel me op hoe mooi de stralen in mijn tekeningen terug te zien zijn op de kartonnen lamphouder. Ik ben meteen nog een plaatje gaan schieten:

kaleidoscoop.jpg
                              Wat er aan de randen gebeurt is begrijp ik niet precies, maar ik vind 't wel heel psychedelisch allemaal.
                              Last edited by Blani; 16 December 2013, 23:27.

Comment

Zo, dat heb je snel voor elkaar. Ziet er mooi uit, maar werkt het? Heb je een mooie (ideale) lichtverdeling?

Comment

Bezig...
                                X