Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Ik dacht dat de eerste foto voor zich sprak. Hier is nog een keer dat tafelblad, verlicht door mijn lamp. Misschien moet ik er bij zeggen dat het blad egaal van kleur is. volkomenkut.jpg
Echt: Woorden schieten te kort voor deze miserabele miskleun. De verschillen zijn een minstens een factor 10, met hotspots waarin je in 5 minuten een top in brand kunt krijgen. Tussen de hotspots in zou je paddestoelen kunnen kweken.
Het probleem is, dat ik eigenlijk probeer een perfecte projectie te maken van de lamp op het kweekoppervlak, 1000 keer uitvergroot. Ieder foutje in de lamp of in mijn kap komt 1000 keer uitvergroot op de planten terecht.
(Zou ideaal zijn als je een beeltenis van Jezus in je toppen wilde kweken. Je /kunt/ een Jezus zien in de schaduwen op mijn tafel, als je goed kijkt, midden bovenaan.)
Maar goed: Terug naar de tekentafel dus. Het zou kunnen dat een hamerslagkap de fouten keurig uitmiddeld; dat ga ik morgen proberen.
Toevoeging: Plaatje van de projectie van een draadje in de lamp op de tafel: draadjes.jpg
Ja: Er zit een halogeen-gloeilamp in. (Een halogeenlampje in een gloeilampbol, in feite.) Ik heb net in mijn vorige post een plaatje bijgeplaatst van die lamp. Ik had geen extra HPS lamp voorhanden, laat staan een extra verduisterde ruimte om daar lekker mee te kunnen experimenteren.
HPS en dit lampje hebben gemeen dat het kleine, felle bronnen zijn, in tegenstelling tot diffuse spaarlampen of TL-buizen. Ze hebben natuurlijk als verschil dat zo'n halogeentje vrijwel een puntbron is en een HPS een lijnbron. Maar als probeerseltje dacht ik dat een halogeentje al een heleboel kon vertellen.
En inderdaad.
Kom op. Ik ga die kap hamerslaan. Ik moet er toch iets mee.
Bedankt voor die link, Q. Da's op zijn minst heel inspirerend voor mijn verdere geknutsel, om zo veel reflectors bij elkaar te zien. En inderdaad: Die vent weet wat 'ie zegt.
Reflectoren aan de uiteinden zit nog in de planning - min of meer. Ik wil nog even meten hoeveel ik daar verlies. Valt dat mee, dan laat ik de uiteinden open voor ventilatie. Valt het tegen, dan sluit ik het af en monteer een PC-ventilatortje.
Paar andere leuke dingen in dat filmpje:
- Ik zie dat ik de kant op ga van de Gavita Pro. (Hoewel de mijne beter afgestemd wordt op mijn ruimte: Ik vind hun spreiding nog steeds te breed.)
- Ik zie dat ze allemaal een soort wig vlak boven de bulb hebben, zodat 'ie niet rechtstreeks terugstraalt op zichzelf. Da's blijkbaar toch wel nodig, dat zag ik ook al aan mijn eigen experimenten.
Fijn trouwens dat de man zijn natuurkunde kent. "Als de warmte niet naar buiten gaat, dan is 'ie dus nog in je kast. Da's niet goed".
Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
Ik maak al decennia lang kromme zaagsneden voor ronde tafelbladen, aanzuigopeningen en meer van dat. Dat heb ik altijd met de hand gedaan; met een figuurzaag of schrobzaag. Niet dat een decoupeerzaag niet handiger is, maar je hebt altijd maar 1 zo'n zaagsnede nodig, en voor die ene zaagsnede is het sneller en goedkoper om maar even de handzaag te pakken.
Zo zit ik dus al 1000 kilometer zaagsnede tegen een decoupeerzaag aan te hikken.
Nou: Vandaag is het ervan gekomen! Mijn karton is op, dus voor het volgende prototype zal ik in hout moeten werken. De vormen die ik nodig heb, (voor het eerst in 30 jaar) zouden langer duren met de hand, dan het duurt om even bij de Gamma een decoupeerzaag te gaan scoren - dus ik heb nu zo'n ding ! Yeaj!
Dank, Escargot, dat je dit heugelijke moment noodzakelijk hebt gemaakt.
Ik heb ook een nieuwe hamerslagkap (deze keer professionieel gehamerd) dus mijn avond kan niet meer stuk. Mijn buren zullen er misschien anders over denken: die zijn wel een naaimachine, maar geen decoupeerzaag van me gewend.
Deze heeft een keurige spreiding over een breedte van een meter. De spreiding kan makkelijk vergroot worden door de lamp wat lager in de kap te hangen. (Handig, als je plantjes onverhoopt te hoog worden.)
Voor vandaag zou dit wel eens het definitieve ontwerp kunnen zijn.
Q: Als dit zo'n ideale kap is, waarom is 'ie dan nergens te koop?
A: Hij ziet er zo lullig uit dat niemand hem zou kopen.
Hij krijgt nog voor- en achterreflectoren, maar die zijn technisch minder boeiend. Het gaat niet om veel licht, en de spreiding in die hoek is te beroerd om berekeningen aan vuil te maken. Ik zet die reflectoren op 45 graden (ofzo) en dan zoekt het licht het maar uit.
(Daar had ik die decoupeerzaag dus helemaal niet voor nodig - maar ik ben er nog steeds blij mee.)
Nu afwachten of ik het morgen, in het koude, nuchtere daglicht, nog steeds zo'n perfecte kap vindt.
Heb je een idee van de verliezen door de reflectie van de kap? Voordeel van die Gavita kappen is dat speciale materiaal wat een hele hoge reflectie heeft.
Verliezen door het materiaal: Geen flauw idee. Ook niet niet bij stilgestaan. Goed dat je het zegt.
Ik maak me er niet veel zorgen over: Het is prachtig spiegelend materiaal. (Zo'n kap was ook niet 5 euro maar 12.50 uiteindelijk.) Best mooi spul, die hamerslag, afgezien van de krassen en vingerafdrukken: hamerslag.jpg
Het zijn allemaal keurige holle spiegeltjes, die in een hoek van 20 (ofzo) graden reflecteren en daarmee mijn fouten keurig uitmiddelen, zonder te verstrooien.
Ik wil wel heel graag eens wat reflectiematerialen naast elkaar leggen, en hopelijk kan dat vanaf morgen, want morgen hoop ik een lux-metertje op te pikken in de stad.
Ik heb nog een uurtje zitten buigen aan de kap. De theorie was leuk, maar in de praktijk stel je andere eisen. Hij is nu niet meer "perfect" op 50 centimeter, maar "best okee" in een range van 40 tot 60 centimeter. Dat lijkt me in de praktijk bruikbaarder.
Ik had graag een hps-bulb willen inschroeven en wat licht meten, maar mijn lokale electroboer heeft me teleurgesteld. Ze zouden vandaag een luxmeter hebben, maar die hadden ze niet, en ze konden 'em eigenlijk ook niet bestellen. Hadden ze dat afgelopen maandag verteld, dan had ik via Conrad vandaag zo'n ding in huis gehad; nu wordt het na het weekend.
Is er belangstelling voor een nauwkeurige tekening en bouwhandleiding? Wat mij betreft gaat het ding als "blani-kap" de open source in.
Comment