Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De ideale lichtverdeling voor je kast

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: De ideale lichtverdeling voor je kast

Ha, dat ziet er best strak uit

Ik had zelf bij mijn eerste kweek zo'n kap gemaakt van radiatorfolie. Dat was lekker ghetto

De sla, mais en tomatenplantjes deden het er prima onder overigens.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Handleiding: Zelf bouwen van de Blani-kap

Ingredienten:
      - 2 hamerslagkappen van dit soort:hamerslagkap.jpg
      - 1 eetlepel boutjes M4 met moertjes
      - 1 meter ijzerdraad

Gereedschap:
      - Boormachine met boren 5mm en 3 mm
      - Plaatschaar
      - 2 lijmtangen
      - 2 latjes van ongeveer 2x3x50 cm

Werkwijze:

Sloop de twee kappen en druk ze plat:

plaat.jpg

Vorm een van de kappen volgens mijn specificatie. Buig dwars op de oude vouwen, dan zijn die het minst storend in het eindproduct.

buigen.jpg

Vouw volgens deze specificatie, en vouw nauwkeurig. De exacte vorm is cruciaal voor een goede lichtverdeling.
      cruciaal.jpg

Knip de voor- en achterstukken uit de tweede kap, volgens deze specificatie. Hoeft niet al te nauwkeurig.
      zijstukken.jpg

Buig voor- en achterkant een beetje rond zodat ze wel leuk op hun plek lijken te liggen. Bevestig als volgt:

lipjebinnen1.jpglipjebinnen2.jpglipjebuiten.jpg

De kap is nu veel steviger geworden, maar waarschijnlijk ook weer uit vorm. Haal de tekening er weer bij, en buig, trek, vouw en frommel tot je zo precies mogelijk de vorm van de spec hebt.

Ga daarmee door tot je de volgende kap overhebt:
      lampmeteindstukken.jpglampmeteindstukken2.jpg

Natuurlijk moet je de bovenbalk en fitting weer terugmonteren. Dat spul moet je zo verbuigen dat het hart van de lamp precies 5 centimeter onder de ribbel van de kap zit.

Boren, schroeven, knippen en buigen moet je doen waar dat nodig is.

Gebruikshandleiding:

De lampen zijn bedoeld om een lengte van 50 centimeter en een breedte van 1 meter te verlichten. Voor een kast van 1x1 hang je dus 2 lampen in-line, midden in je kast.
      De ideale hoogte is 60 centimeter. Komen toppen dichterbij, dan is dat niet erg, zolang het hoogteverschil meer dan 45 centimeter blijft. Wordt het verschil kleiner, dan gaan toppen in het midden verbranden, terwijl ze aan de zijkant in de schaduw van de kap komen.

Einde handleiding.
      Last edited by Blani; 21 December 2013, 01:08.

Comment

Dat heb je knap gedaan. Mooie handleiding ook.

Vraag me bij je ontwerp wel nog af hoe dat gaat met de warmte. Blijft dat niet teveel hangen zo in die kap?

Misschien moet ik voor mijn T-neon setje ook maar eens wat gaan vouwen. Die standaard kap is echt waardeloos voor de lichtverdeling.

Was van plan om wat met spiegels op de wanden te gaan proberen, maar dat is ook weer zo'n gedoe en ik heb liever dat de kap zorgt dat het licht op het juiste oppervlak valt dan dat daarvoor de wanden nodig zijn. Al is wellicht wat licht op de wanden ook wel weer handig/nodig om de planten aan de rand van beide kanten te belichten.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Die warmte gaat wel goed, denk ik. QnQ linkte naar een filmpje dat vol zat kap-ontwerpen: Daar zaten er tussen die nog veel krapper om de lamp zaten, zelfs met een glazen plaat ervoor, zonder koeling.

Mijn huidige kappen (standaard open hamerslag) blijven ook verbluffend koel. Die kun je altijd met de hand aanraken, terwijl ze 5 cm van zo'n lamp afzitten. Blijkbaar geeft zo'n HPS toch het merendeel van zijn energie af als straling die niet in de kap blijft hangen maar keurig gereflecteerd wordt.

Maar voor de zekerheid heb ik alleen maar metaal gebruikt in het ontwerp, komt 'ie aan ijzeren kettingen te hangen (net als de vorige) en ga ik er echt wel even bijblijven de eerste keer. Als 'ie in het eerste halfuur niet ontploft, dan doet 'ie het in het komende jaar ook niet.

T-neon setjes ken ik niet. Ik heb wel andere schandalig dure reflectors gekocht om op TL-buizen te klikken, die alleen maar recht naar de lamp terugkaatsen. Ja: Daar moet ook een hoop te winnen zijn.

Ik ben met je eens dat je toch wel een stukje van je wanden wilt verlichten. Daar heb ik speciaal rekening mee gehouden, dat mijn kap nog 15 centimeter tegen de wanden op redelijk verlicht.

Comment

Ja, je hebt gelijk die Gavita Hortistar kappen zijn ook dicht van boven en daar proppen ze een 1000W bulb in (en dan nog met boost). De warmte straling zal inderdaad ook wel gereflecteerd worden.

Toch maar eens een kapje bestellen en ook wat gaan vouwen voor mijn T-Neon

Comment

Het is jammer dat je die spiegelplaten alleen in complete kappen kan kopen. Ik heb gezocht op "spiegelplaat" enzo, maar niks gevonden.

Er zijn wel mooie spiegelfolies.Dat zou ik niet gauw om een HPS heen hangen, maar voor t-neon lijkt het me best geschikt. Stuk goedkoper, en een stuk makkelijker experimenteren. Voor TL en spaarlampen maak ik zelf dit soort kappen:
              knutsellamp.jpg
              Daar mag ik ook nog wel eens wat dieper over nadenken.

Comment

Ik had wel hamerslag plaat gevonden, maar alleen per m2.

Ik had mijn tl kap gemaakt van folie inderdaad. Met stroomdraad om het in model te houden.

Comment

Prachtig veslag Blani.

Ik zit te genieten.
                  Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
                  Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

Comment

Ik heb de kap echt afgemaakt ondertussen:
                    dubbelekap.jpg

Daarvan komt GEEN testverslag. Ik heb namelijk besloten dat ik het ontzettend leuk vind om zo openlijk te kweken, maar ook nodeloos riskant.

Ik ontken dan ook er nog een kweek zou kunnen volgen, met wat recreatieve marocjes, onder 2x400 watt. Ik ontken ook dat daarvoor bovenstaande lamp gebruikt zou kunnen worden.

Het is ondertussen duidelijk dat ik geen passie en geen talent heb voor het kweken van wiet. Ik kan me nog beter met thermodynamica bezighouden; daar weet ik meer van.

Mijn mediwiet kweek ik zelf, maar mijn recreatieve wiet koop ik bij de coffeeshop, zoals het een brave burger betaamt. En ja: Ik toon mijn uittreksel GBA zelfs als er niet om gevraagd wordt.

Comment

Ik zie het al. Je hebt je lampen aan de kapstok gehangen

Comment

Heb jij een astraal oog, Wietefras!? Het IS een kapstok!
                        kapstok.jpg

Comment

Ha, ha! Zie je wel. Super handig als je je jas 's avonds laat zoekt

Comment

Heel mooi gemaakt die kappen Blani.
                            Ben ook benieuwd naar je testverslag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
                              Daarvan komt GEEN testverslag. Ik heb namelijk besloten dat ik het ontzettend leuk vind om zo openlijk te kweken, maar ook nodeloos riskant.

Ik ontken dan ook er nog een kweek zou kunnen volgen, met wat recreatieve marocjes, onder 2x400 watt. Ik ontken ook dat daarvoor bovenstaande lamp gebruikt zou kunnen worden.

Het is ondertussen duidelijk dat ik geen passie en geen talent heb voor het kweken van wiet. Ik kan me nog beter met thermodynamica bezighouden; daar weet ik meer van.

Mijn mediwiet kweek ik zelf, maar mijn recreatieve wiet koop ik bij de coffeeshop, zoals het een brave burger betaamt. En ja: Ik toon mijn uittreksel GBA zelfs als er niet om gevraagd wordt.
                              Amen

Dus ik neem aan dat eventueel beeldmateriaal geplaatst na 01-01-2014, 00.00 Uur en 01 Seconden, als puur fictief te beschouwen is.

"Field of Dreams" wil ik bij deze aandragen, als titel voor dit fictieve verslag, met fictieve lamp en fictieve planten....
                              Last edited by Escargot; 22 December 2013, 11:02.
                              Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
                              Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

Comment

jij hebt echt teveel tijd Blani maar het is wel interessant wat je allemaal bij mekaar geodriehoekt. Wiskundig is het grappig > een kartesisch coordinatennetwerk over een kromme als je het meetkundig onderzoekt, anders een variant van differentiaalrekening (die punten van weerspiegeling zijn de raaklijnen aan je kap > diffen dus). Wordt gebruikt bij de constructie van goedkope lasertjes als ik me niet vergis..

Dit gaat allemaal uit van de lamp IN de ruimte. Wat nou als je de lamp buiten de ruimte waar je kweekt wilt houden, maar het licht wel in die ruimte wil krijgen met zo min mogelijk verlies ? Dan zou zo'n kap ook interessant zijn, in combinatie met een hele bos glasvezel (interessant zondagmiddagpuzzeltje is dan het lichtverlies berekenen rekening houdend met absorptie van kapmateriaal, ruimte tussen glasvezels etc) En ook grappig om te bedenken wat er dan precies ebeurd aan het einde van die gasvezeltjes > heb je daar dan puntbronnetjes ?
                                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Bezig...
                                X