Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De ideale lichtverdeling voor je kast

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: De ideale lichtverdeling voor je kast

Tijd teveel, Moreweed? Tijd teveel!?

Laat me je even een berekeningetje voorleggen. Eerst de feiten:
    - Mijn kap moet makkelijk 10% energie kunnen besparen.
    - Volgens politiecommissaris Max Daniels wordt 80% van de wereldwijde energie gebruikt voor illegale wietteelt. (Politiecommissarissen liegen niet, anders zouden het onetische varkens zijn. Q.E.D.)

Mijn lamp kan dus de wereldwijde energiebehoefte met bijna 10% drukken, en daarmee de aarde 10% langer bewoonbaar houden. Dus, Moreweed: Als je over 10 of 20 jaar de kans krijgt om te sterven aan longkanker in plaats van te verdrinken in de stijgende zee, dan mag je daar Blani dankbaar voor zijn.

Niet dat ik het daarvoor doe hoor. Laat de aarde zichzelf maar redden. Mijn eigen berekening is dat er 2000 kilo natte wiet in mijn kast past, en dat ik er toch steeds maar 10 kilo uit weet te persen iedere oogst. Dat moet 20000% beter kunnen.

Je moet die lamp inderdaad ook vanuit functies en differentiaalberekeningen kunnen benaderen. Ikzelf kan dat beslist niet: Dat is nooit mijn sterke kant geweest. Mijn sterke kant is juist dit soort gegeodriehoek. (Mooi werkwoord trouwens.)

Verder weet ik waar je heenwilt met die glasvezels. Jij hebt nog steeds die gestolen Porche staan waarmee je een kweekhok wilt verlichten. Je had toch al eerder per ongeluk die auto dwars door je planten heen gereden?
    Ik begrijp dat je nu graag je auto wat verder van je kweek zet, maar heb je ooit overwogen om de snoeren van de koplampen te verlengen zodat je die lampen gewoon boven je planten kan hangen? 't Is maar een idee...

Comment

Ik ontving net bericht van PostNL dat ze morgen mijn luxmeter hopen af te leveren. Mooi! Even die plantenzooi uit mijn kast raggen, dan kan ik daarna lekker lampen gaan vergelijken!

Comment

nee, daar heb ik met mijn wazige hoofd natuurlijk niet aan gedacht...stomstomstom Koplampverlengsnoeren(voor porsche), ze staan op m'n aankooplijst.

En ik was weer aan het bazelen : er hoeft helemaal niks gedift te worden en meetkundig is het een pokkewerk met meer dan acceptabele afwijkingsmogelijkheden (hoe recht is je geodriehoek nou echt?). Tijdens het zwemmen vanmiddag had ik een ingeving hierover (wat me bijna deed verzuipen) :

-parabolen hebben een zgn brandpunt (de focus) en een directrix : de afstand van de focus van de parabool tot aan die parabool (elk willekeurig punt) is hetzelfde als de afstand van dat punt op de parabool tot aan de directrix (een lijn onder of boven die parabool. > zie plaatje parabola-2.gif
        Wat blijkt nou ? dat niet alleen die afstand d hetzelfde is van focus(F) naar P(punt op parabool) en van P naar directrix(D), tevens is de hoek tussen FP en de raaklijn in P identiek aan de hoek PD en de raaklijn in P. (bewijzen kan ik dat ook wel maar daar zit je vast niet op te wachten). -ping!- dat werkt dus ook andersom, die lijn PD is de van de kap weggekaatste straal licht precies evenwijdig aan de symmetrieas van de kap > hangt die recht dan gaat die dus recht naar beneden, en dat willen we.
        Oftewel : voor het stuk kap ter lengte van de lichtbron kan je een parabool bedenken/berekenen die precies zijn focus heeft op de lichtbron en daarmee de weerkaatsing recht naar beneden stuurt. Wat is daarvoor nodig : de precieze afmetingen van de lichtbron (het binnenste glazen buisje van een HPS lamp dus). Of dit ook opgaat voor de stukken kap die verder reiken dan de lichtbron zelf ben ik nog niet helemaal uit.

Dit zou perspectieven bieden voor een 3D-printopdracht icm een bv verspuitbare superreflecterende coating. Of fijn hamerwerk natuurlijk, bv op zilver door een echte zilversmid. Die kunnen dat als geen ander heb ik me laten vertellen...
        Last edited by moreweed; 22 December 2013, 22:05.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Maar was het probleem van een parabool niet dat die veel te groot wordt?

Ik had dat probleem in ieder geval toen ik mijn kap aan het ontwerpen was en ik meen me te herinneren dat Blani ook om dezelfde rede moest afwijken van "recht naar beneden" reflecteren naar een kruislingse reflectie.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Het probleem met een parabool:

parabool.jpg

Het licht gaat wel allemaal naar beneden, maar niet egaal verdeeld.

Ik had diezelfde "ingeving" in bed, maar had ook al in bed bedacht dat dit probleem zou kunnen bestaan. Volgende dag uitgetekent, en ja: Probleem bestaat. Parabool verworpen.

Wat productie betreft ben jij een stuk praktischer dan ik. Ik dacht namelijk in de hoek van de cosmologie. Die slijpen hun spiegels uit enorme kwartsblokken en dampen ze op met zilver. Dat leek me ook wel wat - maar een 3d-printer een hamerslagje laten maken is misschien toch wel handiger.

Er moet nog steeds worden nagedacht over de eindreflectors. Ik hoop overmorgen eens na te meten hoeveel die HPS-lampen eigenlijk opzij stralen. Hoe dan ook komt "de ideale lamp" uit op een 3d-landscape dat nooit uit blik te vouwen zal zijn.

Mijn kap is dan ook ontworpen voor oneindig lange kweekruimtes, en voor TL of Tneon maakt het te weinig uit.
            Last edited by Blani; 22 December 2013, 22:45.

Comment

dat is afhankelijk van de afstand van de kap tot aan de lamp denk ik Wietefras (volgens bovenstaand bedenkseltje de afstand van parabool tot focus, en daarmee de precieze kenmerken van de parabool zelf). Ik ging hierboven uit van "hoe krijg ik het naar boven uitgestraalde licht recht naar beneden op een wiskundig gezien zo simpel mogelijke manier" . Want mijn wskundeskills gaan ook niet veel verder dan wat er op het vwo gegeven wordt. Het stuk onder de lichtbron heb ik niet eens meegerekend (maar daar geldt bovenstaand verhaal denk ik wel, al wordt je parabool wel heel groot dan ja...

--edit : owkee homogene verdeling van al het aanwezige licht over de gehele kast dus...da's andere koek. Ga je dan niet heel snel richting halfdoorlaatbare filters ONDER de lamp die uitsluitend licht in een bepaalde richting doorlaten en de rest weerkaatsen in de ruimte erboven, die dan zo gecnstrueerd en bekleed dient te zijn dat dat weerkaatste licht weer weerkaatst moet worden maar nu goed ? dat gaat serieus verlies opleveren (want af te leggen afstand wordt snel enorm ivt simpel reflecteren). Nee dan liever de legodoos (of een stuk gordijnrail en een motortje)

of : -edit2- dat het naar boven uitgestraalde licht middels slimme weekaatsing de lichtverdeling naar beneden aanvult tot een constante waarde > een leuk gradientje dus. gadver, dat ruikt naar vectorvelden waar ik geen drol van begrijp.
              Last edited by moreweed; 22 December 2013, 22:59.
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Ik weet het ook niet precies meer, maar ik kwam uit op een enorme parabool en die zou dan helemaal over mijn planten heen hangen. Heb het dan wel over een TL buis, dus dan heb je sowieso al weinig ruimte voor overhangende kappen. Kan ook dat een andere lamp positie wel gewerkt had.

Heb uiteindelijk gewoon wat proefondervindelijk zitten buigen en dat kwam heel redelijk uit.

Had me nog niet eens gerealiseerd dat een parabool het licht niet evenredig verdeeld.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Nee hoor, Moreweed, je komt uit bij de Blanikap.

Overigens mag het licht best grote afstanden afleggen. Daar wordt het niet minder van. Het moet alleen niet te vaak reflecteren.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Oh, over licht onder de lamp afvangen...

De adjust-a-wing kan uitgerust worden met een kapotte schoenlepel, of in hun woorden een "superspreader":
                  A range of accessories for your Adjust-A-Wings products, including the amazing Super Spreader and a range E40 Lamp Holders.

Een adjust-a-wing moet namelijk 20 centimeter boven je planten hangen om een beetje efficient licht te verdelen volgens hun eigen instructievideo (derde video op de pagina):

(De eerste video mag je ook niet missen.)

Nou, dat spoor wou ik dus niet volgen. Mijn kap zal NOOIT een superspreader krijgen. Hooguit een extra reflector onder de lamp.

EDIT: Potverdomme, Moreweed, als jij alleen maar oude posts gaat editen kan ik ook geen nieuwe posts toevoegen. Gaan we onder tafel posts wijzigen, of gaan we gewoon posten!?
                  Last edited by Blani; 22 December 2013, 23:11.

Comment

ik ga gewoon mee met die geweldige kap van je ! je geeft heel precies aan hoe die gemaakt wordt en wat je er precies mee denkt te bereiken, dat kan ik met mijn cijferprutserij nooit verbeteren. Het was ook meer een mentale oefening hoor (die nog niet afgelopen is, zulk soort dingen zijn idd veeeeeeeeeeel leuker dan stomme sudoku's)

ik zat ook al te wachten -vandaar die multi-edit

Comment

Kijk, nu kan ik weer normaal posten. Bedankt.

Op zich heb ik al die correcties gedaan, maar niet in formules, en niet al te nauwkeurig. Ik heb eerst bedacht:
                      - Dat ik die lamp nooit op de millimeter in de kap krijg;
                      - Dat mijn toppendek nooit egaal is;
                      - Dat mijn toppendek steeds hoger wordt, en ik er niet dagelijks aan denk mijn lamp te verhangen;
                      - Dat er altijd een moment komt dat ik hoogte tekort kom.

Dus dat ik best een beetje rommelig mag zijn.
                      Vervolgens heb ik de volgende tekeningen gemaakt (met meer stralen, op ware grootte, met een geodriehoek uit 1986. Toen hadden ze nog eens geodriehoeken...)
                      Eerst deze, van de directe stralen:
                      lichtdirect.jpg

Ik meet zo'n beetje wat het instensiteitsverschil is tussen het midden en de zijkanten, en vorm dan de linkerkant zodat die het verschil zo'n beetje, maar niet helemaal, compenseert: (Hoe ik zo'n kant vorm, stukje voor stukje, heb ik eerder beschreven)

lichtlinks.jpg
                      Die kant copieer ik naar de andere kant, zodat nu de fouten twee maal zo'n beetje, dus hopelijk zo'n beetje helemaal, gecompenseerd worden:

lichtrechts.jpglichtcompleet.jpg

Langs de zijkanten zit een probleem. Er is een hoogte die ik wel direct beschijn, maar die ik niet kan halen vanuit de top van de kap. Dat compenseer ik zo'n beetje door van de ander kant weer wat meer te geven. De rest compenseer ik in mijn verkoopverhaal: "Het is niet erg als een top wat hoger komt".

Ik dacht toch dat ik overal wel rekening mee had gehouden, maar ik blijf openstaan voor suggesties.

Ik had nog een ideetje voor Wietefras, maar waarschijnlijk zit Moreweed al weer te wachten tot ik eindelijk iets post. Laat ik dat maar dan, als hij dan weer iets gedaan heeft (of iemand anders) dan zal ik dat ideetje posten.

Comment

Holy Cannabinoids Batman! Wat een bullshit in die clips. Bijna net zo erg als de LED "meststoffen". Althans dat seizoenen geleuter lijkt me onzin. Laat staan dat je twee keer zoveel licht krijgt door je lamp wat dichter op de planten te hangen?!?!

Buiten dat zie ik dat ontwerp van die Adjust-a-wing wel zitten in de zin dat als je je licht verdeelt over een groter oppervlak dat je dan meer kunt oogsten. Daar heb je zo'n spreader wel bij nodig, of je moet zonder reflector een verticale grow gaan doen.

Comment

Bij die adjust-a-wing mag "ontwerp" tussen aanhalingstekens. Die ribbel, die hebben vrijwel alle kappen, en de rest is onzin.

Dat je twee keer zo veel licht krijgt met je lamp dichter op de planten, dat klopt wel - als je zo'n slechte kap gebruikt. Dat ding spreidt zowat 180 graden. Geen wonder dat je op 20 centimeter moet gaan zitten, en geen wonder dat je zo'n schoenlepel nodig hebt.
                          "Seizoensinvloeden", ja, amahoela.

Okee, mijn ideetje voor jou. Heb je overwogen die tneons 90 graden te draaien?
                          tneon.jpg

Comment

Als je die adjust-a-wing iets krapper trekt lijkt hij anders best op jouw ontwerp. Maar goed, zij gaan voor een groter belicht oppervlak.

Ik had wel overwogen om de t-neon 90 graden te draaien, maar dan om hem zonder kap tussen de planten te steken Had het idee dat de lamp verder breed kan stralen dan diep. Helaas is het vormen van de planten daarvoor er niet van gekomen.

Maar dat zou zo best kunnen werken inderdaad. Gewoon horizontaal toch ook wel waarschijnlijk? Misschien met de kap iets breder. Heb nog geen kap besteld, maar dat ga ik wel nog doen.

Comment

Ja, die adjust-a-wing lijkt op de mijne. Maar de vorm is echt vrij kritisch als je netjes vlak wilt belichten, en die vorm trek je niet zo maar even bij elkaar.
                              De plek van de bulb in de kap steekt ook vrij nauw. Ik zie dat die wing een afstelling levert, maar nergens vertelt hoe je die moet instellen. Dat schept weinig vertrouwen bij mij: Ik denk dat die instelling leuk leek, maar eigenlijk geen functie heeft.

Wat die gedraaide tneon betreft: Ik kwam er in mijn tekeningen achter dat je bovenaan heel dicht bij de lamp moet gaan zitten. Ga daar een centimeter hoger en je kap wordt meteen 10 centimeter breder. Bij tneon zou ik er praktisch tegenaan gaan zitten. Doe je dat in de normale stand, dan gaat de reflector heel veel licht direct terugstralen op de lamp. Draai 'em, en je kunt het licht er keurig omheen geleiden.

Comment

Ah ja, als die t-neon horizontaal zit heb je twee van die randjes nodig.

Probleem is overigens ook wel dat de eVSA en connectoren aan elkaar vast zitten. De lamp is ook nog wel even in gebruik. Dus zal wel een paar weken duren voordat ik er echt mee verder kan.

Comment

Bezig...
                                X