Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

potten vs bak grond

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    potten vs bak grond

    Korting op 420shop
    9(-16) plantjes in. Redelijk standaard set-upje...
    Normaal gebruik je dan 12l of 20l potten. Maar wat nou als je gewoon een bak maakt. (want een bak heb je al gemaakt om het water op te vangen, dan maak je hem dan 30cm hoger.)
    9 potten van 20 liter geven ~180 liter potgrond. Als je vervolgens een bak van 10x10x3,5dm=350 liter gaat maken heb je toch veel meer plaats voor wortels en water buffer?

    Daar het wellicht niet

    #2
    Re: potten vs bak grond

    Is geen stom idee hoor. Alleen dit wordt meestal toegepast met mensen die zelf een hok hebben gebouwd. Je plantjes hebben idd meer aarde, dus meer vrete.

    Forumlid Goudeerlijk doet het ook zo, dan heeft hij er een drainageslang onderin zitten.

    Ik vind het zelf handig om de planten te kunnen verplaatsen, bijv als je een kleine en grote pheno hebt dan krijgt de kleine steeds minder licht.

    Comment


      #3
      Re: potten vs bak grond

      Is voor de moment mijn 2de kweek dat ik nu zo doe zonder pot, ik kweek micro dus gebruik liefst zo weinig mogelijk ruimte.
      Enige nadeel is dan weer dat elke plant verschillende voedingsbehoefte heeft, maar dat lijkt mij oplosbaar door rechtstreeks bladvoeding te geven al is dit in bloei natuurlijk minder evidend.
      Succes!

      Comment


        #4
        Re: potten vs bak grond

        Niks nieuws hoor.
        Neem een aarde met wat klei of bentoniet en doe er wat BioBasis door.
        Ook perfect voor het 12/12 systeem met een soortje als Santa Maria of Subham.

        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

        Er is wel meer verdamping, dus de vrije bodem afdekken met plastic (niet helemaal) is aan te raden.
        http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

        Comment


          #5
          Re: potten vs bak grond

          Aha. Zo gek ie het dus niet. Maar als je meer als 1 m2 hebt wordt het wel veel aarde denk ik :p .
          Als je op de bodem allemaal klei/vulkaan korrels legt en er dan idd een pijpje in doet zal geneg zijn?

          Comment


            #6
            Re: potten vs bak grond

            Heeee Draaier



            Zo heeft goud dat.Bedenk wel dat je met een grote aarde bak ook grote planten gaat krijgen(dus ook hoogte moet hebben).
            Ook heb ik gemerkt dat 9 zaad planten op m2 teveel is.Dat is leuk in potten maar niet in veel aarde.Ook wat velen al aangeven dat je met voeden moet oppassen omdat de planten niet allemaal dezelfde behoeften hebben aan voeding.Zet je een soortje dan word het al makkelijker.Planten staan vast ook nadeel.Bewateren in grote bak is simpel.een tensiometer erin en je kunt precies zien wat plant nodig heeft aan water.Ik vind een grote bak simpeler kweken dan met potten.

            Gr Goud

            Comment


              #7
              Re: potten vs bak grond

              Yeah, da's niet nieuw heh..hier een topic uit 2006. Alleen de theorie, de foto's zijn inmiddels weg.
              Nadelen : Je zult wel elke keer (alleen)de toplaag moeten vervangen, ook afhankelijk van welke voeding je gebruikt enzo.
              Beste kans heb je denk ik als je op biologische wijze kweekt. (ook zonder afzuren dus)
              De luchtvochtigheid zal inderdaad ook meer oplopen, en krijg je beestjes in je ruimte, moet eigenlijk ook alles vervangen worden.
              Na een paar keer wordt de kwaliteit toch minder, je moet al heel goed weten(of meten) wat er gebeurd met je medium, om het na een kweek weer in topconditie te krijgen. Daar zijn wel complete "opwaardeer-setjes" voor. (kost wel geld)
              Voordeel is wel dat je natuurlijk een grotere buffer hebt, meer ruimte om foutjes te herstellen en plantjes hebben meer ruimte voor de voetjes.
              Je hebt op een vierkante meter wel een paar tensiometers nodig.
              Mjah, en als er een plantje uit moet, dan moet je 'm omzagen
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Last edited by Draaier; 8 March 2014, 20:02.

                Comment

                Bezig...
                X