Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Re: Op afstand besturen en uitlezen via je telefoon
Toevallig ben ik ook met een Arduino setje bezig geweest om mijn grondwater Lv temp via een app te weer geven , vrij basic maar alles is uit te breiden was hiermee begonnen maar heb me nooit verdiept in het maken van een app misschien kan ik het met de tijd weer oppakken heb alles nog liggen
Ok heren, het volgende.
Mijn eerste "klant" is zo positief dat hij hem al heeft aanbevolen bij een maat van hem. Ik ben dan ook gevraagd of ik nog een controller wil maken en ben daar nu ook druk mee bezig.
Aangezien ik merk dat er op het forum ook veel positieve reacties zijn zit ik er sterk aan te denken de controller seriematig uit te geven.
Ik heb even snel zitten rekenen en ik denk dat ik voor zo'n 300 a 350 Euro (inclusief arbeidsloon) een complete zet kan maken, dus sensoren, controller en app.
Ik heb even zitten lezen maar wow wat een gedoe om zoiets te maken echt top ik zal er mee door gaan en de prijs die je er dan voor vraagt vind ik dan nog best redelijk aan de goedkope kant voor iets wat net nieuw is
Uitbesteden aan een kelder vol jonge Chineesjes ?
Daar zijn de onderdelen ook goedkoper.
Je moet er nog wat op verdienen ook eh..
Ik weet niet of de gemiddelde hobbykweker (voor wie een schakelkastje al te duur of een VSA al te ingewikkeld is) ook zoveel wil uitgeven.
Ik zou wel precies willen weten wat ik koop, en wat ik nog nodig heb enzo.
Bijvoorbeeld relais om de lampen en kachel te schakelen ?
Iets om een afzuiger traploos mee te regelen zonder brom (frequentiegeregeld dus, niet elektronisch gedimd)
Het idee is mooi, maar ik vind het wat onduidelijk, maar dat kan ook aan mij liggen
Een complete controller inclusief alles voor 350 zou ik erg knap vinden.
Ik heb dus zelf zo'n ding gemaakt en was iets van 25 euro aan onderdelen kwijt voor wat dat kastje doet. Heb ik er alleen nog geen behuizing bij. Dan vind ik die prijs nog wel een hoop geld.
Ben het ook met QnQ eens dat het zo toch niet echt af is zo. Alleen een aan/uit contact voor de afzuiger lijkt me niet echt handig. Ook voor de pomp niet trouwens. Het is ook mijn ervaring dat die tensiometers niet altijd te vertrouwen zijn en dat alle planten niet evenveel drinken. Je wilt ook liever niet op willekeurige momenten automatisch water geven, want dan krijgen ze wellicht midden in de nacht ineens een plens.
Bovendien moet je dus nog zelf zorgen dat er een zwaarder relais tussenzit voor de echte verbruikers.
Ik heb op WF wat threads over hoe je zelf zoiets kan bouwen en dan krijg ik ook vooral reacties van mensen die het liever gewoon van me kopen. Vind ik ook wel raar, want ze hebben dan geen flauw idee wat het ding doet en er is geen enkele support op als je iets koopt van een willekeurige particulier.
Uitbesteden aan een kelder vol jonge Chineesjes ?
Daar zijn de onderdelen ook goedkoper.
Je moet er nog wat op verdienen ook eh..
Ik weet niet of de gemiddelde hobbykweker (voor wie een schakelkastje al te duur of een VSA al te ingewikkeld is) ook zoveel wil uitgeven.
Ik zou wel precies willen weten wat ik koop, en wat ik nog nodig heb enzo.
Bijvoorbeeld relais om de lampen en kachel te schakelen ?
Iets om een afzuiger traploos mee te regelen zonder brom (frequentiegeregeld dus, niet elektronisch gedimd)
Het idee is mooi, maar ik vind het wat onduidelijk, maar dat kan ook aan mij liggen
Een complete controller inclusief alles voor 350 zou ik erg knap vinden.
In de eerste instantie doe ik het zelf voor de hobby en ben ik er niet op uit om bakken met geld te verdienen. Op het moment dat ik commercieel zou gaan betekent dat ik bepaalde zaken moet gaan uit besteden en die kosten moeten ook weer terug verdiend worden. Je kan wel raden wat er dan met de prijs gebeurd en daar komt de belasting ook nog eens bij .
Op dit moment heb je inderdaad een relais nodig om je verlichting, pomp en verwarming te schakelen. Aangezien die kennis van mij dit al op een bordje had gemonteerd was het voor mij niet nodig zware relais te gebruiken, maar dit kan natuurlijk worden aangepast.
Ik zal voor de duidelijkheid binnenkort nog wel even wat meer info plaatsen zoals de sensoren en misschien wel een video. Het enige "moeilijke" van het hele verhaal is het aanluiten van de relais en misschien de drie draadjes van de sensoren, maar als dat al niet lukt...
De App en het instellen van de controller en je router zijn ook erg simpel. De "eis" was dat mijn a-technische kameraad dit zelf allemaal moest kunnen. Het enige wat je eigenlijk hoeft in te stellen is een IP-adres .
Ik heb dus zelf zo'n ding gemaakt en was iets van 25 euro aan onderdelen kwijt voor wat dat kastje doet. Heb ik er alleen nog geen behuizing bij. Dan vind ik die prijs nog wel een hoop geld.
Ben het ook met QnQ eens dat het zo toch niet echt af is zo. Alleen een aan/uit contact voor de afzuiger lijkt me niet echt handig. Ook voor de pomp niet trouwens. Het is ook mijn ervaring dat die tensiometers niet altijd te vertrouwen zijn en dat alle planten niet evenveel drinken. Je wilt ook liever niet op willekeurige momenten automatisch water geven, want dan krijgen ze wellicht midden in de nacht ineens een plens.
Bovendien moet je dus nog zelf zorgen dat er een zwaarder relais tussenzit voor de echte verbruikers.
Ik heb op WF wat threads over hoe je zelf zoiets kan bouwen en dan krijg ik ook vooral reacties van mensen die het liever gewoon van me kopen. Vind ik ook wel raar, want ze hebben dan geen flauw idee wat het ding doet en er is geen enkele support op als je iets koopt van een willekeurige particulier.
Ik heb veel meer besteed dan 25 Euro, daar ga je het echt niet voor redden. Alleen de sensoren kosten al meer dan dat. Als jij dat wel redt kom ik bij jou bestellen .
Ik weet niet of het af is, er kan natuurlijk altijd meer bij. Op dit moment voldoet het prototype aan de eisen van mijn kameraad. Hij heeft zelf al een fancontroller dus zit die functie er niet op. Het belangrijkste is dat je zicht hebt op je ruimte en dat kan nu.
De tensio meters werken net zo goed als de blumat digital en ook deze zal je dus zo nu en dan moeten bijvullen. De optie "automatich bewateren" moet nog in de praktijk getest worden maar ik ben me ervan bewust dat dit problemen kan geven. Ik heb hier overigens wel rekening mee gehouden in de software . Zoals je in de app kan zien kun je ook kiezen voor periodieke bewatering en dat heeft zich al in de praktijk bewezen.
Ik heb veel meer besteed dan 25 Euro, daar ga je het echt niet voor redden. Alleen de sensoren kosten al meer dan dat.
Ik had het over de componenten in dat kastje plus de LV/Temp sensor. Arduino, ethernet shield, 8 x relais, RTC, 9v voeding, screw terminals en LV/temp sensor kosten samen 25 euro.
Wat je in de tensiometers hebt zitten heb je niet beschreven. Mijne waren iets van 15 a 20 euro het stuk inderdaad. Al had ik wel vrij dure drukmeters gebruikt. Dat kan ook wel een stuk goedkoper. Die Blumat Digital zit ook een heel goedkoop sensortje in. Zo nauwkeurig hoeft het niet te zijn. Al had ik de hoop dat je met tensiometers wat meer kon en dat wat extra nauwkeurigheid wel van pas zou komen. Ben maar overgestapt op hydro
Je hebt naast die controller dan dus vooralsnog nog een reguliere fan controller nodig en dat periodiek vaste hoeveelheden water geven lijkt me te beperkt.
Dan hou je eigenlijk alleen de functie over dat je op afstand wat gegevens kun aflezen. Daar heb je wel goedkopere oplossingen voor. Bijvoorbeeld die van Koubachi. Of als je iets meer wilt knutselen, bijvoorbeeld een Nodo.
Ik had het over de componenten in dat kastje plus de LV/Temp sensor. Arduino, ethernet shield, 8 x relais, RTC, 9v voeding, screw terminals en LV/temp sensor kosten samen 25 euro.
Wat je in de tensiometers hebt zitten heb je niet beschreven. Mijne waren iets van 15 a 20 euro het stuk inderdaad. Al had ik wel vrij dure drukmeters gebruikt. Dat kan ook wel een stuk goedkoper. Die Blumat Digital zit ook een heel goedkoop sensortje in. Zo nauwkeurig hoeft het niet te zijn. Al had ik de hoop dat je met tensiometers wat meer kon en dat wat extra nauwkeurigheid wel van pas zou komen. Ben maar overgestapt op hydro
Je hebt naast die controller dan dus vooralsnog nog een reguliere fan controller nodig en dat periodiek vaste hoeveelheden water geven lijkt me te beperkt.
Dan hou je eigenlijk alleen de functie over dat je op afstand wat gegevens kun aflezen. Daar heb je wel goedkopere oplossingen voor. Bijvoorbeeld die van Koubachi. Of als je iets meer wilt knutselen, bijvoorbeeld een Nodo.
Ik denk dat wij het over andere onderdelen hebben. Voor 25 euro mag je aan me leveren want daar red ik het echt niet voor. Het gaat overigens niet alleen om de onderdelen, maar ook om de tijd.
Die opties die je noemt zijn mooie producten, maar is niet wat ik zoek.
Koubachi is vet systeem, maar je kan er niet je verlichting mee aanzetten, bewateren, verwarming inschakelen en luchtvochtigheid meten. Ze zijn eigenlijk bedoeld voor een kamer plant en ook nog vrij prijzig.
Dat Nodo systeem is meer voor domotica en kan je denk ik standaard geen tensio mee meten. Je moet er ook nog eens teveel zelf aan knutselen en is niet dedicated genoeg in tegenstelling tot mijn systeem.
Mijn tensio meters werken overigens perfect. Ik zou niet weten hoe je anders op een eenvoudige en goedkope manier je grondvochtigheid moet weten. suggesties zijn overigens altijd welkom.
Een fan controller zou inderdaad om mooie optie zijn, die staat genoteerd voor versie 2
Je geeft aan dat de periodieke bewatering te beperkt is. Wat zou ik hier dan nog aan kunnen verbeteren? Volgens mijn kameraad werkt het goed.
Verder is kritiek niet erg hoor, dat houdt me scherp
Comment