Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagje retro-reflectie materiaal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

Foto van jouw wanden ?

Comment

Je kunt je toch wel voorstellen hoe witte tegeltjes en een witte latexwand er uitziet of niet dan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PotHead Sativa View Post
        Hou het voor de gewone grower ook leesbaar mensen ,er worden hier namen en toestanden vernoemd waar een doorsnee grower de f#ck van begrijpt [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
        Laat ze lekker, mooie en zeer interessante discussie.

Dit gaat ons petje toch te boven.

Als ze eruit zijn, zijn ze waarschijnlijk we zo aardig om het te vertalen naar n00b-taal.

@QNQ, weet niet hoevaak je getest hebt, met verschillende wandjes. Kan natuurlijk ook de kweek zelf zijn, die het verschil heeft gemaakt.
        Last edited by Faach Viechuur; 23 September 2015, 19:36. Reden: kut engelse spellingscorrectie

Comment

Het is heel simpel, iemand heeft zijn wanden bekleed met verschillende materialen en gemeten hoeveel licht er dan op de planten viel. Dat gaf bij spiegelende wanden veel meer licht dan met latex of zwart-wit folie. Hij heeft toen een apparaat gemaakt om snel de reflectie van een hele zooi materialen te kunnen vergelijken. Die waardes heeft hij gezet in tabellen in de links die ik hierboven gaf. Mensen die vervolgens spiegels (of een van de andere hoog scorende varianten) plaatsten gaven aan dat ze daarna tot wel 20% meer opbrengst hadden.

Als Latex echt zo geweldig zou zijn dan zouden alle kweektenten en alle lamp reflectoren ermee bekleed zijn. Die zijn echter ook gewoon met spiegelende materialen bekleed. Inderdaad wel met hamerslag erin om te zorgen dat het licht vanaf de lamp al diffuus verdeeld is. Geen enkele reden dus om alleen het deel van het diffuse licht wat op de wanden valt nou ineens nog een keer diffuus te moeten verdelen en zo een groot deel van dat licht te verliezen.

Diffuus licht geeft maar marginaal voordelen en alleen voor de topjes lager op de plant. Twee tot anderhalf keer zoveel licht op de planten aan de wanden door betere reflectie geeft vrijwel een op een zoveel meer oogst (licht=gewicht) bij die planten aan de randen van je tent/hok.

Zoals gezegd kun je het ook heel simpel zelf even testen. Schijn een zaklamp naar beneden langs een witte wand en langs een spiegel. Dan zie je dat je bij die witte wand nauwelijks licht op de vloer krijgt en bij de spiegel duidelijk meer. Het verschil is echt heel duidelijk zichtbaar.

Die witte vlek die je dan op die witte muur ziet is precies wat ik bedoel met dat het licht de verkeerde kant op gaat. Je ziet dat licht met je ogen en dat betekent dat het licht omhoog gaat en dus van de planten weg. Daarom zie je bij latex zoveel minder van het licht terug op je vloer (of planten). Kort gezegd kom het er op neer dat als de wanden van je kweektent/hok er fel verlicht uit zien dan is dat licht wat je planten niet ontvangen. Dat is in een kweekruimte dus zonde van dat licht.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Je hebt gelijk Flint no mirrors
            Baas in eigen brein.

Comment

Ik ben tevreden met wat het is ,alles beginnen schilderen in een huur woning alleen maar daarvoor zie ik niet zitten.
              De muren zijn blauw-witgeel en dat moeten ze ook blijven ,dus "in mijn geval" kwam dat rolletje zilverpapier gewoon goed uit in m'n kamer. Alles was beter dan niks. En geen zin om daarin van de eerste kweek ook direct te gaan investeren. Misschien bij een volgende ronde dat ik me daar eens druk ga over maken. Voorlopig is het wat het is ,en daarmee ben ik en m'n plantjes tevreden. Dat er vast en zeker dingen zijn die veel betere resultaten zouden geven ben ik volledig mee eens maar het budget liet momenteel alleen dit toe.

Ik keek wel meerdere video's online ,vooral op You Tube ,hoe "zij" hun wanden voorbereiden tijdens de opbouw van een zelf gemaakte growroom en dat was toch meerdere keren met witte plastiek ,niet de wit zwarte want die zie ik meestal dienen voor op de grond (vast omdat hij niet zo goed weerkaatst) ,en de volledige witte schieten ze meestal aan de wanden. Ik denk daar in een volgende ronde eens voor te gaan want voorlopig is het mij ook nog een vraag of ik mijn huidige ruimte met de tijd toch niet ga moeten gaan verbouwen naar een iets grotere kamer ,m'n vrouwtjes staan nog even in groei ,wil echt struiken hebben maar dan binnen voor ik ze in bloei gooi dus in ruimte ??? "vraagtekens " of ik er ga komen in dat kleine kamertje.

Voor een tweede ronde begin 2016 zou ik gaan voor een extra lamp ook ,momenteel 1x600W maar zou gaan voor een 1000W alleen "of" samen ,hangt er vanaf hoe het evolueert met die 600W.

Ik ben weer aan de babbel en wijk af "sorry"

End. [emoji23][emoji111]🏽️[emoji271]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

Gevoelsmatig zeg ik spiegel. Ondanks het licht misschien "in de diepte" verdwijnt.

Toch denk ik dat het beter licht reflecteert (je kan er mee in iemands ogen schijnen bijv.)

Maar vaak zeggen ze dat het wit moet, wat misschien ook logisch is, omdat het alle kleuren reflecteert.

Eigenlijk zou je een hok twee keer een kwart wit moeten maken, en twee keer een kwart spiegel (thanks Flint), om echt het verschil in de praktijk te zien.

Wie is er zo gek?

Edit: als iemand mij spiegels doneert (kun je terug krijgen), die ik zo in mijn 120x120 tentje kan plaatsen/hangen, zorg ik wel voor zwart/wit folie of witte latex.

Heb ik straks ook weer wat te doen
                Last edited by Faach Viechuur; 23 September 2015, 19:20.

Comment

Eigenlijk zou je een hok twee keer een kwart wit moeten maken, en twee keer een kwart wit, om echt het verschil in de praktijk te zien.

Wie is er zo gek?
                  4 kwart wit dus ghahahahaha.

Comment

Maar twee keer kwart is ook niet echt duidelijk omschreven nee... tegenovergestelde hoeken weet ik veel

In ieder geval wel wit en spiegel in dezelfde kweek(ruimte), zoveel mogelijk verdeeld over de ruimte

@Wietefras, bedoel je dat zo'n verkreukeld-folie-achtig binnenkantje van een tent, ongeveer hetzelfde/beter reflecteert als een spiegel?

Zoja, laat die spiegels dan maar zitten ga ik het volgende keer gewoon proberen.

Lijkt me leuk (als het zin heeft in zo'n kleine ruimte, om wanden te mixen)

.
                    Last edited by Faach Viechuur; 23 September 2015, 19:34.

Comment

@PotHead Sativa, Die witte folie is wat doorzichtig. Het licht wat er doorheen gaat komt dan op de muur of op de zwarte kant van de folie (als het zwart-wit folie is) en dan is het licht weg. Voordeel van die folie is wel dat je het makkelijk aan kan brengen en dat je zo snel een waterdichte laag op je muren zet. Voor mensen die hun stroom niet betalen is de efficientie niet zo belangrijk. Dus broodkwekers gebruiken dat spul inderdaad heel vaak.

@Faach Viechuur, Een spiegel reflecteer ook alle kleuren evenveel. Anders zou je reflectie ook een heel andere kleur hebben dan jezelf.

Dat het wit "moet" komt omdat mensen een reflectie tabel lezen en zien dat wit heel goed reflecteert en dan maar aannemen dat dat dus het beste is voor een kweekruimte. Het klopt inderdaad dat wit van alle "kleuren" het beste reflecteert. Daarom schilderen ze bijvoorbeeld ook huizen in zonnige oorden wit. De pest is alleen dat voor onze toepassing alleen de gerichte reflecties tellen en niet de diffuse reflecties. Die diffuse reflecties sturen het licht dus in richtingen waar het in een kweekruimte juist niet naartoe zou moeten. Zonde van het licht dus.

Het licht gaat met die spiegels niet "dieper". Het licht wat aan de randen komt komt juist onder een vrij flauwe hoek aan en het gaat onder dezelfde hoek terug. Dus de hoek is niet anders dan wanneer het normaal gesproken op de planten zou vallen.

Even de tabel overgenomen. Dat witte Praxis plaatje deed in de eerdere test ongeveer hetzelfde als latex en er staan ook folies in de lijst die het beter doen dan spiegels:
                      gallery_19177_13119_247853.jpg

Spiegelfolies zijn soms wel wat lastiger strak aan te brengen en lastiger schoon te maken.

Je moet je er ook niet al teveel van voorstellen van wat je hiermee gaat winnen. Als je zoals jij een wat groter hok hebt dan valt het meeste licht toch al direct op de planten vanaf de lamp of de lamp reflector. Sechts een klein deel komt via de wanden op de planten. As je daar dan een fractie licht meer of minder verliest dan maakt dat ook weer niet zoveel uit. Bij kleinere kasten (micro kweekjes) heb je veel meer wandverliezen en dan kan het wel heel erg veel schelen. Tot wel 20% dus vergeleken met witte wanden.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Ik ben nog niet helemaal overtuigd, aangezien beide fronten redelijk overtuigd zijn, en ik weinig van die shit begrijp

Maar omdat iedereen tegen jou is, en je verhaal ook aannemelijk klinkt, zeg ik ook dat spiegel(ende) reflectie beter is.

Comment

Plus daarbij op zon klein oppervlak maakt het waarschijnlijk niet het verschil. En zijn andere zaken in het kweekproces van groter belang Dus dan komt het aan op theorie en cijfers, en daar win jij volgens mij.

Waar is LR2 trouwens met z'n ongezouten mening?

-Verstuurd met Tapatalk-

Comment

Ja, wiet mythes zijn moeilijk te doorbreken. Zelfs als je als enige je beweringen onderbouwt met logica, theorie en eenvoudig herhaalbare meetresultaten.

Serieus, doe de zaklantaarn test en je ziet meteen het verschil. Daar heb je geen natuurkundige termen of lichtmeters voor nodig.

Het is voor een hobby kweker inderdaad wel lastig om dit uit het kweekresultaat terug te zien. Andere variabelen hebben dan veel meer invloed ja. Daarom blijven dit soort mythes ook voortbestaan.

Blani is een forum lid dat ook wat meer natuurkundig onderlegd is. Die wilde vroeger ook nog wel dit soort mythes "busten", maar die verdoet zijn tijd er helaas niet meer aan.

Comment

Ik heb mij de ALMECO FLEX WING besteld in de GS ,zou ook wel bijdragen aan betere verdeling van het licht ...,en beter dan een standaard kapje
                              die meekomt met een setje denk ik ook ...

flexwing3in1__copy.jpg

Iemand die deze al eens probeerde toevallig ?

Comment

Ik heb die topic op wf ook gelezen en ook de meetresultaten bekeken en zo. De manier van meten blijft vraaglijk, als hier iemand een opmerking over maakt wordt dit meteen van tafel geveegd.

en ja ook ik heb wel eens met een lamp in een spiegel geschenen en wat denk je mijn spiegelbeeld is altijd donkerder dan ik zelf in real life. De dikte en het soort glad en hoe dat glas gemaakt is is ook een factor . Wageningen heeft daar hele goede studies over voor de glastuinbouw gedaan.

Verder wordt hier verondersteld dat difuus licht erg veel licht naar boven zou gooien wat in de praktijk gewoonweg niet het geval is. Mijn plafond en alles boven me kap is maar nauwelijks belicht.

Dat een 3 millimeter glazen spiegel beter naar onder reflecteert dan een mat witte muur ben ik zeker met je eens maar diffuus licht is niet weg. Het levert je enkel een betere vertikale lichtverdeling op wat naar mijns inziens beter is voor mijn plantjes. In scrog zal een gepolijste en met glas gecoate aluminium plaat idd voordeliger zijn. Mat 5 plantjes in een kast waar ik dus veel licht onderin wil heb ik liever diffuus licht. Dat kleine beetje wat langs me wing tegen het dak aan komt neem ik voor lief.

Dat glas geen licht zou absorberen is natuurlijk ook onzin dat is allemaal heel goed nagemeten voor de glastuinbbouw. Hier zijn legio onderzoeksresultaten van te vinden.

Ik zeg overigens ook negens dat een reflecterende folie slechter zou zijn als mat wit. Ik zie enkel dat je een glazen spiegel beter niet gebruikt.

Er wordt veel gedebunked en dat is prima maar vaak worden die diebunkers dan ook weer gedebunkt omdat ze zo meten dat ze het voor hun gewenste resultaat krijgen.

Wij van wc eens adviseren wc eend.

Comment

Bezig...
                                X