Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: LED DIY tutorial voor noobs

Thanx mafferd
    Als ik er aan begin zal ik starten met 3500K. Omdat mijn kweektalent niet erg groot is, lijkt mij klooien met het spectum nog niet echt aan mij besteed. Eerst maar eens goed leren water en voeding geven

Comment

Ik heb zelf 3000K COBs, maar op Rollitup bedachten ze dat de 3500K COBs in een hogere effiecientie bin te verkrijgen waren en dan heb je 10% meer licht. Het spectrum is dan eigenlijk iets te blauw, naar uiteindelijk heb je wel aanzienlijk meer licht en dat is toch het belangrijkste. Ze kregen daar dan ook meer oogst mee en nu koopt zo'n beetje iedereen daar die 3500K dingen.

Van Cree althans. Bij de Citizen COBs begreep ik dat het wellicht niet zoveel uitmaakt en die hebben geloof ik ook alleen 2700K en 4000K en geen 3500K. Die 4000K is dan wel weer erg blauw.

Het probleem is een beetje dat het lastig is om de verschillen goed uit de datasheets te lezen. Daar staan namelijk alleen de lumen waardes in en die zijn bedoeld voor mensenogen. Dan wordt vooral naar het groene licht gekeken rond de 555Nm. Als het spectrum meer afwijkt van de lumen meetcurve dan kun je dus minder lumen hebben terwijl je juist wel meer PAR licht hebt voor de planten.

Bijvoorbeeld dat paarse licht waar alleen rood en blauw licht in zit geeft heel weinig lumen, want er zit geen groen in. Half zoveel groen licht geeft dan bijvoorbeeld al dezelfde lumen waarde, maar de planten hebben dan wel liever dat paarse licht.

Eigenlijk moet je dus de PAR waardes weten in umol/s, maar daar is lastig aan te komen. Iemand op Rollitup heeft wat van die grafieken omgerekend en ze hebben wat COBs in integratie bollen (Ulbricht) gedaan waarmee je de lichtproductie meet. Dus die Cree COBs is inmiddels wel een hoop van bekend, maar van de andere merken is dat wat minder.

Hoe dan ook, in de praktijk maakt het spectrum voor de oogst blijkbaar allemaal niet zoveel uit. Het is meer dat je voor het sturen van de plant. Bijvoorbeeld zoals al aangegeven, om de internodes kort te houden met bijvoorbeeld meer blauw licht. Dat is echter een enorm complex geheel en als je daar wetenschappelijke rapportages van ziet dan is direct duidelijk dat het nogniet zo simpel is om het "beste" lichtrecept te vinden. Wijzigingen in nacht lengte, blauw/rood ratio, wel of geen ver rood gedurende de dag, wel of geen ver rood aan het begin van de nacht, etc etc etc het kan allemaal effect hebben op de vorm van de plant.

Er kan dus wel een flink verschil zitten tussen hoe planten eruit zien onder een bepaalde licht kleur, maar als je de resultaten ziet op Rollitup en wat ik er zelf ook mee oogst dan voldoen die Cree COBs gewoon prima.

Ik heb zelf geschat hoeveel licht de planten kregen tijdens mijn HPS kweekjes. In umol/s/m2. Als ik dat vergelijk met mijn led kweekjes dan is het oogstgewicht per hoeveelheid licht eigenlijk vrij constant ook.

Misschien zet ik er nog wel een keer een stel diep rode leds bij om te kijken of dat nog wat doet voor de compactheid van de toppen of wellicht ook een klein beetje extra voor de hoeveelheid wiet, maar echt veel haast heb ik daar niet mee.

Ik heb er wel ver rode leds op zitten. Dat zou het phytochroom sneller naar de "bloeistand" omzetten nadat de lamp uit gaat. Die leds zet ik dan een kwartiertje aan nadat de lamp uit gaat. Dat zou 2 uur donker kunnen besparen. Ik heb het daarmee wel eens geprobeerd op 14 uur licht 10 uur donker en dat werkte wel, maar voor mijn gevoel gaf het niet meer oogst. Wellicht dat de kweek iets sneller ging (dat was eigenlijk voroal het doel), maar ook dat kan ik niet echt met zekerheid zeggen.

Zoiets moet je eigenlijk naast elkaar testen. De ene tent met dat ver rood licht en een andere zonder.

Dit is met 4 ver rode leds aan. De kleur klopt overigens niet
      20151207_Choc_OvzFR_DSC7644.jpg

Ik zet ze overigens pas aan als de groei er echt uit is, want dat ver rode licht kan ook strek veroorzaken.

Je kunt ook ver rood gebruiken tijdens dat het licht aan staat. Zoek maar op het Emerson effect. Je krijgt dan een extra boost in fotosynthese als de planten extra verrood krijgen naast het gewone rood. Alleen leid dat dus vooral ook tot gestrekte planten. Daar zitten we nou juist niet op te wachten, dus ik ben daar nogal huiverig mee. Ik wacht vooralsnog wel even af tot iemand laat zien dat het echt werkt voor. Tot nu toe heb ik alleen maar slecht afgelopen experimenten gezien.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Je zit er echt diep in, Wietefras. Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Het worden waarschijnlijk dus gewoon 3500k Cree Cob's. Mooie opstelling heb je trouwens gefabriekt...
        Voor mijn 80x80 tentje zit ik voorlopig te denken aan 3 CXB3590 COB's of 4 CXB3070. Ik scrog niet, zet gewoon 5 of 6 autootjes bij elkaar die meestal niet zo groot worden (onder de spectrabox tenminste, hoogte zou nu wel eens een probleem kunnen worden ). Effectief gebruik ik ca. 70x70=0,5m2 is ongeveer de helft van jouw oppervlakte, dus ook de helft minder lampen nodig...
        Ga me deze week verder verdiepen en als ik besluit het door te zetten zal ik hier nog wel ff posten wat het precies gaat worden.

Comment

Bedankt. Wat minder COBs kan ook natuurlijk.

Als je maar 70x70 gebruikt, zorg je er dan wel voor dat het licht niet op de grond valt? Anders valt mogelijk 30% van het licht naast de planten.

4 COBs lijkt me wel makkelijker te verdelen over een vierkante ruimte.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Comment

Mooi uiteengezet. Ben bang dat we je niet echt kunnen helpen qua keuze. Alleen die optie 2 lijkt me wat riskant

Comment

Haha geniaal om te bedenken dat die 220 van tdgl ook doormidden gezaagd kan worden
                Ik ging automatisch al denken in langwerpige tenten

Comment

De simpelste en goedkoopste oplossing is nochthans alles bij kingbrite bestellen. Die passieve heatsinks kosten daar 10 euro...

Actief gekoeld heb je nog steeds je koellichaam he, moest de fan uitvallen. Plus er draait wsl nog wel ergens een clipfan op ook.

Oh en mouser rekent nog 21%btw... Dan is TME een betere optie.

En todogrowled rekende voor enkel de leds en de holders 25 euro verzendkosten. Die heatsinks wegen anderhalve kg het stuk... Momenteel daar ook niet in voorraad. Maar ik zou dus ook niet verschieten van de verzendkosten.

Comment

Ik zeg zelf bouwen! Is echt niet zo moeilijk, en hulp kun je zat krijgen hier. Wat beowulf ook al zei gewoon bestellen bij Kingbrite, ze hebben er alles wat je nodig bent dus in 1x klaar. Goedkoper kan haast niet en heb je het ook nog eens rete snel in huis.

Comment

Optie 2 gaat hem ook niet worden hoor

Dat van die 21% btw had ik niet opgemerkt, thanx... Zit ik bij Kingbrite niet ook met verzendkosten en invoerheffingen etc.? Heb nog nooit iets buiten europa besteld, nieuw voor mij.
                      Ik heb een schatting van de verzendkosten bij tdgl opgevraagd voor vier lampen. Je hebt gelijk dat ze standaard 25 euro rekenen. Wat ik voor die extra kilo's betaal moet ik nog horen.

Ik broed ondertussen nog ff verder op mijn ei...

Comment

LED DIY tutorial voor noobs

Bij Kingbrite betaalde ik 30usd voor verzending. Ze doen er een bon in die de echte waarde niet weer geeft, zo heb ik nog nooit invoer kosten hoeven te betalen.

Maar er was in dit topic geloof ik wel iemand die wat invoer kosten moest betalen die had dan ook van die grote passieve heatsinks mee besteld. Maar geloof dat zelfs die kosten best mee vielen.

Comment

heb het gevonden... was 21% btw .... van de prijs die zij opgeven...

Comment

Ja, ik he Ik heb een volledige set besteld via kingbrite met 4 passieve heatsinks. Was iets van een 60 dollar verzendkosten en uiteindelijk kwam er nog 26 euro extra kosten bij.
                            Als je de leds alleen bestelt betaal je niks extra, maar die heatsinks maken het pak zwaar uiteraard. Dat zou argwaan wekken bij de douane. Zo'n cob is maar een 'plastic plaatje' voor die mannen. Die heatsinks moeten ze wel een realistisch bedrag op plakken.

Comment

ook alles via kingbrite besteld. 4 dagen en alles was hier.
                              Koste me kleine 90$ transport. Nog geen extra kosten gehad momenteel.
                              Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                              Vapers Hydro avontuur (voltooid)

Comment

Via Mouser, geen extra- of verzendkosten.
                                Dan mogen die leds best een paar euro duurder zijn.
                                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Bezig...
                                X