Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hulp bij schakkelbord

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: hulp bij schakkelbord

Oorspronkelijk geplaatst door bobo View Post
    Is toch hetzelfde ? lol .

Grtz
    Daarom zeg ik ook niet helemaal.

Een relais is gewoon een schakelaar die meer bestand is tegen hoge amperages ivm . dikkere contacten.

Dus hij vangt geen piekstromen op maar hij geleid ze gewoon wat makkelijker.

Grtz.

Comment

Ok .

Grtz

Comment

goede avond
        ik heb veel gelezen en weet het wel een beetje dus ik ben aan het knutselen geslagen maar wegens te laat betalen van salaris mis ik een paar dingen (hopen dat ik het morgen kan halen)
        nou alles half in elkaar heb gezet en een beetje op computer erbij zitten tekenen kwam ik op 2 probleempjes.

*1 waar moet ik met die aarde draad heen (zie foto)
        *2kan ik de aarde uit de vsa ook via de relais laten lopen

bedankt voor de moeite
        laters ernstkid

Comment

Hey kid

de aarde loopt NIET via het reialis

een relais is een schakelaar die hogere stromen aan kan dan een timer.
          deze schakelaar wordt bediend door een stuurstroom ( timer )

Doordat een relais een beter veer contact heeft is het schakelmoment veel kleiner en is de kans op vastbranden van de contacten veel kleiner. Contactopprevlak heet er wat wat mee te maken naar niet veel bij een VSA van 600 watt.

Zelf heb ik een erg goeie timer en draai al lange tijd zonder een relais er tussen zonder probleem. dus het verhaal een relais MOET is onzin.

Alleen weten de meeste hobbyisten niet eens waar ze op moeten leten bij het aanschaffen van een timer, dus is het verhaal van een goed relais geboren.

Wel wil ik mensen waarschuwen als ze een timer gebruiken zonder relais dat ze erg goed moeten zoeken naar een juiste timer. weet je het niet trek dan een paar euro extra uit voor een relais , een brandje is zo ontstaan.

maar jou tekening klopt niet.

zoek het forum even door en dan vind je wel een juiste tekening.

Het reialis heeft 6 aansluitingen die je moet gebruiken.

Stuurstroom ( 2 draden) , komt van je timer en gaat rechtstreeks naar de spoel van het relais.

Vaste spanning (2draden) , deze komt vanaf een vast stroompunt ( het liefst uit eenlasdoos en niet via een stekker )

Uitgangsspaning ( 2 draden), deze gaat naar de VSA ingang.

Even een tip, werk zo netjes mogelijk en gebruik draad met een vaste kern, zoals je nu werkt zal het wel werken maar de kans op fouten is heel erg groot.
          Ga naar de bouwmarkt en koop een stukje PVC buis en een buigveer, een paar lasdoosjes en het ziet er ineens een heel stuk netter uit dan met losse draad te gaan werken.

Thats it for now

Swingers

Comment

ik sluit me aan bij swingers de tekening is inderdaad niet juist en het is zeker mogelijk om zonder relais te werken en als je dat plooi en buigwerk niet ziet zitten heb je zo van die preflex (voorbedrade buizen die je gemakkelijk zo kan plooien) die je dan kan vastzetten met wat pluggen.
            Dit jaagt het kostenplaatje wel iets hoger denk ik ^^
            Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

Comment

hey mensen
              naar een hoop gelees ben ik weer verder gaan knuteselen wegens geld gebrek is er nog geen vsa maar hoop ik morgen te halen
              ik dat die een beetje goed in elkaar zit .

het bord komt op een lege groep met aardlekschakelaar met een 400 watt lamp en afzuiging en een waterpompje. op en aan merkingen zijn altijd welkom vooral als iets verbeterd moet worden

laters ernst

Comment

ziet er een houten plank uit?zo een vsa kan behoorlijk warm worden dus ff iets bedenken of elders monteren is nog zo veilig
                Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

Comment

ow oke thnks man daar moet ik nog even iets op verzinnen

Comment

Als je aan het klussen bent gebruik je dan wel eens een winkelhaak of duimstok ?

ik zie alles schots en scheef zitten ( niet dat het er minder om zal werken ) maar dat valt me meteen op!
                    verder gebruik je een masieve kern in een stekker en doet er dan vervolgens een stuk flex pVC overheen , NOT DONE !!! gebruik gewoon een stukje twee aderig snoer aanegzien dit alleen de stuurspanning is voor het relais. wel even de draden vertinnen voor je ze ergens in schroeft.

Je hebt nog twee WCD's gemaakt moeten die niet geschakeld worden ?

Gebruik je een fan controller ?

moet die waterpomp 24 x 7 door blijven lopen ?

met andere woorden , denk eerst even goed na hoe je schakelbord moet gaan werken , teken het uit , en maak het dan en probeer zo netjes mogelijk te werken , dat scheelt enorm veel ook met het zoeken van evt fouten of problemen.

Succes !!

Comment

maar heb ff een vraagje het is duidelijk dat je geen timer rechtstreeks kan aansluiten met een magneet vsa ( zo een gewone) met opstart piek , maar een elektrische Vsa heeft geen spannings piek meer betekent dit dus dat je een evsa gewoon wel rechtstreekt met je timer kan aansluiten?

grtz Janjaap , ziet er al goed uit

Comment

Bezig...
                      X