Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichtbrug $iRstyle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Lichtbrug $iRstyle

    Korting op 420shop
    http://jointjedraaien.nl/wietforum/s...0992#post90992) heb gebruikt in een vorig experiment en dat deze na verloop van tijd stuk is gegaan door te weinig lucht die werd aangevoerd. Uiteraard gaf ik niet op en heb deze dezelfde dag nog vervangen met een betere die ik nog had staan

    Ik gebruik 12,5 cm buizen en een lichtbrug gaan inbouwen vond ik niet zo simpel. Iets fabriceren om in de buis te stoppen is eigenlijk slecht afgelopen en dus opnieuw naar de tekentafel.
    Ik voeg enkele schetsen toe omdat er een fotoreportage van maken niet echt eenvoudig bleek. Nu ga ik de Ikea style tour op… Het vergt wat werk en materiaal maar eenmaal gemaakt hoef je nooit meer een nieuwe te maken. Ik heb er nu al een 2e gemaakt en als mn kweekje af is gelopen bevestig ik ze in mn bloeihok. Travel editie dus
    Ik vertrok van 2 buizen van 12,5 cm diameter, 20 cm lang. Hout van 1,2 dik. Door in de doos een groot deel van de buis af te zagen verzeker ik weer luchtstroom en een buis die degelijk vastzit. Dit moest ik oplossen door nog een 2e plankje te maken en daar ook dezelfde diameter uit te halen (later wordt het wel duidelijk). Dit draagt ook bij aan de stevigheid van de uiteindelijke ‘doos’ omdat je beter vijzen kunt indraaien.
    Silicoon alle te verbinden vlakken vooraleer ze samen te steken. Dit zorgt dat alles mooi sluit met het oog op ongedierte en vraagt meestal enkel afstrijken na assemblage voor een mooie afwerking. Werk desnoods dubbel!!!
    Door een wat krachtiger boormachine verzink ik steeds de vijzkoppen in het hout zodat alles goed sluit. Klotebeestjes…

    Het plan:



    Dit is dus het zijaanzicht. Blauw is de buitenkant van de 'doos', rood is het 2e plankje (zie verder C).


    Dit is het bovenaanzicht met de buis die naar buiten zou moeten in princiepe. De buis in stippellijn gaat door plankje C maar niet door B (of A). Zie verder voor meer uitleg.

    Benodigdheden:
    - houten plaat
    - silicone
    - vijzen
    - PVC buis met geschikte diameter
    - boormachine
    - decoupeerzaagje
    - houtlijm
    - en later lichtdichte buizen om de lucht af te voeren (en eventueel aan te voeren)

    Werkwijze:
    - maak een plan want nauwkeurigheid is geboden!!! Zet de buizen niet na elkaar omdat zo de luchtdoorstroming weer verstoord wordt.
    - zaag je hout op maat om een perfecte ‘doos’ te maken. De mijn is 15 cm hoog om zo weeral een optimale luchtdoorstroming te kunnen garanderen. Bovenkant = A, onderkant = B
    - eenmaal je dit hebt gedaan trek je van de lengte en breedte de dikte van de plaat af en maak je nog 2 extra plankjes = C.
    - Maak dmv een decoupeerzaag een mooie cirkel precies zoals je op je plan hebt voorbereid door C.



    - Bevestig deze C op de A & B plankjes, maar in spiegelbeeld!!! Zodat de openingen in de buizen rechttegenover elkaar zullen komen te staan. Gebruik hiervoor lijm en vijz ze ook goed vast
    - Haal een goeie hoek uit je 20 cm lange PVC buizen van 12,5 cm doorsnede. Aan de voet mag je gerust verder dan de helft gaan maar ik zou niet overdrijven. Dit is de reden voor het driehoekig uitsnijden om zo weer doorstroming van lucht te garanderen en zoveel mogelijk licht tegen te houden. Hou rekening met de hoogte aan de binnenkant van je doos en laat nog een boord over van de dikte van de plaat C.
    - Steek je doos ineen en kit de binnenkant van de cirkel uitsnijdingen in de deksels (C op A en B) al voor. Dit zal strax alles veel eenvoudiger maken. Wees niet spaarzaam.
    - Nu moet je enkel nog de gaten in de deksels van je doos wat kitten en de PVC buizen erdoor schuiven. Hou je hoofd erbij zodat alles lekker tegenover elkaar zit.
    - werk alles mooi af met silicone zodat nergens valse lucht kan worden aangezogen en klaar is die lichtbrug!!!

    Nu hoef je enkel nog een gat in je kast te maken van de goeie diameter en de buis erdoor te stoppen. Leuwk toch zon ding. Ze is volgens mij zelf stevig genoeg om te hangen in mn bloeihok zonder meer gaatjes boren enzo. Bovenkant groot genoeg maken,niet teveel speling op het gat en buis lang genoeg.
    Ik heb ze voor de zekerheid nog een boordje kitting gegeven met de kast, deze krijg ik later wel makkelijk weer los.
    Bevestig aan de buis die aan de binnenkant zit eventueel een stukje dampkapfilter om nog meer ongediertepenetratie te voorkomen.

    Veel knutselplezier!
    Grtz $iR
    Attached Files
    Last edited by SirSmokeAllot; 13 November 2009, 16:11.
    sigpic

    #2
    Re: Lichtbrug $iRstyle

    Iets soortgelijks heb ik wel eens gemaakt van 2 closetafvoerbochten van 110 mm. Gewoon in spiegelbeeld aan elkaar gelijmd. Diende als labyrint. Kostte dacht ik ongeveer 20 euro. Bij een microkweekje zou je zelfs een zwanenhals (sifon/waterslot) van 50 mm kunnen gebruiken.

    Xtreme

    Comment


      #3
      Re: Lichtbrug $iRstyle

      Had ik deze toch helemaal gemist. Mooi omschreven en prima idee.

      Comment

      Bezig...
      X