Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #76
    Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

    nice man!
    de schaar er in wat mij betreft.is nu op haar toppie.
    grtz

    Comment


      #77
      Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

      Yo dudes,

      Thnx voor de tip poffertje

      Merci voor het bezoekje mark

      ● Spoelen :

      Wanneer wordt geconstateerd dat de trichomes amber beginnen te kleuren (zie tricho post) onder aan de harsbol is het moment aangekomen om over te gaan tot spoelen. Mensen die bij aanvang opteerden voor een licht verhoogd hok met vijverfolie en afvoer zijn hier in het voordeel.

      Reeds in de eerste posten werd verwittigd dat wanneer water wordt gegeven aan de plantjes het water nooit onderuit de potten mag stromen. Hierdoor gaat men waardevolle voedingsstoffen uit de bodem spoelen wat op dat moment niet wenselijk is. Hier wordt net het tegenovergestelde betracht. Spoelen is een bewerking die op het eind van de rit wordt gedaan om de nog resterende aanwezige voeding in het medium eruit te wassen. Dit is noodzakelijk omdat anders na het drogen de oogst mogelijk een chemisch smaakje zal hebben en de overtollige voedingstoffen door ons worden opgerookt. Kenmerkend zuigt een plant zich op het eind van haar levensduur reeds leeg (vergeling) wat door het spoelen nog versterkt wordt. Logischerwijze gebruikt men voor het spoelen zo arm mogelijk water, bij voorkeur regenwater.

      Richtlijn
      Gedurende een tijdsspanne van min 4 dagen tot een week, minimaal 3-4 keer de potinhoud aan vers water. Men dient dus goed in te schatten wanneer de plantjes klaar zullen zijn, maar dit vraagt uiteraard wederom wat ervaring.

      TIP: Na alle feiten op een rijtje gezet te hebben, is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om dagelijks zoveel liter water te gaan schouwen en door de potten te gieten. Eventuele hulpmiddelen kunnen zijn: een tuinslang, een douchekop of uiteraard een hok met afvoer.

      Aandachtspunten:
      - zorg zeker voor afvoer van het gietwater vanwege de stijgende LV. Dit is het laatste wat een grower wenst met het oog op budrot net voor de oogst.



      Met de tuinslang, in een heel rustig tempo stromend tussen de wortelkluit gestopt, laat ik de plantjes staan tot het reservoir van de waterpomp met regenwater leeg is (ong 10 liter) en de pomp aanslaat. Het hok is een kleine 20cm verhoogd en helt af naar 1 hoek. De afvoer kan wanneer nodig verbonden worden met een slang die verder in een lager gelegen rioolputje uitstroomt.


      ● Klieven:

      Klieven, volgens sommigen pure mishandeling, is een bewerking die op het eind van de levensduur uitgevoerd wordt. Doormiddel van een mes wordt in de lengterichting van de stam een snede gemaakt om de plant de indruk te geven dat haar einde eraan komt.
      Vaak wordt gesproken over het droogzetten tijdens de laatste week wat kan leiden tot een dode plant. Daar dit helemaal de bedoeling niet is kan beter worden geopteerd voor klieven.

      Het doel van deze actie is 2ledig, onmiddellijke droogzetting en het verstoren van de sapstromen naar de top toe. Op deze manier kan water, maar vooral ook voeding moeilijker de top bereiken wat de effecten van het spoelen versterkt. Tevens wordt beweert dat door de extra stress en dreigende uitdroging de plant meer hars of THC en dus ook meer trichomes gaat produceren.

      Logischerwijs gebeurt klieven dus na uitgebreid spoelen, eventueel met een dagje of 2 van rust als opgemerkt wordt dat de trichomes niet amber verkleuren zoals gepland.

      Werkwijze
      Voor begonnen wordt met klieven dient met een touw, ijzerdraad of kabel(snel)binder de lengte van de snede onder controle gehouden te worden. Probeer deze bij voorkeur onder de eerste zijvertakking die naar boven rijkt en niet werd afgedieft te voorzien. Prik aan het bovenste bindpunt met de punt van een scherp mes in de lengterichting van de steel, mooi rechtdoor in het midden, beweeg omlaag en stop er iets tussen zoals beschreven in de link. Verwijder eventueel wat van de aarde aan het oppervlak om een snede van een tamelijke lengte te kunnen maken, lang genoeg om er een potlood door te krijgen (min 5cm tussen de 2 bindpunten).

      Cheeseamnesia - 72 bloei - 10.08 - klieven.JPGCheeseamnesia - 72 bloei - 10.08 - klieven (1).JPG

      . Bij het invallen van de plantennacht op 09.08.2010 (tijdens de morgen voor ons dus) werden de plantjes onder handen genomen en allen een voor een zwaar mishandeld. Ik vond niet snel geschikte stokjes om er tussen te steken en zag in de kelder nog wat kleurpotloden liggen. Door de reeds geslepen punt en qua dikte zijn ze ideaal om door de gemaakte snede te stoppen, goeie tip uit het draadje dus!

      In het verleden was ik niet echt helemaal tevreden over wat werd beloofd door het klieven en stapte er vaak wel eens vanaf. Omdat in de lengterichting van de steel een snede wordt gemaakt beschadigd men eigenlijk enkel het houtvat (harde witte holle buis binnenin) van de plant en kan via de groene bast (wat je ziet, de schors als het ware), waar de bastvaten zich bevinden eventueel nog veel de plant verlaten. Na heel wat ervaring en foutjes waardoor ook de bast eraan moest geloven denk ik dat het misschien anders kan.

      Grtz $iR
      Last edited by SirSmokeAllot; 11 August 2010, 23:49.
      sigpic

      Comment


        #78
        Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

        Prachtig verslag heb je hier neergezet $ir_know_alot. Is gewoon een complete handleiding een dikke 10 +. Ga vooral zo door met posten.
        Je bent een held.
        Grtz

        Comment


          #79
          Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia


          Nog even een nieuw ballonnetje oplaten...


          ● Schrapen: gouden cannabis

          Na het opdoen van verscheidene ervaringen (eigenlijk foutjes) bij het klieven en een verdieping in de studie van cannabis ging er bij mij een lichtje branden. Gedurende een nachtelijke brainstormingsessie met onze beste Monty legden we kennis aan elkaar voor en na wat bezinken kwamen we beiden met hetzelfde op de proppen. Bij gebrek aan een reeds bestaande term doop ik de bewerking hierbij schrapen.

          Opnieuw een bewerking met als doel het verstoren van sapstromen binnen de plant zelf en onrechtstreeks om de THC/trichomesproductie te verhogen. Door schrapen alleen zal de sapstroom van wortel naar top en de toevoer van voedingswater niet verstoord worden (aangezien deze voorzien wordt door de houtvaten in het midden van de stam) maar in combinatie met klieven kan ze mogelijk de plant aanzetten om zich sneller leeg te zuigen en er zo voor te zorgen dat de smaak optimaal wordt ipv chemisch.

          Ieder grower die wat bezig is met genetica weet eigenlijk wel waar dit heen gaat. Benamingen zoals Columbian, Acapulco, Hawaiian of Malawi gold zijn niet toevallig gekozen. Van oudsher werd schrapen in deze streken reeds toegepast als manier om outdoor, in de volle grond, de toppen reeds aan de stam te laten curen/drogen. Daar spoelen in de volle grond onmogelijk is moet men het dus anders aanpakken. Vaak kopieert men zonder veel nadenken wat men van vader op zoon heeft geleerd maar jammer genoeg is drogen in de zon zeer nadelig voor onze oogst. Zonlicht breekt jammer genoeg THC af en dus begon ik na te denken over hoe dit in de kast toe te passen.

          Na enkele slapeloze nachten van recapitulatie

          Alles richting toppen!!! Theoretisch kan ik het nog niet echt staven maar veronderstel dat opnieuw de plant hier zich gestrest voelt en zich probeert te haasten. Daar alle verbindingen met de wortel zijn uitgeschakeld, ook de bastvaten, blijkt uit de praktijk dat de plant in sneltempo de opgeslagen bouwstoffen uit het blad trekt om nog supplementaire THC aan te maken in deze moeilijke omstandigheden. Eventueel water dat terugkeert van de plant via deze vaten naar de wortels wordt op deze manier vermeden, zorgt voor maximale opname van wat nog aanwezig is in de plant en geeft ze eventueel dat extraatje meer op termijn om zich volledig leeg te zuigen.

          Werkwijze schrapen
          Naast het klieven kan eventueel geopteerd worden om deze bewerking ook uit te voeren. Bewapen jezelf met een scherp mes waar je zelf nooit mee over je vinger zou durven wrijven. Zet je vinger aan de ene kant van de stam en het mes aan de andere en draai voorzichtig rond de stam. Zorg er uiteraard voor dat je de stam niet volledig doorsnijdt!!!
          Bij een strak gekliefde stam kan het gebeuren dat de bast zelf barst door de uitgeoefende druk van het potlood. Bij een klief kan men ook opteren om 2 kruisen te maken op dezelfde manier aan elke kant van de snede. Op deze manier is men zeker dat de sapstroom volledig verstoord is.

          Cheeseamnesia - 72 bloei - 10.08 - schrapen.JPG Cheeseamnesia - 72 bloei - 10.08 - schrapen (1).JPG

          De oude manier van werken gaat snel maar is vaak niet zo nauwkeurig op het vlak van doorsnijden van de houtvaten, tevens verantwoordelijk voor steun. Daarnaast is bij middelgrote tot grote planten met de opbrengsten waar we allemaal van dromen, is doorbuigen onder invloed van te veel gewicht in de top soms een probleem. Om dit te vermijden kan men te werk gaan als volgt: zet je scherpe mes onder een bepaalde scherpe hoek tegen de stam en beweeg deze naar beneden toe. Vandaar de naam schrapen.

          Cheeseamnesia - schrapen.JPG




          ● Donker


          Het grote nadeel aan deze werkwijze is dat het langer duurt voor de plantjes oogstklaar zijn. Door het verkorten van de dag kan de trichomes minder UVB licht verzamelen om het THCproductieproces voort te zetten.
          Om toch een voldoende extra harsproductie op het eind te verkrijgen wordt over gegaan op een donkere periode van 48-72uur. Via deze methode wordt geprobeerd een op het blad- en bloemoppervlak te verkrijgen.






          Grtz $iR
          Last edited by SirSmokeAllot; 3 September 2010, 05:23.
          sigpic

          Comment


            #80
            Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

            High Sir,

            Mooi omschreven dat schrapen. Term mag er wel inblijven omdat het goed beschrijft wat je eigenlijk doet. Prima stuk Ga er ook eens mee aan de gang.

            Kleine kanttekening over het kopje Donker.
            Ik ben het helemaal mee eens wat je schrijf over het vermeerderen van de hars productie door het donker zetten je vergeet echter een ander belangrijk aspect van het donker zetten namelijk het Blancheren. Met blancheren bedoeld men de afbraak van het chlorofyl in je blad door afwezigheid van licht. Gedurende het donker zetten word er enorm veel chlorofyl reeds afgebroken in de nog leven de plant. Het chlorofyl word omgezet in suikers en de afbraakproducten worden nog netjes uit de plant af gevoed. Ik zelf blancheer de plant vlak voor de oogst meerdere dagen ten einde een zachter wietje over te houden. De plant vergeeld ietwat en de smaak zal veel zachter en milder zijn omdat het bladgroen er niet meer zo sterk aanwezig is.

            Grtz

            Comment


              #81
              Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

              voor dit verslag heb ik maar een woord WOW

              Comment


                #82
                Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                ja man sir dat is een pragd verslag man repekd man grt

                Comment


                  #83
                  Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                  Hey Sir,

                  Wat een interessante verslag heb je opgezet, je help beginnende gasten zoals ik enorm hiermee 10+ gozer!

                  En laat het je smaken

                  Paffze,
                  Eens een paffer, altijd een paffer........

                  Comment


                    #84
                    Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                    man oh man,
                    hier kan elke kweker nog wat van leren!
                    heb alles opgeslagen en maak er een mooi draaiboek van!
                    kan er nog heel wat van leren
                    echt super hoe dit inelkaar is gezet...

                    thanx 1000 maal!

                    grtzz flitspaal
                    I ain't going nowhere, untill I done it all!

                    Comment


                      #85
                      Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                      respect
                      sigpic
                      Werkzaam in de medische groenvoorziening sedert '93

                      Comment


                        #86
                        Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                        hey sir zeer duidelijk en overzichtelijk verslag heb je hier weet jij wanneerik mijn plantjes bloeivoeding moet meegeven aub zijn sinds gisteren op 12/12
                        sommige zeggen onmiddelijk wat meegeven anderen zeggen wachten tot de eerste verschijnsellen van bloemvorming heb tot nu toeenkel groeivoeding meegegeven (plagron grow mix)
                        mijn bloeivoeding is (plagron bloom) en dan achter maand in bloei green sensation ong

                        Comment


                          #87
                          Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                          dit noemen we nog eens educatief

                          maniski

                          Comment


                            #88
                            Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                            Hoy peeps,

                            ABC/FAQ alle belangrijke links in een lijst en probeerde ik nieuwe bezoekers zoveel mogelijk wegwijs te maken hier op jointjedraaien.nl.

                            @ monty: zelf stond ik niet stil bij de effecten van blancheren en het wegtrekken van het bladgroen. Uiteraard is dit mede een van de hoofdredenen van het donkerzetten en is dit een beetje aan mn aandacht ontsnapt. In het stukje over drogen ging ik hier wel even op terugkomen maar toch dikke merci voor je aanvulling want dit maakt het verslag completer.
                            Respect terug dude!!!

                            @ stonedebarre: Veel is uiteraard afhankelijk van je potgrootte, soort plant, gebruikte licht, lengte van de groei, omgevingsfactoren en dergelijke meer. Indien je voor de omschakeling hebt overgepot kunnen je plantjes nog wel een tijdje verder. Dit is altijd een stap in de goeie richting omdat we meestal de neiging hebben plantjes te lang in te kleine potten te laten staan.
                            Tijdens de overschakelingsweken groeit een plantje vaak 100-200% van haar oorspronkelijke hoogte en zal dus bijgevolg het aangeboden stikstof volledig benutten. Stikstoftekort is het meest voorkomende tekort rond de 4e week van de bloei, maar dan ingrijpen is vaak een probleem. Door het toevoegen van N tijdens de bloei gaan je toppen uitschieten en hou je op het eind van de rit fluffy weed over waar veel knipwerk aan is.
                            Om stikstofproblemen te vermijden raad ik steevast aan tijdens de 2 overschakelingsweken (meestal zelf 3) een mengsel van groei en bloei voeding mee te geven. Indien de juiste voedingsconcentratie (of ec) gevonden werd vervang ik tijdens de eerste overschakelingsweek 25% van de groeivoeding door bloei. Tijdens de 2e week 50/50 groei/bloei en in mijn geval geef ik vaak ook nog in de 3e week (kan korter zijn dan 3 weken ook, wanneer de bloei begint door te komen en de witte haren zienderogen vermeerderen) 25% groei mee.


                            Alles hangt al op zn kop en een smaaktest comme il faut zal nog ongeveer naar schatting een klein weekje op zich laten wachten. Uiteraard heb ik reeds eens gesnoept en desondanks het nog niet volledig voltooide droogproces heeft de cheeseamnesia me verrast met haar reeds goede smaak en ideale mix tussen stoned en high. Lekker mild, maar toch fris en mn eerste vreetkick sinds lange tijden

                            ● Drogen:

                            Normaal zou het volgende puntje knippen moeten zijn, maar omdat drogen toch de nodige aandacht en voorbereiding vraagt vang ik hier liever met drogen aan.

                            Richtlijn:
                            Afhankelijk van omstandigheden zoals temperatuur, maar ook topdikte kan de droogtijd van 6 tot net iets langer dan 14 dagen duren. Te vroeg of geforceerd drogen is altijd nefast voor smaak en kwaliteit.

                            Vaak zie ik mensen die voor het drogen een apart drooghok hebben voorzien maar dit is eigenlijk niet echt noodzakelijk. Een pikdonkere ruimte (licht breekt THC af) met een temperatuur van ongeveer kan reeds volstaan. Uiteraard dient in deze ruimte een zo laag mogelijke LV voorzien te worden, maar bij LV 50-65% lukt het al wel (vochtvreters zijn overbodig wanneer je rond deze grens draait). Zorg ervoor dat de lucht in de ruimte tijdig eens wordt ververst. Regelmatig de deur openen blijkt soms al voldoende. Mensen die drogen in het hok zelf kunnen eventueel met een timer de afzuiging, op de laagste stand, om de 2uur een kwartiertje laten draaien. Maar een ventilator gebruiken bij het drogen vind ik eigenlijk NIET kunnen. Te snel drogen is namelijk uit den boze want zo wordt het bladgroen in het blad ingesloten en krijgt de oogst een scherpe smaak (blancheren

                            De oogst is klaar om gerookt te worden wanneer de steel kraakt bij het buigen. Neem beide uiteinden vast en buig de steel, deze zou moeten breken zoals een tandenstoker. Buigt ze zonder te breken, dan is de tijd nog niet rijp.

                            TIP: Voorzie een droogplek waar niet te veel heen en weer wordt gelopen zodat niet te vaak tegen de drogende toppen wordt aangewreven.

                            Droogmethodes:
                            Meestal wordt geopteerd om de toppen omgekeerd te drogen op de steel, omdat zo de opgeslagen suikers uit de steel nog kunnen naar de toppen zakken wat opnieuw bevorderlijk zou zijn voor de smaak. Echter, voor wie eventueel niet die mogelijkheid heeft, zijn er verschillende opties:

                            - ondersteboven drogen op de steel:


                            - ondersteboven drogen van de toppen:


                            - toppen losknippen en drogen in net:
                            reeds lange tijd zie ik de opbergnetjes uit IKEA of Blokker op het toneel verschijnen. Hier knipt men de toppen volledig los en leg ze neer op een netvormige ondergrond waardoor de lucht er nog vrij goed aankan. Het nadeel aan deze methode is dat men, bij voorkeur 2x per dag, de nodige tijd moet nemen om de toppen te draaien tegen het schimmelen. Mede daardoor kiest men hier best voor de 1e knipmethode




                            ● Knippen:

                            Cheeseamnesia - knippen (8).JPG (over het algemeen merkte ik na het curen een goudgele tot roze verkleuring op, ook precies roze aan de randen van de calyxen... strange)

                            Misschien een beetje onlogisch dat ze na drogen komt, maar knippen is de volgende stap in het denkproces van een grower. Voorbereiding maakt werk lichter dus vooraleer aan te vangen met knippen dient men een plek te voorzien om de vers geknipte oogst een laatste rustplaats te geven.
                            TIP:

                            Werkwijze
                            - de plantjes worden, naargelang droogmethode, best helemaal onderaan (onder de klief nog, desnoods met penwortel) doorgeknipt na 48-72 uur in het donker te hebben gestaan.
                            Probeer na het omleggen altijd de plantjes direct te knippen. Indien te lang wordt gewacht wordt het verwijderen van het kleine blad vaak een hele opgave.

                            Cheeseamnesia - afknippen.JPG

                            - draai de plant om en haal de hoofdstelen uiteen door ze van elkaar los te trekken in tegengestelde richting. Probeer de stelen zo lang mogelijk te houden. Laat volgroeide zijvertakkingen aaneen, zo ook bvb de 2 hoofdstelen die je overhoudt na het toppen (Y-vorm als het ware).

                            Cheeseamnesia - knippen.JPGCheeseamnesia - knippen (1).JPG

                            - verwijder nu bij alle individuele stelen eerst de grote okselbladeren, met een schaar of gewoon door in tegengestelde richting met de vingers druk uit te oefenen. Sommige strains laten snel blad los (zeker als ze vers omgelegd zijn) en werken met een nagelschaartje kan soms veel tijd in beslag nemen.

                            Cheeseamnesia - knippen (3).JPGCheeseamnesia - knippen (4).JPG

                            - na het uitvoeren van vorige handeling houdt men reeds een top over die een zicht geeft op het eindresultaat. Eender welke knipmethode men kiest, ook de secundaire bladeren dienen verwijderd te worden. Gebruik hiervoor ook je vingers indien mogelijk maar schaadt de toppen niet! Indien men de omgelegde planten niet onmiddellijk knipt kan deze stap al serieus veel tijd in beslag nemen.
                            Deze secundaire bladeren zijn ook redelijk bedekt met trichomes, maar niet volledig en nog donkerder (of vergeeld) van kleur. Selecteer diegene met de meeste trichomes en vergeet eventueel niet deze te bewaren om later hash of cake te maken!!!
                            - knipmethode 1: nat knippen
                            De meest toegepaste hier op JD bij mijn weten. De veel kleinere, lichtere blaadjes in de top met 3, of zelf maar 1, vinger dienen ook uit de top verwijderd te worden. Ook hier dient men met enige omzichtigheid te werk te gaan om de toppen niet kapot te maken of plat te drukken omdat de toppen nog nat zijn. Probeer ook hier met de vingers te werken en gebruik indien nodig de schaar. Trek de toppen niet teveel open en laat ook hier en daar nog een eenvingerig blad staan. Zo ziet het eindproduct er ook toonbaar uit want het oog wil ook wat, en tevens bevatten die kleine blaadjes heel wat van de smaak.

                            Cheeseamnesia - knippen (6).JPG

                            - knipmethode 2: droog knippen
                            Bij sommige strains (met veel blad in de top dus) is het soms aangeraden om na het verwijderen van het secundaire blad de top nog eens goed onder handen te nemen en grofweg alle overblijvende grote blaadjes (vooral onderaan de bloemvorming) te verwijderen. De allerkleinste blijven er gewoon op en de plant wordt zo op haar kop gehangen. Het kleine bladafval kan in vele gevallen later simpel met de vinger, of schaar, verwijderd worden om hash of cake te maken.
                            Het voordeel aan deze methode is dat de toppen blijkbaar meer gewicht behouden en tevens een mooier eindresultaat produceren. Jammer genoeg verhoogt de kans op schimmel hierdoor en merkt een grower veel meer bladafval bij het breken van de toppen voor het rollen van een goeie homegrown joint.

                            Cheeseamnesia - knippen (5).JPG (voor de onderste top die iets minder vol was werd geopteerd voor droog knippen, vooral zichtbaar onderaan de bloemvorming)

                            TIP: gebruik eventueel tijdens het knippen wat olijfolie of iets dergelijks om je schaartje wat in te smeren tegen het plakken. Ook bij het reinigen van de handen wordt vaak olijfolie aangeraden maar uit ervaring heb ik dat je dan serieus mag schrobben en het hars vaak niet helemaal weg krijgt. Ook een goeie dosis detergent is nodig om de olie naderhand af te wassen.
                            Alcohol van 94% (voor cocktails) of meer lost het hars in een oogwenk op en je hebt er ook helemaal niet zoveel nodig.

                            Cheeseamnesia - knippen (2).JPG


                            Mn nagelschaartje gebruik ik eigenlijk bitter weinig bij het knippen van mn oogstje want eenmaal mn vingers wat gaan kleven door de rubhash slaat de cruise control in werking De toppen worden zoveel mogelijk heel gelaten en voor blad dat diep in de top zit wordt het schaartje uitzonderlijk wel eens boven gehaald.


                            cheeseamnesia - grote top.JPG

                            Grtz $iR
                            Last edited by SirSmokeAllot; 17 February 2013, 12:52.
                            sigpic

                            Comment


                              #89
                              Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                              Nice. helemaal top $ir

                              Comment


                                #90
                                Re: telen op aarde met $iR - Cheese/Amnesia

                                Badabingbadaboem
                                again NIJS!

                                Comment

                                Bezig...
                                X