Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Backyardplant's onorignele titel kweekverslagencollectie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Die paddestoel verdwijnt vanzelf. Het is een reactie van de bodem; er is wat opruiing geweest, en de schimmel gaat als stressreactie voortplanten.
    Paddestoelensporen zijn redelijk onschuldig, en daarnaast vallen ze in het niet bij de hoeveelheid sporen die andere schimmels maken. Een paddestoel maakt er een paar tientallen miljarden, "bodemschimmels" produceren gemiddeld een duizendvoud van die hoeveelheid. En dat doen ze continu. Paddestoelschimmels doen het slechts een paar keer per jaar. Paddestoelen lanceren ook niets, terwijl paddestoel-loze schimmels de geluidsbarriere kunnen breken bij het lanceren van sporen. Die sporen zijn (gelukkig/helaas) zo klein dat je er niets van hoort. Maar die komen kilometers ver, een paddestoel hooguit een meter of tien.
    Daarnaast zijn paddestoelen vaak van een andere orde schimmels; het zijn multicellulaire organismen met gigantische formaten als het gaat om totaaloppervlak en totaalgewicht. De meeste echte ziekmakers zijn veel kleiner, veel venijniger en veel gevaarlijker. Zeg maar, het verschil tussen een walvis en een stekelbaarsje. De ziekmakers zijn als een stekelbaarsje, dat je plasbuis binnendringt, zich nestelt en voortplant.. De paddestoelproduceerders, vinden het niet cool om op mensenhuid te leven. Kost teveel moeite om dan structuren op te bouwen en te onderhouden. Een paddestoel kost super veel energie om op te bouwen, zo'n 10 suikerklontjes. Een hyphe (miniatuur bolletje met sporen die knapt bij zo ongeveer elke trigger) die kost net zoveel als een paar honderd celletjes kosten aan energie; nog geen suikerkorrel.

Ik maak even grofweg het onderscheid tussen "bodemschimmels" en paddestoelschimmels. Da's niet helemaal correct, maar dit type organisme is voor veel mensen een raadselachtig iets. Zelfs voor veel biologen. De twee zijn verwisselbaar, verruilbaar en soms zelfs beide tegelijk. Om hier niet gelijk 46 wikipedia pagina's neer te hoeven plempen, doe ik het even wat kort door de bocht.

Mocht je een paddestoel willen determineren, daar zijn een boel determination keys voor. Zo heten invullijstjes met afstreepfuncties. Daarbij is het belangrijk om wat dingen in huis te hebben: Kaliumhydroxide, water, een mesje en wat alufolie. De sporenkleur kun je bepalen door alufolie onder de hoed te leggen, de sporen vallen daar op en zijn dan zichtbaar nadat er genoeg op ligt. Kaliumhydroxide zorgt voor een verkleuring die bruikbaar kan zijn. Het kneuzen van de paddestoel (keertje knijpen) kan een kleurreactie teweeg brengen (klassieke paddo's en truffels worden dan blauw). Water is handig voor als je een microscoop hebt, dan kun je de sporen bekijken (droog waaien ze weg), maar anders om de kaliumhydroxide in op te lossen. Pas wel op, kaliloog is nasty shit, het vreet aan je huid.
    Last edited by LR2; 23 November 2017, 22:53.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• BackYardPlant
      BackYardPlant commented
      Editing a comment
      Heel erg bruikbaar dit! Moet het even nogmaals goed doorlezen met een wakker hoofd, maar zie zo al dat het erg nuttig is thanks!

• Hoeloes
      Hoeloes commented
      Editing a comment
      Niets anders dan Whow!!

Vette info!
    2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
    2016 - Greyvol's buitenkweek
    2017 - Santa Maria van Space Cees

Comment

wow!!! dat is inderdaad vette info!
      Oja, had dat van die dingen die je plasbuis in gaan niet vlak voor t slapen moeten lezen....
      Bedankt voor je mooie uitleg!
      en die laat ik dus lekker staan Had hem ook even aangeraakt om te zien of die blauw word, maar ineens ziet ie er verschrompeld uit, alsof ie daardoor is afgestorven..

Als er meer opkomen wil ik wel inderdaad gaan vaststellen welke het is, lijkt me gaaf/leuk om dan te weten.

Maar een normale paddenstoel hoef ik me niet zoveel zorgen over te maken dus, bedankt!
      SPOILER (klik voor weergave)
      Last edited by BackYardPlant; 30 November 2017, 23:50.

Comment

Levende plakstrip ga ik ook proberen, had ik vorige keer nodig ook.
        flinke toppen zeg, als die nog zoveel weken moeten. Zou die trichiompjes toch maar goed in de gaten houden

Comment

Only time will tell
        Last edited by BackYardPlant; 12 December 2017, 00:49.

Comment

Vorige run had ik ook mega veel beestjes. Lamp zat ook helemaal volgeplakt met die muggen, zag dat pas toen ik de lamp ging demonteren voor het drogen. Die verbrande geur is me niet opgevallen, heb neemolie geprobeerd, scherp zand tegen de larven, plakstrip. Maar kreeg het niet voor elkaar. Haha ik zie ook altijd een tijdje paarse vlekken als ik op mijn kamertje geweest ben..

ik vermoed de lightmix voor de beestjes.

Comment

Yep, die komen altijd met de grond mee.
            Veel growshops en tuincentra hebben dat buiten liggen, dan koop je eigenlijk een varenrouwmughotel, ipv een zak grond.

Er bestaat ook granulaat van Neem, dat mix je door de grond in het begin. (1-2 eetlepels)
            Dat lijkt wel wat te helpen, maar ik zie zo af en toe ook nog wel wat vliegen.

...dit is echt gewoon een plaag aan het worden...
            Als er meer dan 10 op je signaalkaartjes zitten wordt het een plaag inderdaad.
            En heb je je topjes al eens heel goed bekeken ? Daar zitten ze waarschijnlijk ook in geplakt.

Nematoden werken absoluut.
            Voordeel is dat je er veel krijgt. Dus als je een paar zakken grond hebt liggen, gooi je daar ook meteen een plens Nematodenwater in.
            En je neemt meteen alle huiskamerplanten mee, en een paar scheuten in de kas, dan kom je ze daar ook niet meer tegen.
            Nadeel is dat Nematoden vrij duur zijn. En aan het einde van een kweek ga je niet veel profijt meer hebben, de meeste schade aan de plantjes is in de groeiperiode.

Een hagedis werkt ook. Maar die gaat misschien ook in je toppen klimmen.

Succes. Mooie lange toppen, en groenten, ghehe...lekker hoor.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

• ganjagast
              ganjagast commented
              Editing a comment
              "varenrouwmughotel" lol

Is dat niet gevaarlijk dan? ik schrok me dood ik dacht dat is echt niet goed...
            hmm vervelend.. Ik probeer ook al van alles.. Vandaag weer wat nieuws

Denk inderdaad dat 't in de grond is meegekomen.. weet t eigenlijk wel zeker... stom dat ik er niks aan gedaan heb..

... Ik signaleer er minstens 30 onder m'n vingers per dag.. kan de tel niet meer bijhouden hoeveel op die platen per dag...

Heb de stofzuiger er dit keer eens bij gepakt, zag willy dat hier op t forum doen, en dacht dat moet ik ook proberen das geinig, ben je gelijk van die rotbeesten af. nou, ik vond t geweldig. Nooit gedacht dat een stofzuiger een wapen zou worden. Die beesten worden op 10cm afstand al dat ding in gezogen, en ze zitten vooral op de wand dus t is lekker makkelijk, d'r zit nog net geen puntenteller op die stuifzuiger gezien ze er ook nog in verschillende maten zitten (denk verder volwassen ofzo?), geweldig. En effectief, mits je ze ziet. NADEEL: als je er eentje achterin je hok ziet vliegen, neem deze van me aan, laten vliegen en dus NIET. MET. DIE HELE SLANG OVER AL JE TOPPEN HEEN, zoals ik deed om te proberen ze uit de lucht te vangen. Werkt niet zo goed.
            die nematoden lijken me wel wat, alleen zijn ze inderdaad zo duur..
            Toch zit ik eraan te denken het te doen, ze zitten nu ook in de andere planten natuurlijk, en zelfs in t andere hok. Duurt niet lang meer voor ze straks overal zitten als ik niet nu iets doe.. Inderdaad, alle huiskamer planten kan ik dan gelijk meenemen. Overleven ze dan in de grond heel de winter? Ik weet niet hoe nematoden werken en wat ze precies zijn (alleen dat ze hele nare dingen doen die ik geen enkel organisme wat pijn ervaart toe wens, maar ook de enigste niet-bodemlevendodende oplossing zijn)

...
            ik heb altijd al een hagedis gewild... Maar.. Dat lijkt me niet ideaal..

Bedankt!! Ik doe m'n best

Comment

nou
              't is inderdaad niet bepaald goedkoop, die nematoden. maarja, gezien 250L nieuwe Canna aarde meer kost dan deze aarde varenrouwmug vrij maken zodat ik die straks weer kan gebruiken, is dat toch de beste oplossing, was mijn redenatie.
              Dat spul moet je leuk met water aanmaken en dan nog eens verdunnen. En ze raden aan het te gieten met een gieter dus ik denk naja doen we dat eens voor de verandering. Leer je ook gelijk waarom een gieter niet jouw ding is, je stoot per ongeluk een minder stabiele pot om wat een ketting reactie aan vallende potten teweeg brengt, en je giet binnen enkele seconde die halve 10 liter d'r op.. Niet helemaal de bedoeling.. achja werkt het wel extra hard/snel, lijkt me, gezien die dingen dan meer voedsel en dus larven nodig hebben en dus zullen eten/aanvallen/penetreren en van binnen opeten waarbij ze een bacterie uitscheidt die de nog levend host van binnen omzet in een makkelijkere eetbare stof voor de nematoden ( Misschien snappen jullie nu wat ik bedoelde met dat ze iets doen wat ik geen enkele organisme toe wens.. Maarja.. Moet toch wat... blijf bang dat ze straks nog in de fik vliegen op die lamp, dus dan is de keus snel gemaakt, helaas voor die beestjes...)
              Last edited by BackYardPlant; 12 December 2017, 00:49.

Comment

• Stemma
                Stemma commented
                Editing a comment
                Toch zien je planten er niet slecht uit Planty!

Dat had 'k vroeger nou nooit verwacht, op dezer dagen dit.

Attached Files
              Last edited by BackYardPlant; 15 December 2017, 12:51.

Comment

• BackYardPlant
                BackYardPlant commented
                Editing a comment
                sinterklaas special

is niet allemaal exact de juiste volgorde

maar links onder, P#2 x WRII "#1" is dus omgehaald

en een paar Reguliere AF's die dus snel klaar zullen zijn erbij gezet (stonden onder de 3,5K 100W voorgroei/manhok/leuke niet Nederlandse planten die de winter moeten overleven hok tot aan vandaag, vandaar dat ze niet direct op 60CM van de 600W staan), enkel lekker ruikende dames blijven staan, en ik hoop wat stufimeel te tappen en dan gelijk de mannetjes weg te halen. AF's hebben uit zichzelf al een kort leven, maar bij deze gaat dat gemiddeld nog korter zijn
                Hoop dat er 1 dame uitblinkt in geur, die laten staan, 1 mooi mannetje even stuifmeel eraf en dan die ook weg, en wat zaadjes uit de dame. Gezien ze al bijna 2 weken oud zijn en ze al met de 3e bladersetten bezig zijn zal 't niet lang meer duren voor ze gaan bloeien, gok ik, het grootste deel zal het nieuwe jaar niet eens meer meemaken (tenzij ze echt fantastisch ruiken) als het volgens planning verloopt (maar da's niet altijd zo heb ik gemerkt..)

en hij doet moeilijk met attached files maarja da's voor een keertje niet zo erg
                Last edited by BackYardPlant; 5 December 2017, 00:31.

https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

Comment

• BackYardPlant
                BackYardPlant commented
                Editing a comment
                Last edited by BackYardPlant; 5 December 2017, 12:21.

• Hoeloes
                Hoeloes commented
                Editing a comment
                Whow bedankt man!! Dat schud ie zo ff uit z’n mouw!!
                Dichter first class!!
                Last edited by Hoeloes; 5 December 2017, 22:46. Reden: Vertaling naar het Engels klonk mooier (first class)

Leuk die vleesetende planten. Enkele jaren terug had ik er ook enkele. Venus Flytraps, enkele Nepenthes soorten en een paar Sarracenia's.
              Ik ga me er de volgende lente terug wat aanschaffen voor buiten in de serre.

Comment

• BackYardPlant
                BackYardPlant commented
                Editing a comment

• ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment
                Weten jullie toevallig hoe ik die venus vliegenvanger het beste kan verpotten? Vind daar niet veel van op Google.

Yoo Ganjagast, ik heb helaas geen idee, weet enkel dat ze alleen in voedingloze aarde kunnen, maar hoe en wat precies helaas niet...

Iedereen die die Reg Af's ^ ^ ^ heeft gezien, lees ook dit even!
              conversatie tussen mij en LR2, titel 'AF Reg Zaadjes'

Ik twijfelde namelijk of het juist wel of juist niet moest, maar nu ik 't weet heb ik graag dat jullie t even zien

Hoi LR2!

Ik heb anderhalve week terug die reg AF zaadjes ontkiemt om te zien wat er uit komt, er in ieder geval regulier autoflower stuifmeel af te halen (hoop ik) en als er een echt mooie dame tussen zit deze laten staan natuurlijk (wel laten overgroeien ipv licht prioriteit geven net zoals met die vroegbloeier toen) zodat ik toch een potje met een net wat andere smaak er tussen heb staan (vind afwisseling toch wel erg lekker merk ik, anders raak je zo "gewend" aan dat ene soortje wat je steeds smoked) en eventueel wat AF zaadjes eruit halen (mits de rest nog niet aan het bloeien is zodat ik geen kruis bestuiving riskeer)

Maar, hele punt van dit bericht,

dat zijn dus die reg af mix zaadjes die ik van jou heb gekregen, vind je het fijn als ik dat juist wel of juist niet benoem (dat ik ze van jou heb)?
              Ik denk ik vraag het voor de zekerheid eerst even netjes na
              en uiteraard de reactie
              Man, ik was al pissig hey! Ik zie een titel "AF Reg Zaadjes" en ik denk: neeeeeee, daar heb je er weer een, zo'n bedelaar. Gelukkig ben jij het maar.

Erg netjes van je om het even na te vragen. Dat waardeer ik. Je mag het best noemen, maar noem daarbij alsjeblieft dat het een mix is, van zaden waarvan ik zelf niet eens meer weet wat het precies kan zijn. Als er iets tussen zit wat naar ananas ruikt, dan zou ik die goed in de gaten houden; dat is van een amnesia die ik jarenlang reg heb proberen te krijgen, maar die wilt nogal eens herma schieten. Wel een absurd bizarre smaak voor wiet; het vettige randje van kaas, met ananas. Een beetje als een paar dagen oude pizza, uit de magnetron, met verse ananas uit blik en sinaasappel aanmaaksiroop ofzo.
              In m'n geheugen heb ik die hele batch weggegooid.. Maar zo zuinig als ik ben, kan het best eens zijn dat er een handje vol in de AF mix is beland. Mijn geheugen zegt ook dat er toch wel ook specifieke zaden tussen zaten, dat heb ik met je besproken dacht ik. Er staat me iets bij dat grotere zaden afkomstig waren van een critical jack ofzo. Zoiets..
              Labels, labels, labels.. Had ik dat maar eerder zo goed gedaan als tegenwoordig

Kopieer van mijn part dit hele bericht als een quote, dat kan prima.

Succes er mee! Ik verwacht over een jaartje wat moois te zien
              Aaaaah even persoonlijke stress over een meid, dus hen die alleen voor plaatjes of planten komen klik niet op de spoiler want dan ga je een boel persoonlijke stress over een meid lezen die niet relevant is aan dit verslag of de planten (enkel wellicht ooit de uiteindelijke naam van m'n resultaat) en naja, je leest niet bepaald over m'n meest mannelijke kant. T is ook niet echt iets waar je als je t wel leest op in hoeft te gaan

11-12 2.jpg

MAAR niet te vergeten natuurlijk, nog even hoe die AF's er op de 4e uit zagen qua wortels enzo (met dat zakje) en hoe ze er vandaag uit zagen, een weekje na het met zakje en al in een groter potje zetten
              11-12 1.jpg
              Toppen die ruim 20 centimeter onder het net zaten toen ik hem er plaatste steken nu een stukje boven het net uit. De plant is gestopt met strekken en is zichtbaar (bijvoorbeeld bij het rek en strek stukje) bezig met de bloemen nu laten groeien.
              Begin steeds meer te geloven dat de totale 12/12 tijd inderdaad 18 weken is, want ze zien eruit alsof ze nog flink lang door willen gaan als ik de pistils zo bekijk
              11-12 3.jpg 11-12 4.jpg 11-12 5.jpg

Maarja ik twijfel nog steeds....
              11-12 6.jpg 11-12 7.jpg 11-12 8.jpg11-12 9.jpg deze hoeft geen rijpe zaadjes te hebben dus die zou ik al eerder kunnen oogsten, maar die lijkt er langer over te doen. Hoewel dat ook door de voedingsstoffen kan komen. De gene die groener zijn maken wel velen malen dikkere toppen aan.
              11-12 10.jpg
              Last edited by BackYardPlant; 12 December 2017, 02:26.

Comment

• BackYardPlant
                BackYardPlant commented
                Editing a comment

• Stemma
                Stemma commented
                Editing a comment
                De liefde is heerlijk, jouw prinses op het witte paard komt nog wel voorbij❤️

hen die alleen voor plaatjes of planten komen dit stukje gaat daar niet over.
              Tja. Eerlijk is eerlijk. Ik ben nog nooit zo positief over alles geweest, door wat ik 't weekend geleerd heb. Het leven is best mooi, we moeten het gewoon mooier maken. Genieten van al het kleine en blijven geloven dat mooie dingen zullen gebeuren. Ik voel me steeds beter en heb echt het gevoel dat zoals de dingen gebeurd zijn, het ook had moeten gebeuren. Hoewel niet alles overal altijd meezit/meewerkt, betekend dat niet altijd dat het negatief hoeft te zijn. We zien dingen veel te snel als negatief. Verdriet is een emotie die blijdschap mogelijk maakt, het is niet erg om af en toe verdrietig te zijn. Verdriet is een vorm van verwerking, dat je het minder fijn vind betekend niet dat je het negatief moet bekijken. Mindset is Key.13-12 1.jpg

ook hebben we het eerste bloemetje en wat last van de LV....
              14-12 1.jpg

en een aantal dikkere bloemetjes
              14-12 4.jpg
              misschien zelfs nog wat zaadjes, in wat eerst bloemetjes waren, tussen de bloemetjes!!

14-12 3.jpg
              14-12 2.jpg14-12 6.jpg k hoop echt dat er zaadjes in zitten..

14-12 5.jpg

Comment

• Stemma
                Stemma commented
                Editing a comment
                Mooi pistels bij je Coljam!

wat doe je als je geen trichomen kan checken, maar er zitten zaadjes in de toppen?

juist! zaadjes eruit peuteren en die proberen te ontkiemen

Nouja, ging wel redelijk, dus ik dacht die plant is alvast klaar.
              19-12 4.jpg

Dus er is er weer eentje minder

Dit maal de bestoven P#2 x WRII "#3"

19-12 5.jpg

Ik blijf twijfelen over deze hoor...
              19-12 10.jpg

Geen zorgen, had al wel door dat deze nog ff mogen
              14-12 AFs.jpg 17-12 AF.jpg 19-12 1.jpg 19-12 2.jpg
              19-12 3.jpg

19-12 6.jpg
              19-12 7.jpg
              19-12 8.jpg