Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek - 250W HPS - Tent - Aarde

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Moskovich0485 View Post
    misschien ook nog even slim om erbij te vermelden waarom je ook een keramische fitting nodig hebt.
    Goed idee, heb mijn post aangepast.
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

Comment

Allemaal al bedankt om mee te denken!

Ik ben zeker bereid om ook zo een warmte lamp te proberen.
      Ze zijn zeker niet te duur in aankoop (goedkoper dan alle andere opties eigenlijk).

Flip Hasjkip Ik vroeg me wel af, ik zit met dat plastic tentje, die dingen worden dus gigantisch warm?
      Waar hang je hem zodat de planten kunnen genieten van de warmte, het niet in de weg van de lamp hangt, en niets doet smelten...?

Kan je hem bvb ergens bovenaan in een hoek hangen en naar de planten richten? En doet het Infrarood dan zijn werk?
      Of zuig je dan gelijk alle warmte bovenaan weg? Dus hem beter laag in de tent bevestigen?
      Of staat er een ventilator op de lamp die de warmte van de lamp ook neerwaarts blaast?

Comment

Attached Files
        Last edited by Holy Cannelloni; 14 December 2017, 07:48.

Comment

Ik volg jullie lekker mee!
          voor te verwarmen gebruik ik een warmtemat.
          Voor mij werkt dit goed maar mijn min temp was ook 17graden met de lamp uit (zonder de mat) nu 21 - 22. Ik denk dat jou temperatuursverschil te groot is hiervoor..

Die keramische lampjes kende ik niet! Goedkope en goede oplossing denk ik! Je kan die lampjes mss ergens bevestigen voor de inblaas van de frisse lucht? Of voor een kleine ventilator voor directe verspreiding van de warmte.. Wel zou ik een steuntje maken dat deze lampjes vast bevestigd zijn en niet kunnen bewegen ivm de veiligheid..

succes!

Comment

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Comment

Ik werk met een SCROG dus ik heb lekker veel ruimte boven mijn plantjes. Verder heb ik een led lamp die slechts 8 cm breed is. Ik heb mijn warmtelamp hoger dan mijn lamp hangen, aan ijzerdraad, een beetje aan de zijkant. In de hoek hangt een ventilator die over mijn lamp en tegen mijn warmtelamp blaast. Deze verspreidt de warmte van zowel de warmtelamp als de gewone lamp door mijn hok. Dat ziet er als volgt uit ;

IMG_3647.jpg

Het is zeker niet de meest ideale situatie maar op deze manier weet ik het in mijn hok ca. 26 graden te houden, zonder warmtelamp daalt de temp naar ca. 21 graden (gemeten onder het bladerdek, in de schaduw, licht aan). Ik speel nog met het idee om de lamp in een metalen behuizing te plaatsen waardoor ik lucht aan ga zuigen, ik heb bijna vakantie en dan heb ik tijd om er eens mee te stoeien.
                Last edited by Flip Hasjkip; 14 December 2017, 20:39.

Comment

Flip Hasjkip

Comment

In de kelder is het nooit 0 graden, meestal tussen de 10 en 15. Mijn hok is wel van hout en voorzien van Rockwool isolatie, zowel de wanden als het plafond en de bodem. Als deze ronde klaar is ga ik het nog afwerken met houten schroten. Een tent is niet makkelijk te isoleren, dan kun je beter de ruimte waar de tent staat verwarmen. In een kelder heerst vaak een redelijk constant klimaat, dat maakt het wat makkelijker. Ik heb het vroeger geprobeerd in de garage met een tent maar dat heb ik opgegeven, veel te warm in de zomer, te koud in de winter.

Ik heb even mijn post aangepast, met de lamp en de streamer aan wordt het 26 graden. Met alleen de streamer aan wordt het 21 graden. Mijn lamp brandt 's nachts, tijdens de "koude" uren zeg maar.. Jouw kelder heeft ongeveer dezelfde omgevingstemperatuur, als je verder je kelder niet gebruikt om eten op te slaan zou je kunnen overwegen om de kelder ook iets op te warmen mbv een klein kacheltje of iets dergelijks, dan staat je tent al iets warmer.

Ik zuig de lucht aan via een gat in de muur, hierachter zit de spouwmuur en daar achter weer de ruimte onder de woonkamervloer. Ik heb een afzuiger op het gat gezet, deze zuigt de lucht het hok in. Deze wil ik nog gaan voorzien van een slang en de metalen box die ik nog wil gaan maken waarin ik de streamer wil gaan plaatsen.

Comment

Ok bedankt Flip! Goede info die je hier geeft!

Kelder ga ik liever niet verwarmen, deze is namelijk redelijk groot!

En de tent isoleren zou inderdaad een uitdaging zijn .

Ik denk dat ik mij voorlopig ga concentreren op het substraat. Dat deze al zeker op temperatuur blijft. En sowieso ook een fan installeren die de warme lucht naar beneden toe blaast!!!!

Mede omdat in mijn klein tentje, er weinig plaats is om de keramische lamp te hangen.

De reflector van de gps lamp neemt 60-70% in beslag.

Ik post straks nog een paar foto's.

Comment

Je kunt eventueel denken aan een kanaalverwarmer ;

cv_ronde_kanaalverwarmer_elektrisch.jpg

Maar die zijn niet zuinig, die stoken wel een paar watt. Dan zuig je warme lucht aan. Geen idee hoe vaak en hoe lang dat ding aan gaat slaan om je tent op temp te houden, kon wel eens prijzig worden.

Als je zo'n grote kelder hebt is het wellicht ook een optie om een hok om je tent te bouwen. Kun je dan gebruiken om spulletjes op te slaan, of om in te knippen. Ook heb je geen lichtlek als je in je tentje werkt dus geen pottekijkers. Als je dan je hok isoleert kun je eventueel dat hok warm stoken, dan staat je tent lekker warm.

Geen idee of dat realiseerbaar is meer ik denk gewoon even mee..

Comment

Nee, dat is zeker op langere termijn een optie!!!
                          ​​​
                          Om het gedeelte waar de tent staat af te schermen en te isoleren.

Maar dat gaat natuurlijk ook wel iets kosten!

Die kanaalverwarming gaat volgens mij een dure oplossing zijn. Tent is best klein, lijkt me Overkill.
                          Meer voor de professionele kweker, van pepers .

Er zijn veel opties, en het is moeilijk om er eentje te selecteren zonder te kunnen testen.

Dus ik bekijk het nog even en dan laat ik hier zeker nog weten wat het geworden is. Of welke combinatie!

Comment

Qnq, wat is de ideale worteltemperatuur?
                            na wat opzoekingswerk heb ik tussen 19-25graden gevonden. Ook heb ik al gelezen dat 25 graden te hoog is. Ikzelf heb de thermostaat ingesteld op 23 graden waardoor het tussen de 23.5 en 22 graden is bij de wortels is dit een goede waarde of toch te hoog? in tent blijft het 20graden met lamp uit. Gr

Comment

Holy Cannelloni
                              Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke oplossing wordt, er zijn veel goede ideeen geopperd.
                              Zelf zit ik nog met een thermostaat kachel van 1000w in mn tent die ongeveer iedere 10 min. 1 min. draait om de tent op +/- 21 graden te houden. De kachel hangt bij mij boven in de tent, omdat toen ik hem in een van mn eerste kweken onder de dames had staan de bladeren onder aan de dames snel uitdroogde. Ook bedacht ik mij dat de hitte in de natuur ook niet van onderen komt, alhoewel warmte matten juist wel weer goed zijn omdat deze zorgen dat dmv minimale warmte het medium op temperatuur blijft. En de kou vanuit de grond(vloer) tegen gaat.
                              Een oplossing voor het afzuigen van de warme lucht waarvoor je zoveel moeite hebt gedaan om deze te verkrijgen, lijkt mij een afzuiging met thermostaat zodat deze minder snel gaat afzuigen zodra de gewenste temperatuur is bereikt.
                              Na het lezen van de bovenstaande ideeen lijkt mij een combi van warmte matten met een warmte lamp geschakeld door een thermostaat de beste oplossing.
                              Ik hoor graag wat je precies als oplossing bedenkt, succes!
                              https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

Comment

Ik weet niet of er een ideale bodemtemperatuur is, ik denk dat je alles in verband moet zien.
                                Bodemtemperatuur, bodemvochtigheid, luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur, luchtverversing etc ..
                                Proberen een ideale VPD in je kweekruimte te krijgen is al een goed begin.
                                Ik zag wat probleempjes aankomen toen ik 'm hier op 24 graden had ingesteld.
                                Nu stel ik 'm zo in dat ik op 10cm diep in de pot zo rond de 20 graden meet.
                                De omgevingstemp. in m'n kelder varieert niet zo heel veel en hangt ook rond die waarde. (check)

Dat wegzuigen van de warmte, wat ik zei, moet ik ook een beetje nuanceren, het is natuurlijk voornamelijk stralingswarmte wat uit zo'n keramische lamp komt.
                                Daarmee verwarm je dus ook alleen het bovenste deel van de plant als je 'm er boven hangt.
                                Dan moet je weer in de gaten gaan houden dat er geen condens gevormd wordt op de plant.

Srry voor het lange verhaal Holy C.
                                Ik laat het topic weer aan jou.
                                Als het een flinke ruimte is kun je ook de CV even doortrekken.
                                Radiatortje aan de muur en voila.
                                Of een Zibro met een tank olie ernaast.
                                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Bezig...
                                X