Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. 4x Northern Light. LED

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Update #1 - Groei
    Week 1
    Dag 2

Heb de zaailingen sinds gister verhuisd naar de DR60 en daar staan ze nu onder een LED zonnetje. Ben weer begonnen met Mars Reflector op VEG met 18 uren licht en 6 donker. Er zit wel weer een beetje strek in mede omdat de LED net iets te hoog was, heb er nu geen last meer van gelukkig.. De reflector laat ik hangen totdat ik weer overga tot de 12/12 schema en dan gaat de 400W versie erin.

Vandaag hebben de jonge dames een slokje water gekregen, ze krijgen nu meer dorst i.v.m de warmte in de tent dus heb elk 60ml water met wortel stimulator meegegeven, was ook op schema hoor na 3 dagen niks te hebben gegeven.

11 - kopie.JPG12 - kopie.JPG

TEMP;
    MIN 20.3c
    MAX 25
    .3c

LV%;
    MIN
    31%
    MAX
    40%

Voor de rest is er nog niet veel te melden.. ben nog aan het wachten totdat mijn tensiometers binnen zijn en dat is het een beetje.. Als er nog wat te melden is doe ik dat uiteraard. Tips vragen etc altijd welkom!
    Ad usum proprium!

Comment

• ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      Hey MV. Ik had de lamp hangen op 40cm afstand en zag dat er weer lichte strek in zat dus nu hangt het op 35cm vanaf de potrand. Dus vanaf de top van het plantje ongeveer 30cm dat zou voldoende moeten zijn. Ik hou het nog wel even in de gaten.

• MV1977
      MV1977 commented
      Editing a comment
      Ik weet dat onder HPS de stelling ongeveer het aantal watts / 10 en dan in centimeters. Ik probeer dat bij mijn COB's ook een beetje aan te houden. Geen idee hoe dat bij de Mars zit (als ik het goed lees, 70w uit de muur, dus zou die nog op 10cm moeten kunnen, maar dat lijkt me wat dicht erop).

• ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      Nee 10cm zou wel overkill wezen voor de jonge zaailingen.

Update #2 - Groei
    Week 1
    Dag 5

Yow. De jonge dames hebben er zin en groeien goed. Geen strek meer en ze ogen mooi groen (zou wat zijn als ze echt paars kleurde) Ze hebben alle 4 een waterbeurt gehad vanmiddag en elk kreeg "een shotje" 90ml water zonder wortel stimulator, die geef ik de volgende waterbeurt weer mee. Ik ben wel van plan om een van deze dames te voorzien van Co2 straks, gewoon om te kijken of het effect heeft op de groei.
    co2.jpg13 - kopie.JPG14 - kopie.JPG

UIT
    15 - kopie.JPG16 - kopie.JPG

De ventilator die staat nu ook aan op stand 1 maar niet direct op de jonge plantjes gericht. Dit om de luchtcirculatie te bevorderen, warmte spreiden en het verstevigen van de wortel.

De temperatuur is ook goed onder controle dusver in mijn mini kweektentje.

TEMP;
    MIN 20.8c
    MAX 26.2c

LV%;
    MIN 33%
    MAX 42%

Dat was het wel weer een beetje.. En nu is het tijd voor een Bavaria EN een joint, uiteraard
    Vragen, opmerkingen ach je weet het wel.
    Ad usum proprium!

Comment

• ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      1 vd 4 heeft vast een ander phenotype, zie de zaailing linksboven. Wat denken jullie?

Tussen Update

Snelle jongens daar bij Aliexpress tegenwoordig.. Heb vandaag mijn tensiometers binnen en so far so good geen zichtbare beschadigingen gelukkig. Ook heb ik ze ruim voor het verpotten binnen.

17 - kopie.jpg
    Ad usum proprium!

Comment

• Jack Spliff
      Jack Spliff commented
      Editing a comment
      Hier moet ik DannyDeVito in bijtreden. Ik heb deze verleden jaar ook gekocht en qua ph-meter is het een ramp. Vochtigheid viel wel nog mee, ik kon me een vaag idee vormen. Lichtsterkte meet deze ook, maar waar staan de cijfers dan voor? PAR alvast niet, onmogelijk. LUX dan of Lumen?
      Onlangs kocht ik die in de link van DannyDeVito. Is inderdaad "iets" beter, maar geen 20€ waard. Ik kocht 'm bij de Chinees voor 'n 12€.

• MV1977
      MV1977 commented
      Editing a comment

• ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      Ik ga het puur gebruiken om het vocht gehalte te meten, het werkt trouwens zonder batterij en meet alleen de ph waarde en vocht. Ik gebruik ook organische voeding, als ik zo nu en dan het water afzuur met citroensap en een keer per 2 weken puur spa blauw meegeef dan denk ik dat het wel goed zit met de ph waarde De hoofdreden dat ik deze meters had aangeschaft is vanwege het overijverig wateren de vorige ronde dus just in case, en voor deze prijs kon ik het niet laten liggen. Voor dezelfde prijs krijg je een hasj keutel mee van de coffeeshop
      Last edited by ganjagast; 25 January 2018, 23:30.

heb de mars one hier liggen de echte op een blauwe maandag gekocht
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

Comment

• ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      De nieuwe cob verlichting van Mars bedoel je?

nu ook in het paars

Comment

Come one

Comment

Update #3 - Groei
        Week 2
        Dag 9

Gister heb ik de jonge dames wat water gegeven met wortelstimulator. Elk kreeg 100ml water mee na twee volle dagen niks te hebben gehad.

Voor alle duidelijkheid; Ik heb 2ml wortel stimulator op 1L water gedaan, ik bewaar dat 1L water met wortel stimulator in de koelkast (stock) Daarna neem ik (op dit moment) 2,5ml van stock op 500ml spa water. (advies van LR2 !)

Voor de rest gaan ze wel lekker zo, beetje last van kreukel op de eerste bladen maar dat is "normaal"

Afstand van lamp tot topje vd plant = 30cm

TEMP;
        MIN 20.2c
        MAX 26.7c

LV%;
        MIN 35%
        MAX 46%

Zo stonden ze er zojuist bij;
        18 - kopie.JPG20 - kopie.JPG
        19 - kopie.JPG21 - kopie.JPG

Close Up van de NL met een ander phenotype dan de rest..
        22 - kopie.JPG

Ad usum proprium!

Comment

Die meters doen het toch gewoon in grote potten ?
          De pH schaal heb je misschien niet zoveel aan, en is ook niet zo belangrijk zolang het goed gaat.
          Als je start met een volle pot optimaal bevochtigde grond (dus eerst bewateren, en mixen en kluitjes fijnknijpen, en dan pas de pot vullen) en je steekt de meter daar in, dan weet je de optimale waarde.
          Zet een streepje op de schaal, of een plakkertje of wat dan ook, en je hebt een prima indicator.
          Gaat de meter lager, is het droger, staat-ie hoger is het te nat.
          Je maakt je eigen schaal.

Denk niet dat die ene ander phenotype is, ze is gewoon wat kleiner. Iets smaller blad, ahja, wieweet. We gaan het zien
          Wanneer krijgen ze grotere schoenen ?

* ohja wat ik net lees .. Confusias.gif
          Je maakt eerst een 1:500 oplossing, en daarvan pak je 2.5ml, en dat meng je met 500ml spa ?
          Krijg je dan een 1:100.000 oplossing ofzo ? (wiskunde, scheikunde eeeh...tijd geleden)
          Dat lijkt me erg weinig, bijna een soort van nutteloos, maar ik twijfel eigenlijk niet aan de kennis van LR2
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

• ganjagast
            ganjagast commented
            Editing a comment
            Handige tip doe ik er kleine sticker bij boven op de schaal van de meter, het goed nat maken van het substraat, ga ik doen bij het verpotten. En ik was van plan om te gaan verpotten ergens volgende week maar achteraf gezien is dat misschien net iets te lang dus aankomende zondag staat nu op de planning. Ik denk toch wel aan een ander pheno, maar idd we gaan het zien

Als ik het goed heb klopt de berekening en de hoeveelheid stimulator wat ik nu meegeef. Ik zuig zelf ook met rekenen heheh LR gaf aan dat ik 2ml kon oplossen in 1 liter water en dan 10ml van de stock kon oplossen in 2l water. Ik twijfel niet aan de kennis van LR, ik zou niet durven.. me of all people Aangezien ik nu begin met 500ml water neem ik 2,5ml vd stockoplossing, straks zodra ik weer 1l water nodig heb dan gebruik ik 5ml vd stock enz.

V(olume) X C(oncentratie)

10x2= 2x1xY || Y=20/2=10

10ml op 2 liter

En wat ik dan doe is,
            2ml stimulator op 1l water = stock

10ml stock op 2 liter water
            5ml stock op 1 liter water
            2,5ml stock op 0,5 liter water

Update #4 - Groei
          Week 2
          Dag 12

Sup beste mensen Het is weer tijd voor een update.
          Ik gaf bij de vorige (laatste) update aan dat ik 100ml water had meegegeven, dit is echter niet correct. Ik had alle 4 de zaailingen 80ml water meegegeven. Dit keer, gister dus, heb ik ze wel elk 100ml water meegegeven met wortel stimulator. Ik ben van plan om aankomend weekend te gaan verpotten zodat de dames meer tijd hebben om te herstellen en wennen aan hun nieuwe omgeving en het toppen volgt al gauw erna.

Ik had ook nog voor de lol een zaadje ontkiemt dat ik had gevonden in een herma wietje, zaten meerdere tussen alleen deze had als enige een mooie donkere kleur en zag er gezond uit, de rest was groenig/lichtbruin gekleurd en die ontkiemden niet. Het zaadje was afkomstig van een topje Skywalker Kush. Heb het zaadje in een 1l kweek potje gedaan..We gaan zien wat deze gaat doen.

TEMP;
          MIN 20.3c
          MAX 26.4c

LV%;
          MIN 40%
          MAX 54%

Zo stonden ze er zojuist bij;
          23 - kopie.JPG24 - kopie.JPG 25 - kopie.JPG
          26 - kopie.JPG 27 - kopie.JPG

Skywalker Kush ontkiemen..
          29 - kopie.JPG

Nou, dat was het wel weer zo een beetje. Gauw aardappels schillen en het vlees kruiden, het is alweer bijna etenstijd!
          Attached Files
          Ad usum proprium!

Comment

~~EXTRA~~ update
            Glas water: 1 dag
            Ontkiemen: 2 dagen
            Voor groei: 4 dagen

Groei
            Week 2
            Dag 13

Hey lieve mensen, leuk dat jullie weer eens meekijken. Wat staat er op de planning. Nou, de dames krijgen nieuwe schoenen en welke dame houdt daar nou niet van? Groot feest dus..
            30 - kopie.jpg31 - kopie.JPG

Heb de potten goed schoon gemaakt en gedesinfecteerd met Dettol alvorens het verpotten. Dit keer heb ik dan verse lightmix gemengd met gebruikte lightmix die redelijk goed was gespoeld.. Ik heb geen enkel beestje gezien de vorige ronde en bij het legen van de potten destijds ook niks gezien dus de grond zou geen ongedierte moeten huisvesten althans beestjes die je met het blote oog kan zien.

Zo nog wat schimmels erdoorheen, nog wat aarde, beetje mengen en dan een leeg potje erbovenop...
            32 - kopie.JPG

Snel wat foto's genomen van de wortelgroei, enkel vanaf de zijkant sorry daarvoor. Het ziet er best goed uit zo Beetje last van rootbound, de wortel groeit nu rondom de aarde ivm ruimte gebrek. Het was dus wel hoogste tijd om ye verpotten..
            Enne blijkbaar heb ik per ongeluk een foto verwijderd van de wortelgroei ook nog, denk aan plantje #3..? No stress..
            33 - kopie.jpg33-1 - kopie.jpg33-2 - kopie.jpg

TEMP;
            MIN 20.3c
            MAX 26.7c

LV%;
            MIN 40%
            MAX 70%

Ik heb alle vier de plantjes goed bewaterd nadat ze waren verpot, heb elk 1l water gegeven met wortel stimulator (5ml stock op 1l water) en daarna meteen de tensiometers in de grond gedouwd.. Na een half uur nam ik een kijkje en alle meters gaven aan dat ze nat stonden (3x op schaal 8 vocht) (1x schaal 9 vocht) .En nu de eerste drie dagen niks/noppes/nada. Staat nat genoeg en natuurlijk hopen dat ze zich goed gaan herstellen van al die verhuis stress. De temperatuur is nog steeds stabiel, de rlv% gaat nu wel een beetje stijgen uiteraard.

De laatste fotoshoot..kliek kiek
            34 - kopie.JPG35 - kopie.JPG

28-01-2018
            Vandaag zagen de dames er goed uit, ze hebben zich goed hersteld en genieten van hun nieuwe schoenen
            Ook heeft de skywalker kush \haar kopje laten zien en kijken wat ik er straks mee wilgaan doen Misschien laat ik het wel in haar huidige potje zitten en kijken wat het oplevert zo in het midden 1l pot
            Dat was m weer. Tot de volgende update!
            Last edited by ganjagast; 29 January 2018, 14:59.
            Ad usum proprium!

Comment

ik schuif ook aan! Mooie wortels, en mooie planten! ben benieuwd hoe lang en hoe goed die tensiometers werken!

Comment

Update #5 - Groei

Groei
              Week 3
              Dag 16
              36 - kopie.JPG40 - kopie.JPG

Licht uit:
              37 - kopie.JPG39 - kopie.JPG

Raar blad groei op plantje #3
              38 - kopie.jpg

De luchtvochtigheid is een beetje aan de hoge kant geweest, normaal had ik nu gebruik gemaakt van een actieve inlaat, een usb ventilator maar die kraakt behoorlijk dus voorlopig een hogere LV% met de nachtelijk uren. Kan dit problemen gaan geven op de groei?

TEMP;
              MIN 20.6c
              MAX 25.3c

LV%;
              MIN 43%
              MAX 76%

Ojaa, me Yolo wonder (gele paprika) zaailingen hebben ook al hun kopjes laten zien
              yolo - kopie.JPG

thumbsup.jpg

De mazzel!
              Ad usum proprium!

Comment

• ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment
                Correctie. Gaf aan dat plantje #4 het meeste groei achterstand heeft, dit is echter niet zo. Ik bedoelde plantje #2!

Mooi, mooi. Die hogere rh tijdens de groei kan niet zoveel kwaad, wordt pas oppassen als er toppen in zitten.Wel moet je oppassen voor je filter, die vindt dat niet zo fijn.

Laat je de meters er continu inzitten ? Misschien blijven ze het dan beter doen, ben echt benieuwd naar de levensduur van die dingen.

En doe de groeten aan je hamster :p
              Een dag zonder wiet kent Flip niet.

Comment

• ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment
                Phew Dacht ik al, meen wel ergens gelezen te hebben dat een te hoge LV de groei zou belemmeren, daar ooit wat van gemerkt? Ik moet zelfs zeggen dat ik ze juist wat sneller zie groeien door een wat hogere LV de eerste weken. En idd tijdens de bloei moet ik er wel echt op letten want rot wil ik zeker niet hebben! Ik laat de meters de gehele ronde in de grond zitten en hopelijk gaan ze wel wat langer mee voor nog wat kweekjes. Zodra ik dat mormel kan vinden zal ik m de groeten doen voor je

Update #6 - Groei

Groei
              Week 3
              Dag 20

Yow..
              De groei zit er lekker in en ze ogen mooi groen. Gaf bij de vorige update aan dat plantje #2 het meeste groeiachterstand heeft maar daar denk ik nu anders over, achteraf gezien heeft #3 het meeste achterstand en heb bij deze Co2 meegegeven. Het toppen zal vanaf nu (+ aankomende week) gaan plaatsvinden en voor de rest weinig bijzonders te melden eigenlijk.
              Ik heb sinds de laatste update geen water meer meegegeven tot gister dan, heb alle vier de dames gister elk getrakteerd op wat water.

Water? Yep, water
              Spa water? Nee.
              Regenwater? Nee.
              Gewoon kraanwater met wat stimulator men..
              Oh.

#1 550ml water met wortel stimulator = maandag toppen
              #2 500ml water met wortel stimulator = maandag toppen
              #3 450ml water met wortel stimulator +Co2 = dinsdag toppen
              #4 600ml water met wortel stimulator = vandaag getopt

(Kijken of het nut zal hebben, het meegeven van Co2 )

Zo stonden ze er zojuist nog bij voor het toppen.
              41 - kopie.JPG42 - kopie.JPG43 - kopie.JPG

De Skywalker kush..
              45 - kopie.JPG

..na het toppen van #4
              44 - kopie.JPG

Heb de Mars nu op Full spectrum draaien -m.a.w Veg+Bloom beide ingeschakeld. Hiervoor heb ik enkel de groei gedraaid op VEG en vier weken was altijd het minimale. Ook dit keer groei ik dus voor vier weken alvorens ik overschakel naar een 12/12 licht schema. Sommige beweren dat de zij-vertakkingen sneller ontwikkelen als de LED op Full Spectrum draait dus vandaar dat ik het dit keer zo doe. Ben benieuwd...

Afstand van lamp tot topje vd plant = 40cm

Gemeten lux = 20158 lx

TEMP;
              MIN 20.4c
              MAX 24.9c

LV%;
              MIN 46%
              MAX 68%

Yolo wonder zaailingen vandaag;
              yolo 2 - kopie.JPG

vragen / suggesties / opmerkingen zijn altijd welkom.
              Ad usum proprium!

Comment

• ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment
                Update*05-02-2018 Vandaag plantjes #1 & #2 getopt morgen alleen #3 nog

• MV1977
                MV1977 commented
                Editing a comment
                En waar ga je de paprikas neerzetten? Groeien volgens mij best snel, dus nog wat vroeg om ze buiten neer te zetten denk ik?

• ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment
                Ik wilde de paprika's vlak voor het eind vd maand verpotten naar elk een 700ml pot met universele potgrond en deze voorlopig tot begin april binnen te laten groeien onder twee spaarlampen en daarna gaan ze het balkon op in 6l potten. Zo rap gaan ze toch niet?

Gaaf, weer lekker bezig. Ik heb zelf een fan op die transparante kap gemaakt om ook de zaailingen te laten wiegen en verse lucht te geven. Wel op een timer.

Comment

Bezig...
              X