Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Ze zijn vandaag op 12/12 gezet.( 7 Aug.-10)
Ze hebben de stress van buiten naar binnen goed overwonnen en de groei zit er ook nog mooi in.
Dit is te zien aan de internodes die dichter op elkaar zijn gekomen, ook belangrijk voor de Killingfields.
Deze hebben de neiging om nog 4 weken door te groeien. 2 ervan zijn blijkbaar ferminized mini, terwijl ze even oud zijn.
Vraag:
Hallo, ik heb even een vraag over de lichtopbrengst van een LED TL lamp.
Ik heb hier de LED TL lampen die jullie ook gemeten hebben.
Mijn vraag is nu, als ik met een hand lux meter op een meter afstand van de lamp sta moet ik dan ongeveer op Y lux uitkomen wat mijn luxmeter aangeeft?
Of moet ik dat anders uitrekenen? Ik kan me voorstellen dat mijn meter niet zo precies zal zijn als jullie opstelling maar ik kom nu niet hoger dan een totaal van 1/4 Y Lux op een meter afstand. Antwoord:
Bij het meten van een LED lamp met een (goedkope) luxmeter moet je heel erg oppassen. De meeste luxmeters zijn alleen gecalibreerd voor metingen aan gloeilampen en/of halogeen lampen. Dit heeft te maken dat een LED lamp een ander spectrum heeft waardoor je fors de mist in kunt gaan.
We hebben hierover een artikel geschreven (Correct verlichtingssterkte meten) waarin je kunt zien dat met een LED lamp het verschil wel tot 45% kan oplopen. Hetzelfde geldt overigens ook voor spaarlampen en TL lampen.
Verder is het van belang dat de meetafstand voldoende groot is ten opzichte van het lichtgevend oppervlak. Anders kun je het niet als een puntmeting beschouwen. De meetafstand moet 5x zo groot zijn dan de lengte van het lichtgevend oppervlak. Als je dat niet doet dan meet je te weinig licht.
Zoals OliNo meet moeten er rekening gehouden worden dat de lichtbron als een puntbron beschouwd kan worden. Dus vandaar die afstandseis. Door de lichtbron als een puntbron te mogen beschouwen, is het mogelijk dat er omrekeningen plaatsvinden tussen helderheid in Cd en verlichtingssterkte in lux. Meer informatie hierover kun je vinden in de technische uitleg artikelen.
Verder creert OliNo een eulumdat file. Daarmee is het met een gratis te verkrijgen programma als Dialux mogelijk dat er lampen geplaatst worden in een te definieren werkplek, en dan kan uitgerekend worden wat de verlichtingssterkte is op een bepaald werkvlek met een bepaalde opstelling van de lampen in die werkruimte.
Dialux heeft de eulumdat gegevens nodig die dan alles zeggen over het armatuur en de lamp. Als er dan (led) buizen worden gebruikt met een afmeting van 150 en die hangen op 2.7 m hoogte en het werkvlak is op 70 cm, dan is er maar 2 m tussen de buis en het werkvlak. Je bevindt je dan in het zogenaamde “near-field”. Dialux rekent dan toch goed de verlichtingssterkte uit, wellicht omdat ze de buis in kleine deeltjes opdeelt en per deeltje apart berekent wat er aan verlichtingssterkte komt op het werkvlak.
OliNo geeft in de overzichtstabel aan de berekende waardes, die alleen geldig zijn in het verre veld. OliNo geeft geen getallen aan in het nabije veld, omdat die waardes dan berekend moeten worden en afhankelijk zijn van (1) de afmetingen en hoogte van de werkruimte, (2) de mate van reflectie van de wanden, plafond en werkvlak, (3) de opstelling van de gebruikte lampen (hoeveel, hoever uit elkaar etc. Dat zijn veel parameters die OliNo niet standaard allemaal gaat uitrekenen en publiceren bij een artikel. Vandaar dat OliNo alleen de verre veld gegevens plaatst.
In het geval dat het een buis betreft zijn (bijna) alle berekende verlichtingssterkte gegevens niet juist omdat ze zich in het nabije veld bevinden. Dat staat er steeds bij.
Bij kleinere lampen echter geldt (een groot gedeelte) van de tabel wel, en dan is het dus nuttige informatie. Verder staat er meer in de tabel die de tabel toch nuttig maakt.
Dindsdag 7 sept. staan vandaag 1 maand dat ze omgezet werden naar 12/12
op 14 aug. begon de bloei. Heb er net een uitgehaald om te wisselen daar er wat takken in de verdrukking zaten.
Ziet er allemaal mooi uit, alleen kun je niet veel aflezen van dat paarse licht helaas.
Ik twijfel aan temperatuur en verluchting. Als je meer lucht gaat verversen, wat goed is, dan daalt temperatuur, HPS houd je temp net hoog genoeg. En zonder HPS moet je dus een kachel introduceren. Een leuk alternatief is misschien kleine HPS + LED voor licht en temperatuur. Als je het niet te vol hebt staan, kun je de luchtverversing wat lager houden.
Met andere woorden; die temperatuur mag voor een goede opbrengst best tegen de 28-29 graden aanzitten, of nog iets hoger.
Proberen boven de 25C te houden best is belangrijk.
Ik heb nogal "beestjes" gehad en behandeld en denk er maar over om er niks meer aan te doen.
Volgende ronde nauwkeurig beginnen zal voor mij een eerste vereiste moeten zijn.
Heb nu 50 white widow liggen die ik deels begin het het nieuwe jaar zal gaan gebruiken.
Deze teelt ( 2 planten) moet genoeg zijn voor eigen gebruik en die killingfields ...nooit meer.
De temperatuur is niks mee.
Dat komt omdat er een lamp bij hangt die meer warmte afgeeft omdat er een hoger chipaandeel in is verwerkt.
Ok dat wist ik niet, dan is het natuurlijk wel relaxed.
Kwaliteit ziet er goed uit! Ik wou net al gaan zeiken, dat stralings energie van HPS goed tegen beesten werkt. maar heeft ook weer nadelen voor planten.
Misschien kunnen ze dalijk ook anti beesten lampen inbouwen, tegen muggen, misschien spint.
Ok dat wist ik niet, dan is het natuurlijk wel relaxed.
Kwaliteit ziet er goed uit! Ik wou net al gaan zeiken, dat stralings energie van HPS goed tegen beesten werkt. maar heeft ook weer nadelen voor planten.
Misschien kunnen ze dalijk ook anti beesten lampen inbouwen, tegen muggen, misschien spint.
Ik heb vandaag 1 lamp er bij gehangen met veel 80% rood.
Omdat ik nu weet wat de resultaten van de andere lampen zijn in 1 maand bloei wil ik kijken wat er gebeurd met een andere kleur erbij.
Zo is het mogelijk over 14 dagen in verschillende hoeken het spectrum te meten met de lampen in verschillende kleursamenstelling.
Last edited by Prestin; 19 September 2010, 17:00.
Reden: Ander licht
Comment