Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

leds try een led kweekverslag

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: leds try een led kweekverslag

Dat wat extra blauw de planten te stade komt is zonder meer juist: minder strekkingsgroei en compactere planten. Maar dat rood met verrood gezamenlijk synergie opleveren is proefondervindelijk vastgesteld: The Emerson Enhancement Effect. In de Duitse Wikipedia staat het vrij eenvoudig verwoord: 'Ik citeer: "So bewirkt die gleichzeitige Bestrahlung mit Licht zweier Wellenlangen eine grossere Photosyntheserate, als die Summe der Bestrahlungen met jeweils nur einer der beiden Wellenlangen. Bei einer gleichzeitigen Bestrahlung mit beiden Wellenlangen ( 680 und 700 nm) erhalt man eine deutlich hohere Photosyntheserate, als durch die Summe der Einzelbeleuchtungen. (sorry voor het ontbreken van de Umlauts e.d.: het is me te veel moeite om met de alt-toets allerlei buitenlandse letters op te zoeken)
    Last edited by Xtreme; 12 October 2010, 15:17.

Comment

Daar heb je gelijk in. Maar over welke soort plant gaat het dan ?
      Maar dat hadden we ook besproken maar dan dien je bv. 180 watt apart er bij te hangen om dat te testen om boven de de piek uit te komen.
      en geen bv. 20 watt verrood.jpg
      Last edited by Prestin; 12 October 2010, 16:10.

Comment

Na precies 8 weken bloei is maandag 11 oct de hps plant geoogst. Pistils waren bruin en de trichome waren amber. Helaas geen foto kunnen maken.

De led planten staan vandaag 15/10 precies 8,5 weken in bloei. Een paar pistils zijn al bruin geworden.
        De topjes zijn redelijk, wel een beetje klein. Het is niet echt volle bloei. Ze lijken door iets tegenghouden te worden ( zal wel door het niet volmaakte spectrum zijn, denk ik)
        De topjes zijn wel erg hard en zien er zeer smakelijk uit.
        Led bloei lijkt compacter, harder, steviger, maar kleiner te zijn...?!

@ xtreme, als je een kweekje wil doen, dan lijkt het me voor jouw echt wel aantrekkelijk om een led lamp te proberen. Gewoon de nieuwste die er te krijgen is kopen en een verrood spot op de kop zien te tikken en erbij hangen. en proberen maar. Hoewel met dat extra verrood erbij denk ik dat je toch wel moet oppassen. De rood/verrood verhouding heeft veel invloed op de bloei. Als de rood/verrood verhouding verkeer is, zou het zomaar kunnen dat je planten helemaal niet gaan bloeien.
        Dat is volgens mij trouwens ook de reden dat led planten er 'langer over doen'om klaar te komen. Er moet nog een hoop getest worden aan de rood/verrood verhouding.

@ prestin,
        waarom wachten tot het voorjaar? Gaan met die banaan
        Attached Files

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door samhowdee View Post
          De topjes zijn redelijk, wel een beetje klein. Het is niet echt volle bloei. Ze lijken door iets tegenghouden te worden ( zal wel door het niet volmaakte spectrum zijn, denk ik)
          Rood/verrood houdt de bloei bij kortedagplanten tegen..van die "wijsheid" ( Wageningen) ben ik 2 jaar geleden al van uitgegaan.
          En daarom zit je met lampenverkopers die echt niet weten waar ze het over hebben, alleen maar een berg onzinverhalen.
          Men moet mij maar eens laten zien waar al dat rood/verrood in HPS zit. (spectrumbeeld)
          Last edited by Prestin; 15 October 2010, 23:00.

Comment

OMFG en mijn berichten worden verwijderd lol.

Grtz.

Comment

Er wordt altijd van uitgegaan dat HPS de beste resultaten weergeven..
              Waarom dan helemaal naar een ander spectrum op zoek ??

hps.jpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poffertjesporem View Post
                OMFG en mijn berichten worden verwijderd lol.

Grtz.
                Ik zie geen enkel verwijderd bericht van je?
                Bij de mods blijven die namelijk wel staan...

Grts
                Daniella
                Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

Misty's ABC

Comment

@prestin, dat onze planten het bij hps licht wel goed doen idd een feit.
                  Omdat ledlicht monochromatisch is ( een led straalt alleen licht uit met 1 bepaalde golflengte) , is het moeilijk hps licht na te maken. Je zou dan voor elke golfengte in het par gebied tussen de 400 en 700 nm een speciaal ledje moeten hebben. Simplistisch gezegd 3oo verschillende.
                  ( please xtreme help me, zeg ik dit goed?). Er bestaan simpelweg nog geen leds in een heleboel van voorgenoemde golflengtes.
                  Dus het blijft voorlopig behelpen.
                  Als er in alle golflengtes tussen pakweg 300 en 800 nm ledjes zouden bestaan, zou het dus mogelijk zijn het zonlicht na te bootsen. Zover is het nog niet, maar wie weet verzint er ooit een techneut een techniek om ledjes verschillende golflengtes uit te laten stralen.

Dat hele rood/verrood gebeuren ga ik nog eens beter bestuderen.

Waar blijft eigenlijk Dokkie? Kan die ons niet een beetje op weg helpen?

Comment

adf 019.jpg

sfeerfoto.
                    Ze kunnen allemaal zeggen wat ze willen, maar wij zorgen er tenminste voor dat ons nageslacht kan zien, dat er in 2010 al gekweekt werd onder led. In 2020 zal wel de doodstraf staan op het bezoeken van een coffeeshop en zal iedereen aangewezen zijn op het voor eigen gebruik kweken van je rokertje, al dan niet onder led.

Comment

( please xtreme help me, zeg ik dit goed?). Er bestaan simpelweg nog geen leds in een heleboel van voorgenoemde golflengtes.

Een led van 400 nm zendt energiedeeltjes uit in de golflengte van 400 nm, een led van 700 nm zendt energie uit van 700 nm. Als je energiedeeltjes wil van 550 nm zal er ook een bron van 550 nm moeten zijn. Verf kun je mengen, maar golflengten niet: golflengten kun je alleen toevoegen.

Comment

Dit is wel een intresant stukje over ledlicht.

Glasplaatje met quantumdots. Credit: QD Vision Dit artikel is gepubliceerd in NRC Handelsblad , 27 maart 2010 Quantumdots staan op he...

Grtz.
                        Attached Files

Comment

Quantumdots: De Quantum-LED verbruikt 11-watt
                          Naar verwachting gaat hij zo’n honderd dollar kosten, ofwel ruim zeventig euro (de Pharox 300 kost minder dan de helft).
                          Of heb ik iets gemist ??

Comment

@prestin, Er bestaan simpelweg nog geen leds in een heleboel van voorgenoemde golflengtes.
                            Ik las ergens dat je er een kacheltje er bij hebt staan, in discussie met die Gavita "medewerker"
                            Jullie merkte op dat er geen stralingswarmte van de ledlampen af kwamen..
                            Ik heb verteld dat ik mijn lamp er niet te dicht boven kan hangen..
                            Heb de temperatuur eens gemeten op 5 cm.
                            Boven de planten was het 24 gr.

temp.jpg temp1.jpg temp2.jpg

Ik kreeg het langzaam in mijn rug van het houden..Het kan ook zijn dat de temperatuur door mijn vingers omhoog ging.

Comment

Dat is wel aardig wat stralingswarmte, op 5 cm van de lampen.

Die led lampen zijn wel perfect om de vochtigheid goed te controleren. Wie weet, neemt led het uiteindelijk wel over, zelfs van de aankomende plasma lampen. Ligt eraan welke lampen de zon het beste kunnen benaderen, in plant gezondheid, in kwaliteit en kwantiteit oogst.

Comment

[ATTACH=CONFIG]54178[/ATTACH]

sfeerfoto.
                                Ze kunnen allemaal zeggen wat ze willen, maar wij zorgen er tenminste voor dat ons nageslacht kan zien, dat er in 2010 al gekweekt werd onder led. In 2020 zal wel de doodstraf staan op het bezoeken van een coffeeshop en zal iedereen aangewezen zijn op het voor eigen gebruik kweken van je rokertje, al dan niet onder led.
                                Hey Samhowdee, ik ben erg geinteresseerd in LED en ik wilde van je weten welke golflengtes die 150 Watt LED lamp van jou heeft. Is het alleen rood (660 nm) en blauw (465 nm) of zit er ook oranje (610 nm) bij of nog meer?

Ik heb heel wat verhalen over LED gelezen en hoewel het nog niet de ultieme vervanging is voor HPS wegen bij mij de voordelen van minder energiegebruik en minder warmte toch wel erg zwaar bij mijn beslissing. Op de lange termijn is het volgens mij veel efficienter omdat je minder kosten kwijt bent aan energie waardoor je die investering in de LED lamp er best snel uit hebt. Uiteindelijk kun je voor minder energiekosten meer opbrengst krijgen, dus meer Return on Investment. Hoe kijk jij daartegenaan?

Comment

Bezig...
                                X