Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

    ff een kleine update :
    Licht percentage was opgeschroefd naar 65% en de temperatuur is daardoor maar 1,2 graden omhoog gegaan..zat vandaag op max. 26,8. Vandaar dat ik het nu naar 75% heb opgeschroefd...planten zijn al best gegroeid op een paar achterblijvers na. Bij deze wat pics!
    IMG_1236.jpgIMG_1235.jpgIMG_1234.jpgIMG_1233.jpg
    sigpic

    Comment


      #17
      Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

      Vroeg me juist nog af waarom je zoveel plaats laat tussen je planten. Je kan ze wat dichter en centraler onder je lamp zetten, zo hebben ze meer licht . Kan ook praktisch handig zijn om ze wat verder uit elkaar te zetten, hangt er een beetje van af, bij mij staan ze altijd dicht tegen elkaar anders valt er teveel licht op de grond. Achterblijvers zullen wel komen, ze gaan niet dood dus das zeker al een goed teken

      Greetzzz

      Comment


        #18
        Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

        @ Jona,

        Het is eigenlijk vrij onbewust gegaan dat ik de ruimte ertussen heb gelaten. En yupz ben met je eens dat als ik alles tegen elkaar aanzet ze iets meer licht krijgen..maar dat vind ik vrij nihil dus heb ik de ruimte ertussen gelaten. Ik werk sowieso ook met Diamond kappen die een bredere lichtstraling hebben en de Dimlux evsa"s geven een hogere output als ze op vol vermogen staan...uit mn hoofd ff snel gezegd 680W. En net zoals je zegt achterblijvers trekken wel bij, zijn soms nog de beste ook..en zolang ze neit deaud gaan bin ich happy!

        GreetZ
        sigpic

        Comment


          #19
          Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

          Dat snap ik echt niet, die hogere output. Een 600 watt HPS verbruikt 600 watt, ongeacht de (E)VSA. De output wordt weergegeven in lumen/par-licht/fotonen of micromol.(het rendement) Als een EVSA een hoger rendement heeft dan een magnetische vsa is dat naar mijn oordeel het enige voordeel. Ook bij het nut van de dimfunctie van de EVSA heb ik mijn twijfels. Ik heb vernomen -ik weet niet of dit correct is- dat je de dimfunctie pas mag benutten, nadat de lampen ongeveer 10 minuten op vol vermogen hebben gedraaid, omdat anders het rendement van de peren door verzwarting snel terugloopt. Cannabis is een C4 plant, waarbij in ieder geval tot zo'n 130.000 lumen per m2 geen lichtverzadiging optreedt. Dus waarom dimmen? Ooit heb ik in Frankrijk sla - een C3-plant- in mijn moestuin gezet: bij volle zon moest ik de sla overkappen met schaduwdoek, omdat ze anders alleen ging strekken en gelijk in het zaad schoot. Gewoon een kwestie van lichtverzadiging. Bij zonnebloemen en suikermais was dat evenwel niet nodig, omdat deze de lichtdruk wel aankonden. Suikermais is een C4-plant. Bij zonnebloemen weet ik het niet.
          Last edited by Xtreme; 28 December 2010, 13:43.

          Comment


            #20
            Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

            De hogere output qau lumen is gemeten ten opzichte van de normale VSA bijv de ELT Compact. Hierbij was duidelijk aantoonbaar met een lumenmeter dat de Dimlux EVSA ong 20% meer rendement heeft....
            Over hem dim gedeelte is mijn mening dat een zonsopgang creeren dus je licht langzaam laten opstarten als voordeel heeft dat de plant rustig zijn licht periode ingaat. Als ik de normale natuur bekijk komt de zon ook rustig op...Plus een bijkomend voordeel is dat ik altijd met volledig licht kan opstarten alleen wel gedimd...dus op een ruimte van 10M hoe fik neit meer met 4 lampies te klooien ...nee alle 10 gaan aan alleen wel op 35% dus gelijkmatige groei...dit geldt idem voor de zomdermaanden...de afzuiging komt op het punt het niet meer te trekken dan helpen mn lampen gelukkig mee door zichzelf naar bijv 500W terug te dimmen, ook dan voorkom ik weer dat ik lampen moet gaan uitschakelen.....

            Sowieso wil ik wel es meer van je weten mbt de lichtverzadiging ??

            GreetZ
            sigpic

            Comment


              #21
              Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

              Sowieso wil ik wel es meer van je weten mbt de lichtverzadiging ??

              In een tweetal topics heb ik dat aan de orde gesteld.

              - Buitenwiet versus kaswiet
              - Lichtdruk HPS/Zonlicht.

              Ik hoop dat je er iets aan hebt!

              Met vriendelijke groet,

              Xtreme

              Comment


                #22
                Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

                Een 600w lampenset (dus met (e)vsa en in gebruik) verbruikt MEER dan 600watt (635-680 afhankelijk van je VSA).
                De opstartpiek zit hier niet bijgerekend en kan nog hoger liggen.
                Last edited by Jona; 28 December 2010, 14:24.

                Comment


                  #23
                  Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

                  Naar mijn mening gebruikt een lamp van 600 watt gewoon 600 watt. Een (E)VSA gebruikt uiteraard ook een aantal watts, het is immers een onderdeel van de combinatie van energieverbruikers. Ik weet niet precies hoe een EVSA werkt, maar een gewone VSA heeft onder meer een spoel en heeft geen Ohmse weerstand. Ohmse weerstanden zijn dimbaar, niet Ohmse weerstanden kun je niet dimmen. Bijvoorbeeld conventionele smoorspoelen van tl's zijn niet dimbaar.

                  Comment


                    #24
                    Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

                    VSA verbruikt ook een deel van je energie, EVSA dan weer minder dan een normale VSA. Als jij een 600w setup vindt die maar 600W verbruikt mag je het mij altijd zeggen, die bestaan totnogtoe niet.
                    Een normale VSA gaat ook na enkele jaren MEER verbruiken (ze gaan er dus op achteruit), EVSA's 'zouden' dat niet hebben.
                    Wat ik hierboven omschreef werd door een ander forum getest en gemeten dus ze verbruiken wat meer dan 600w.

                    Comment


                      #25
                      Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

                      Als jij een 600w setup vindt die maar 600W verbruikt mag je het mij altijd zeggen, die bestaan totnogtoe niet.

                      Dat heb ik ook niet beweerd en zo onwijs zal ik ook nooit worden om dat te beweren. Ik ga (wellicht ten onrechte) er van uit dat de bulb 600 watt verbruikt en de (E)VSA de rest van het opgenomen vermogen. De piek bij de start laat ik even buiten beschouwing.

                      Comment


                        #26
                        Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

                        Ik ga (wellicht ten onrechte) er van uit dat de bulb 600 watt verbruikt en de (E)VSA de rest van het opgenomen vermogen.
                        De lamp zelf gebruikt 600w, ik dacht dat je de set-up bedoelde, vandaar de misunderstanding dus. Ik volg je redenering en geloof ook dat je die als correct mag aannemen. De VSA produceert ook enorm veel warmte waar uiteraard energie in kruipt... Maar een lamp van 600w (op volle vermogen) brandende houden gaat dus niet met een 'toevoer' van maximaal 600w. Ik geloof zelfs dat de opstartpiek boven de 800w kan gaan bij normale VSA's maar dat ben ik niet 100% zeker, zou ik weer eens moeten opzoeken.

                        Comment


                          #27
                          Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

                          ik ben zeker geen electro man maar hoe ik het begrepen heb gaat hem bij een EVSA om het aantal Hz een normaal VSA verbruikt dacht ik 50Hz en een EVSA 50.000 Hz dit zijn de trillingen die voor het licht zorgen of zoiets...doordat ie dan meer trillingen geeft word het rendement ook hoger. Vandaar dat ie tot 680W kan gaan en dat zal die dan ook echt verbruiken.

                          Qau piekspanningen (inrush stroom) ligt eht anders bij de Dimlux, die heeft de 1e keer dat je em aansluit op het net een piekspanning daarna niet meer. Dit omdat zodra de lampen uitgaan en altijd 5volt achterblijft in je EVSA en dus eigenlijk niet geheel uitgaat, reslutaat is dat je dus geen piekspanningen meer hebt zodra de verlichting aan gaat. Tevens kan je met Dimlux max. 99 lampen schakelen op 1 controle paneel zonder magneet schakelaren (dit puur ff ter info mbt Dimlux lolz)

                          Maar nogmaals vraag me niet het fijne ervan, dit is wat ik heb onthouden! lang leve de electricien!!

                          GreetZ
                          sigpic

                          Comment


                            #28
                            Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

                            Dat ziet er goed uit,..dat worden mooie struikjes..
                            Die kunnen al vlug naar de 100%.. Top

                            Comment


                              #29
                              Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

                              Even ter aanvulling van wat je schrijft NF: de EVSA heeft als het ware een 'zachte' opstart, hierdoor krijg je niet zo'n sterke opstartpiek als bij een normale reguliere VSA maar verloopt het veel 'smoother'. Je lamp is ook sneller op dreef (na gemiddeld 5minuten). Een lamp op een normale VSA heeft zo'n 25 minuten nodig om volledig op te starten. Het verschil: 20 minuten elke dag. Is een goede 20uren meer licht met een EVSA per kweekronde

                              Sorry voor het deels off-topic maar we leren weer wat bij op deze manier

                              Comment


                                #30
                                Re: HomeBox XXL - Jack 47 - Dimlux EVSA

                                @ Jona,

                                YupZ zo leren we zeker weer van elkaar..en zo off topic ist ook weer niet toch...

                                @ Feeder, laten we ut hopen allemaal!
                                sigpic

                                Comment

                                Bezig...
                                X