Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

Korting op 420shop
    NOVEMBER 2010:JANUARI 2011:
    Omdat ik goed overweg kan mijn digitaal tekenen op de computer, heb ik in AutoCAD (professioneel tekenprogramma) een ontwerp gemaakt voor mijn kast. Al heb ik er geen verstand van, vind ik het toch een super ontwerp. Het voordeel van digitaal tekenen is dat ik precies de afmetingen zo kan maken dat ik het meeste haal uit mijn platen hout (nu heb ik nog steeds 5 grote platen nodig, maar het is niet anders). Daarnaast heb ik tevens de precieze maten van alles, waardoor ik alles op maat heb kunnen bestellen. Het wordt straks alleen alles nog maar in elkaar zetten. Voor de liefhebbers kan ik op verzoek de bouwtekeningen toezenden!!

22 JANUARI 2011:
    Vandaag heb ik mijn precies op maat gezaagde hout opgehaald. Ik heb gekozen voor een houten kast met de inpandige maten van 94 x 119 x 198 cm (b x l x h). Als hout heb ik gekozen voor watervast verlijmd multiplex van 15 mm tegen een vuren houten frame van balken met 44 x 44 mm. Alle verbindingen worden vol verlijmd met constructielijm en voorzien van RVS schroeven. De kast wordt aan de binnen- en buitenzijde voorzien van 2 laags grondverf, de buitenzijde zal ik voor de finishing touch afwerken met een leuk kleurtje.

Reden voor deze keuze is dat ik een kast wil die de komende 10 jaar goed blijft. Ik geef er veel geld aan uit, maar dan heb je ook wat. Half werk ligt niet echt in mijn straatje!!!

24 januari 2011:KWEEKKAST + OPSTELLING
    Nu de kast al wat vordert, wil ik jullie mijn keuzes delen:

Kast:Verlichting:Elektra:Ventilatie:Voeding:Overige:VRAGEN:
    Attached Files
    58
    Een complete fiasco.
    3,45%
    2
    Magere opbrengst, maar beter iets dan niets.
    10,34%
    6
    Een leuk resultaat, maar zit nog veel meer in.
    31,03%
    18
    Een goede opbrengst voor de eerste keer.
    34,48%
    20
    Een groot succes en voorlopig genoeg lekkers te roken.
    20,69%
    12
    Last edited by justforfun; 24 January 2011, 22:33.
    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

Dat ziet er goed voorbereid uit allemaal, netjes. Veel plezier bij de bouw van je kast. Ik zou er graag ook wat foto's van zien van het bouwproces, aan de voorbereiding zal het in elk geval niet liggen. Je autocat tekening zou ik ook graag eens zien. Je kan deze misschien als een .JPG erbij zetten. Kies meer opties onderaan rechts als je een bericht maakt en dan bij attechment klikken daar kan je foto's en PDF bestanden selecteren op je computer en deze dan uploaden en in je berichten zetten.

Veel klus plezier en succes met de kweek.

Comment

mooie setup!

veel succes!

Comment

Idd mooie setup, bijna identiek aan een 1x1x2 tent.
        Als je afzuiging voldoende is en je koele lucht kan aanvoeren dan zou 2x400 geen probleem moeten zijn.

Je kan die 400 watt lampen gewoon plaatsen en dan aankijken of het niet te veel anders alsnog omschakelen naar de 2x 250

Succes!!

Grtz en peace man!!
        Eens een paffer, altijd een paffer........

Comment

Omdat dit eerste gedeelte van je topic over de bouw van de kast zal gaan verplaats ik dit tijdelijk naar binnen wiet kweken/ de kweekruimte. Als je met de kweek van start gaat zal ik het terug zetten naar kweekverslagen. Zo vinden mensen die specifiek op zoek zijn naar voorbeelden van hoe je een goede kast bouwt je topic beter. En zo te zien word dit een heel mooie en degelijke kast. Succes verder. Ik volg met interesse.

Comment

Ik ben ook wel erg benieuwd naar die autocat versie van je kweek hok.

En als ik jouw was zou ik 1x 600w erin hangen, 2x 400W wordt te veel, en 2x 250 is te weinig voor een hokje met die afmetingen.
            Daar komt bij dat de 600W de meeste lumen per watt hebben.

En de WW van Seedsman is onwijs goed voor beginners, zeer stress bestendig, kan tegen wat misbruik en vocht, en makkelijk te kweken.

En als filter zou ik een 250m3 pakken en de fan op 170/200m3. Anders heb je kans dat je hele hok vacuum zuigt ondanks je passiefe inlaat (als ik dat goed heb gezien) misschien eens aan denken om als intake een buisventilator te kopen bij een bouw markt. Je heb ze al voor 21 euro, met flens 125 en 158m3 p/h

Ik ga je zeker volgen.

Verder veel succes met je bouw!

Grtz

THC Dude
            Last edited by THC Dude; 25 January 2011, 13:17.

Comment

Zaagoverzicht - plaat 1.jpglangsdoorsnede.jpgZaagoverzicht - plaat 3.jpgZaagoverzicht - plaat 5.jpgZaagoverzicht - plaat 4.jpgdwarsdoorsnede rechts.jpgZaagoverzicht - plaat 2.jpgplattegrond.jpgdwarsdoorsnede links.jpgvoorkant.jpgdoorsnede luchttoevoer.jpg

Ik zie dat er wat interesse in de bouwtekeningen is, vandaar dat ik ze toch hier plaats. Ik heb een aantal bouwkundige tekeningentjes gemaakt en zaagoverzichten per plaat (deze kun je afgeven bij de bouwmarkt en ze zagen alles perfect op maat voor je).

Als er vragen zijn erover dan hoor ik het graag.
              Last edited by justforfun; 25 January 2011, 23:03.

Comment

Ik ben blij dat er al wat gereageerd wordt, want dan doe ik het tenminste niet voor niets.

De reacties op mijn vragen moet ik nog even laten bezinken. Wellicht dat er nog wat meer meningen zijn (niets ten nadele van Mafferd en THC Dude hoor). Ik ben namelijk benieuwd hoe erover wordt gedacht.

Wel vind ik de optie voor 1 x een 600 Watter wel een goede oplossing. Alleen vind ik dat voor de groeifase wat verspilde energie, ik wilde namelijk dan maar 1 x een 250 Watter aanzetten, scheelt toch stroom. Dus dat moet ik nog bekijken, wellicht een extra lichtere lamp voor de groeifase??

Wat betreft de ventilatie ben ik blij om te horen dat ik geen 500 m3 nodig heb. Ik was er al bang voor. Wel wil ik graag wat overcapaciteit, want dan heb ik een wat rustiger lopende motor en heb ik de mogelijkheid om bij te hoge temperaturen toch meer te ventileren. Maar dat komt wel goed.

Wordt vervolgd!!!

Comment

SAM_0199.jpgSAM_0201.jpgSAM_0200.jpg

Comment

Comment

Dat heb je mooi in elkaar gezet!
                      Tevens verstandig dat je voor de 600W bent gegaan..

Veel succes met je verdere bouw en kweek!
                      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

Je kan voor de groei 4 of 6 TL-buizen gebruiken in je hok, het zou net aan moeten passen met die 1220mm.

Die tekeningen zien er leuk uit.

Ben erg benieuwd als je gaat beginnen. Maar ziet er goed uit tot nu toe.

Grtz

Comment

Comment

Hallo THC Dude,

Bedankt voor je reactie. Wat betreft die TL-buizen, daar heb ik ook over nagedacht. Het bespaard inderdaad wat stroom, alleen moet ik dan wel weer die spullen aanschaffen wat weer geld kost. Gezien ik geen geldboompjes ga planten, maar alleen voor eigen gebruik, wil ik mijn uitgaven nu gaan beperken tot het noodzakelijke. Ik heb gerekend en zal qua kosten op de € 900,- komen, wat ik voorlopig genoeg vind.

Wel denk ik dat het een goede tip is en zeker iets om in de toekomst (een paar kweken verder) over na te gaan denken. Want is het beter om in de groeifase 4 of 6 TL-buizen te plaatsen in plaats van een 600 Watt HPS lamp? Of maakt het geen verschil en zal het alleen stroomkosten besparen? Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar!

De planning is om deze maand de kast af te bouwen en dan rond 1 maart te beginnen met kweken. Ik zit alleen nog te twijfelen of dat ik met stekjes moet beginnen (is wat makkelijker de eerste keer) of met zaadjes (dat is eigenlijk het leukste en hoort er wel bij, maar vergroot de kans op mislukken). Daarbij viel mij op dat een stekje veel goedkoper is dan een zaadje, wat ik erg raar vind. Of ligt dat aan mij?

Groetjes

Comment

Hallo justforfun,

stekken zijn helemaal niet gemakkelijker dan zaadplanten. Bij stekken moet je luchtvochtigheid in het begin heel hoog zijn en op veel stekken van stekkeboeren zit spint of TMV. Bovendien moeten je stekken eerst een goed wortelgestel ontwikkelen en dergelijke. Als je ooit met stekken wil werken kan je beter zelf een moederplant houden en daar gezonde stekken van pakken.

Een zaadplant (als je de juiste soortjes kiest van een goeie zaadbank of kweker) is in mijn ogen veel sterker dan een stek, gemakkelijker voor iemand die pas begint en boeiend om te volgen want elke pheno is anders. nadeel is natuurlijk dat het duurder is om vanuit zaad te kweken, maar persoonlijk vind ik de meerprijs wel de moeite waard als je lekkere wiet voor eigen gebruik wil kweken. Als je uit zaad wil kweken moet je je ook afvragen of je regulier zaad (waar je nog de vrouwtjes moet uitselecteren) of gefeminiseerd zaad (waar je allemaal vrouwtjes zou moeten hebben, maar bij stress ook meer kans op herma's) wil gebruiken. Ikzelf verkies gefeminiseerd zaad van zaadbanken die een vrij goeie reputatie hebben op herma-vlak, maar wat je neemt is natuurlijk jouw keuze.

Grtjs en proficiat met je mooie kast,
                              The more I see, the less I know, the more I like to let it go

Comment

Bezig...
                              X