Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hork sla mij nie dood met deze vraag🙈

    Geen ervaring met stekken (jawel 15j gelee op Hps)

    Maar als ik het zo lees kunnen stekken minder licht verdragen als zaailingen , terwijl ik dacht dat stekken sterker zouden zijn ,maar wss pas als ze al een goed wortelstelsel hebben

    Want ik lees hier bij u altijd licht dimmen ,terwijl ik al van start op 300w draai

    Comment


      Oorspronkelijk geplaatst door sprinterke View Post
      Hork maar wss pas als ze al een goed wortelstelsel hebben

      Want ik lees hier bij u altijd licht dimmen ,terwijl ik al van start op 300w draai
      Correct. Zaailingen kunnen in de beginfase veel meer lumen verdragen dan jonge stekken.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        De planten op steenwol heb ik er uitgezet want die gingen met de dag achteruit. Vermoedelijk doordat er tweemaal per etmaal gevloed wordt. Deze heb ik vervangen met drie stekken die vooraan staan.

        IMG_9068.jpg
        Voorts heb ik twee planten verpot naar een grotere vijvermand, te weten Super Skunk, de enige zaailing op de tafel én een Maple Leaf Indicastek.

        IMG_9063.jpg
        Wellicht dat er meer zullen volgen, dat is even afwachten wat ze de komende dagen gaan doen. Helaas laten de planten in dichte potten zich nu nog niet verplanten. Dat durf ik pas te doen als de nootjes bij elkaar gehouden worden door de wortelkluit. Maar of dat nodig is? Ik bedoel, big blocks zijn ongeveer van hetzelfde formaat.

        IMG_9067.jpg IMG_9066.jpg IMG_9064.jpg IMG_9065.jpg Al met al ben ik heel blij dat ze er nu zo bijstaan na alle tegenslagen die ik te verduren had!

        Ow ja, ik bedacht me vannacht dat ik de hoofdlamp wel in twee gedeelten kan inschakelen als ik een paar draadjes losdraai. Op die wijze kan ik er dan eerst 110 watt bijdoen en later nog eens 110 watt. Dát moeten de planten zeker aankunnen want anders zijn ze ziek.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Tijnie82
          Tijnie82 commented
          Editing a comment
          volgens mij moet de grote van die mandjes niet uit maken als het goed is komt er bij kleine en grote mandjes een joekel van witte wortels uit

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Denk het ook niet maar vooralsnog houden ze de wortels wel binnenboord. Die kleine mandjes zijn uiteraard veel handzamer en je hebt minder voeding nodig om hun dorst te lessen.

        Goedenavond.

        Even resumerend, 220 watt ledpower was in dit stadium nog wat te veel van het goede en de hoofdlamp laat zich niet verder dimmen. Zodoende heb ik besloten een draadje van een driver los te maken zodat er slechts vier van de acht strips branden en het totaal dus op 110 watt uitkomt.

        IMG_9075.jpg
        Dit is maar een beetje meer watt dan de voorgroeilamp die brandde op 100 watt, dus die heb ik er gemakshalve maar weer uitgehaald. Ondanks dat het 'slechts' 110 watt is, is het wel een flinke bak licht.

        IMG_9076.jpg
        Ik heb de achterblijvers het verst vanaf de strips geplaatst en de voorlopers er direct onder.

        IMG_9079.jpg IMG_9078.jpg IMG_9080.jpg IMG_9081.jpg
        Uruzgan doet ook mee, maar die heb ik op een omgekeerde pot geplaatst om overvloedig vloeden te voorkomen.

        IMG_9083.jpg De lamp hangt op z'n hoogst. Nu mogen de dames even acclimatiseren voordat de druk weer wordt opgevoerd. De komende dagen zal ik het wattage rustig opvoeren zolang ze het kunnen handelen, tot ik bij de 220 watt ben en de tweede set strips kan worden ingeschakeld. Waarna ik de huidige vier weer dim naar 110 watt vanzelfsprekend.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Die liggen nog in de toekomst!

        • Tijnie82
          Tijnie82 commented
          Editing a comment
          dat was ook mijn idee met de kleine tent van mij daar in voor groeien zodat je kan doorschuifen wil ik ook doen straks bespaart een hoop tijd en je kan aardig wat kweekjes meer draaien zo kun je elke 8tot 10week nieuwe ronde neer zetten dan kan je het verlies van een mimdere ronde makkelijk hebben

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Het lijkt me ideaal om twintig planten te oogsten en meteen weer twintig nieuwe stekken in de bloeitent te plaatsen. Mijn cobs bestaan uit drie losse armaturen, dus die kan ik op verschillende hoogten hangen. Wat verder vanaf de nieuwe aanwas en dicht op de planten die bijna geoogst kunnen worden. Op die wijze kun je met een minimaal wattage het maximale oogsten. Aangezien de stroom zo extreem duur is, zijn dit wel zaken om over na te denken en met elkaar te bespreken als collega's.

        Na 24 uur onder de Samsung strips zijn de meeste planten geacclimatiseerd.

        IMG_9091.jpg Een paar achterin hebben het wat moeilijk, die zijn er als laatste bijgekomen.

        IMG_9089.jpg IMG_9090.jpg Dit gaat wel mooi wat mij betreft. In deze setting kunnen zowel stekken met weinig wortel staan - het verst vanaf de lamp waarvan er vier van de acht strips branden - en die al meer wortel hebben er dichterbij. Het zette me aan het denken om bij wijze van test mijn hele huidige collectie aan stekken in kleine vijvermandjes te zetten en te zien hoeveel ik er meekrijg. Zelfs als dat betekent de voorgroeilamp nog even op te hangen lijkt mij dat eigenlijk een heel strak plan.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


          De planten op aarde beginnen overmorgen aan week drie van 12/12. Steeds een drietal liters water in de metselkuipen gieten zodra de vloer droog is gaat erg goed tot zover. Sterker nog: de planten doen het beter dan de voorste zes die het langs boven krijgen, niet in metselkuipen staan en waar twee tensiometers in de potten steken.

          IMG_9096.jpg IMG_9097.jpg

          IMG_9102.jpg
          Het lijken wel een zaadplanten nietwaar?
          IMG_9101.jpg IMG_9099.jpg

          En de Sinaasappeltjes op big blocks beginnen nu ook wat te komen. Zodoende was vandaag het moment om de twee cobs behoorlijk te laten zakken en ik verwacht dat er de komende week wel e.e.a. zal gebeuren. Hoeveel er precies zullen afvallen van de achtentwintig durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar vermoedelijk een stuk of vijf.

          IMG_9095.jpg IMG_9093.jpg IMG_9094.jpg
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Tijnie82 die metselkuipen zijn bij de bouwmarkt voor een prikkie te koop en er passen mooi twee 18literpotten in. Als je ze bijvoorbeeld vult met een laagje hydrokorrels onderin, kun je daar een vochtmeter insteken om te zien hoeveel water er nog in staat. Of alleen een bekertje met hydrokorrels en een vochtmeter kan ook.

            DerpiE zo moeilijk is het ook niet, als je gewoon de basisregels in acht neemt dan zullen jouw stekken gaan wortelen. Ik ga aan de slag met root riots waar ik hele goeie verhalen over hoor, omdat ik de uitval bij steenwol toch te hoog vind.

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Tijnie82 ja ga het wattage langzaam opkrikken, de grootsten zouden het nu al aankunnen in principe. Ik overweeg om deze lamp te vervangen met die drie cobsarmaturen die op verschillende hoogtes kunnen hangen.

          • Tijnie82
            Tijnie82 commented
            Editing a comment
            ja die kleine dingen scheinen erg goed te zijn en komen mooi de wortels uit en schieten goed wortels erin

          Goedemorgen.

          IMG_9103.jpg
          IMG_9107.jpg

          Nadat ik twee planten ieder in een grotere vijvermand verpot had, komen de wortels meteen overal rondom piepen. Hetgeen niet gebeurt zolang de stekken alleen in een 11 x 11 cm vijvermandje staan. Hieruit concludeer ik dat die teveel licht doorlaten voor een optimale wortelontwikkeling. Zodoende heb ik besloten vandaag even naar het tuincentrum te gaan om nog wat van die dichte ronde zwarte potten te scoren waar een aantal al in staan. Daar zal ik vervolgens de rest van de planten met vijvermandje en al in naar verpotten.

          IMG_9108.jpg IMG_9104.jpg IMG_9109.jpg
          Ook ben ik bezig met een tweede kleinere eb- en vloedtafel voor de voor groei. Hiervoor gebruik ik een 70 x 70 cm wasmachine lekbak die ik op een tafel zal plaatsten met daaronder een ronde metselkuip als voedingsvat. Deze spullen heb ik allemaal nog wel staan dus dat scheelt weer onkosten. Daar hang ik een nog te bouwen lamp boven van 42 x 42 cm bestaande uit zes tci strips van 3000k. Ook die heb ik dus hoeft er alleen een aluminium profiel aangeschaft te worden. De ledstrips zal ik bevestigen met hittebestendige tape want boren hebben we geen zin in.

          IMG_9110.jpg Zo'n bak is het. Dit zijn de Neesjes die eerder op de eb- en vloedtafel stonden. Een extra voorgroeihok is nodig, dat is ook duidelijk te zien aan deze minkukels.

          IMG_9106.jpg
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Mooi formaat Wesley pipes ik ben nog in twijfel of ik er wel een tent bij nodig heb, want ik heb nog precies genoeg ruimte in mijn stekkenkast voor een 70 x 70 wasmachine lekbak. Ik hoef in feite alleen dat muurtje even te witten.

            mafferd zulke stoffen potten heb ik gehad, mooi materiaal maar wat een hels karwei om na de oogst de kluiten er weer uit te krijgen! Ik houd het voorlopig maar bij de zwarte ronde potten.

          • Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Nog beter dat idd!

          • PH donner
            PH donner commented
            Editing a comment
            Stoffen potten hebben wel één groot nadeel en dat is de hogere LV. Iets wat je einde kweek wil voorkomen…

          Goedemiddag.

          Ben even naar de Welkoop geweest om een paar zwarte potten waar ik de planten in vijvermandjes in heb verpot die als het meezit voor het laatst zijn verhuisd. Helaas zijn de gaatjes onderin iets groter dan een nootje... Maar ja, zolang ik de potten laat staan en er niet mee schud blijven de meeste korrels er wel in zitten. Ik stel u voor aan de dames waarmee ik deze huidige ronde mee hoop te volbrengen. Het moment van 12/12 nadert gestaag.

          IMG_9112.jpg De twee links en rechts achterin hebben het zwaar dus die blijven nog even in hun vijvermandjes en doen mogelijk niet mee.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Het is de bedoeling Remco dat dit de bloeitent wordt die steeds op 12/12 staat op 300 watt. In een kleiner nog te realiseren hok van 70 x 70 cm zullen pas gewortelde stekken klaargestoomd worden voor het grotere werk onder 150 watt van een nog te bouwen lamp. Het materiaal heb ik al behalve aluminium profielen. Het zal zijn alsof een bulldozer langzaam de planten vanaf de tafel duwt en wat valt is oogstklaar! Dat allemaal onder het motto: vele kleintjes maken een grote!

            Eindelijk begint het ergens op te lijken nietwaar Corleone1933 en dat mag ook wel als er bijna een half jaar wordt voorgegroeid! Het was bij toeval dat de nootjes nog een kans hebben gekregen, want ik had ze eigenlijk al een beetje afgeschreven.

          • Tijnie82
            Tijnie82 commented
            Editing a comment
            remco je hebt ook grote hydro korrels die er niet uitvallen en je hebt pvc potten die kleinere gaten hebbe voor de laag hydro korrels

          • Tijnie82
            Tijnie82 commented
            Editing a comment
            dus die grotere vijver mandjes pakken ze wel beter op nou alleen maar beter dat je daar achter bent licht op de wortels is sws funest

          Sinds vanochtend of gisteravond (daar wil ik vanaf wezen) branden ook de andere vier strips van mijn ledlamp. De lamp hangt nog steeds op zijn hoogst en is maximaal gedimd, wat het totaal op 220 watt brengt.

          IMG_9124.jpg

          De twee achterblijvers op de achterste rij links en rechts hebben ook nieuw schoeisel gekregen over hun oude heen. Of ze het gaan redden valt nog te bezien, maar de rest gaat prima! Nu langzaam het wattage nog wat opvoeren en bij 300 watt ongeveer zal ik schakelen.

          IMG_9120.jpg IMG_9121.jpg Na een paar maanden van trial and error lijkt het dan toch te lukken.

          IMG_9123.jpg IMG_9122.jpg
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Bas Haze
            Bas Haze commented
            Editing a comment
            Gaafe upgrad man

          • kelderkastje
            kelderkastje commented
            Editing a comment
            Komt goed, en de aanhouder en zo ....

            Nu nog oogsten. Bijna klaar eigenlijk.

          • Corleone1933
            Corleone1933 commented
            Editing a comment
            Toppie👌👍😎🍺

          Goedemorgen.

          IMG_9128.jpg IMG_9129.jpg
          De dames doen het goed sinds de lamp op 220 watt brandt. Ook de twee achterblijvers op de achterste rij links en rechts beginnen bij te trekken.

          IMG_9130.jpg IMG_9131.jpg Morgen laat ik de lamp een tandje zakken, dat is goedkoper dan het wattage via de dimmer omhoog schroeven. Het moment van schakelen komt nu dichterbij!
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Monkey Man
            Monkey Man commented
            Editing a comment
            Ze gaan redelijk gelijk op. Gaan wel aardig nu toch

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Ja ik denk dat ik die twee achterblijvers nog wel mee krijg.

          De twaalf Sinaasappeltjes op aarde zijn begonnen aan de derde week 12/12.

          IMG_9140.jpg

          De planten linksvoor hebben een keer te droog gestaan in de eerste week bloei en zijn daardoor een stuk lichter van kleur dan hun zusters. Gelukkig stelde ik de juiste diagnose zodat ik heb kunnen voorkomen dat hun dorst is overgegaan.

          IMG_9137.jpg IMG_9138.jpg
          De meeste groei is er nu wel uit. Heb ditmaal slechts een tak hoeven knakken. Desondanks is er wel wat hoogteverschil ontstaan.

          IMG_9141.jpg
          Zit er over te denken om te kleinsten nog even te verhogen met iets.

          IMG_9136.jpg IMG_9139.jpg En de Sinaasappeltjes op bigblocks gaan niet zo snel maar komt wel goed.

          IMG_9135.jpg Vier of vijf uitvallers, hooguit zes. Wie raadt welke wint een geheel verzorgde voetreis naar Leeuwarden. Het Pisa van het Noorden.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Corleone1933
            Corleone1933 commented
            Editing a comment
            Ik zeg vier, de grote sinaasappels zien er weer prachtig uit.

          • Bas Haze
            Bas Haze commented
            Editing a comment
            Die plantjes zien er happy uit dan zal de eigenaar dat ook wel zijn

          • Monkey Man
            Monkey Man commented
            Editing a comment
            Ja heel nice om te zien lekker de handjes omhooggevallen 😁😁😁

          Ze staan happy! Wat is de gemiddelde lengte van de sinaasappels?

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Thanks!

            70 cm zonder pot gemeten en van de jouwe?

          Hork Ik las ergens dat je geexperimenteerd had met de afzuiging onderin te plaatsen om zo de warmte van de lamp te gebruiken. Hoe was dat bevallen, waren er nog nadelen aan de omgekeerde luchtcirculatie?

          Comment


          • ex smoker
            ex smoker commented
            Editing a comment
            Bedankt, heb het ook net omgedraaid om wat extra temperatuur te behouden

          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Afzuiging onderin??😱

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Yep, heb het zelf lang zo gedaan maar sinds ik een tent heb niet meer.

          Als je met led draait is een bodem verwarming een must!
          Je wortelkluit wil je niet onder de 15 graden hebben en met een matje of kabel is dat een energie zuinige oplossing.

          Hier zijn ze ook gemiddeld 70cm al ik er wel een stuk of 5/6 moest knakken
          Attached Files
          Last edited by PH donner; 9 December 2022, 10:00.

          Comment


          • Monkey Man
            Monkey Man commented
            Editing a comment
            Hoe werk jij met zo een warmte kabel? Om je potten gewikkeld of onder je potten?

          • Remco
            Remco commented
            Editing a comment
            Op hoeveel °c moet dien dan staan ??

          • PH donner
            PH donner commented
            Editing a comment
            Ik werk nóg niet met led. Maar als je op ‘bodem verwarming ‘ zoekt zie je veel kas/tuin oplossingen. Ik zelf zou (en ga ) het met een ruime kabel verwarming doen. Eerst een gelijkmatige isolerende vloer. Daarop de kabel die met zand. Zoals op de afbeelding. Alleen zou ik daarop een passende zinken plaat leggen. De temp moet je natuurlijk zelf tunen maar tussen de 18/22 zit je goed.

          .zoals
          Attached Files

          Comment

          Bezig...
          X