Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Amnees is precies nog altijd heel sterk!! en dat voor een cut die al een 25jaar rond gaat. Nog altijd beter dan veel van die fancy cookies en wedding cake onzin cuts uit de usa.
    Al 25 jaar van hetzelfde fenotype klonen ? lijkt mij stug , in de praktijk is de ene Amnees de andere nog niet .

    Vergeet niet dat men in de VS een enorme sprong voorwaarts hebben gemaakt , vanwege de veranderde wetgeving . Velen zijn plotseling legaal en beroepsmatig met Cannabis bezig , en ook universiteiten doen onderzoek.

    Comment


    • PH donner
      PH donner commented
      Editing a comment
      Feit blijft dat me gemiddeld geen 70/90 gram per plant meer is….. met soms uitschieters naar 120 gram
      Bedenk me wel dat ik me Amnees div keren heb moeten reveggen omdat ik haar moest redden .

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Denk niet dat het aan de genetica ligt maar eerder aan je lamp.

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Klopt er iets van reveggen en monstercroppen, of is dat alles samen flauwekul? Nog geprobeerd hoor maar opgegeven. Echt gerevegde stekken zouden monstertoppen opleveren? PH donner ?

      Verder is onderzoek zowat het belangrijkste pluspunt aan legalisering. Kweken doen we toch, roken laten we ook niet omdat het illegaal is. Maar de taboe errond die verder onderzoek bemoeilijkt is iets onvergeeflijks vind ik. Genetica zowel als de kracht van het kruid zelf moet zonder ophouden en zonder taboe op tafel komen maar ja.

    Goedenavond.

    Ik denk dat alle problemen die zich voordeden bij de hydrokorrelkweek toch te wijten zijn geweest aan te veel licht. Hierin moet ik Rreppellsteeltjam gelijk geven.

    De ledlamp laat zich niet verder dimmen dan tot 214 watt en is daardoor in deze setting ongeschikt voor de beginfase. De eb- en vloedtafel is 60 cm hoog én bovenin snoept het filter nog eens 30 cm van de lampafstand tot het gewas af. In een tentje van 2 meter hoogte hangt de lamp van 'slechts' 214 watt dan te dicht op de jonge planten en is het licht gewoon nog steeds te veel.

    Zodoende ben ik nu bezig met het bouwen van een ledlamp voor de beginfase. Deze maak ik van 15 watt tci strips die ik momenteel gebruik in mijn stekkenkast. De plug en play drivers vervang ik met een degelijke van Meanwell die ik nog heb en de stekkenkast voorzie ik van led tl's verkrijgbaar bij de betere bouwmarkten. Of ik de d.i.y. ledlamp van twee of drie tci strips ga maken denk ik nog even over na. Heb nu een tci strip op de Meanwell driver aangesloten en dat werkt goed. Veel beter dan die plug en play drivertjes die erbij zaten en verdacht warm worden.

    Ik overweeg de nieuwe lamp tussen de huidige ledlamp te bouwen zodat ik niet een extra armatuur hoef te maken.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      De zaailingen deden het aanvankelijk goed, gingen toen achteruit en nu onder 2 x 15 watt tci strips knappen ze weer op.

    • atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Als de zaailingen het licht niet kunnen verdragen dan is er iets anders niet goed . Een normale sterke belichting zou iets moeten zijn dat de zaailingen goed doet .

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Mogelijk dat de zaailingen te droog of te nat hebben gestaan toen ik nog naar het zoeken was wat de oorzaak van de problemen behelsde.

    De nieuwe d.i.y. lamp is klaar en hangt.

    Het zijn twee 15 watt dimbare tci strips kleur 4000k die ik in serie geschakeld heb met een Meanwell driver. Het is een soort van d.i.y. losse Gbar balk die ik gewoon tussen het frame van de andere lamp heb gehangen.

    IMG_8833.jpg De tci strips kunnen nog wat feller. Heb het wattage nog niet gemeten.

    IMG_8831.jpg IMG_8835.jpg
    Zodra de planten genoeg gegroeid zijn gaat de andere lamp van 214 watt aan. Dan zou het goed moeten komen lijkt me.

    IMG_8834.jpg IMG_8832.jpg Het is duidelijk te zien dat de planten nu al een stuk rustiger zijn geworden.

    De eb en vloedtafel staat nog niet aan. De paar planten op nootjes staan in een bakje met voedingswater en de anderen volgen nog.

    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Monkey Man, je kan ook steenwol in een emmer doen met kleikorrels en gaatjes onderin, als ze drinken kan je ze een keer per dag water geven, met een slang effe zeiknat maken of een ringdruppelaar gebruiken.

      Of stek/start/big blok op kleikorrels zetten in een bak met water onder tl licht voorgroeien, elke dag het water bijvullen tot net onder het blok, door water van boven te geven, de bak moet daarvoor doorzichtig zijn, als de bak is vol gegroeid kunnen ze in een grotere setup in kleikorrels worden gezet.

      Steenwol kan je in de zaailing/groeifase behandelen als grond, droog laten trekken tot het bijna droog is, vooropgesteld dat ze op een ietwat vochtige ondergrond staan, zoals kleikorrels.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Dan krijg je veel alggroei omdat de toplaag nat wordt en dat is zo'n vieze bende. Ik geef de voorkeur aan wateren langs onder om die zooi te voorkomen. Overigens maak ik de gaatjes wat dieper met de hals van een bierfles in die big blocks voordat de stekken er ingaan, anders kunnen ze lastig bij het water dat altijd naar beneden zakt. Dat blijft zo bij steenwol ook als je via boven watert.

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      netjes maat goed voor mekaar goede oplossing zo met die strips er tussen scheelt een hoop moeilijk doen zo

    Goedemorgen.

    De zaailingen op nootjes hebben verse voeding gekregen (Ec 1.2 en pH 5.7) en de grootste moet ik behandelen tegen beestjes. Ze komt niet in contact met de anderen dus is het besmettingsgevaar nihil. Nadeel van planten op korrels is dat je de bovenkant moet afdekken bij het dompelen. Edoch heb ik eindelijk achterhaald waarom het eerder niet wou en de reden was te veel lumen. Het was een duur maar leerzaam lesje maar ik ben goed met de neus op de feiten gedrukt en mijn motto (voor de beginfase) is voortaan dan ook:

    Led (less) is more.

    Hier dan de foto's van zonet.

    IMG_8846.jpg IMG_8852.jpg IMG_8849.jpg IMG_8850.jpg IMG_8853.jpg

    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Heb ze vanmiddag via boven gegeven maar doe dat anders niet. Had de planten eigenlijk al opgegeven tot ze opeens bijtrokken.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Dat moet je in het begin wel doen hoor, effe bos wortels genereren.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Dit is het nieuwe begin. Geduld is een schone zaak.

    Goedemiddag!

    Eerder vanochtend heb ik de driver wat feller gezet en het wattage verhoogd naar 80 watt.

    IMG_8864.jpg
    Dit is vermoedelijk wel het maximale wat ik uit deze twee strips kan halen. Kan ze nog wel beetpakken maar ze zijn wel behoorlijk warm. De andere lamp is maximaal gedimd 214 watt, dus als ze aan deze huidige gewend zijn moet dat nu wel loslopen. Die hangt nu nog op z'n hoogst en zal ik stapsgewijs laten zakken de komende dagen.

    IMG_8871.jpg
    Vooralsnog kan de Maple Leaf Indicastek het hogere wattage wel smaken. Zo happy heb ik haar nog niet eerder gezien.

    IMG_8870.jpg
    Nu voorlopig niks doen de komende 48 uur en dan komt het volgens mij helemaal goed.

    En dan nog een paar kiekjes van de worteltjes voor Remco zoals beloofd. Het houdt nog niet over, maar de nieuwe zijn wit!

    IMG_8868.jpg IMG_8869.jpg

    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Goed punt Corleone1933 maar dat worden dan nootjes want perliet heb ik niet en ik ben aan het budgetteren!

    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Voor 5 euro heb je een zak van 10 liter, volop genoeg voor dat bakkie, maar het kan inderdaad ook met borrelnootjes, niet opeten he😎

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Heb mijn buik vol van de nootjes dus ik kan er wel van afblijven!

    Eindelijk gaat het de goeie kant op in wat ik voorheen de hydrokorrelkweektent noemde. De problemen die zich voordeden zijn verdwenen als sneeuw voor de zon en de planten op de nootjes staan er minstens zo mooi bij als die op steenwol.

    IMG_8877.jpg IMG_8878.jpg IMG_8880.jpg IMG_8879.jpg IMG_8881.jpg
    En nog een paar slechte Maple Lead indicastekken.

    IMG_8882.jpg IMG_8883.jpg Ze trekken al wat bij en vermoedelijk halen ze het wel.

    Ook al wil het dus prima op korrels ook in het begin, zal ik toch liever kiezen voor startblokken om in voor te groeien. Dit vooral omdat het dompelen in een antispintmiddel anders zo'n gedoe is. Pas als ik heb geconstateerd dat de stekken helemaal vrij van beestjes zijn, zal ik ze in de hydrokorrels zetten voortaan.

    Heb de Uruzghan stek gered! Dat scheelt me weer een reis naar Uruzgan en een een clandestiene actie aldaar.

    IMG_8876.jpg IMG_8873.jpg IMG_8875.jpg IMG_8874.jpg Deze wortels zijn allemaal spierwit, maar het voedingswater (Biosevia Ec 1.2) is dat niet, vandaar de lichtbruine kleur. Zal ze nog behandelen tegen beestjes en dan gaan ze deze ronde nog meedoen! Dus PH donner pak de popcorn maar want Uruzgan doet op de valreep toch nog mee met de led pret!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      De temperatuur was allang gezakt naar 26 graden, het was echt teveel aan licht en dat met slechts 214 watt!

    • PH donner
      PH donner commented
      Editing a comment
      Nice! Ik ga er voor zitten….

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      goeie lamp dus maar dat is de gen 3 ook ceker

    Bijna een week geleden sinds mijn laatste update.

    Heb in mijn hok en de grote tent weer Sinaasappeltjes te staan. Ditmaal heb ik er 28 stuks in de grote tent weer op steenwol blokken (de helft hergebruikt) en 12 in mijn hok weer op aarde.

    En in mijn kleine tent heb ik wat stekken erbij gezet om eens te testen hoe ze het doen bij minimaal licht en minimale voeding. Ik vloed tweemaal daags een half uur en de lamp is gedimd naar 80 watt, staat op 24/0 en hangt op z'n hoogst.

    IMG_8895.jpg IMG_8892.jpg
    Attached Files
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Supererectie?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Wel potent!

    • KnetterMug
      KnetterMug commented
      Editing a comment
      Blijft sterk spul hé 🤤

    De twaalf Sinaasappeltjes op aarde zijn gisteren op 12/12 gegaan. De 800 watt ledlamp brandt nu op 700 watt, idealiter zou dat al op full power zijn maar langer wachten met schakelen zal in een te vol hok resulteren vrees ik met grote beven. Dus die laatste extra honderd watten krijgen de dames progressief in de komende drie weken erbij. Het is net fitness!

    En in de tent zag ik dat er een stuk of vijf van de achtentwintig Sinaasappeltjes het niet hebben gehaald! Die moet ik nog even vervangen uiteraard!

    Zie je het voor je? Mooi, want de kiekjes volgen later!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      Hierbij dan de kiekjes van de twaalf Sinaasappeltjes op weder hergebruikte hergebruikte tuincentrumaarde en hier en daar wat vlokken bouwmarktsteenwol erdoor gemixt. Het is dag één van 12/12 en het enige dat ze tot nu toe gehad hebben is aangezuurd water (pH 5.5) en verder niks.

      IMG_8898.jpg IMG_8900.jpg Heb het wattage vandaag opgeschroefd naar 750 watt ledpower en ze allemaal anderhalve liter aangezuurd water gegeven langs boven. Nog 50 watt te gaan tot de 800 watt, het maximale wat ze van me krijgen.

      En in mijn testtent gaat het verder ook prima. Zoals gezegd wordt er tweemaal daags een half uur gevloed (Ec 0.8 en pH 5.0) en de stekjes op nootjes geef ik elke dag een extra slokje via boven om uitdroging van het blokje te voorkomen.

      IMG_8901.jpg IMG_8902.jpg IMG_8903.jpg IMG_8905.jpg
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        De planten op aarde gaan weer lekker en op de vloedtafel beginnen ze ook aan te slaan, zijn er al wortels aan de onderkant?
        ik denk dat als je een laagje van 5cm borrelnootjes in je bak doet dat het veel sneller zal gaan, kunnen de wortels groeien zonder dat ze gestoord worden door het licht, suc6, ziet er weer goed uit zoals altijd.
        buiten-2020, 2021, 2022, 2023
        Hydro-met afjes-2022

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Nog geen wortels te zien maar die verwacht ik spoedig! Thanks maat!

        niet alle wortels zijn bang voor een beetje licht..

        IMG_9669.jpg

        gaat nu een stuk beter Hork wordt het toch nog de aanhouder wint?

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          En hoe ver heb je de 300 watt lamp van het gewas? Mijn prille ervaring met hydrokorrels is dat de planten heel slecht op veel licht reageren. Mijn lamp draait full power op 465 watt maar misschien is dat voor 120 m2 wel wat teveel. Momenteel hangt er overigens 80 watt boven.

        • mafferd
          mafferd commented
          Editing a comment
          ik laat ze naar de lamp toe groeien, beginnend met stekken op 300-350umol laten aanslaan, dan door naar 500umol. De strek fase gebruik ik om een scrog net vol mee te laten komen. De lamp hangt uiteindelijk in de bloei als de strek eruit is op 12.5cm boven de toppen. Dat geeft dan een 1200umol.. daar kom ik mee weg door dat het minder licht uren zijn op een dag.. en zo kom je dan weer op een factor zoals DLI wat mede bepaalt dat het werken kan op mijn manier.

        • Elkwazizi
          Elkwazizi commented
          Editing a comment
          Damn die 10.5/13.5 had ik nog niet gehoord thanks voor de tip @mafferd
          Mijne bak zit ook altijd vol wortels en die int licht zijn net iets bruiner.

        Het is de derde dag 12/12 voor de twaalf Sinaasappeltjes op weder hergebruikte hergebruikte aarde.

        IMG_8931.jpg
        Om uitdroging te voorkomen, pak ik het deze ronde iets anders aan. Omdat ik lastig bij de achterste drie kan met wateren zodra alles is dichtgegroeid - die dientengevolge ook steeds het eerst droog stonden - heb ik ze ditmaal in metselkuipen gezet samen met de drie planten ervoor.

        IMG_8932.jpg
        Zodra de planten echt beginnen te drinken, giet ik het water in de metselkuipen zodat ik zeker weet dat ook de achterste planten voldoende te drinken krijgen.

        IMG_8935.jpg
        En dat ze steeds met de voetjes in een plas water zullen vertoeven is beter dan dat ze droog komen te staan in de volle bloei.

        IMG_8934.jpg
        Voorheen heb ik wel planten op aarde gekweekt die ik constant in een plas water liet staan en ze leken daar geen hinder van te ondervinden, integendeel zelfs. Droogte daarentegen heeft al een aantal van mijn planten het leven gekost. Droogte is de vijand van ons geliefde plantje en daarom is het mijn vijand!

        IMG_8933.jpg
        Gelukkig is water sterker dan droogte en komt er genoeg uit de kraan!

        De meeste van de achtentwintig Sinaasappeltjes op grote steenwol blokken zijn vertrokken. Heb er vandaag nog twee vervangen en een beetje water langs boven gegeven.

        IMG_8928.jpg
        Hoewel ze nog niet allemaal helemaal zijn bijgetrokken, ziet het getrainde oog wel welke zijn aangeslagen en welke niet.

        IMG_8929.jpg
        Onder de goede inzendingen verloten we een paarse Plagron pet en over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd zei de gek tegen zijn one night stand op de tweede dag.

        IMG_8930.jpg

        Veertien nieuwe blokken en veertien hergebruikte. Een doos kost over de honderd euro dus als we daar op kunnen besparen door ze tweemaal te gebruiken (of vaker) dan wordt die doos in wezen de helft goedkoper! Dat snapt zelfs een doos genaamd Toos al zit de poes onder de roos en krijgt ze betaald door de soos!
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Sowieso helpt metselzand op de toplaag en dat kost nagenoeg niks.

        • NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Mag ik even een vraagje stellen. Soms zie ik dat ze de tray volledig vullen let hydrokorrels. Is dat tegen de algengroei? Zoja hoe voorkom jij algengroei? Sommige trekken een volledig zeil over waar de planten doorkomen.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ik voorkom dat door via de onderkant te bewateren en de toplaag droog te houden.

        Ik heb ook borrelnootjes gekocht om als drain laag te dienen, en daarom ben ik er eens aan gaan meten. Heb een bakjes met nootjes gepakt, eerst uitgespoeld, en er daarna met een plantspuit steeds wat water op ph 6 ec 0,8 overheen gesproeid (onder andere) . De EC en ph van het water onderin het bakje liep op tot boven de PH 8.0 en minimaal EC 2 .
        Dit effect wordt nog versterkt wanneer je alleen het water zou kunnen meten dat de korrels zelf vasthouden(heel weinig dus). Op een grote hoeveelheid voedings water die er in een eb/vloed systeem overheen gaat zullen de korrels niet veel invloed hebben , maar zodra dat water weg is dan zullen de waardes in het overgebleven water rond de wortels wel gaan veranderen. Dit is hetzelfde effect dat ik had met kleine korrels maar dan in mindere mate.

        Te jonge en/of zwakke planten gaan hier problemen mee krijgen, of je moet heel vaak aangezuurde oplossingen er doorheen jagen. Eenmaal genoeg wortels , zullen deze gaan bijdragen aan de cappilaire werking , en er zal dan meer water worden opgenomen , en het effect zal verminderen.

        De nootjes hebben in ieder geval invloed op de PH en EC

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Invloed op de pH en de Ec hebben de nootjes zeker, ook al spoel je ze tevoren tot in den treure. Door die fluctuaties kunnen jonge zaailingen veel slechter tegen meer licht dan op een ander medium denk ik. Mijn huidige stekken doen het vooralsnog prima op de nootjes onder 80 watt en twee maal per etmaal vloeden en krijgen sinds vandaag voor het eerst 200 watt voor de kiezen. Het zal me benieuwen of ze het aankunnen.

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          In een stekken/voorgroeikast krijgen ze elke dag voedingswater van boven, om het water een cm onder de blokken te houden.

        Goedemiddag.

        IMG_8938.jpg

        Na zes dagen heb ik vandaag de 80 watt voor groei led uitgedaan en de hoofdlamp van 465 watt aangezet en gedimd naar 220 watt - wat helaas het maximale is - en weer terug op z'n hoogst gehangen.

        IMG_8937.jpg
        Vooralsnog reageren de stekjes er goed op maar het zal me benieuwen of dit morgenochtend nog zo is.

        IMG_8936.jpg IMG_8939.jpg

        De Ec houd ik ditmaal zo laag mogelijk die door het residu van de korrels toch steeds een klein beetje oploopt.

        IMG_8942.jpg IMG_8945.jpg
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • sprinterke
          sprinterke commented
          Editing a comment
          Keigoede meters 😍

        • Corleone1933
          Corleone1933 commented
          Editing a comment
          Ze doen het weer lekker, gaat vooruit.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ik hoop het Tijnie82 en anders schakel ik weer even terug naar de voorgroeilamp die er nog tussen hangt, maar liever niet uiteraard. sprinterke zeker weten, ben blij dat ik ze heb!

          Dank je Corleone1933 vooralsnog gaan ze goed dus als ze nu doorzetten gaan we eindelijk de volgende fase in!

        Ik zou de PH een keer forceren in die korrels , door een EC 2,5 of 3.0 te geven bij een ph van 5.0 . dan zal de ph daarna niet meer zo ver oplopen in het restwater tussen de wortels.


        het grote probleem is dat de ph en EC waardes van het giftwater niet hetzelfde zijn als de waardes rond de korrels en wortels , na enige tijd.
        klinkt gek misschien "de EC verhogen om de ph goed te krijgen" maar het is eigenlijk gewoon logisch. Ik heb van die ph strips gebruikt om het vocht dat om de nootjes blijft hangen te kunnen meten , een dag nadat er een oplossing van ph 6,5 en EC 0,8 doorheen was gelopen. de ph was echt te hoog geworden.
        Last edited by atmosphere1; 20 November 2022, 21:08.

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Het is een recirculerend systeem en ik laat de nootjes tweemaal daags een half uur weken in het voedingswater. Dus de waarden in het medium worden tweemaal daags gereset. Hoge Ec heb ik al geprobeerd en dat raad ik persoonlijk af.

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Ik raad dat normaal gesproken ook af , maar er is toch iets echt mis met die waardes , het duurt nu wel erg lang toch ? ook die zaailingen zetten niet goed door. Het blad blijft dof groen ook . Het is ook raar dat ze zo veel moeite hennen met licht.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          De zaailingen die er al stonden hebben teveel meegemaakt vermoed ik, heb ze er gisteren uitgetrokken en vervangen met verse stekken. Ook de Amnezen op steenwol big blocks deden niks dus ook die heb ik er gisteren verwijderd en vervangen met nieuwe Neesjes. Dat het aan de waarden ligt lijkt me niet, want ik meet alles en kweek al jaren op steenwol zonder problemen. Mijn idee is dat het aan de beperkte hoogte ligt i.c.m. een te felle lamp voor de beginfase.
      Bezig...
      X