Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Heb alles getopt, gesnoeid en gediefd en van alle zaailingen heb ik twee stekken gemaakt. Het blijft lastig te beoordelen of de onderste tak gediefd moet worden of niet, dus heb ik het bij sommige wel en bij anderen niet gedaan. Aan het eind van de kweek zie ik dan wel wat de beste beslissing was en trek daar lering uit.

    Geen foto's? Nee, het is wel eem mooi geweest met de kiekjes zei de legbatterij!!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      dieven kan wel nuttig zijn voor een gelijkmatigere oogst en minder knipwerk.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja absoluut, ik durf wel te stellen dat met minder planten op de m2 je een dief bent van je eigen portemonnee als je niet dieft!

    Dit is hoe de planten er nu bijstaan een etmaal na het toppen en dieven.

    IMG_0043.jpg IMG_0047.jpg
    Nog even herstellen en dan gaat de klok om. De twee achterblijvende zaailingen heb ik niet getopt want die hebben nog te weinig hoogte.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      👍🏼👍🏼👍🏼

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Vaak heb je het nodig bij stekken en als je voor groeit onder zwakkere lampen.

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      Onder een zwakke lamp word toch juist gegeven voor de sterke led lampen van nu zoals de meeste zeggen

    Heb de twaalf mooiste planten verpot naar kratten en overal het plastic van de slabs verwijderd. Het resterende steenwol van de achterblijvers die niet meedoen heb ik verdeeld over de kratten.

    Ik moest nog anderhalve slab opensnijden anders kwam ik medium te kort. Hierna alles gevloed door er 40 liter aan emmers water in te kiepen (Ec 1.5 + cal mag en pH 5.7) en daarna het er uitgepompt met de vlakzuiger. Mogelijk dat ik nog wat nootjes over de toplaag kiep. Vandaag had ik daar geen zin meer in.

    Geen foto's want de batterij van de camera is leeg.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      full-battery-vector-icon.jpg
      IMG_0048.jpg IMG_0049.jpg IMG_0051.jpg IMG_0052.jpg IMG_0050.jpg Misschien dat de middelste voor nog afvalt. Meer goeie waren er niet helaas.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Remco
        Remco commented
        Editing a comment
        Whouuuwwww laat het feest beginnen 👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Zet je zetel er bij en wees van de partij!

      Heb even een foto genomen vanaf de andere kant van de tent met de Dertien Duivelinnen.

      Mag de klok al op 12/12 of nog even geduld vinden jullie?

      IMG_0053.jpg Hennepboer, wat zeg je van mijn kippen?

      Nou doei!
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Tsja, oppervlakte halfvol is over op 12/12.

        Bij mij met scrog dan hè.
        Last edited by Rreppellsteeltjam; 22 May 2023, 17:01.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Daarover verschillen we van mening dan! Maar denk wel dat het moment nu is.

      Aangezien de zaailingen het er erg goed op doen, heb ik de laatste resterende nootjes ook over de toplaag van de stekken in kratten verspreid.

      IMG_0058.jpg IMG_0057.jpg Gister 40 liter voedingswater gevloed (Floranova grow Ec 1.5, pH min poeder ph 5.5 en 1,5 ml per liter Calmag alles van het merk T.A.) door vier emmers water in de lekbak te kiepen wat ik daarna heb teruggepompt. Er kwam ongeveer de helft terug, heb de waarden niet gemeten.

      De lamp hangt gemiddeld hoog omdat deze steken al wat licht aankunnen. Totdat ze helemaal hersteld zijn van het verpotten laat ik het wattage even zo.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        Aangezien er 25 cm ruimte tussen de ledstrips zit van mijn d.i.y. ledlamp, moest ik die een schakel verhogen voor een optimale lichtverspreiding. Tevens heb ik het wattage iets verhoogd naar 245 watt (15 watt aan beide kanten) om die verhoging wat te compenseren. Het blijft toch nattevingerwerk zonder parmeter. Die moet er z.s.m. toch maar komen. Ook overweeg ik om na deze ronde nog drie rijen strips tussen mijn huidige vier te bouwen. Dan blijft de lichtspreiding steeds optimaal ook als de lamp op 2cm afstand hangt waar ik die nu minstens 30 cm van het gewas moet hangen om alles te belichten.

        Het moment van schakelen is nu heel dichtbij. Het lichtschema zal zijn als volgt: 22.00u lamp aan en 10u weer uit.

        IMG_0062.jpg

        IMG_0059.jpg IMG_0064.jpg IMG_0060.jpg IMG_0063.jpg Wat denken jullie, nu al switchen of nog heel ff wachten?
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • mafferd
          mafferd commented
          Editing a comment
          Gaat al stuk beter zo! ik zou schakelen, die gaan wel strekken met het warmere weer. Als je led strips 25cm uit elkaar hangen dan kan je de lamp op 12,5cm boven je gewas hangen en heb je nog steeds die goede spreiding van het licht. De theorie is de helft van de afstand tussen je strips is de minimale hang hoogte bij een zelfbouw model zoals die van jou.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Oké top, zal 'm vanavond omzetten!

        mafferd geldt deze formule ook voor plug and play ledstrip-armaturen.
        Hork zijn die aps met par-meting niet goed genoeg? ze zweren erbij hier op het forum​

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Heb geen smartphone Kunichika maar kan wel even een lenen mogelijk. Dan heb ik sowieso een indicatie.

          mafferd ik heb wel eens gelezen dat die metingen niet heel accuraat zijn maar als je e.e.a. met elkaar vergelijkt lijkt het me wel interessant.

        • Kunichika
          Kunichika commented
          Editing a comment
          De laatste der mohicanen, je kan het allicht proberen

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Wat ik wil weten is of de lamp heel dicht op het gewas met minder watt, dezelfde lichtintensiteit heeft als de lamp verder van het gewas op een hoger wattage. Dat lijkt me wel meetbaar zonder dat de meting heel erg accuraat moet zijn.

          Nu heb ik als enige referentie mijn planten en die reageren heel goed op een laag hangende lamp met een minimaal wattage.

        Pfoe ziet er goed uit!

        Comment


          De zaailingen hebben de eerste nacht 12/12 gehad. Tevens heb ik het vat aangevuld en geregeld, pH 5.8 en de ingaande Ec niet gemeten. Heb alleen 1,5 ml calmag over elke liter water meegegeven. De terugkomende Ec was 1.9,5. Dus ondanks dat de planten wat licht zijn, lijkt dat me zat. Worden ze nog lichter dan verhoog ik pas.

          IMG_0088.jpg IMG_0089.jpg IMG_0087.jpg IMG_0091.jpg
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Remco
            Remco commented
            Editing a comment
            lekker bezig 👍🏼

          Het wattage staat op 250 watt sinds gisteren en de dames waarderen het! Dichter dan dit kan de lamp er niet op dus ik hoop dat ze zo genoeg licht krijgen maar zo te zien wel. Als gezegd moet ik nog even een parmeter regelen, hetzij op de telefoon of een losse alvorens de lichtintensiteit te kunnen meten.

          Vandaag krijgen de planten niks en hier dan de foto's.

          IMG_0092.jpg IMG_0094.jpg IMG_0093.jpg
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Meestal wel NewNoobie en zeker als je vaker met dezelfde stekken werkt weet je al wat je kunt verwachten en hoe je dat doel bereikt. Doordat je de genetica leert kennen kun je een kweekschema op maat maken en je meters in principe wel wegleggen. Ik zou iemand zonder kweekervaring met een maatbeker en de flessen voeding en de geschreven instructies voor mijn planten kunnen laten zorgen.

          • NewNoobie
            NewNoobie commented
            Editing a comment
            Mooi, zou ik ook wel willen maar voor mij is het nog leren

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Nou je bent goed bezig door het te doen want daarvan heb ik het kweken ook geleerd en ik blijf leren.

          Goedemorgen.

          Ik was nog wat aan het lezen over dimmen en wanneer het wattage op te voeren. Een oude hippie op een Amerikaans forum schreef dat dat na het schakelen sowieso moet omdat je zes uur minder (of twaalf afhankelijk van hoe je vegt) moet compenseren en als de top vorming begint hebben ze gewoon meer licht nodig. Daar zit wat in vind ik dus spoed ik me nu met het opvoeren van de watts de komende dagen.

          Maar zonder parmeter blijft het grotendeels koffiedik kijken. Dus, let's go koffiedik kijken:

          IMG_0099.jpg IMG_0101.jpg Vanochtend is er gevloed, niks gemeten maar ondertussen tanden gepoetst en mijn haren kammen was niet nodig en push ups ook niet want het is zaterdag.

          IMG_0097.jpg IMG_0098.jpg IMG_0100.jpg Nog een beetje cal mag tekort maar niets waar ik me zorgen over maak. Ze blijven extra krijgen tot de topvorming begint. Vanmiddag zal ik de lamp wat verhogen en tevens het wattage nog wat meer opschroeven. Net als in de natuur wordt de zon dan intenser naarmate de dag vordert.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Wat ik wil meten is lichtsterkte, dát is wat je wilt weten.

          • atmosphere1
            atmosphere1 commented
            Editing a comment
            De eenheid van lichtsterkte is Lux

          • Snuitje
            Snuitje commented
            Editing a comment
            Wat ik tot nog toe gevonden heb is dat lux en het spectrum samen bepalen wat de plant aan nuttig licht krijgt, gemeten in ppfd. Dat ze niet zonder elkaar kunnen dat kan men hier zien: https://www.waveformlighting.com/hor...ine-calculator

            Omdat het spectrum van de verschillende (merken) lampen erg op elkaar lijkt (ze gebruiken dezelfde dioden) kan dan een lux meter al voldoende zijn??

          Heb het wattage van 250 watt verhoogd naar 300 watt en de lamp een schakel hoger gehangen. Doordat ik de lamp hoger moest hangen vanwege de grootste planten die er tegenaan waren gegroeid, komt er dus niet helemaal 50 watt bij qua lichtintensiteit.

          IMG_0110.jpg
          Dat is maar een geluk, want de plant in het midden krijgt al krullend blad bovenin, wat een teken is dat die teveel licht krijgt.

          IMG_0112.jpg
          Het midden is steeds de plek waar de lichtintensiteit het hoogst is heb ik gezien bij de metingen die ik bestudeerd heb. Maar het zou natuurlijk ook aan de genetica kunnen liggen. Zolang ik zelf geen parmeter heb.... Maar goed, ik val in herhaling. Mocht het aanhouden dan hang ik de lamp nog een schakel hoger. Dimmen kan natuurlijk ook maar nu de planten elkaar in hoogte beginnen te beconcurreren, kan de lamp er zo dicht niet meer op. Slechts een plant kampt met krullend blad, dus misschien dat ik die ook wel wat snoei bovenin.

          IMG_0111.jpg

          IMG_0109.jpg
          De potten zijn goed door geworteld en ik hoef maar een paar nootjes aan de kant te vegen om een bos witte wortels gewaar te worden.

          IMG_0114.jpg
          Ook kon ik voelen dat het vocht tot bovenin opgezogen wordt, wat ik een gigantisch voordeel van steenwol t.o.v. nootjes vind. Immers hierdoor hoef je minder vaak te vloeden zodat er geen groene shit op je tafel groeit en heb je een minder groot watervat nodig wat goedkoper is in alle opzichten. Als hobbykweker vind ik het vervelend om 200 liter water te moeten verversen als de voeding om een of andere reden bederft. In deze setting gebruik ik een metselkuip van 90 liter - ook al een flinke ton - verkrijgbaar bij de betere tuincentra voor nog geen 20 euro. Maar het kan ook prima met een 65 liter metselkuip, neem dan bij voorkeur de rechthoekige.

          Let wel, ik zeg niet dat steenwol beter is dan nootjes - want nootjes hebben ook hun voordelen - ik heb het louter over voorkeuren.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Remco
            Remco commented
            Editing a comment
            goeden middag collega , ben happy dat je nog aanwezig bent Zo een massa water , da durf ik ni aan , ze gaan wel lekker , vooral de wortel haartjes lekker wit , gaan mooie wortelkluiten worden èé

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Goedemiddag maat! Ja aangezien ik nog welkom ben op het leukste forum van de Benelux zou ik wel gek zijn te verdwijnen!
            Veel water? Ach valt mee, het zijn maar 9 emmertje water halen 9 emmertjes pompen, we doen dat op onze... sokken!

          Een oude hippie op een Amerikaans forum schreef dat dat na het schakelen sowieso moet omdat je zes uur minder (of twaalf afhankelijk van hoe je vegt) moet compenseren en als de top vorming begint hebben ze gewoon meer licht nodig.
          Ja , om zo de D.L.I. hetzelfde te houden. Maar wanneer je in veg al maximaal licht toepast kan dat niet.

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Je kan er een extra lamp bij hangen.

          Ik vraag me af onder welke lamp je ze laat groeien?

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Mijn zelfbouw lamp gemaakt van Samsung ledstrips maximaal gedimd (215 watt).
        Bezig...
        X