Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn ervarging met goedkope LED bouwlampen/schijnwerpers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Als het allemaal goedkoper kon was dat allang bekend. En zo duur zijn goeie leds nou ook weer niet!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • GroteSmurf
      GroteSmurf commented
      Editing a comment
      Daar ben ik het niet perse mee eens. Hoeveel mensen heb jij dit zien proberen?

      Zelf ben ik audiofiel. Soms zat er gewoon een cd-speler van €120,- tussen die spelers van €1000,- versloeg in alle testen. Weliswaar puur geluk dat zo’n goedkope speler zo’n goede samenspel van goedkopere componenten had, maar niet uitgevonden als het niet was getest.

      Of dit goed gaat is natuurlijk de vraag, want er is geen info beschikbaar, maar dat is volgens mij evenmin een basis om te (veronder)stellen dat het niet goed gaat. Die kans is uiteraard wel groter..

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      De eerste ledkweeklampen waren immers allemaal d.i.y. lampen, dus dat was qua prijs op het scherpst van de snee lijkt mij. Maar goed, we gaan het zien!

    #17
    GroteSmurf Het zijn samsung smd chips volgens mij.. Welke precies kom je niet achter zonder contact op te nemen met de fabrikant..
    Of het moet ergens te vinden zijn op het product zelf / de boekjes die je erbij krijgt.
    Maar waarschijnlijk een van deze: https://www.samsung.com/led/lighting...eds/3030-leds/
    Ik gok op de LM302Z+.. In de prductbeschrijving staat "nieuwste Samsung LED Chips". Als dat klopt liggen deze voor de prijs het meest voor de hand..
    Het spectrum van al die diodes ziet er ongeveer zo uit:

    NolIDiE.png

    Die 7000k is wel heel blauw, maar die 3000k is een prima spectrum
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • GroteSmurf
      GroteSmurf commented
      Editing a comment
      Wauw... ik hoop van harte dat je "educated" guess klopt!
      Als dat het geval is zijn het goedkope lampen met een leuk spectrum!

      P.s. Als het kon had ik je bericht een "like" gegeven..
      Last edited by GroteSmurf; 19 August 2021, 21:21.

    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      Goedemorgen dus als ik het goed begrijp heb je de 7000 en 3000 k
      Nodig ik wil volgend jaar voor groeien niet bloei
      En me plantjes voor de moestuin
      Als het weer zo kloten is als dit jaar kan hier floodlight kopen op zonnepaneel wat ik zie zijn ze 6500 k en 1000 lumen
      Wat is je advies

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Dat kan al onder 10 watt led tl lampen van 1100 Lumen, @Eurogro.

      Bij de g amma voor E17.50 dacht ik.

    #18
    Hey jongens,

    Hierbij mijn 2e verslag van mijn kweek, zit momenteel op dag 25 en vandaag gaan de meiden de bloei tijdschema krijgen omdat ik anders vrees dat ze mogelijk te hoog worden voor de 180cm tent.

    De zwarte strepen die je op sommige foto's ziet staan komt omdat het licht te vel is voor de camera sensor.

    Zelf ben ik echt erg tevreden over de lampen en hoe snel de planten groeien, kan iemand mij vertellen of dit overeen komt met de groei bij HPS/kweek lampen?
    Planten zijn nu ongeveer 35-40cm groot, de 1 na grootste is met 5 cm gegroeid sinds gister avond.

    Mocht iemand nog intresse hebben in mijn voeding log, hier weer een paste bin: https://pastebin.com/hipN9K5v
    En mocht iemand ook intresse hebben in de log van de hoogte, heb hier ook een pastebin: https://pastebin.com/jai4s3BX

    Heb helaas niet van elke dag een foto omdat ik het soms ben vergeten.


    Dag 16: (setup is veranderd, juiste 6400k bouwlamp is toegevoegd 2x en 1x 3000k bouwlamp)
    Dag 16.jpg
    Dag 16 nieuwe setup.jpg

    Dag 17:
    Dag 17.jpg

    Dag 18:
    Dag 18.jpg

    Dag 20:
    Dag 20.jpg

    Dag 22:
    Dag 22.jpg

    Dag 23:
    Dag 23.jpg

    Dag 25 (19 aug '21):
    Dag 25.jpg
    Dag 25, over naar bloei.jpg

    Als je vragen voor me hebt ga je gang.

    Fijne avond!

    EDIT: Weet iemand of de geur van wiet een goed teken is dat er ook daadwerkelijk wiet gaat groeien aan de planten?
    Attached Files
    Last edited by Sam99; 19 August 2021, 17:53.

    Comment


    • GroteSmurf
      GroteSmurf commented
      Editing a comment
      Hahaha.. de namen van je planten! Leuk bedacht. Wil je stiekem zaadjes maken?
      Je houdt het goed bij zeg. Waarom reken je in grammen?
      Ik vind de "dames" er gezond uit zien!

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ze lijken te droog te staan en of er noemenswaardige toppen aan je wiet komen is voor een groot deel afhankelijk van de lamp. Ik zou er echt niet te veel van verwachten.

    #19
    Oorspronkelijk geplaatst door GroteSmurf View Post
    Hahaha.. de namen van je planten! Leuk bedacht. Wil je stiekem zaadjes maken?
    Je houdt het goed bij zeg. Waarom reken je in grammen?
    Ik vind de "dames" er gezond uit zien!
    Hoe bedoel je dat ik stiekem zaadjes wil maken?
    Ik reken de voeding in grammen omdat ik het weeg met een 0-100g weegschaal weeg.

    Comment


    • GroteSmurf
      GroteSmurf commented
      Editing a comment
      Was een grapje, omdat je de planten mannelijke namen geeft zoals Peter R. de Vries

    #20
    Mooi breed blad en plant, gezonde planten . Zeker op schema ! Scherpe geur heb je , ik ruik dat zo vroeg nog niet... stammetjes wrijven zegt men hier en inderdaad vingers ruiken wel naar de soort !
    Ganja always does the trick.

    Comment


      #21
      Heb je de klok al op 12/12? Anders direct doen. Wordt een volle tent zo.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • GroteSmurf
        GroteSmurf commented
        Editing a comment
        Nou... ik wil de planten van mijn volgende ronde onder individuele lampen gaan zetten, in een kastenwand, en als dit goed gaat, zouden het wel eens mijn eerste lampen kunnen zijn!

      • Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Denk dat er wel meer zo denken, wie wil er nou niet voor een budget prijs mooie planten laten groeien en bloeien.

      • Sam99
        Sam99 commented
        Editing a comment
        Yep heb van vandaag op de bloei tijdschema gezet.

      #22
      K heb hier zelf ook zo vaak aan zitten denken
      als jij er nu achter komt dat t gewoon goed te doen is word ik boos dat ik t niet gewoon uitgeprobeerd heb een van de tig keer dat t door mn hoofd ging

      Comment


      • Sam99
        Sam99 commented
        Editing a comment
        We gaan zien hoe goed ze echt zijn in de bloei fase, heb ze gister op de bloei fase tijdschema gezet dus over een paar weken moeten we wat te zien krijgen hopelijk.

      #23

      Comment


      • GroteSmurf
        GroteSmurf commented
        Editing a comment
        Zien er hartstikke gezond uit als je het mij vraagt!

      #24
      Ik heb je laatste post met de video link naar google drive voor de zekerheid ff verwijderd.
      Via de link is je e-mail adres te achterhalen.
      Alleen het filmpje eruit halen wou de forumsoftware niet doen, dus dan maar de hele post.

      Voor filmpjes kun je eventueel ff een account aanmaken op Bitchhute.
      Of een verborgen yt account.
      Last edited by Nederhigh; 21 August 2021, 05:58.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • Sam99
        Sam99 commented
        Editing a comment
        Hallo Nederhigh,

        Ik had hier al rekening mee gehouden en heb een spam mail account gebruikt die niet gekoppeld is aan mijn echte naam.

        Kan ik em nog een keer delen via de drive link of zou ik het even via YouTube doen?

      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Toppie, zet ik 'm weer terug!

      #25
      Hey Sam99! Hoe staat 'ie ervoor? Heb je ook al overwogen om straks de benen van de dames te scheren met al die bladeren?

      Ik heb het spectrum van je bouwlamp even vergeleken met die van goed aangeschreven kweeklampen en je kunt met het oog op verbetering inderdaad wat aanvulling op het rode spectrum toevoegen. Van dergelijke lampen zit de golflengte 630 - 680 boven de 60% en rond de 680 zelfs rond de 80%.
      Last edited by GroteSmurf; 27 August 2021, 22:50.

      Comment


      • Sam99
        Sam99 commented
        Editing a comment
        Hey Grotesmurf,

        Leuk dat je er naar vraagt! Ik heb net een update gepost.

        Wat bedoel je met de benen van de damens te schermen met al die bladeren?

        Waar heb je de spectrum van de lampen/led' s gevonden? Of heb je de mogelijke type led spectrum gebruikt van de comment van Nederhigh van een week geleden?
        Deze: https://www.samsung.com/led/lighting...s/lm302z-plus/

        Er staat vermeld dat de led 150lumen per watt geeft, echter zijn de lampen rated voor 8000lumen, misschien toch de verkeerde?

        Ben benieuwd wat je hiervan vindt Grotesmurf, Nederhigh wat denk jij? Ben ook benieuwd naar jou mening.

        Ik heb 10 dagen geleden een mail gestuurd naar de support afdeling van V-tac met de verzoek om te weten welke type LED' s er worden gebruikt in de lampen. Aangezien ik al 10 dagen geen antwoord heb misschien toch maar bellen, wilde dit vermijden omdat ik naar het buitenland moet bellen maar het lijkt me handig om te weten welke extact type led wordt gebruikt zodat we naar de juiste licht spectrum kunnen kijken.

        Groeten,

        Sam

        P.S.
        Heb je enig idee of ik Nederhigh correct hebt getagd zodat hij deze comment ziet?

      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Hm. Die lumen/wat maakt het wel vreemd. *de nieuweste samsung chips*. Die chips waar ik mee kom zijn de goedkoopste chips uit de nieuwste serie. Vandaar dat vermoeden. 80 lumen / w is wel heel weinig man. Hoop toch dat dat in de praktijk anders is. Bijvoorbeeld omdat ze de licht intensiteit op 1 meter afstand hebben gemeten..

      • GroteSmurf
        GroteSmurf commented
        Editing a comment
        Met de benen van de dames scheren bedoel ik de onderste bladeren, welke weinig licht vangen, verwijderen.
        Deze bladeren vragen naar mijn opvatting meer energie voor onderhoud en groei dan dat ze opleveren.
        Er zijn ook veel mensen die hier anders over denken.

        Ik ben uitgegaan van het spectrum van de LM302Z+ zoals aangedragen door Nederhigh, wie je correct hebt getagd.
        Het zou inderdaad heel goed kunnen zijn dat er een andere LED is gebruikt.
        Bij een 100 watt Samsung bouwlamp met "de nieuwste" leds en een opbrengst van 8000 lumen wordt de SMD 2835 gebruikt.
        Na het zelf bestudeerd te hebben denk ik dat het waarschijnlijker is dat deze led ook in jouw bouwlampen zit.

        Ze zijn gespecificeerd op 134 lumen per watt, maar waarschijnlijk is dit optimistisch en blijft er door verlies van de reflector en het "glas" inderdaad 8000 lumen over. Het spectrum is vergelijkbaar met de LM302Z+..
        Last edited by GroteSmurf; 29 August 2021, 09:35.

      #26
      Ze zien er gezond uit, maar dat zegt helaas nog niet zo veel. Het zou mij verbazen als dit gaat werken, doch gun ik je van harte dat je een geweldige ronde draait en mijn ongelijk op weergaloze wijze aantoont.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Ja dat snap ik allemaal ook wel eh. Ga al een tijdje mee in de led wereld. Maar, het kleurenspectrumspectrum weten we dus.. Alleen de efficiency is lastig te bepalen.
        Maar als dit maar half zo efficicient zou zijn als hps komen hier nog mooie toppen uit.
        Er bestaan ongeveer geen 3000k white led diodes waar je niet onder kunt kweken btw.
        Alleen die 6400k is wel minder indd.. Maar ook 460nm blauw wekt gewoon prima photosynthese op. Alleen wat minder celstrek met dat licht, dus mogelijk te compacte toppen en eerder rot. etc.. Verder geen reden waarom dit niet zou werken. Is gewoon licht dat binnen het PAR spectrum valt. (Photosynthetic activee radiation). Ja, het is beter om de optimale balans in kleurenspectrum te hebben. Maar het is geen must. hps bijvoorbeeld mis ook nogal wat stukjes spectrum.
        Last edited by Nederhigh; 29 August 2021, 11:20.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Als je het allemaal al begrijpt leg me dan liever uit waarom de planten zo strekken. Misschien begrijp ik het dan ook met mijn boerenverstand.

      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Bloeistrek, vrij normaal bij overgang naar 12/12. Deden ze bij mij ook onder 360W topled. Als ze zouden strekken door een tekort aan licht dan deden ze dat vanaf het begin. Jonge zaailingen strekken het snelst. Vind de internode afstand er overigens nogsteeds vrij netjes uitizen?

      #27
      Hallo mannen,

      Hier weer een update van de planten (dag 27 t/m 32)

      Verslag:
      De planten gaan zo snel dat ik de 6400k lamp heb uitgezet omdat ik anders bang ben dat de planten te hoog worden voor de kast.
      De damens groeien erg veel in de omvang en ze staan elkaar erg veel in de weg in de kast, toch maar besloten om een 120x120x200cm kast te kopen zodat de damens genoeg licht kunnen krijgen en onderling geen ruzie gaan maken over ruimte.

      EDIT:
      "Hoogte:
      Het is is mij opgevallen dat de plant ongeveer elke 7 dagen verdubbelt in hoogte, iemand hier iets over te zeggen? Is dit wat je met elke groei kan verwachten?"

      Hoogte log pastebin: https://pastebin.com/DMaCjH8W
      Voeding log pastebin: https://pastebin.com/VCyGxW36


      Vraag aan jullie:
      Ik gebruik nu een gieter en geef de planten 1,2 liter water per keer, dit is percies genoeg dat er een klein beetje water uit de pot komt lopen.
      Echter merk ik wel dat er wortels uit steken van de pot gaten, en de bovenkant van de potgrond begint ook erg te verwortelen. Is dit erg?
      De potten zijn 11L van inhoud en zijn ongeveer 9,5-10L gevuld met Plagron lightmix, online heb ik gelezen dat dit voldoende inhoud is voor een binnen kweek, iemand die dit voor mij kan bevestigen?

      Nog een vraag aan jullie:
      Ik begin te merken nu de planten veel in de omvang groeien en elkaar in de weg zitten in de tent (takken zitten langs en door elkaar heen) dat de onderste bladeren van de plant dood beginnen te gaan, tot nu toe zijn het 5-10 bladeren bij een paar planten, zou het kunnen dat deze bladeren dood gaan omdat over deze regelmatig een volle laag water over zich heen krijgen bij het water geven? De bladeren hangen al een tijdje wat sip sinds ze op de bloei tijdschema staan.

      EDIT:
      "Nog een vraagje over tijdsduur overgang groei naar bloeifase en voeding.
      Hoelang kan het duren voordat de plant van groei naar de bloeifase is gegaan? Het is nu een week geleden dat de planten de bloeifase tijdsschema heeft gekregen en de planten blijven maar 4-5 cm+ per dag groeien, in de bovenste nieuwe blaadjes zie ik al wel witte haartjes, maar geen idee of dit ook echt de calyxen zijn (zal hier morgen ook wel even een foto van maken.)"
      Nog een EDIT:
      "Ik heb de volgende voedingsstoffen staan: BAC organic grow, bloom en pk booster, wanneer maak ik de overgang van bac grow naar bloom + pk booster?"



      Morgen (29-08) zal ik even een foto/video maken om dit te laten zien.

      Foto's:
      Hier de foto's van de planten, er missen een paar foto's omdat ik niet veel thuis was.

      Dag 27:
      Dag 27.jpg

      Dag 28:
      Dag 28.jpg

      Dag 30:
      Dag 30.jpg

      Dag 32:
      Dag 32.jpg

      Bedankt voor het lezen, hopelijk weten jullie mij te helpen met mijn vragen die hier boven staan.

      Nog een fijne zondag gewenst mannen (en dames?)!
      Last edited by Sam99; 29 August 2021, 00:32.

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        De planten strekken omdat ze zoeken naar licht, dat is dus al een teken dat ze daar te weinig van krijgen. De lamp lager hangen kan daarbij helpen.

      • GroteSmurf
        GroteSmurf commented
        Editing a comment
        Echt gestrekt vind ik ze er niet uit zien, met name op het filmpje, maar misschien vergis ik me.
        Als de planten te hoog worden is meer licht, al dan niet door de lampen lager te hangen, inderdaad de oplossing.

      #28
      De onderste bladeren sterven af door gebrek aan licht , maar das niet erg.. nog een goeie week en tot je pruikjes ziet vooraleer je bloei mag geven ..kan je nog aarde bijvullen in je potten ?
      Ganja always does the trick.

      Comment


      • Sam99
        Sam99 commented
        Editing a comment
        Bedankt voor je comment Wesley,

        Dat is een goed idee, morgen zal ik de potten even bijvullen met aarde.

      • Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        En bac schema ken ik niet maar kan je wel online vinden denk ik voor wanneer de booster te gebruiken... dus bloei vanaf witte pruikjes en booster meestal na 4 e week echte bloei. Dus 6 weken op 12/12

      #29
      Wortels uit de pot is normaal.
      1,2 liter per keer is prima, maar hou er rekening mee dan ze nu waarschijnlijk ineens meer gaan drinken vanwege de bloei.
      En aan het eind v/d bloei ook weer minder.

      De groeispurt die je nu hebt komt ook omdat je naar 12/12 bent gegaan. Als planten zich klaarmaken voor de bloei zetten ze de groeistand nog ff in standje turbo. Bloeistrek heet dat. Ze kunnen dan in een week ineens 2x zo groot worden.
      Ik verwacht niet dat het door een gekrek aan licht komt zoals Hork denkt.
      Maar zou die ene lamp zeker aanhouden!
      Het uitzetten van die lamp gaat je oogst kosten, en het gaat de groei niet verminderen!

      Ik heb tijdens mijn kweekje mijn lampen gedimt jusut omdat ik strek wou.

      Het kan tot wel 3 weken duren voordat je dames echt gaan bloeien. Verschilt enorm per plant etc..
      Vandaar dat ik vorige week zei, gooi maar op 12/12 die handel. Want dit gaat proppen worden.

      Die bloeistrek hou je dus rekening mee.. Met het aantal plantjes, en de ruimte die je hebt, de trainignstechnieken die je wilt gaan dien, etc..

      Over trainignstechnieken. Scrog is maybe leuk om een volgende ronde te proberen. 1/2 planten zijn dan meer dan genoeg in deze ruimte.



      Wanneer je de switch maar naar bloom voeding staat wel ergens in het kweekschema van BAC?
      Ik vermoed zodra je de bloei begint te telle. (pruikjes van cm breed.)


      Ga er ff goed met de schaar doorheen, nu is het moment
      Alles dat elkaar verdrukt, helemaal onderin zit, kleine groeipuntjes etc.. Kan eraf. Of met touwtjes ergens anders heen gebogen. Zoek de term LST, ff op.
      Onderste kleine zooi...
      Eigenlijk wil je dat je plant daar geen energie in gaat steken tijdens de bloei. Fluff topjes worden dat.

      Genoeg te vinden hier, en op het internet, over lst, hst, suoercrppen, bend/secure etc.

      Let op, zoveel mogelijk blad laten zitten! Blad = goed.

      Om nu nog een 120x120 te kopen... Tja, ik snap je gedachten over het licht..
      Maar precies het tegenovergestelde is waar.
      120X120 is een oppervlakte 4x zo groot als 60x60.
      Omdat de ruimte groter is gaat er veel meer licht verloren aan de wanden, en the void of space etc..
      Je hebt in 120x120 dan ook gewoon 4x zoveel licht nodig als op 60x60. Ik zou dit dus zo laten, het is juist een mooi experiment zoals het is.
      En zonder er nog een bak extra licht boven te hangen gaat een grote tent het niet beter maken.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Hmm, interessant. Hoe komt het dan eigenlijk dat een plant ervoor kiest om een oud blad leeg te trekken ipv gewoon het stammetje los te laten? Vanuit een overlevings standpunt is dat nie heel handig dan toch?

      • GroteSmurf
        GroteSmurf commented
        Editing a comment
        Het leegtrekken is wel handig, het (late) moment waarop de plant dat doet niet altijd (met name in een gecontroleerde omgeving) omdat de instandhouding van een blad dat weinig licht vangt energie kost. Dat langer vasthouden gebeurt voor reserves lijkt me, zoals knabbelende beestjes of afbrekende takken.
        Last edited by GroteSmurf; 29 August 2021, 20:22.

      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Duidelijk, thanks voor je uitleg.

      #30
      Heb je een aindroid telefoon?
      Ben wel benieuwd welke waardes je meet met deze app: https://play.google.com/store/apps/d...pfdmeter&gl=NL

      Op de hoogte van je planten meten, niet heel accuraat. maar het geeft een redelijke indicatie
      Het best doe je een meting in elke 15cm2 van je oppervlak.
      Kijk of je in je hoeken genoeg licht hebt, en hoe het in het midden zit etc..
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • Sam99
        Sam99 commented
        Editing a comment
        Ik heb het vandaag geprobeerd maar niet helemaal gelukt, morgen met de nieuwe tent zou ik het even testen.
    Bezig...
    X