Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Joop's eerste binnenkweek, West Coast Bubbles auto onder een ViparSpectra XS 1000.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: Joop's eerste binnenkweek, West Coast Bubbles auto onder een ViparSpectra XS 1000.

    Korting op 420shop
    Het is eindelijk zo ver, mijn eerste binnenkweek gaat van start!

    Nou ik zeg eerste, maar dat is niet helemaal waar. In een ver ver ver verleden heb ik onder 400W HPS gekweekt, maar dat is lang geleden en de kennis over kweken was toen niet op het niveau van nu en al helemaal niet zo makkelijk beschikbaar zoals nu via het internet, dus beschouw mij maar als een Newbie Noob als het om binnenkweek gaat.

    Ik heb zelf een kastje in mekaar geflanst van hout. De binnen afmetingen zijn: 70 x 82 x 168 (b d h)

    De maximale hoogte lamp is 139 cm, de pot is 28 cm hoog, dan blijft er voor de plant 111 cm over en daar moet dan nog de afstand tussen plant en lamp vanaf. Het is niet veel, maar het moet lukken denk ik. Als er echt nood aan de man is kan de bodemplaat eruit en pak ik nog 25 cm extra hoogte erbij.

    Verder heb ik dit erin:
    Lamp: ViparSpectra XS 1000 (120W) (zelfde Samsung leds als in de SF1000)
    Ventilator: Ruck buisventilator Etamaster met EC motor 220 m³/h -Ø 125 mm - PWM sturing (EM 125 EC 02)
    Regelaar: Ruck PWM regelaar MTP 50Ruck Etamaster 125
    Filter: GHP Proactive koolstoffilter 125mm (m³/h)
    een brandmelder in de kast en een brandblusser naast de kast, just to be sure.



    Ik had fem's willen gaan kweken, maar vanwege tijdgebrek aan het einde heb ik ervoor gekozen om deze ronde nog een auto te doen, omdat die toch wat sneller schijnen te zijn heb ik mij laten vertellen. Het is mijn favoriet van mijn vorige kweek geworden, de West Coast Bubbles van SumoSeeds. Helaas niet meer verkrijgbaar, omdat ze deze en een boel andere soorten uit het assortiment hebben gehaald, jammer.

    Eigenlijk wilde ik wachten met dit verslag tot ik een plantje had zodat ik meteen een mooie foto kon laten zien, maar ik zit al met een vraag en daarom start ik het topic nu al. Ik ga geen foto's plaatsen van een bak met aarde, dus foto's komen later wel. Ik heb wel al een zaadje met wortel in de ingewaterde bak met aarde gepropt.

    Oh ja, ik heb één 25 liter pot gevuld met “Huis & Tuin Kwaliteitspotgrond Bio van DCM” +100 dagen voeding staat op de zak van 40 liter, bijna de hele zak (40l) paste in de 25l pot. Ik ben nog in overweging om wat biologische voeding aan te schaffen voor later in de bloei, maar daar kom ik later nog op terug.

    Nu mijn eerste mijn vraag. Hoe hoog hang ik mijn lamp in dit stadium? Het zaadje is ontkiemt, maar nog niet boven. De lamp is 120W met dezelfde Samsung LEDs die in een SF1000 (100W) zitten. Als het goed is is het dus dezlefde lamp, maar dan met 20% meer LEDs. De lamp is regelbaar, maar ik zit te denken om vanaf het begin meteen op 100% te zetten, buitenplantjes staan ook direct in de volle zon en die is nog sterker dan mijn LED.

    Ik hoop dat er een paar ervaren (en ook onervaren) medekwekers met me willen meekijken hoe het gaat, want ik denk dat ik nog wel wat adviezen kan gebruiken tijdens mijn eerste binnenkweek.


    uhm, daar ben ik nog. Opeens ging er een lampje branden in mijn hoofd. Het boekje dat ik direct in de hoek gesmeten heb. Ja, daar staat het antwoord in, maar ik weet nog niet of ik het er mee eens ben. Wat vinden jullie?

    20220415_164127.jpg
    Omgerekend naar centimeters (afgerond):
    24" - 28" --> 60 - 71 cm
    20" - 24" --> 51 - 60 cm
    16" - 20" --> 41 - 51 cm
    12" - 16" --> 30 - 41 cm

    Ik doe liever meteen 100% en de lamp staat op een lichtcyclus van 20/4 volgens het advies voor de West Coast Bubbles die ik deze ronde kweek.
    Last edited by Slome Joop; 13 June 2022, 17:50.

    #2
    Suc6 er mee West Coast Bubbles lijkt me een interessant soortje !!

    das in inch , daar ken ik niks van , maar vollen bak licht er op zou ik niet doen ,
    geleidelijk aan opbouwen , zot he 40 liter in nen 25 l pot !!

    Gaat dit over 1 plantje ???
    🔥 !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! 🔥

    👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

    Comment


    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Ik vind het heerlijk die WCB, ik word er lekker rustig en ontspannen van, maar zoals ik al zei, helaas niet meer verkrijgbaar.

      Goed punt van die inches, domme maateenheid trouwens. Ik heb even een omreken tabelletje toegevoegd.

      Ja, bijna 40 liter in een 25 liter pot. Geen idee hoe dat kan, ik heb niet staan aanstampen of zo, wel water toegevoegd tijdens het vullen waardoor het iets inzakte. Volgens mij worden we gewoon genept door die grondverkopers. 25 liter is misschien wat veel voor binnen? Hopelijk scheelt het in het bijvoeden later.

      1 plantje ja. Normaal wil ik er 2 gaan zetten, maar deze ronde niet, omdat ik nog maar 1 auto zaadje in de vriezer had liggen die ik ook daadwerkelijk wil gaan vapen straks. Ik heb wel andere auto zaden liggen, maar die zijn als soort door mij persoonlijk afgekeurd. (ik ben heel kritisch)

    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      Slome hier zijn ze nog verkrijgbaar

      https://www.focus-planet.com/nl-nl/w...eds-nl-nl.html

      https://www.wietzaadjes.nl/merken/su...to-sumo-seeds/

    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Inderdaad, maar het zullen de laatste zijn.
      Ik moet eerlijk zijn, ik had er ook nog een paar besteld, maar ik was al met 1 (oud) zaadje begonnen en houd het zo voor deze ronde.

    #3
    Succes, subke ! Idd bijna iedere lamp op 60 cm , had hier ferm in gemist deze keer. Gaan!
    Ganja always does the trick.

    Comment


    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Eerste 2 weken zijn cruciaal he, zolang ze niet strekken zit je goed. Daarna mag je er al veel meer mee doen vind ik, hier staat ze al op100% tegen dan...

    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Hoe voorkom je dat ze strekken?

    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Als je strek ziet, de lamp omlaag hangen en/of de dimmer meer richting de 100% zetten.

    #4
    Nou Joop veel succes met je 1e ronde, ga je ook "subben" let it grow, and keep it green

    Comment


      #5
      Le'go Joop!! Subscribe gepakt!
      Met al die liefde moet dat helemaal goed komen hier!!

      Ik zou met jouw lampie eerder op de voorgeschreven 60cm dan 70cm afstand beginnen. Denk dat je op 70cm sws strek gaat zien.
      Ben zelf met een auto rondje bezig onder een SF1000. Deze heb ik vanaf begin op 100%, 50cm afstand gehangen en pas mee verhoogd met 45cm.

      Succes man, ben benieuwd naar je zelfgemaakte kweekkast!

      Comment


      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        60 cm, zo hoog hangt mijn lamp nu ook.
        Begrijp ik het nu (pas) goed? Je gaat je lamp niet verlagen, maar laat de planten naar je lamp toegroeien zodat de lamp-top hoogte steeds kleiner wordt, tot het niveau dat je uiteindelijk wilt hebben?

        Toch 100% Ik ben nu een beetje in twijfel, omdat ik verschillend advies krijg, maar zelf dacht ik in eerste instantie ook meteen op 100%.

        Foto's gaan komen.

      • Highrider
        Highrider commented
        Editing a comment
        Het klopt wat je schrijft. Ik verlaag m'n zonnetje (tegenwoordig) amper en laat de meisjes vooral naar het zonnetje groeien(weet eigenlijk niet hoe andere dat doen).

        Dimmen kan ook prima hoor, die grote footprint van 100% wattage hebben zaailingen nog helemaal niet nodig.
        Heb zelf wel geexperimenteerd met de dimmer echter, bij problemen (strek of verbranding) heb je 2 parameters die je opnieuw af moet stellen, namelijk de hoogte en je lamppercentage en jaa wat is dan de beste keus bij strek? Lamp verlagen of dimmer opschroeven??
        Ik houd het liever makkelijk(er) en kies er voor om de lamp op 100% te zetten zodat je alleen met de afstand hoeft te spelen bij strek/verbranding probleempjes.

        Peeez

      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Klink goed wat je zegt. Nu heb ik wel een aardig beeld hoe te werk te gaan.

      #6
      Succes Joop. Ik neem een subje

      Comment


        #7
        Hey welkom hier en succes 😊 ,als ik het zo lees heb je je grond id pot ingewaterd? Heb een vermoeden dat je nu heel compacte(zware) grond hebt ?
        heb het zelfde voorgehad lolzzzz
        beste is de grond in een andere, grote pot/emmer inwateren ,goed mengen en dan je pot vullen zonder aan te duwen ,paar keer op de grond tikken is meer dan genoeg ,en krijg je luchtige/vochtige grond

        Comment


        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          Ik ben bang dat je gelijk hebt, dat is bij mij ook het geval. Ik heb er een slecht voorgevoel bij.
          Ik heb niet eerst de pot helemaal gevuld en dan ingewaterd, dat niet. Ik heb een laagje grond in de pot gedaan en ingewaterd en gemengd en dan weer een laagje en gemengd en zo voort, tot de pot helemaal gevuld was.

        #8
        Een kleine wijziging in het plan.....het plan wijzigt altijd bij mij.

        Kort verhaal:
        het worden toch 2 planten in plaats van 1.


        Langer verhaal:
        Ik wilde eerst 2 fems gaan zetten, maar kwam er achter dat ik in tijdnood kwam in verband met geplande vakantie, dus ging ik daarom voor 1 auto die ik nog in de vriezer had liggen.
        Na een paar dagen zag ik het al aankomen, dit zaadje gaat waarschijnlijk niet ontkiemen. (ik was door beowulf al gewaarschuwd elders op dit forum), dus snel nog de laatste West Coast Bubbles besteld die ze hadden liggen. Voor de zekerheid 2 zaadjes ontkiemen en ja hoor, ze komen allebei uit. Toch zonde om nu 1 zaadje weg te gooien, dus ga ik na het typen van dit bericht een tweede pot van 25 liter met potgrond vullen. Ik heb nog een zak potgrond van de boerenbond liggen, dat is dus andere grond dan het eerste plantje, die staat in potgrond van DCM. Kan ik meteen mooi zien of dat wat uitmaakt.

        Comment


          #9
          Het wordt een hele uitdaging om met slechts twee planten en een beperkte hoogte te werken! Misschien was je het al van plan, maar ik zou zeker een scrogrek pakken zodat je de hoogte een beetje kan manipuleren.

          De hoogte van de lamp is in mijn optiek waar de zaailingen het beste bij gedijen en ze moeten niet naar licht op zoek hoeven/ strekken. Experimenteer een beetje zou ik zeggen en probeer z.s.m. naar die 100% te gaan. Toen ik nog met hps kweekte knalde ik de lamp er vol op zodra de zaailingen bovenkwamen maar dat is met led te veel van het goede heb ik gemerkt.

          Ben zelf ook bezig met een kweek uit zaad en heb mijn zaailingen in de beginfase al in shock gebracht met te veel licht. Nu ze weer zijn bijgetrokken heb ik de cobs overigens er op volle kracht heel dicht op, te weten 300 watt en dat lusten ze nu wel. Je kan in principe sla kweken met led als je wilt.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Ik heb zelf een d.i.y. ledlamp die niet gedimd kan worden dus in mijn optiek is die 40% dimmen een advies en niet meer dan dat.

          • Kunichika
            Kunichika commented
            Editing a comment
            De jndat the zelf even zal zien of dezaailkngen gaat strekken of niet anders of de la p omlaag of de intensiteit hoger.

          • Slome Joop
            Slome Joop commented
            Editing a comment
            Bedankt voor de replies, ook al heb ik even zitten puzzelen voordat ik het bericht van Kunichika had ontcijfert, die had denk ik net een zware joint op
            Ik ben er nog niet helemaal over uit, ik laat het nog weten wat het wordt met het dimmen van de lamp.

          #10
          Veel plezier!

          Comment


            #11
            Succes SlomeJoop. Ik kijk mee!

            "We are stardust, we are golden.
            And we've got to get ourselves back to the garden".

            Comment


            • Slome Joop
              Slome Joop commented
              Editing a comment
              Dan ga ik extra mijn best doen.

            • Ess
              Ess commented
              Editing a comment

            #12
            Groei ze jopie!
            Geduld is een schone deugd.
            Kweekverslag: Eerste binnenkweek 80x80 RQS Purple Queen / Critical

            Comment


              #13
              Mini update:

              Beide zaadjes zijn goed ontkiemt en de plantjes zijn inmiddels opgekomen, ze staan al in hun definitieve pot van 25 liter.
              Het gedoe met hoesjes en vliesjes viel deze keer mee, blijkbaar gaat dat toch makkelijker als je voorkiemt. In het verleden heb ik daar wel problemen mee gehad, maar toen plantte ik de zaden direct in de grond, zonder voor te kiemen.

              Ik heb de lamp toch op 100% gezet en deze hangt nu op 60cm.

              Comment


              • Remco
                Remco commented
                Editing a comment
                A'tik het goed begrijp zijn ze pas boven de grond en de lamp staat al op 100% ????

              • Slome Joop
                Slome Joop commented
                Editing a comment
                Ja zeker, dat begrijp je goed. Na enige twijfel en wisselend advies had ik besloten om meteen voor 100% te gaan in plaats van 40%
                En nu ga jij me denk ik vertellen dat dat niet goed is?

                Mijn beredenering: Als je buiten kweekt, dan zaai je ook direct in de volle zon, tenzij je binnen voor kweekt, want dan zal je het plantje buiten moeten laten wennen aan de felle zon. Ik heb mij eens laten vertellen dat LED nooit zo sterk is als de volle zon, iets wat ik wel twijfelachtig vind moet ik bekennen.

                Ik ben benieuwd naar je mening en vooral argumenten, dus laat je niet weerhouden om mij nu tegen te spreken.

              • Old dawg
                Old dawg commented
                Editing a comment
                Slome Joop het klopt inderdaad dat je de zon ook niet kan dimmen, maar ik vermoed dat ze die dimknoppen erop hebben gezet, omdat zo'n klein plantje nog niet zoveel licht nodig hebben, m.a.w. ze kunnen maar een bepaalde hoeveelheid licht omzetten vanwege dat ze nog zo klein zijn.( iets met lichtdruk)

                (En buiten in de tuin hebben ze praktisch ook geen 18 / 6 zonlicht)
                Daarom ook dat bv bij binnenkweek de afjes sneller klaar zijn dan buiten vanwege het lichtregime.

                Dat geld natuurlijk ook voor de zon, maar die is gratis, daarom vermoed ik ook dat ze dat doen omdat dat energie / geld bespaart, ik zelf heb mijn lamp nu agelopen vrijdag op 80% gezet, en einde deze week gaat die naar 90%.
                Pas in de bloei gaat die volop 100%.

                Dat is ook de reden dat je als je gaat dimmen, je de lamp dichter erop kan zetten, ik weet dat de spider-farmer sf4000 zonder dimknop, ook hoger moest plaatsen, stonden ook meteen op 100%, maar wel hoger boven de plantjes, dus met minder energie toch hetzelfde resultaat.

                Kijk je plantjes gaan niet dood ofzo, ze groeien heus wel, geen paniek en veel succes

              #14
              Inderdaad het zonnetje zal zen effect wel hebben , maar het gaat
              er maar om in dit stadium van den opgroei hebben ze echt nog
              niet
              veel nodig , allemaal weg gesmeten energie !!

              Denk dat je het zelfde effect hebt met de lamp op 50% en
              een stuk lager , tegen waneer gaan die eigenlijk buiten ???

              Ge kunt in uw tent het ideale klimaat creëren om uw
              plantjes klaar te stomen voor het echte leven !èé!


              Foto'ke zegt meer dan woorden !!!
              🔥 !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! 🔥

              👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

              Comment


                #15
                Old dawg &Remco Bedankt voor jullie input!
                I
                ik snap het nu. Er is lang niet voldoende bladoppervlak om al het licht te benutten, dus de lamp lager hangen, want dan belicht je een kleiner oppervlak. Om te compenseren voor de toegenomen lichtintensiteit vanwege de lager hangende lamp dim je de lamp.

                Eigenlijk zou ik dan het best een lumenmeter gebruiken en die nu onder de lamp leggen, daarna de lamp lager hangen en terug dimmen tot de zelfde hoeveelheid lumen/m2. Het is natuurlijk ook wiskundig te berekenen, maar dan moet ik wel eerst de formules opzoeken en je moet er vanuit gaan dat de dimmer lineair is. Was er niet een app om lumen te meten? (Android) ik ga even zoeken....




                Comment


                • Slome Joop
                  Slome Joop commented
                  Editing a comment
                  Juist, bedankt voor de link Old dawg . Ik heb een toestel in huis gevonden die wel een lichtsensor heeft en daar de app op geïnstalleerd.

                  Ik had de lamp op 60cm hoogte op 100%. In het midden waar geen plant is had ik 20k lux en aan de randen waar wel plant is nog minder.

                  Ik heb nu de lamp verlaagd naar 50cm en nog steeds op 100%. Nu heb ik in het midden 30k lux en aan de randen waar de plantjes zich bevinden 20k lux. Nog lager hangen heeft geen nut, want dan wordt de lichtcirkel te klein om de planten nog te bereiken, dus nog lager betekend minder licht voor de planten.

                  Ik denk dat ik de lamp op 50cm laat hangen op 100%, of beter toch terug naar 60cm? In ieder geval 100% lijkt mij, anders krijg ik strek denk ik.

                • Highrider
                  Highrider commented
                  Editing a comment
                  Nederhigh heeft mijn ooit aangeraden te beginnen op 10-15k lux. In de bloei ergens rond de 28k.

                  In dit verslag heb ik lux en afstanden toevallig meegenomen. Misschien heb je er wat aan.

                  https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...dy-s-best-haze

                • Slome Joop
                  Slome Joop commented
                  Editing a comment
                  Lol, ik blijf aanpassen. Maakt niet uit, ik moet nog veel leren.
                  Bedankt voor de link naar je verslag. Ik ga het vanavond rustig doorlezen.
              Bezig...
              X