Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Joop's eerste binnenkweek, West Coast Bubbles auto onder een ViparSpectra XS 1000.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31

    Wat groeien die planten snel binnen. Is dat verschil altijd tussen buiten of binnen? Of was mijn balkon situatie niet ideaal?

    Ik zie wel wat problemen met plantje 2. Hier wat foto's:

    IMG_0298.jpg

    Plantje 1:

    IMG_0299.jpg
    Blad bij plantje 1 krult licht naar beneden:
    IMG_0300.jpg

    Plantje 2 krult ook licht en heeft rare roestkleurige plekken:
    IMG_0301.jpg IMG_0302.jpg IMG_0304.jpg IMG_0305.jpg

    Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is?

    Even wat feiten:
    Nog geen water gegeven sinds het inwateren voor het zaaien. Dat was waarschijnlijk iets te nat om mee te staren.
    Vliegjes/mugjes zijn nog aanwezig, ondanks zand.
    Lamp hangt op 52,5cm hoogte en staat op 100% Ik begon op 60cm hoogte, de planten zijn naar de lamp gegroeid, de lamp is niet lager gehangen.
    De plantjes zijn nu 15 dagen oud.

    Comment


    • Highrider
      Highrider commented
      Editing a comment
      Ec meten met bio heeft geen zin dacht ik toch?
      Altijd lastig vanaf foto's ja.
      Kan je de potten tillen? Aarde vingeren? Sateprikkerindegrondmethode om te bepalen of de grond droog of nat is.
      Slap hangend blad naar beneden: te droog
      Stevig blad naar beneden: te nat

      Denk ook miss de lamp terug naar 55-60cm hangen. Op die afstand waren er geen problemen toch, geen strek ook?

      Hoop niet dat je call/mag problemen heb, roestplekjes duiden meestal op een calcium te kort en kan ook als gevolg van te nat staan komen dacht ik (blokkade).
      Flessie callmag joop, ghehe?
      Last edited by Highrider; 3 May 2022, 01:16.

    • Cannanibol
      Cannanibol commented
      Editing a comment
      Bio heeft ec meten geen zin inderdaad dan moet je je vinger of een prikker vertrouwen . Maar zoals ik a zij was gisteren te lui om terug te lezen

    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      roestplekjes duiden meestal op een calcium te kort en kan ook als gevolg van te nat staan komen dacht ik (blokkade).
      Te nat zou kunnen, maar het vreemde is dat het juist plantje 2 is met de verschijnselen en die staat minder nat dan plantje 1. Te droog kan ik me haast niet voorstellen, die bakken zijn echt zwaar van het vocht, die wortel gaat wel op zoek naar beneden lijkt mij als ze dorst heeft. De bladeren voelen wel stevig aan.

      De lamp hoger hangen heb ik nu net gedaan. Er is absoluut geen strek, het lijken wel bodembedekkers, ik heb nog nooit zulke platte plantjes gezien, ze zijn nu 6 en 5 cm hoog.
      Last edited by Slome Joop; 3 May 2022, 08:46.

    #32
    Ik blijf me verbazen over de ontwikkelsnelheid onder een lamp. Wat gaat dat snel zeg.

    Plantje 1 gaat best lekker. Staat nog steeds erg nat, maar heeft daar volgens mij geen last van.

    IMG_0307.jpg IMG_0306.jpg

    Plantje 2 blijft last hebben van die gekke roestplakken. Het oude blad wordt steeds erger en ook op nieuw blad zie ik lichte roestplekken. Plantje 2 staat in andere grond, dus dat kan het probleem zij, verder staat die volgens mij ietsje minder nat, maar nog steeds best behoorlijk nat. Ik weet niet wat het is, maar buiten de roestplekken om ontwikkeld de plant zich goed. Ik ben benieuwd of dit het eindresultaat gaat beïnvloeden. Ik maak me er in ieder geval niet al te druk om, vooral omdat plantje 1 het wel goed doet en me waarschijnlijk meer dan genoeg wiet gaat opleveren.

    IMG_0309.jpg IMG_0308.jpg IMG_0310.jpg

    Wat me verder opvalt is dat de planten ongelooflijk breed blad hebben. Veel breder ook dan de zelfde soort als ik 2 jaar terug op mijn balkon had staan. Blad vorm wordt toch niet zo sterk beïnvloed door lamp vs zon? Ik heb eerder het idee dat deze soort niet stabiel is en dat we feitelijk met een "ander" soortje te maken hebben dan 2 jaar terug. Op deze foto zijn de middelste 2 planten (in die vierkante bakken) ook West Coast Bubbles auto, net als wat ik nu kweek. Dat ziet er toch heel anders uit als wat ik nu in de kast heb staan?

    IMG_7409.jpg

    Comment


    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Thanks voor de complimenten. Ik ben tot nu toe ook best tevreden.

      Het plan was eerst 1 plantje, die kwam niet uit. Snel nieuw zaad besteld, toen maar meteen 2 zaden ontkiemt. Kwamen ze allebei uit, dus toen toch maar snel nog een bak met grond vullen, maar dat was niet dezelfde grond als ik in die andere pot had zitten.

      Plantje 1 staat in Bio grond van DCM, die doet het goed.
      Plantje 2 met die roestplekken staat in de Universele potgrond van de BoerenBond, dat gaat niet helemaal lekker, maar het zal mij niet verbazen als die uiteindelijk gewoon vrolijk mee gaat doen. De groeiachterstand is tot nu toe minimaal.

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Die universele potgrond is denk ik net iets te zwaar bemest voor de jongedame, daar zou ik het op gooien. Ze heeft het wat lastig nu, maar zodra ze daar overheen gegroeid is zou ze daar overheen moeten komen. Ik verwacht wel dat ze de hele ronde achter zal lopen.

      Verder zou ik nu zo de tekst van Remco kunnen kopiëren

      Oh, mugjes?

    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Oh dat kan ook nog ja en omdat het auto's zijn ligt dat natuurlijk wat gevoeliger. Volgende ronde word het ook fem's. De auto's was meer uit noodzaak vanwege tijdgebrek vanwege vakantie.

      Mugjes ja. Het zijn er niet echt meer geworden, maar ook niet minder. Ik zie nog geen nadelige gevolgen en kijk het wel aan. Ik zou een zo'n plaklint ophangen, maar ben daar om één of andere rede nog niet aan toe gekomen.

    #33
    Het lijkt wel een beetje als bij mij, zie foto, wat het is geweest??? Maar is helemaal goed gekomen, en gewoon een fem.


    image_435293.jpg

    Comment


    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Dit ziet er in mijn ogen precies hetzelfde uit, het is iets minder heftig dan bij mij, maar verder hetzelfde. Ik denk dat Takketoelli gelijk heeft en dat het te veel voeding is voor een jong plantje. In ieder geval ga ik me er niet druk om maken.
      Bedankt voor de foto.

    #34
    24 dagen oud. Gaat lekker volgens mij. Beetje klauwend blad, zal wel te nat zijn, nog steeds van het inwateren.

    IMG_0335.jpg

    Kijk eens wat er voor mijn lens vloog. Een koninginnen Page.

    IMG_0333.jpg

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Wauw

    • Ess
      Ess commented
      Editing a comment
      Wat groeien ze snel zeg. Ja dat water geven blijft een dingetje he. Mijn voorgewaterde emmers hebben achteraf denk ik ook voor 2 of 3 weken voldoende vocht in zich.
      Mooie vlinder zeg! Best bijzonder in europa lees ik online.

    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Ik houd van de natuur. Ik kijk ook graag vogels bijvoorbeeld. Deze vlinder had ik nooit eerder gezien, daar kan ik nou echt blij van worden.
      Ik vind het ongelooflijk hoe snel het groeit, vooral in de breedte dan.

    #35
    Met die grote potten vond ik het altijd enorm lastig te bepalen of ze te droog of te nat stonden. Gek werd ik er van.

    De jouwe staan er mooi bij!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      #36
      Te nat, te droog, ik vind het ook maar een lastig fenomeen bij wietplanten.
      Potten wegen hielp al wel maar dat is zo’n gedoe en met grote potten zoals bij jou geen optie.

      Ik heb uiteindelijk vorige week een Tensio meter gekocht om een beetje een indicatie te hebben en dat helpt aardig vind ik.
      Misschien is dat ook wat voor jou?

      Comment


        #37
        Ze gaan wel goed volgens mij. Niet perfect, maar dat hoeft ook niet. Het is ook pas de eerste keer.

        Ik ben er zeker van dat ze te nat staan, dat is vanaf het begin af aan, te enthousiast ingewaterd. Ik ken dit formaat potten wel, ze zijn 25 liter, voorheen kweekte ik op het balkon met 20 liter bakken, dus ik heb wel een aardig idee van hoe zwaar ze moeten zijn. Deze bakken zijn veeel te zwaar. Naast wat krullend blad en roest vlekken doen ze het goed, dus ik ga me er verder niet druk om maken.

        Zodra de potten niet meer overnat zijn word het een andere zaak natuurlijk, dan kan het wel eens lastig zijn om in te schatten of ze nou juist water nodig hebben of niet, maar ik heb daar een heel handig tool voor, mijn vrouw, die is daar erg goed in. Ze was natuurlijk niet aanwezig toen ik ze inwaterde, anders was dat ook wel goed gegaan.


        MAAR, als ik nu beneden kom, begin ik de wiet lucht te ruiken. Hoe kan dat? De Fan staat op 30%, dit heb ik in de kast zitten:
        Ventilator: Ruck buisventilator Etamaster met EC motor 220 m³/h -Ø 125 mm - PWM sturing (EM 125 EC 02)
        Regelaar: Ruck PWM regelaar MTP 50Ruck Etamaster 125
        Filter: GHP Proactive koolstoffilter 125mm (m³/h)
        Met de fan op 30% heb ik gegarandeerd onderdruk in de kast, de inlaat is passief, dus geen kans op geur lekken lijkt mij. Ik kan de fan harder zetten, maar dat lijkt mij niet de oplossing, immers dan gaat de lucht sneller stromen door het filter en heeft het minder tijd om de lucht te filteren. Is het normaal dat je altijd wel wat ruikt bij een binnen kweek?

        Comment


        • Remco
          Remco commented
          Editing a comment
          Slome Joop - Ducktape daar fix je alles mee !!

        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          Ik denk ook dat dat de beste oplossing is Remco. Ik kan wel op zoek gaan naar waar het lekt, maar met ducktape plak ik het zo helemaal dicht en klaar ermee.

        • Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Daar is het ook voor gemaakt he, om airducks lucht dicht te tapen. Ducktape

        #38
        Ik zeg te weinig water

        Comment


          #39
          Hey Joop..

          Ik heb dezelfde techniek met het zand een paar kweekjes geleden ook toegepast en mijn ervaring was dat het water wel door het zand geraakt maar niet goed meer door de toplaag en niet goed verdeeld werd in de pot.

          Na 5 weken waren ze op sterven na dood.
          Ik ben hier niet om te oordelen, dit was gewoon heel herkenbaar voor mij en wou je er even voor waarschuwen

          Ik gebruik nog steeds die techniek met het zand, maar dan 2 handen potgrond met 1 hand zand gemengd voor bodem en toplaag.
          Werkt evengoed en goed water doorlatend

          Veel succes nog
          "Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always"

          Comment


          • Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Growbags of potten kris ? Heb hier ook zoiets met bags, maar los ik op door een liter meer te geven per plant in tussenpozen. Echt verzadigen maar de helft loopt eruit hier door het zand langs zijkanten ook...

          • Krisdc
            Krisdc commented
            Editing a comment
            In potten (15l) Wesley. Met grote watergiften zal het wel lukken om het water te verdelen.

            Mss kan je er een dun laagje zand afschrapen en een beetje mengen met de toplaag.

            Heb Ik ook al gedaan en is goed water doorlatend en de mugjes zijn er ook niet zot van.

          • Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Voorkeur blijft bio granules en snel kweekje , 3 maand effectief... wou nu geen meer geven midden bloei maar anders wel goed ervoor. Wordt een beetje zaai en stekgrond zo, met zand erin, leeg buffer ook he.

          #40
          Ik heb de voorste bak even op de weegschaal gezet:

          IMG_0336.jpg

          14,3 kg met een 25 liter bak, dat gaat echt niet te weinig water zijn. Dat laagje zand is nog geen 1 cm dik, dus daar zit het gewicht niet in.

          Comment


          • PlaatjesKijken
            PlaatjesKijken commented
            Editing a comment
            Nee maar die zet je ook niet op de weegschaal om te kijken of..

          • Remco
            Remco commented
            Editing a comment
            En hoeveel vocht hebben ze al verbruikt ?

          • Slome Joop
            Slome Joop commented
            Editing a comment
            Ik houd wel van flinke vrouwen, dus als ze op de weegschaal gaan is het om te zien of ze niet te veel zijn afgevallen. Just checking

            Moeilijk te zeggen hoeveel vocht de planten verbruikt hebben. Ik heb nog steeds geen water gegeven sinds het begin, alleen ingewaterd voor de planten erin stonden. Ik denk nog een week voordat ik voor het eerst water ga geven deze ronde.

          #41
          Ff goed laten uitdrogen voor te beginnen denk ik zo

          Comment


            #42
            Waarom heb ik op meerdere bladeren vochtplekken?
            Dat is nu niet zo'n probleem, maar als er toppen zijn geeft dat risico op toprot lijkt mij.
            in de kas is het nu 22,8 C en 43% Rh
            Ik heb geen losse ventilator in de kast staan. Kan dat het probleem zijn?

            IMG_0340.jpg

            Oh ja, de plantjes laten nu geslacht zien in de oksels. Het gaat beginnen.

            Comment


            • Highrider
              Highrider commented
              Editing a comment
              Lekker bezig Joop, ik zie alweer mooi donker groen blad in the making.

              Goeie keus een fan in deze omstandigheden, fannetje lekker boven over je bladerdek heen laten blazen en je creëert vast en zeker genoeg circulatie. Af en toe de richting verplaatsen (of een oscilerende nemen, maar die gaan ook weer sneller stuk). Nu nog niks om je zorgen over te maken idd, met toppen erop wel ja: U hebt helemaal gelijk.

              Je zou de meisjes eventueel met LST voorzichtig uit elkaar kunnen trekken/buigen vorens je besluit te snoeien. Die worteldoek-grondpinnen zijn daar perfect voor: op een paar cm na over het uiteinde van je tak zetten en zachtjes de grond in drukken zorgt ervoor dat je takken wijder van de hoofdtak komen te staan. Je zou natuurlijk ook binddraad kunnen pakken, maar dan heb je wel gaten in de rand van je potten nodig waar je dat draad aan kan bevestigen.
              Ga zo door mr. overwatch
              Last edited by Highrider; 16 May 2022, 10:28.

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Liggen de dag- en nachttemperatuur misschien wat te ver uit elkaar?

            • Highrider
              Highrider commented
              Editing a comment
              Hork dat is een goede.
              Slome Joop Afgelopen zomer heb ik de lamp vanaf 22:00 tot 10:00 aangehad om precies dat verschil te beperken.

            #43
            Ik had het ook bij verschillende planten, wat het is geweest?? Overlappend blad....kan, heb nog wel het e.e.a. proberen op te zoeken, kwam nietverder dan zweten dat zou komen door te hoge worteldruk of zoiets als guttatie,

            Maar het is daarna niet meer voorgekomen.
            Heb hier 1 foto uit m'n kweekverslag genomen.

            image_437151.jpg

            Heb wel naderhand toen het bladerdek alsmaar dikker werd een ventilator erin gezet, om toch wat meer luchtcirculatie/beweging te verkrijgen.

            Succes es

            Comment


            • Slome Joop
              Slome Joop commented
              Editing a comment
              Bedankt voor je foto, ziet er inderdaad precies hetzelfde uit. Ik ga toch ook maar een ventilator installeren.
              Ik heb het even opgezocht guttatie, best interessant verhaal, maar dat treed vooral op aan de randen van de bladeren, bij mij is het net als bij jouw op het oppervlak van het blad en niet perse aan de randen.

            #44
            Dank je Highrider voor de complimenten en tips. LST was ik eigenlijk niet van plan deze ronde, ik wilde het simpel houden en pas de volgende ronde met LST beginnen als ik fems heb staan ipv auto's. Ik zal eens kijken wat ik nu nog kan doen. Ik loop een beetje achter met onderhoud in de kast, namelijk:

            Vandaag heb ik pas mijn afzuiging aangepakt. Ik heb de verbinding tussen motor en filter goed dichtgetapet. Ik ben er vrij zeker van dat daar de geuroverlast vandaan kwam. Als alles goed is gegaan moet ik dat morgen wel merken. Vandaag had ik de deur zonder afzuiging zo lang open staan dat het hele huis nu "stinkt". Geeft niet, lekker luchten en het is weer weg. Ik heb meteen een connector gezet op de kabel van de regulator, zo kan ik makkelijk het hele afzuigsysteem loskoppelen zonder te hoeven schroeven, maar daardoor duurde dit klusje wel wat langer.

            Hork goed punt, maar ik denk niet dat het vocht "probleem" daarvandaan komt. Ik zag het gister avond pas, dus niet in de ochtend als de lamp net aangaat. Dit zijn de klimaat waardes van afgelopen 8 dagen:
            temp max 23,3C
            temp min 18,1C
            Rh max 55
            Rh min 36

            Ik moet even op zoek gaan in mijn rommelhok, volgens mij heb ik nog wel een ventilator liggen.

            Comment


            • Slome Joop
              Slome Joop commented
              Editing a comment
              Haha, dank je, wordt gewaardeerd. Voor nu maak ik me even niet meer druk. Morgen ga ik op zoek naar een ventilator, best kans dat het dan weg is. Vandaag heb ik het ook niet gezien trouwens.

            • kelderkastje
              kelderkastje commented
              Editing a comment
              Een windje hebben ze wel graag.

            • kelderkastje
              kelderkastje commented
              Editing a comment
              Een windje hebben ze wel graag.

            #45
            Ik kende het ook niet maar dit zou een mooi voorbeeld zijn van gutatie, daar lijkt het toch nog iets anders of het is mss door een druppel van een blad erboven.
            Als het oa door overlappend blad is dan weet QnQ wel waarover het gaat.

            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...92#post1626292
            ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

            Comment

            Bezig...
            X