Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste kweek 70x70x160cm tent

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Screenshot_2022-08-16-13-00-47-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    deze gebruik ik nu.

maar misschien groeien mijn plantjes omdat ik heel lief voor ze ben en elke dag trakteer op wat jazz of classic muziek. ( geen grapje las dat het kon helpen).

Comment

• Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      het kunnen als nog opstandige pubers zijn en vrage soms wat extra t l c

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Rustige muziek ja, geen metal ofzo. Dat geheadbang met al die kopjes is niet bevordelijk voor de groei

RickTerboeg

dit is mijn eerste kweek als ik dan gelijk moet beginnen met die knip en buig techniek dan doe ik te veel in een keer.

deze kweek eerst zien te overleven dan maar wat minder opbrengst.

Comment

• RickTerboeg
      RickTerboeg commented
      Editing a comment
      Is heel simpel gewoon de takjes (zolang ze buigzaam zijn) op gelijke hoogte binden met
      Speciaal binddraad. Je krijgt dan meer gelijkmatige toppen i.p.v. 1 hele grote

ja ik had me al wel wat in gelezen maar ik moet ook wat voor de 2e kweek bewaren.

die eerste plant ging ook redelijk gelijk op maar in paar dagen was die een kerstboom. die 2e stond ver achter blijf langer in de grond maar die knalt nu omhoog.

kun je trouwens als ze te hoog wordt gewoon bovenste top afknippen zonder verdere schade?

Comment

• Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      zou niet weg knippen je kan hem gewoon knakken blijft die gewoon plat verder bloeien zonde ja weg knippen

​​​​​Takketoelli

een bijdrage is altijd fijn natuurlijk, ben hier ook om het vak te leren. ging mij meer om van waarom dan .

als het nl alleen zou gaan om het oog wil ook wat dan ga ik daar geen extra tijd en moeite in steken.

vandaar ook mijn vraag aan Rick waarom.

met een loze opmerking kan ik weinig want dan zou ik zelf moeten gaan verzinnen waarom dat is met evt . een verkeerde uitkomst en dat zou zonde zijn en aangezien ik weinig verstand heb in het algemeen maar vooral met kweken .

maar ze bloeien mooi en de geur gaat ook flink omhoog als goed is komt mijn koolstoffilter vandaag binnen.

IMG20220817100640.jpg

heb die hoogste top wat weg gebogen zodat de rest wat meer licht krijgt dit kan verder geen kwaad toch ?

Comment

• RickTerboeg
      RickTerboeg commented
      Editing a comment
      Heb je die weggebogen hoogste top wel vastgezet met iets van binddraad? Zo nee dan staat ie morgen weer rechtop.
      Waarom? Omdat de plant naar het licht groeit.

Misschien een optie om onderin wat weg te dieven als je het aan durft?
      Waarom? Omdat die takjes weinig licht krijgen en om die reden is het zonde dat daar onnodig sap energie naar toe wordt gezonden terwijl het fluffy topjes zullen worden door gebrek aan licht.

Wel mooie volle planten.
      Hopelijk kun je door het volle bladerdek in de bloei de boel onder controle houden qua luchtvochtigheid.

• RickTerboeg
      RickTerboeg commented
      Editing a comment
      Ohja als je dan toch met dat koolstoffilter aan het ophangen gaat haal die planten er dan even uit en maak de tent dan even schoon op de bodem. En als je de mogelijkheid hebt gebruik dan wat diepere onderzetters. Waarom? Dan loopt het niet van de borden af, kun je een keer van onder water geven en zal je luchtvochtigheid iets lager zijn als je bodem netjes droog blijft. Natte bodem is extra verdamping door de lamp dus hogere luchtvochtigheid terwijl dat dadelijk zo laag mogelijk moet worden in de bloei. (40%)

• Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      als je hen goed knakt blijft die zo kijk maar bij mijn planten laast alles op een hoogte geknakt en licht nog net zo plat je moet wel knak horen anders gaat het inderdaad zo weeer omhoog staan

die tak heb ik met een stukje elastische touw vast gezet.

als je diepere schotels neemt , daar blijft het water dan is toch het zelfde als er water op de vloer ligt ?

die vloer is als het ware een grote schotel.

ik heb die borden er onder gedaan zodat de pot niet vlak op de grond staat en dus wat ventilatie heeft als het ware.

zijn trouwens gewoon grote borden waar je normaal uit eet.

zat te denken aan Screenshot_2022-08-17-12-19-42-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg voor de 2e kweek kan ik makkelijker water geven aan de onderkant.

zou dit wat zijn of kleven hier nadelen aan?
    Last edited by Hebriblok; 17 August 2022, 12:20.

Comment

• Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      is wel makkelijk ja zoon bak zou in het begin wel van boven geven tot de wortels diep in de pot zitten

• RickTerboeg
      RickTerboeg commented
      Editing a comment
      Prima lekbak! Het gaat erom dat je er dan voor zorgt dat de lekbak niet overstroomt daar is dat juist voor.

Als je zo'n lekbak eronder zet heb je de luxe positie en kan je kiezen van boven of ondere water geven.
      En nee het is dan niet de bedoeling dat je het water uit de lekbak laat stromen. Geef dan gewoon rustig met een gieter wat water tot bijna de rand van de lekbak. Moet je eens opletten hoe snel dit wordt opgezogen door je pot. Tenminste ik neem aan dat er drainage gaten in zitten?

• Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Ik zou dan schotels nemen, die heb je in allerlei maten. Mocht je een snelle of langzamere drinker ertussen hebben dan kan je iedere plant water geven naar behoefte in plaats van alle planten evenveel. De bodem van je tent zou ik niet als bak gebruiken, als je een klein gaatje erin hebt gaat de boel lekken en wordt je vloer verziekt en kan het gaan schimmelen onder je tent.

de dames vandaag wel wat stress bezorgd denk ik want heb ze voor het eerst uit hun tentje gehaald ivm plaatsen koolstoffilter.

gisteren mijn koolstoffilter binnen gekomen:
    IMG_20220818_131511.jpg
    deze vandaag opgehangen helaas is deze wel iets groter dan ik dacht ( type nr door elkaar gehaald) dus heb ik hem.vast gezet met een bocht er in verlies zo wel wat lucht verplaatsing maar is niet anders voor nu.

verder heb ik een kunststof waterleiding (had nog een paar meter liggen) rond mijn tent gebogen zodat ik wat meer ruimte over hou in mijn tentje. IMG20220818131044.jpg

RickTerboeg

​de lucht vochtigheid loopt nu best op zit zo rond de 70%

ben al bezig met het verplaatsen van het tijdschema zodat ik in de nacht de lamp aan heb.

haal bij mijn ouders zondag even een ontvochter op als die er nog is.

Comment

• RickTerboeg
      RickTerboeg commented
      Editing a comment
      Die hoge luchtvochtigheid was ik al bang voor met zulke mooie volle planten.
      Ik zie naast je koolstoffilter nog een inlaat dichtzitten? Hoe meer open hoe lager de luchtvochtigheid. Trekt je tent momenteel vacüum?

Paar mogelijkheden om luchtvochtigheid te laten zakken.

Enkele kleine takjes onderin wegdieven kan ook nog wel om de luchtvochtigheid iets te doen zakken.
      Die dichte inlaat openen kan helpen, maar pas dan op met lichtlekken als lamp uit is.
      Extra ventilator doet de vochtigheid ook laten zakken.

Tip: google.nl en zoek dan bijvoorbeeld in de zoekopdracht op "luchtvochtigheid jointjedraaien.nl" je komt dan bij allerlei topics van deze site uit met info over luchtvochtigheid.

volgens mij is de lv snachts hoger dan overdag

Comment

• RickTerboeg
      RickTerboeg commented
      Editing a comment
      parakweker Luchtvochtigheid stijgt doordat de temperatuur stijgt? Dat heb je niet goed. Daalt dan juist in de meeste gevallen.

Je moet zorgen dat de lucht via je inlaat minder vocht bevat dan wat er wordt afgevoerd alleen dan houd je de boel onder controle.

Helaas zijn we nu af van de droge oostenwind en is het nu over het algemeen vrij vochtig buiten door een ZW wind en dus ook in de huizen.

Lamp bijvoorbeeld aan van 21.00 tot 09.00 uur op het koudste én vochtigste moment buiten. Waar staat de tent ook alweer? Als daar een raam open kan direct doen scheelt ook weer wat vocht. Mooiste zou zijn als je de uitlaat naar buiten kan laten, maja dan weer oppassen met geluid. Voor je het weet staat er een politiebusje. Ik kan er helaas over mee praten

• parakweker
      parakweker commented
      Editing a comment
      RickTerboeg ik betwijfel dat ik de enige ben bij wie de luchtvochtigheid in de tent met 10% omhoog schiet het eerste uur dat de lamp aanstaat.

• RickTerboeg
      RickTerboeg commented
      Editing a comment
      parakweker Dat klopt, maar wat gebeurt er daarna? Nog verder stijgende temperatuur en juist een dalende Relatieve luchtvochtigheid.

Met name in het na en voorjaar zie je bij zonsopkomst mist of mistbanken in die mist is de vochtigheid dan 100% de zon brandt dit dan weg (ja uitzonderingen met lage zonnestand in november bijvoorbeeld) en dat is precies wat de lamp ook doet. Eerst een lichte stijging van luchtvochtigheid als lamp aanspringt. Daarna stijgt de temperatuur en omdat warme lucht meer vocht kan vasthouden per luchtpakketje daalt de RV dan. Als de lamp dan uit gaat daalt de temperatuur en wordt het verschil tussen dauwpunt en temperatuur kleiner waardoor de RV stijgt, want hoe dichter de temp en dauwpunt bij elkaar zitten hoe hoger de RV.

Laatst met al die 30ers was de luchtvochtigheid amper 20% buiten en het dauwpunt onder de 10 Graden. Nu we weer in zwoele zuidwestelijke bovenstroming zitten gaan we het als kwekers lastiger krijgen de RV onder controle te houden. Eind volgende week wel weer lage RV dan weer paar 30ers buiten.

tentje staat in mijn slaapkamer en ik blaas de lucht via plat dak de Lucht.

verder ik woon in het bos ( vakantie park )

heb een ontvochter geregeld die gaat vanaf zondag zijn werk doen.

​​​​​​verder heb ik meestal wel gewoon een raam open alleen gisteren niet ivm onweer.

Comment

Kun je wel slapen met die afzuiger op je slaapkamer?

Comment

ik slaap sowieso met oordoppen in omdat ik in ploegendienst werk dus dat is geen probleem.
        ​​​​​​
        verder is dit best een stille ventilator had deze nog liggen had eerst een dure besteld met koolstoffilter en die maakt meer lawaai dan deze.

valt voor mij wel mee dus maar zonder doppen is het niet te doen.

heb ook maar klein tentje dus heb ook niet zo'n grote ventilator. deze doet 360m3.

Comment

Dat zijn al behoorlijke planten, pas een week op 12/12 dus die schieten nog wel even door. Hoop dat je ze in toom kan houden en uitkomt met de beschikbare ruimte.

Succes!

Een dag zonder wiet kent Flip niet.

Comment

beetje vertekend beeld Flip Hasjkip

plant heeft nog best wat ruimte.

​​​​​​de toppen döner boven uit steken buig ik terug zodat de rest weer een beetje op de zelfde hoogte zitten.

zitten sins een weekje op 12/12 en moet zeggen ze gaan mooi zie ook veel toppen hun best doen

nu maar hopen dat er mooi wat wiet van afkomt.

RickTerboeg

geen drainage gaten maar textielen potten gevuld met cocos dus weinig kans op te veel water geven.

Comment

vandaag ook een lucht ontvochter geplaatst in mijn slaapkamer. nu hopen dat ik de luchtvochtigheid mooi laag kan houden.

deze heb ik :
              ​​​​​​
              Screenshot_2022-08-20-22-33-49-73_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg https://www.meaco.nl/luchtontvochtig...co-platinum20/

Comment

even een update heb de plantjes nu in tijd verplaatst naar 19:00 tot 0700 zodat de lamp in de nacht uren aan is ivm lagere luchtvochtigheid. IMG_20220829_191938.jpg

2e bijkomstigheid elektriciteit is dan ook iets goedkoper ivm dal uren.

planten groeien goed en de geur is echt lekker geworden. IMG_20220829_191907.jpg

verder heb ik een google mini in de tent gegangen en die speelt elke dag een 3 uur muziek af voor de dames geen idee als het werkt maar ik werk ook beter als de muziek goed is . IMG_20220829_191920.jpg

Comment

• Flip Hasjkip
                  Flip Hasjkip commented
                  Editing a comment
                  Wat staat er in de play list?

• Takketoelli
                  Takketoelli commented
                  Editing a comment
                  Hmmmmm, klok verzet?

In één keer?
                  Dat is sowieso wel een stressding geweest voor de dames. Lichtstress geeft kans op ballen, dus ik zou hier op controleren de komende tijd. Of de hele kweek af en toe

Zijn mooie dames aan het worden, vooral die laatste foto

heb een 3 uurs duurden mp3 van YouTube gehaald. https://youtu.be/HkHL0DIGOfs
                en verder via Spotify jazz of classic.

Comment

Bezig...
                X