Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Coby's eerste kweek! (Lumatek Zeus 600W)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Hey Atmoshere1, bedankt voor je reactie!

Ik had gelezen dat je wietzaadjes best niet in plagron steekt maar beter in gewone potgrond, dus voor kamerplanten ofzo. Zo lang als het enkel een klein mini stekje is zal ik alleen water geven langs onder zodat er zich een mooie wortelkluit ontwikkelt. Daarna overpotten op 25 liter en dan het schema van Aptus volgen

Ik heb helaas geen tl-buis om de zaailing onder groot te laten worden maar met het huidige weer lijkt me dit ook perfect buiten op de vensterbank te kunnen?

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Zaai en stekgrond is het beste.

Plantjes buiten zetten trekt ongedierte aan, led tl buis is E15 euro.

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Vergis je niet in de hoeveelheid mest die in kamerplantenpotgrond zit, dit is in de regel veel. Ik raad lightmix aan, voor de hele kweek

Ik bedenk mij net dat ik een tl-led lamp boven mijn aquarium heb hangen, voor de plantjes die daarin zitten. Zou dat niet ook werken?

Edit: hoe langer ik erover nadenk en lees hoe meer ik richting "ik ga hem gewoon direct on de lumatek zetten" ga.
    En dan de dimmer op 25% en de lamp 80cm tot 100cm erboven.
    Last edited by CobyBE; 9 August 2022, 15:14.

Comment

Goedemorgen vrienden van het sticky plantje!

Zoals gezegd gisteren avond het zaadje geplant, heb hiervoor gewone kamerplantengrond gebruikt omdat ik buiten de plagron niks anders in huis had.
    Klein potje gevult met aardje, daarna goed nat gemaakt en 30 a 60 minuten laten staan zodat het vocht overal goed doorgedrongen is en de aarde terug richting kamertemperatuur is gegaan.
    Daarna een mini kuiltje gemaakt en zaadje met penwortel naar onder erin gestoken, een klein hoopje aarder eroverheen en afgedekt met wat vershoudfolie waar ik gaten in geprikt hebt.

Na een uurtje op de vensterbank stond er al condens op de folie dus de LV zit wel snor dacht ik

Deze ochtend ga ik kijken en waaaat hij steekt al boven de grond!
    Heb nu wat tandenstokers on de folie gestoken zodat het eerste blad (ik kom nu ff niet meer op de juiste benaming, kan iemand me helpen?) zich wat beter kan ontplooien doorheen de dag
    Ik werk vandaag van thuis uit en ben van plan vanavond eindelijk de afzuiging tegoei aan te sluiten op de tent en dan vanaf vandaag/morgen de zaailing onder de lumatek te zetten, wil niet dat het al direct te fel gaat strekken wegens te weinig licht op de vensterbank ofzo (venster op zuidwest gericht).

Gisteren avond:

Deze ochtend:

Verder heb ik gisteren een watertest op het kraanwater uitgevoerd. PH van ~7 dus ik ga dit weekend kijken voor PH min te kopen bij de aquariumshop, heb dat vroeger al moeten gebruiken voor mijn vissen.
    Gelukkig had ik nog wat turf van mijn oud aquarium liggen, dit heb ik nu in zo'n BH-netje voor in de was gedaan en dat in een emmer met water gelegd. Dat zou mij moeten helpen met het afzuren van het water.

De emmer gisteren avond gevuld en vanmorgen waren er allemaal luchtbellen op de rand, deze los getikt dus het chloor gehalte zou ook al lager moeten zijn

Super enthousiaste groetjes! Ik ga mij alvast een bonghit nemen om deze mini-epoch al te vieren

Comment

Goedemorgen vrienden van het speciale plantje!

Gisteren eindelijk de tent maar eens helemaal compleet geïnstalleerd, dus luchtslangen op filter, naar softbox en naar raam. Daar gaat vandaag het plantje onder!

Ik heb nog wat opzoekwerk liggen doen, zaailingen kunnen (volgens het internet) best tussen de 100 en 200 µmol aan licht verdragen tijdens de eerste fase.
      Als ik de lumatek op 100cm boven het "bladerdek" hang dan komt dat neer op een gemiddeld canopy ppm van 512µmol/s/m (rond het midden ligt het wat hoger, zie screenshot)

Als ik dan zeg dat de lumatek maar op 25% mag werken dan komt dat uit op

Gemiddeld canopy µmol: 512 / 4 = 128µmol
      Actual middle canopy µmol: 573 / 4 = 143µmol

Wat dus mooi tussen de 100 en de 200 µmol in ligt

@Hork: als jij met die tl-led lampjes kweekt, hoeveel µmol ongeveer zit je dan?

Na de wiskunde dan nog de uitvoering! Besloten om van 8 uur 's morgens tot 24 uur 's avonds de lamp aan te zetten en de kracht heel langzaam aan op te drijven.

Deze ochtend toen ik onder kwam zag ik dat het plantje al leuk richting het raam aan het hangen was, ff strekken ofwa >=( dus maar direct naar boven gebracht en tent aan gezet. Hij staat nu mooi in't midden.

Weer stationnetje erlangs enzo

Hier onder nog wat foto's:

Mijn huidige settings voor de cli-mate zijn
      Min-fan: 20%
      Max-fan: 85%
      Temp 26°
      Hysteresis 3°

Ik zie wel dat het temperatuurmetertje van de cli-mate gemiddeld 2 a 3 graden warmer aantoont als het weerstationnetje (ook met de lap uit). Welke mag ik nu meer geloven? Mijn gevoel ligt bij dat weerstationnetje
      Edit: Net gekeken nu toont climate sensor zowel als weerstationnetje 28° nu wordt dat weerstationnetje wss beïnvloed door de lamp zeker?

Momenteel heb ik nog wat folie erover maar die mag er stilaan af zo lang als ik het wat vochtig houdt met een plantenspuit zeker he?

Vandaag nog geen wake & bake maar toch wens ik jullie alvast een super mooie dag toe!

Edit2: ik besef me net dat ik de lamp 2 uur langer moet laten draaien, dus van 08:00 tot 02:00 om aan de 18 uur licht te komen, niet hoofdrekenen als je al gerookt hebt
      Attached Files
      Last edited by CobyBE; 11 August 2022, 08:57.

Comment

• Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Als het plantje al boven de grond is mag het plastic eraf, niet meer nodig.
        Foto's onder de text niet zichtbaar, wel onderin als attached files.

Die schema'tjes van lumatec, is gerekend met de lamp op 100%

Lamp op max en gaan 🥳

Leuke app om te meten : photone (in app store graties)

Comment

Bedankt voor de tip, die app ga ik zo meteen eens downloaden!

Bedoel je met dat "de schema's gerekend zijn op 100%" dat ik niet eenvoudig kan delen door 4 om op 25% uit te komen? Wss zal de echte opbrengst iets lager liggen door het verschil in optimaal gebruik van de stroom? :o

Edit: net even met Photone gemeten op een Galaxy S21 ultra (weet niet of de kwaliteit van de frontcamera veel verschil maakt) en kom netjes uit op 150 µmol bij het plantje
        Ik had een 143µnmol uitgerekend dus dat klopt toch wel redelijk moet ik zeggen

Voel me wel al beter met dat metertje erbij

Comment

Ik heb de folie eraf gedaan en de kleine spruit juist lichtjes bespoten met lichtjes afgezuurd water (kraanwater + turf).
          Je kan de twee baby-blaadjes al zien en zie ik daar al de eerste echte blaadjes komen? Of ben ik nu te ijverig?

Met de warmte vandaag is het in de tent ongeveer 29,5 ° met een LV van 39%. Fan controller staat ingesteld op 26 graden maar dat zal die wel pas deze avond/nacht kunnen halen.

Kan ik het beste de afzuiging samen met de lampen laten werken of gewoon continu?
          Attached Files

Comment

• Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Afzyiging in dit stadium is alleen om wat lucht te verversen. Wel goed dus, maar kan op de laagste stand als kan.
            Ik zou de pasgeborene niet (teveel) natspuiten, niet nodig

Misschien kun je de grond met iets afdekken? Ik gebruik daar een stuk deksel van een emmer voor. Wit plastic met een sleeufje erin voor het plantje. Dan droogt de grond veel minder snel uit, en hoef je bij een goed ingewaterde grond de komende weken geen water te geven.

Til af en toe de pot ff op, zo krijg je een goed idee wat het gewicht is van een goed bewaterde pot. Een pot zonder water erin is echt heel licht in vergelijk. Als regel kun je nemen dat je eigenlijk nooit meer als 10% van de potinhoud aan water toevoegt, dus een 3 liter pot max 300ml.

Goedemorgen beste mede growers en blowers!

Takketoelli bedoel je dan echt weer zo folie ofzo erover maar ik laat het plantje in't midden erdoor komen? Het is maar een klein potje (lijkt misschien groter op de foto).
          Of gewoon folie erover?

Vandaag 2e dag onder de lamp en toen ik hem juist goeiemorgen ging zeggen, waren de blaadjes al een klein beetje groter als gisteren (zie attachment)
          20220812_081546.jpg

Heb gisteren die verpakking van het zaadje nog eens goed bekeken, en heb daarop nu kunnen lezen iets in de trent van "semilla feminizada" waarvan ik afleid dat het toch een feminized zaadje is

Met de temperatuur door de dag wordt het juist geen 30° in de tent met de afzuiging richting 80% à 100%. Is dat nog OK? Deze ochtend stond hij op 26°

Om de LV in de tent nog wat te verhogen heb ik er een uitgewrongen handdoek ingehangen en deze daar laten opdrogen.

Edit: ik snap dat dit misschien niet zo spannend is als 6 of meer plantjes maar we geraken er wel Dit is letterlijk de eerste keer in mijn leven dat ik een zaadje van iets ontkiemt heb en ik wil graag al mijn ervaringen delen

Edit 2:
          Ik heb jouw kweekverslag even bekeken en nu snap ik precies wat je bedoelt, wat een goed idee zeg Direct maar even zo'n plastic deksel van schoonmoeder haar chocomousse potjes gaan kapot knippen Dat gaat nu een meer nobel doel hebben

Kan ik op deze manier de tent overdag open laten (toch nog geen geur, licht kan je niet zien wegens zeer helder buiten) om zo te temp wat lager te houden zonder de afzuiging vol op te zetten? Of moet ik nog steeds op de LV van de tent zelf kijken omdat het plantje buiten het dekseltje komt?

20220812_085012.jpg

Last edited by CobyBE; 12 August 2022, 08:55.

Comment

• Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Morguh

Tent open kan; maar let erop dat er beestjes op dat licht af kunnen gaan, en de grootste angst voor een kweker zijn de kleinste beestjes!
            Als je iets niet wilt is het dat, dus het ligt eraan waar je tent staat. In mijn kweekkamer met de ramen dicht durf ik dat wel aan.
            We zijn blowers, soms vergeten we dingetjes. Er komt een dag dat je vergeet je tent op tijd te sluiten.... echt

30°C is niet ideaal, maar goed te doen
            In mijn voorgroeikastje is het nu 36°C en 22% lv.... niks aan het plantje. Ze drinken meer, er verdampt ook veel, ze groeien wat langzamer maar verder heb ik nog nooit echt problemen gehad.

Lv wordt pas echt belangrijk vanaf bloeiweek 4-5 ivm toprot. Of bij het wortelen van stekken, zoals sprinterke aangeeft. Volgende week gaat de lv flink stijgen verwacht ik, daar hoef jij je dus totaal niet druk om te maken

Je pasgeborene is wat aan het strekken vind ik, kun je de lamp iets lager hangen?

Zet die tent gerust open 😉 staat hier ook open als het licht brand , niet teveel freaken op de LV ,is meer van belang bij stekken

Comment

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Bij planten in volle bloei lijkt me dat niet handig, tenzij je lucht van de kamer waarin de tent staat ook filtert.

Aight tent staat nu open en temp is toch al weer 2 graden gezakt richting 27 graden, dat lijkt me al beter voor men spruitje

Comment

Ik zou dat plastic er maar van afhalen, dat lijkt me nergens goed voor en de toplaag wordt onnodig warm.

Succes!
            Horks Fototopic 2.0

Comment

En je lamp iets lager, anders kom je ze straks aan het ondersteunen. 👌🏼

Comment

Bedankt voor jullie feedback!

@Hork: ik had in een ander kweekverslag gezien dat er zo een soort deskel op gedaan word zodat de aarde minder snel uitdroogt. Zou het beter zijn als ik het plastic wit maak zodat het enkel isolerend en niet opwarmend (of minder opwarmend) werkt? Of beter gewoon niet doen. Het is echt maar een klein potje maar toen ik vanochtend de tandenstokers eruit haalde bleef de aarde er nog goed aan plakken dus was nog mooi vochtig.

Ik zal de LV even laten voor wat het is, had gelezen dat zaailingen het liefst tussen de 40 en 60% hadden daarmee dat ik het wat hoger wou hebben maar dan luister ik liever naar mensen met ervaring

Qua lamp hoogte: ik heb de lamp nu van 100cm afstand tot +- 45 à 50 cm afstand van het plantje hangen (aan 25% kracht), met de app photone kom ik dan ter hoogte van de zaailing uit op 199µmol (of PPFD, hoe moet je dat nu correct benoemen? µmol/m²/s?).

Volgens wat ik gelezen had gaan zaailingen het best tussen de 100 en 200µmol wat me nu dus meer richting bovengrens beweegt.
                Is dit al fel gestrekt? Ik dacht dat ik nog op tijd was met hem onder de lamp te plaatsen het steeltje is denk ik 2 a 3cm lang van bodem tot blaadje.

Bedankt voor jullie hulp en sorry als ik stomme vragen stel!

Edit: Nu lees ik net op royalqueenseeds dat zaailingen graag tussen de 200 en 400µmol hebben... mss dan toch maar de lamp al op 50%? Dat zou me een verdubbeling moeten geven (wordt sowieso nagemeten)
                Selection_999(135).png
                bron: https://www.royalqueenseeds.be/blog-...e-stellen-n670

Wat denken jullie?

Edit2: Net even temperatuur gemeten van de bodem, 31° bovenaan en onderaan het potje nog altijd 30° :\ Heb het dekseltje er nu toch maar van af gehaald want dat is ver boven optimaal. Zal ook niet echt veel afkoelen met de lamp er zo kort op nu denk ik
                Attached Files
                Last edited by CobyBE; 12 August 2022, 15:17.

Comment

• Takketoelli
                  Takketoelli commented
                  Editing a comment
                  Precies, met of zonder dekseltje hou je een (te verwaarlozen) hoge grondtemp. Ideale omstandigheden krijg je zelden, of je moet willen inversteren in energieslurpende apparaten

Een wit dekseltje heeft wel voorkeur, het liefst alles wit. Nooit begrepen waarom potten zwart zijn

Ik denk dat ik mij een beetje verkijk met de strek ivgl met de kleine pot. Niks aan het plantje, maar wel op letten

Gaat goed hoor, is nog lang niet te lang, maar op 1mtr afstand en dan op 25% als de fabrikant dat aangeeft zal het wel. Maar daar geloof ik niks van. Ben wel jaloers op dat ding

Comment

Goede avond vrienden van het groene plantje! Kleine update vandaag. Ze ziet er mooi groen en gezond uit en volgens mij is ze begonnen aan de volgende set blaadjes

Is de 'grootte' nog in orde zo? Anders stel ik de lamp op 50% in en stel ik hoogte af zodat we op 300umol zitten. Momenteel geniet ze van een 200umol met de lamp op 45cm afstand op 25%.

@Kunichika: ja ik vind het echt een mooi ding, mag ook wel voor dat geld. Men vriendin zei ook al maar goed dat het op zin minst mooi is haha

Qua echtheid van wat de fabrikant zegt: ik had zelf een umol van 147 ofzo uitgerekend en met de photone App meette ik 150 dus zit wel goed hoop ik

Foto's van vandaag in bijlage!

Nog een fijne zondag avond gewenst!
                  Attached Files

Comment

Bezig...
                  X