Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Coby's eerste kweek! (Lumatek Zeus 600W)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Hey Takketoelli!

Bedankt voor je feedback
    Yes ik ben wel van plan om een vorm van LST of SOG toe te passen zodat ik de 1,2m² volledig gevuld krijg met 7 plantjes Vandaag melding van de stekkenboer dat hij terug is uit verlof dus het zou niet meer te lang mogen duren

Dat preppen van de aarde had ik bij het zaadje wel gedaan maar deze keer niet echt op gelet, was een beetje halsoverkop begonnen deze keer, te enthousiast denk ik Dus ik heb de aarde wel nat gemaakt maar niet volledig, iets om de volgende keer aan te denken!

Nuchtere Edwin heeft nu ook ontdekt dat hij wél startbooster van Aptus had gekocht (waar wortel stimulator in zit)

Ivm inbinden vs SOG
    Betekend dit dat inbinde het plat trekken van de plant is waarbij je de hoofdstam aan de pot bevestigt zodat hij horizontaal groeit terwijl het bij SOG gewoon de bedoeling is om elke tak aan een ander deel van het net te binden en zo de kruin breder te maken?

Het lijkt mij dat beide methodes ongeveer hetzelfde resultaat in gedachte hebben? SOG wil ik sowieso doen, LST door inbinden moet ik mij nog wat meer in verdiepen denk ik.

Als ik er over lees lijkt het mij zeker geen rocket science, maar toch spannend voor een eerste keer ​​​​​​

Comment

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Met een See Of Green (SOG) gooi je de hele tent vol met stekjes, tientallen in kleine potjes, en zet die zowat direct op bloei. Dan vormen die allemaal één dikke vette hoofdtop
      Een SCreen Of Green (SCROG) wil zeggen dat je een net of beter een gaas plaatst boven de planten en de takken daaronder vlecht of met klipjes vastzet om topgroei gelijk te krijgen.
      Lage Stress Training (LST) is mbv draadjes de takken omlaag trekken, vastzetten aan de potrand. Hierdoor kun je ook alle toppen van een plant op gelijke hoogte krijgen. Dat is wat ik doe, ik wil het effect van een scrog zonder dat de dames vastzitten aan een rek.

Alles heeft zo zijn voor en nadelen.

Bedankt voor de toelichting Takketoelli! Duidelijk zo! Zeer beschamend maar ik heb geen boormachine Misschien dit weekend eens aan men broer vragen om langs te komen (IT-er met 2 redelijk linkse handen hier )

Zie jij nadelen aan SCROG omdat je voor LST kiest? Mijn gevoel pusht me iets meer richting SCROG dan het inbinden op de kweekpot, lijkt me complexer ofzo haha Ik heb ook zo'n SCROG-net gekregen bij men kweektent dus misschien kan dat wel handig zijn? Ik zou dat eens moeten ophangen om precies te zien hoe stevig het is, ik neem aan dat een gaas beter is voor stevigheid?

Nog even voor de duidelijkheid: je topt dan toch ook je plant he? Tussen 3e en 5e node?

--

Aangezien ik toch de startbooster van Aptus had liggen heb ik vandaag 1l daarmee gemaakt en wat verdeeld in over de zijkant en het midden van de pot. Wel grappig, op 1l moet je echt maar 1,5ml van die regulator en 2,5ml van die startbooster gebruiken. Gelukkig heb ik hier nog 5ml spuitjes liggen haha

ik heb een PH-test gedaan voor en na het toevoegen van de voeding, ervoor zat ik op 7,5 en erna op 6,5. Men raad aan tussen 5,8 en 6,3.
    Die 0,2 te veel zal wel niet zo'n issue zijn of wel?
    20220822_194445.jpg (kleur op foto is geler als in het echt)

Tegen verwachting in lijkt ze vandaag ook weer ietsje grotere bladeren te hebben, heeft volgens mij dus weinig stress ervaren bij het overpotten
    20220822_195036.jpg

Stonede groetjes!
    Last edited by CobyBE; 22 August 2022, 20:10. Reden: Foto's toegevoegd want dat is altijd leuker :)

Comment

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Je zou ook gaatjes kunnen branden met een loeihete schroevendraaier of met een scherp mesje, beide gedaan

Er zijn een aantal redenen waarom ik voor lst kies, die zijn persoonlijk en kweekgerelateerd. Elke methode heeft zijn voor of nadelen.
      Ik wil mijn dames uit de tent kunnen halen met oogsten, dus onder op de tafel zetten en dan rustig met een podcastje aan de knipknip. Dat gaat niet met een rek, of je moet per pot een klein rekje maken. Die zijn ook te koop trouwens
      Met drogen wil ik hele takken ondersteboven aan een wasrek hangen met wasknijpers. Met een scrog moet je alle toppen apart losknippen en heb je dus een droognet nodig om de toppen op te leggen. Die toppen moet je om de zoveel dagen allemaal draaien en daar heb ik niet zo'n zin in. Ook vervormen de toppen door het liggen, wat verder alleen voor het oog interessant is. Ook drogen de toppen wat langzamer als ze met takken hangen, hoe langer hoe beter. Mijn drogen gaat sowieso altijd te snel, al helemaal met alleen topjes
      Ik kweek 6 verschillende soorten die vaak allemaal op andere momenten geoogst moeten worden. Erg lastig met een rek, en soms weet je niet welke top bij welke plant hoort

Het ligt dus meer aan gemak en manier van kweek wat voor iemand het beste werkt

Bij lst en bij scrog moet je toppen, ik top boven het tweede vijfvingerige blad, en pas als daar minstens twee nodes boven zitten

Op die manier de pH meten is te doen, maar sowieso niet erg nauwkeurig. Het is meer bedoelt als indicatie. Het kan goed werken, zekers, maar makkelijker is om een pH metertje te bestellen ergens. Het werkt in factor 10 meen ik, dus 6,2 is 10x zo zuur als 6,3. Zoiets geloof ik, maar een kleine afwijking kan grote gevolgen hebben. Dus beter een metertje, ik heb al jaren die gele van 20 euro, werkt perfect.

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Nadelen lst is dat het lang niet altijd lukt om alles gelijk te krijgen, zeker niet met verschillende dames. Dat lukt met een rek altijd. Ik heb ook de plaats om ze flink omhoog te laten schieten. Met een lagere tent moet ik ook scroggen

Shit en ik dacht dat ik wel redelijk goed zou zitten met die PH-tester, ik heb die gele gevonden (denk ik) maar die lijkt overal uitverkocht. Meet jij ook EC-waarde? Ik zag dat Aptus dat ook aanraad en indien te laag voegen ze nog iets toe (heb het schema nu even niet voor mij liggen)

Bedankt voor je uitleg voor SCROG vs LST (inbinden). Het heeft inderdaad beiden zijn voor- en nadelen maar lijkt toch sterk op elkaar qua principe (het op gelijke hoogte brengen van het bladerdek/toppen voor gelijke lichtbestraling). Mijn tent is 2m hoog en de lamp mag in de bloeifase er redelijk dicht op meen ik. Dus ik ben niet gebonden qua hoogte.

Gisterenavond nog een berichtje gekregen dat ik waarschijnlijk deze avond langs de stekkenboer kan gaan
    Nu heb ik momenteel nog maar potgrond voor 5 plantjes dus ik ga kijken of ik wat van mijn broer kan krijgen en anders gaat er eentje ot dit weekend ofzo in een kleiner potje met kamerplantenpotgrond haha

Ook de onderzetters heb ik nog niet maar daar fix ik wel wat voor

Ik denk dat mijn purple punch OG nog wel zeker een weekje groei nodig heeft om uit zijn zaailingfase te komen maar dat is in principe niet zo'n probleem toch? Gewoon een weekje langer op 18/6 licht kan geen kwaad zeker?

Nuchtere groetjes van op het werk!

Edit: ik zal de stekjes ook inspuiten met BAC Plant Vitality Plus, hier zit ook Pyrethrum in tegen plagen
    Last edited by CobyBE; 23 August 2022, 10:38.

Comment

Ik heb deze aangeschaft, niet gecalibreerd. Ik heb gewoon de pH waarde van mijn stadsdrinkwater opgezocht en die verschilde minimaal.

Comment

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Je moet die meter wel onderhouden; dwz de eerste keer goed kalibreren met de zakjes die er bij zitten. Die van mij is niet perfect af te stellen (perfectionist als ex laborant), deze zou beter moeten gaan. Belangrijkste is dat de 7,0 goed klopt; dit ligt het dichts bij ons meetbereik. Je hebt wel demiwater nodig; AL het water dat je gebruikt bij kalibreren en schoonspoelen van de meter MOET demiwater zijn. Supermarkt heeft literflessen voor 80 cent.

Bewaarvloeistof doe ik niet aan. Na gebruik spoel ik goed af met demiwater, en dan schud ik voorzichtig overtollig water van de meter af en doe het kapje er weer op. Zo blijft er een filmpje van demiwater om de sensor zitten.

Kalibreren doe ik om de drie maanden, ik heb getest dat die van mij na 4 maanden begint af te wijken. Je zou met om de twee maanden kunnen beginnen. Kalibratiezakjes haal ik bij greensell, die van 4,0 en 7,0 dus. Die gebruikten wij ook op het lab

Als spuitfles voor het demiwater heb ik een plantenspuit van de action; zo eentje met een pomp die je op druk zet. Nevelstandje en spuiten maar.

Als je demiwater meet bij 20°C (!) mket de pH ook 7,0 zijn. Goed voor een snelle tjek af en toe, niet als kalibratievloeistof!

• CobyBE
        CobyBE commented
        Editing a comment
        Bedankt voor de uitleg Takketoelli! Demiwater hebben we in huis voor de vriendin haar strijkijzer dus dat komt goed uit Ik ga het doen zoals jij beschreven hebt, ook om hem te bewaren

Als het goed is komt hij vandaag aan dus dan kan ik er direct mee aan de slag

Stel dat ik na het toevoegen van voedingsstoffen etc nog steeds op een te hoge PH zit, is het dan verstandig om de volgende keer eerst met PH- te werken? Zal de afname in PH altijd ongeveer hetzelfde zijn als ik dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen in dezelfde hoeveelheid water doe? Mijn gevoel zegt van wel.

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Ph is temperatuurgevoelig.
        Eerst alle voeding toevoegen, dan pas pH meten. Elke voedingsgift opnieuw aanzuren en meten
        Het beste verdun je de ph- een beetje, anders schiet de ph ineens te hard omlaag bij toevoegen van één druppel

Op een gegeven moment krijg je daar handigheid in ja

Goedemiddag iedereen!

De digitale PH-meter is aangekomen! (bedankt aan Kunichika & Takketoelli voor de tip en de handleiding )
      20220824_124529.jpg

Die gaan we vandaag of morgen even calibreren, straks gaan zwemmen en pas later terug wss!

Vanavond krijg ik ook haar zusjes! 6 stuks indica stekjes (zouden het toch moeten zijn). Zal foto's posten wanneer ik ze heb. Ben van plan ze vanavond ook al direct te planten.
      Heb nog 1 pot van 25l te kort dus als men broer me geen kan regelen dan ga ik er eentje tijdelijk in een 1l kweekpotje planten tot mijn levering van greensell aankomt Bestellingen worden vanaf morgen verwerkt (ze waren op vakantie) dus via postnl zal het er wel snel zijn

Heb dat BAC vitality plus spul dus dat ga ik vanavond ook preppen en de stekjes goed van boven tot onder inspuiten, ook onder de blaadjes. Dit preventief tegen mogelijke beestjes van bij de stekkenboer.

Vandaag haar nog eens goed bekeken, en wat zag ik? Ze heeft al 5 vingere blaadjes :o whuuut :o
      20220824_125118.jpg 20220824_125143.jpg
      Ze worden zo snel groot :'( *snik*

Betekend dat, dat ze vanaf nu geen zaailing meer is maar een stekkie? :o Of moeten er 7 vingers zijn? De nieuwe blaadjes zijn nog klein maar die gaan er volgens mij ook minstens 5 hebben

Als afsluiter nog een foto waar ze alleen in de tent staat, vanaf morgen heeft ze wat gezelschap

20220824_125201.jpg

Stonede groetjes!

Comment

Goeiemorgen vrienden van het edele plantje!

Gisteren kon ik eindelijk men stekjes gaan afhalen 6 kleine sativa (zou Amnesia haze moeten zijn) stekjes in steenwol waarbij de wortels er al mooi doorheen kwamen

Ik vond wel dat ze wat slap bij stonden in vergelijking met de zaailing. Dit zal wel zijn omdat zo'n stekje niet zoveel tender-love & care krijgt als men zaailign? Ik hoop dat ze snel opkrikken van de verse aarde + voeding!
        20220824_225538.jpg 20220824_225558.jpg 20220824_225549.jpg 20220824_225545.jpg 20220824_225554.jpg 20220824_225518.jpg
        De zaailing heb ik btw senortia gedoopt aangezien het een Spaans zaadje is, de amnies worden de Storm Troopers ofzo (Uit de eerste trilogie, de klonen nog voor de nerds onder ons)

Hier zie je dat Senorita veel steviger in haar potje staat
        20220824_225541.jpg

Gisteren toen ik thuis kwam de aarde geprept, door een 25l pot half te vullen, nat te maken en dan te mengen met mijn handen om het vocht goed te verdelen zonder dat het uitknap-nat is Zo de kweekpot in 2x gevuld en het bovenste laagje "droog" gelaten omdat ik daar nog water + voeding aan ging toevoegen.

Een Storm Trooper heb ik wegens gebrek aan iets anders in een pot van 18l moeten plaatsen, kunnen we in ene weg zien wat verschil dat geeft met een 25l pot

Gisteren heb ik ze ondanks dat ze al in het donker stonden toch nog ff onder de lamp gezet voor de laatste 3 uur, zo kunnen ze al wat wennen aan het licht en vanaf vandaag staan ze weer mooi op 18/6.
        20220824_225514.jpg 20220824_225607.jpg
        Vanaf het moment dat ik voor elke pot een onderzetter heb worden ze beter geplaatst in de tent, dit gaat momenteel niet omdat de middelste een plaat deelt met die rechts in't midden. De PPFD die elk plantje ontvangt is ~150µmol.

Nu een beetje iets stoms van mij: Als wij aquariumplanten halen dan verwijder ik altijd de steenwol, dus je hoort het wss al. Ik heb dus bij 1 stekje de steenwol verwijdert en daar zijn helaas wel wat mini wortels gesneuveld :\ Toch maar even navraag gedaan en stekkenboer zei me gewoon met steenwol planten crap

Dus HOPELIJK haalt die het, zal hem wel een serieuze groeionderbreking hebben gegeven nu.

Vanmorgen even een kijkje genomen
        20220825_080513.jpg

Nu zie ik precies al geslachtsdelen op de stekjes? Kan dat? Ja he? Heb ze allemaal bekeken en er zijn nergens "balletjes" enkel van die dunne haartjes
        20220825_080626.jpg 20220825_080558.jpg

Zo nu ga ik men koffie opdrinken en maar eens beginnen met werken, gelukkig van thuis uit vandaag

Fijne donderdag iedereen!

Edit: vergeten te melden, ik heb ze gisteren elk ~750ml water + regulator + startbooster van Aptus gegeven, had nog wat over dat heb ik aan Senorita gegeven, vandaag krijgen ze denk ik niks en morgen afgezuurd water. Deze avond eens wat testen doen met PH- en die nieuwe sensor van mij

Edit2: De LV bedraagt nu 44% dus ik heb even een breed bakje met water bij in de tent gezet en de stekjes wat beneveld met afgezuurd water.

Edit3: indica vs sativa woops
        Last edited by CobyBE; 25 August 2022, 14:18.

Comment

• CobyBE
          CobyBE commented
          Editing a comment
          Hey Kunichika!

Zijn deze al in bloei? :\
          Het zal toch niet zijn omdat ik ze gisteren avond nog even 3 uur aan licht heb blootgesteld waarna er weer nacht was he? Dit hebben ze niet overnacht ontwikkeld of wel? Kan het verder kwaad? Ik wou nu starten met 4 weken groei en dan de bloei inzetten..

Ik heb ze gisteren een douche gegeven met BAC Vitality plus, dat zou ook preventief tegen beestjes en dergelijke moeten werken, toch?

• Kunichika
          Kunichika commented
          Editing a comment
          Ze kunnen niet over een nacht ijs in de bloei schieten. Maar als je pistels in de oksels ziet, dan is dat voorbloei. En die bac vital geen idee wat dat is.

• Tijnie82
          Tijnie82 commented
          Editing a comment
          had ik ook met een stek die hebben ze van een plant gehaalt die al vaak gestrest is bij mij het een lemon haze die al voor bloei gaf op 24uur het moest alleen voorbloei zijn kon zo niet gaan bloeien en dat deed ze dus wel maar als ze al voorbloei hebben gaat het niet de moeite waard zijn lijkt me

Indica en "amnesia haze " gaan niet samen in een zin

En hoelang denkt u dat ze gaan bloeien 🤔

Comment

• CobyBE
          CobyBE commented
          Editing a comment
          Haha oeps inderdaad xD Heb men post aangepast! Ik mag die fout echt niet meer maken!

Sativa gemiddeld 10/11 weken zeker? Is op zich geen probleem dat de zaailing (welke een Purple Punch OG - meer indica) wat vroeger geoogst kan worden

Edit: ik moet eerlijk zeggen dat ik daar op voorhand niet meteen aan gedacht had xD
          Last edited by CobyBE; 25 August 2022, 14:24. Reden: toevoeging aan origineel bericht

• sprinterke
          sprinterke commented
          Editing a comment
          Zou er nog 3 weekjes bijrekenen 😉

• CobyBE
          CobyBE commented
          Editing a comment
          Fuck xD

Maar goed dat die zaailing dan wat eerder klaar is, dan kom ik misschien nog toe tot de volgende oogst xD

Op eentje na doen de scrawny stekjes het niet slecht! Grappig genoeg ziet die waarvan ik de wortels kapot heb gemaakt er nog het beste uit

20220825_153008.jpg

LV & temp ter hoogte van de plantjes is 53% en 28 graden, beetje laag in LV maar hoog in temp :\ Vanaf morgen betere temperaturen hoop ik!

20220825_152710.jpg

De sukkelaar die er maar slapjes bij hangt heb ik net wat beneveld samen met de grond eromheen en een klein doorzichtig potje erover gezet, ik neem aan dat dat ook OK is ipv een boterhamzakje ofzo?
        20220825_152716.jpg

Mag er nog lucht aan kunnen langs onder of duw ik het potje best een beetje de grond in zodat het afgesloten is?

Comment

• Corleone1933
          Corleone1933 commented
          Editing a comment
          Zou dat bekertje eraf halen, werkt meer als een broeikas onder de lamp, hebben stekken niet nodig, denk dat hij er eerder van afsterft.

Het stekkie met het bekertje heeft zijn kop al terug richting de lamp gedraaid
        20220825_212819.jpg
        Een ander stekje was nu wat gaan hangen dus heb ik daar ook even een bekertje op gezet.
        20220825_212826.jpg
        Ik verwacht ook dat ze het wat moeilijk hebben met de temperatuur momenteel. Luchtvochtigheid zit wel redelijk ok nu denk ik.
        20220825_212833.jpg

Twijfel ook of ik de aarde misschien niet toch te droog heb gelaten. Morgen krijgen ze allemaal nog wat startbooster + afgezuurd water.
        Ga morgen ook de PH-meter kalibreren en eens zien hoe laag het echt wordt, ook eens testen hoeveel PH- ik moet gebruiken op 10l water om naar een aangenamer zuurtegraad te gaan.
        Science friday wordt het

Stonede groetjes!

Comment

• Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Binnenkant bekertje ff met water nevelen, dan stijgt de lv flink in het bekertje

• CobyBE
          CobyBE commented
          Editing a comment
          Yes goed idee! Werkt echt goed, ze fleuren er snel van op moet ik zeggen

• Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Veel stekervaring heb ik niet, maar ik liet die bekertjes staan totdat de blaadjes omhoog gingen staan. Dan zijn de wortels aangeslagen en drinkt ze daardoor ipv het blad
          Natspuiten van de stekjes is ook wel eens mis gegaan, groeipunt begon te rotten. Een ander soort van toprot zeg maar
          Daarom spuit ik mijn plantjes niet nat maar plaats ik een bekertje

Kleine update vanmorgen, ze staan weer allemaal recht. Enkel de "eerste" stakker heeft nog 1 blaadje dat volgens nog wat teveel voor haar is. De rest staat mooi richting de lamp gericht.
        20220826_082742.jpg(die rechts van voor en links van voor hadden het gisteren wat moeilijker, staan nu mooi recht)

Temperatuur is momenteel 25,5 °C en LV ~64%, heb net wat in de tent geneveld en ga als het sffs rustig is op het werk 10l startbooster maken en verdelen over de dames.
        Hopelijk komt vandaag mijn greensell levering aan dan krijgen ze voor de rest nog afgezuurd water via de schoteltjes.

Ik heb men eerste bonghit al op voor vandaag (veel te vroeg, ik weet het) dus stonede groetjes!

Comment

• Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Dient dat metertje niet kn wat karton gewikkeld of is dat alleen bij hps lampen?

Korte middag update

Volgens mij heb ik de kalibratie van die PH-meter verneukt xD Heb mooi 250ml demi-water in 3 aparte (schone) containers gedaan en in elk een ander zakje en de instructies gevolgd. Maar toen ik men water + startbooster meette begon die ineens 8,3 te tonen? Men kraantjeswater is 7,5 dus ik ga dat dadelijk eens meten en kijken wat de afwijking is, wellicht kan ik het dan ook zo berekenen tot ik nieuwe kalibratiepoeders heb.

20220826_133942.jpg
        Senorita (de zaailing) heeft haar eerste 7-bladerige vingers, ze is nu officieel een stekje
        Dat komt goed uit want ik was van plan om vanaf maandag de lamp te verhangen en zwaarder in te stellen naar aanraden van Lumatek (0,5m op 75% - 465W). En dan gaan we 4 weken groeien.

Zo kunnen de amnesia stekjes nog een paar dagen wortels schieten en aan de lamp wennen.

Ze staan nog altijd allemaal recht, LV is op een goed percentage en de temp is rond de 27 a 28% momenteel in de tent. Als dat nog hoger gaat worden ben ik van plan een luchtslang op de tent aan te sluiten en die in de gang te leggen, daar is het koeler en zo kan er koelere lucht binnen. Tot nu is het met lamp ongeveer 1 a 2 graden warmer in de tent als in de kamer.

Die wat als eerste is gaan hangen is zijn onderste blaadjes aan het afgooien dus daar ga ik hem straks ook even bij helpen!
        20220826_133949.jpg

Stonede groetjes!

EDIT: Helemaal vergeten te zeggen, men greensell bestelling is aangekomen dus ze hebben nu allemaal een eigen onderzetter. Heb ze ook elk 1,4l startbooster gegeven en ongeveer 1l via de onderkant van de pot erbij gegoten. Nu weer een dagje of 2 geen drinken

Comment

Ik heb mijn ph-meter geen eens gecalibreerd, werkt perfect. Had je de potten al ingewaterd, of heb je ze nu 2,4l water gegeven. Kleine plantjes hebben niet veel nodig! En dat stekje van je foto, ziet er zo iel uit, ik hoop dat ik het fout heb. Maar zie hier niet veel goeds van komen, of ze moet de komende week opkrabbelen.

Comment

• CobyBE
            CobyBE commented
            Editing a comment
            Ik had de aarde niet goed genoeg ingewaterd denk ik. Het bovenste stuk was ook weer droog, daarmee dat ik ze water +voeding gegeven heb.

De stekjes hebben nu allemaal 'gepakt' denk ik, je ziet ook al nieuwe blaadjes verschijnen. In mijn volgende post zal ik wat uitbreiden over de stekjes, is een beetje een lullig verhaal.

Goedemorgen vrienden van het groene plantje!

Een wat langere post met op het einde wat foto's om het niet zo saai te maken!

De lamp lager hangen en de dimmer omhoog!
          Dit weekend gezien dat de stekjes 'gepakt' hebben, ze zijn namelijk al nieuwe blaadjes aan het maken wat mij wel wat hoop ervoor geeft.
          Gisteren heb ik de lamp al een dag op 50% (310W) laten draaien en gisteren nacht de lager naar 50cm van het bladerdek en de lamp op 75% (465W) ( (toen ze sliepen). Gek genoeg leek men zaailing tussen gisteren morgen en avond weer een stuk gegroeid, het extra licht doet haar goed

Dus vanaf vandaag start ik de vegetatieve fase, dit voor een week of twee a drie. Hier heb ik namelijk nog wat vragen rond!

Die kameraad die me erbij ging helpen deed het altijd vanuit stekjes, nu zegt hij me dat hij telkens maar een week of twee groeide waarna hij direct de stekjes in bloei zette. Maar ik denk niet dat de stekjes op een week tijd gaan uitgroeien tot kleine bosjes zoals de zaailing dat tot nu doet.

Nu heb ik in de laatste weken ongeveer 3x zoveel bijgeleerd als ervoor "van horen zeggen" maar ik had er niet aan gedacht dat die stekjes een minder lange vegetatieve fase zouden hebben. Mij is ook nog altijd niet helemaal duidelijk wanneer je een plant in de vegetatieve fase moet/kan zetten.

Ik had gelezen dat je pas mag tellen vanaf dat je plant de eeste 7-vingerige bladen heeft, anderen tellen dan weer direct vanaf het planten.

Zijn die eerste 3 weken die men zaailing nu gegroeid is (ik zeg het zelf al) al groei? Had ik de lamp al zwaarder moeten/kunnen instellen?

Hoe tellen jullie dat? Ik zie in sommige logs voorgroei, groei, voorbloei en bloei. Als ik dan even nadenk zou ik zeggen dat

Voorgroei: van zaadje tot volwassen plantje (1ste set 7-vingere blaadjes)
          Groei: van klein volwassen plantje tot hoogte die je wilt hebben
          Voorbloei: de eerste week dat je omschakelt naar 12/12
          Bloei: alles na week 1 op 12/12 tot het einde

Klopt mijn redenering?

Waarom zien de stekjes er zo crappy uit?
          Tja, dit is een beetje een lullig verhaal. Normaal was het plan dat ik via een vriend stekjes zou krijgen (dezelfde vriend die me wilt helpen bij het opzetten etc). Echter kon die ineens niet meer bij zijn stekkenboer terecht. Heel erg kut maarja wat doe je eraan. Dus maar aan mijn mede-stoner en oudere broer gevraagd of hij via via nog stekjes kon regelen. Dat was geen probleem en hij ging er zelf ook bestellen.

Ik heb er 6 besteld en hij 24 (heeft altijd al heel veel stekjes gezet onder een hps lamp om dan zo 25gram droog per plant te winnen, ik weet ondetussen wel dat het beter kan (mede door dit forum!)). Moest gewoon een tijdje wachten tot de stekkenboer terug van vakantie was.

Ondertussen had ik de zaailing gevonden en ben ik deze gaan ontkiemen. Vorige week kreeg ik dan bericht dat ik de stekjes kon gaan ophalen.
          Toen ik daar aan kwam stonden mijn 6 stekjes al mooi apart in een doosje langs de kant gezet. Ze zagen er pover uit maar ik wist ook niet echt beter helaas, ik wist dat mijn zaailing er 100x gezonder en sterker uit zag maar ik ben niet de autoriteitspersoon van goed uitziende stekjes.

Dus toch wel wat blij ermee terug naar huis en die avond in de potten gestoken. Toen heb ik ook de foto's ervan geplaatst.
          Dit weekend vroeg mijn broer of hij wat BAC Vitality Plus van mij mocht lenen, ik had 1l ervan gemaakt en dat was veel te veel dus ik dacht dan geef ik dat aan hem en heeft hij zeker genoeg voor al zijn plantjes 2 behandelingen te geven.

Dus ik de auto in, ritje van 30km naar de familie. Daar aangekomen liet hij mij zijn 'kweekhok' zien, een kamertje dat hij heeft omgebouwd en 2 HPS lampen in heeft gehangen. Gek genoeg wel verspreid over de kamer en niet mooi langs elkaar (maar ik ken er ook te weinig van).

Maar, wat zag ik daar? Zijn stekjes zien er allemaal een STUK beter uit, waar die van mij maar zo 1 of 2 blaadjes hadden heeft hij er die op het eerste zicht meer op mijn zaailing lijken.
          Ik had er al schrik voor want dat is weer zo'n typische klootactie van hem, heb gewoon men mond gehouden want die discussie leidt toch tot niks. Ik heb hem dan ook maar niet verteld dat volgens mij zijn lampen niet goed hangen en dat de temperatuur al veels te hoog was in de kamer.

Ik trek er mijn conclusies uit, zelf familie kan je niet altijd vertrouwen, da's jammer maar die kies je ook niet zelf. Ik heb gewoon het idee dat hij jaloers ofzo op mijn installatie is en mij dan maar de kutste stekjes geeft uit schrik dat ik een betere oogst als hem zou halen met mijn 3x zo weinig stekjes.

Vind het wel kut, moest ik in zijn situatie zitten zou ik me schamen om de 6 slechtste stekjes weg te geven, had het dan op zijn minst wat verdeeld ofzo. Achja, voor mij in ieder geval geen stekken meer.

Weet je wat het mes nog dieper in de wonde steekt? Aangezien de zaailing zo goed ging onder mijn lamp had ik hem gezegd dat ik gerust voor hem ook wel zaadjes groot wil trekken tot stekjes zodat hij ze dan kan planten. Bij hem zijn zaadjes namelijk nog nooit gelukt.

Hieronder wat foto's van de zieliege storm troopers (want kloontjes)
          20220828_204421.jpg 20220828_204416.jpg 20220828_204424.jpg 20220828_204435.jpg 20220828_204431.jpg 20220828_204428.jpg

State of Senorita (de zaailing, purple punch OG)

Deze doet het echt super goed, ze heeft gisteren al een dagje op 50% dimmer gestaan en dat heeft haar goed gedaan, heb het niet gemeten maar ze leek gegroeid gisteren avond (ten opzichte van gisteren ochtend). De PPFD heb ik toen gemeten op ~300 ùmol/m²/S.

Vanaf vandaag hangt de lamp op 0,5m van het bladerdek en de dimmer op 75%, toen ik vertrok deze ochtend was de lamp nog uit maar ondertussen staat die bijna een uur aan. Dus PPFD meting volgt deze avond!

Ze is nu 'volwassen" aangezien ze haar eerste 7-vingerige blaadjes heeft ontwikkeld. Ze wordt echt een kleine dikke dame Vind haar super mooi! Maar da's misschien zoals houden van je kind, ouderliefde maakt blind?

20220828_204439.jpg

Ik heb de nodes geteld en ze is nu de 4e node aan het maken! Ergens tussen node 3 en 5 moest ik toppen he? Tegen deze snelheid zal dat ergens deze week al zijn denk ik maar moet het even aankijken.
          Stel dat ik op node 4 wil toppen, dan kan ik best wacht tot node 5 en 6 er zijn of direct wanneer ze aan node 5 begint?

Tent foto's
          20220828_204410.jpg 20220828_170128.jpg

De luchtvochtigheid is goed gezakt samen met de buitenlucht, ik heb nu een grote beker gevuld met water en een uitgewrongen handdoek in gehangen maar dat brengt het niet echt veel hoger. De plantjes lijken het alsnog wel OK te vinden!

Zo dat was het voor de update van deze ochtend, waarschijnlijk ben ik weer het een of ander vergeten en zal ik dit achteraf nog toevoegen of in een nieuwe post/comment zetten.
          Vandaag is het op kantoor dus ook niet roken tot deze avond. Soms moeten we ook eens gewoon doen he

Ik hoop dat de post een beetje interessant was ondanks de vele tekst!

Groetjes!​​​​​​
          Attached Files

Comment

• Tijnie82
            Tijnie82 commented
            Editing a comment
            een plant wat 7vingerig blad heeft is nog steeds een zaailing volwassen plant heb je rond de 6a 7week en de stekken zecht niks hoe ze dr uit zien en al moet.ik zeggen vind ze er niet slecht uitzien moet je kijken wat voor mooie stekken je hebt over 2week ze groeien straks mooi snel ik vind stekken veel sneller groeien dan dan zaailingen en als je schakelt naar 12-12 duurt echter wel 2week voor ze gaan bloeien kan langer duuren maar 2ongv is normaal ik zou zeggen waarneer je moet schakelen pas als het mooie planten zijn niet te snel schakelen

• CobyBE
            CobyBE commented
            Editing a comment
            Bedankt voor je comment Tijnie! Ik ben er heel benieuwd naar hoe ze nu gaan groeien Dit is allemaal men eerste keer dus ik weet nog niet hoe het nu gaat gaan of wat er gaat gebeuren met de stekjes, ik hoop dat je gelijk hebt en dat het net zo'n mooie plantjes worden als de zaailing

Nu een paar weekjes op 75% en 0,5m afstand, vanavond wanneer ik thuis ben meet ik de PPFD

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Een zaailing gedijt beter onder een bak licht, dat is voor stekken veel lastiger.

Goedemiddag beste vrienden van het groene plantje!

Kleine foto update, de stekjes en de zaailing doen het prima. De zaailing is al een echt klein struikje geworden, nog niet echt hoog maar wel dik

20220830_124401.jpg

Stel dat ik zou willen toppen vanaf node 3, is het dan nu het moment? Of is 'ie daar niet nog wat klein voor? Eventueel pas na node 4?
          Edit: als ik nu opnieuw kijk dan heeft ze node 4 al gemaakt en is ze nu de internode tussen 4 en 5 aan het maken, correct?

Hier nog wat closeups van de kloontjes, die zitten nu ook volgens mij node 4 te maken? Ook al toppen?

20220830_124454.jpg 20220830_124410.jpg 20220830_124509.jpg 20220830_124438.jpg 20220830_124446.jpg 20220830_124430.jpg

Je begint stilaan ook te ruiken (vind ik) dat het wiet plantjes zijn Vooral de zaailing, als je aan je handen ruikt nadat je haar hebt aangeraakt komt er een heerlijke geur van af

Gisteren heb ik ze nog eens allemaal 10l water + startbooster gegeven en via de schoteltjes wat bij gedaan bij die waar het er onder niet uit kwam. De aarde was dus duidelijk niet goed voorbereid als ik ze nu alweer water moest geven xD Ik had gevoeld en de bovenste paar cm waren al goed droog.

Ook merk je dat het nu ietsje warmer wordt in de tent met de lamp op een trapje hoger. Het is nu ongeveer 3 a 4 graden warmer in de tent als erbuiten. Om dat een beetje op te boxen en om niet TE hoge onderdruk te krijgen heb ik nu het stukje sonoconnect darm dat ik over heb als passieve inlaat gebruikt. Deze heb ik langs onder aan de tent bevestigd en hij komt in de gang uit waar hij koelere lucht kan trekken.

Ik heb de indruk dat dat ongeveer 1 graden scheelt tot nu.

Dat is het voor nu.

Stonede groetjes!
          Last edited by CobyBE; 30 August 2022, 14:51. Reden: extra vraag toegevoegd

Comment

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            De internodes te dicht op elkaar? Nee, vind ik niet. Je wilt liever dat je later een aaneengeregen top oogst i.p.v. her en der wat toppen aan de plant.

• CobyBE
            CobyBE commented
            Editing a comment
            Bedankt voor jullie feedback heren!
            Dus jullie zouden wat zijtakken eraf halen zodat ze de rest kan vergroten? En dan eventueel eens toppen na node 5 en dan erna nog eens toppen? Ik wil gerust een paar weken laten groeien, da's geen probleem.

Zal haar voorlopig nog evne rustig haar gang laten gaan, de stekjes zijn goed aan het pakken maar ik schat nog zeker een week of 2 voor dat een beetje fatsoenlijke plantjes zjn geworden

• Tijnie82
            Tijnie82 commented
            Editing a comment
            gewoon zo lekker laten groeien zo alleen dieven dat zijn de onderste takken enzo weg halen waar onder aan amper licht krijgt en de plant energy verspilt eraan als je dst weg haalt onderaan gaat er veel meer energy naar de dikke toppen die het veel beter kunne gebruiken enzo heb je ook betere kwaliteid wiet dan dan fluffie spul wat onderaan zit wat niks weegt maar toch boel energy vreet en net wat hork zecht liever de internodus dicht op.elkaar dan er veel ruimte tussen zit als de plant groter is kun je er een netje overheen doen en de plant moei breed en open trekken zodat alle toppen even veel licht krijgt is de beste manier om veel meer te oogsten dan zonder net dan komt niet overal mooi het licht zoals je met scrogg wel hebt

Goedemorgen beste medekwekers en sympathisanten!

Kleine foto update!

De "geslachtsdelen" die ik enkele posts terug dacht te herkennen zijn nu toch gewoon blaadjes aan het worden? Heb ik mij gewoon vergist of gebeurd dit wel eens?
          Ik vind het in ieder geval goed want ze zijn nu eindelijk wat meer blad aan't maken.

20220901_095410.jpg 20220901_095327.jpg 20220901_095310.jpg 20220901_095302.jpg

De zaailing is nu een kleine 20cm groot en de stekjes een 15 a 16cm. Hun steeltjes zijn ongeveer verdubbeld in omvang. Heb de ventilator er nu ook ongeveer 18 uur op staan (ding maakt mij 's nachts te veel kabaal).

Je merkt ook dat Senorita (de zaailing) meer dorst heeft, de bovenste laag is alweer wat droog dus ik denk dat ik haar straks wat afgezuurd water langs het schoteltje ga bij geven. De stekjes hebben nog niet zoveel gedronken en kunnen nog wel een dagje.

Een van de stekjes heeft 1 blad waarvan hij zijn vingers wat omhoog krult, mogelijks iets te veel water gegeven denk ik. Het is ook maar bij 1 blad.
          20220901_100051.jpg

Well echt enorm het verschil tussen een zaadplant en een stekje, Senorita is al echt een klein struikje in vergelijking (Het verschil in plant tussen indica en sativa zal hier ook wel een grote rol spelen)

20220901_100249.jpg

Dat was het weer voor vandaag!

Ik ga haar nog een beetje door laten doen en dan de onderste blaadjes (alles met minder als 5 vingers) verwijderen. Die vangen momenteel amper nog licht.

Zo dat was het weer voor de kleine foto update

Stonede groetjes!

Comment

• CobyBE
            CobyBE commented
            Editing a comment
            Hey Takketoelli!

Yes ik voel ondertussen het verschil ook! haha
            Had vanmorgen gezien dat ze wat droog stond maar was door werk even vergeten water te geven. Heb haar net 1l afgezuurd water gegeven (ongeveer 50/50 langs boven en via het onderzettertje)

Ik kijk na men lunch of de onderzetter leeg getrokken is en dan geef ik haar desnoods nog wat bij. Als ik hem nu optil voelt het wel al 'beter' aan

• Monkey Man
            Monkey Man commented
            Editing a comment
            Lekker bezig man. Ik had de 1e 2 rondes ook veel water stress. En daarmee bedoel ik mezelf die stresde Gegeven moment potjes wegen helpt. En als ze groter zijn mag je om en nabij 10% van je pot inhoud aan water geven. Hangt wel van je plant grote af maar het is een ruwe houvast. Zelf gaf ik als ze nog klein waren de planten soms flink water stiekem iets te veel en liet ik ze 2 dagen met rust dat de plant zelf de pot droger ging trekken.

• Tijnie82
            Tijnie82 commented
            Editing a comment
            let maar op.straks gaan de stekken als.een speer de zaailing voorbij stekken groeien echt veel sneller
        Bezig...
        X