Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Daar ben ik weer...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Daar ben ik weer...

    Korting op 420shop
    Daar ben ik weer een keer!

    Beetje druk de laatste tijd, met een paar kinderen en nog een derde op komst ook…
    Naast een druk bedrijf en dan ook nog uitgebreid testen van de computer erbij.

    Maar zo ver gaat het allemaal voorspoedig.
    Inmiddels kom ik ook achter de tekortkomingen van het systeem en dat is bijvoorbeeld dat de camera’s behoorlijk storen op het systeem.
    Deze heb ik uiteindelijk ontkoppeld en sindsdien werkt het perfect!

    Ik kan via een vpn verbinding inloggen op afstand en kan ik wel bekijken wat de temperatuur, co2 niveau enz. doen, maar meekijken in de tent nu dus even niet.
    Nog even uitzoeken hoe en waardoor dit komt, maar voor nu is het even goed!

    Het Co2 emmertje doet helaas niet wat het moet, dus ik heb een Co2 systeem gekocht!
    Er komt wel degelijk Co2 uit het emmertje en wanneer ik deze voor de sensor hou, slaat de meter ook volledig uit, maar eenmaal in de tent is het helaas niet meer meetbaar (afzuiger gaat niet volledig uit vanwege stank).

    De Co2 controller doet het overigens spatzuiver dus dat durf ik wel aan.
    Had via internet een Co2 systeem voor aquaria gevonden, dat ik met een beetje creativiteit ombouw tot een goed werkend systeem voor de tent met een tank van 2kg inhoud.

    https://www.heevis.nl/jbl-proflora-c...r-professional

    Welkom op heevis.nl! Uw online winkel voor alles wat u nodig heeft voor uw aquarium en vijver. Ontdek ons brede assortiment aan voer, filters, pompen en decoratie voor beginners en ervaren liefhebbers. Met onze expertise en kwaliteitsproducten maken we uw aquarium- en vijverhobby tot een succes. Bestel eenvoudig online


    Kan ik denk ik wel een hele kweek mee doen (5 weken per kweek actief en continue Co2 toevoegen week 2, 3, 4, 5 en 6 van de 12/12 fase).
    Jammer genoeg komt deze morgen pas binnen…
    Zal dus waarschijnlijk pas de volgende kweek deze inzetten en voor die tijd nog wat testen.

    Wat ik wel te weten kwam, is dat wanneer iedereen te bed ligt, te slapen, het Co2 gehalte in de tent stijgt tot zo’n 6 á 700 ppm.
    Leuke bijkomstigheid!

    Bijgaand wat foto van de opzet en de eerste paar weken van de kweek!

    De volgende kweek met Co2 zal ik een apart verslag voor aanmaken.

    Het "hok":
    IMG_2219.jpg Grote tent staat achter de grote deur en is via het deurtje links bereikbaar...
    IMG_2176.jpg
    IMG_2212.jpg
    IMG_2326.jpg Toch maar een andere driver bij gekocht. Vorige bleek niet te kunnen dimmen met PWM.

    Kleine (voorgroei-/droog-) tent:
    IMG_2220.jpg
    IMG_2175.jpg
    IMG_2174.jpg
    IMG_2172.jpg
    IMG_2173.jpg

    Grote (bloei-) tent:
    IMG_2217.jpg
    IMG_2211.jpg
    IMG_2213.jpg Sensoren
    IMG_2214.jpg
    IMG_2215.jpg
    IMG_2246.jpg

    Kweek

    Voorgroeien (2,5 week)

    1e week (begint op dinsdag t/m a.s. zaterdag)
    IMG_2171.jpg Zaadjes (Critical) in de blokjes, beetje vochtig maken met water en voeding oplossing en vervolgens een paar druppels zaadbooster.
    IMG_2170.jpg Propogatordeksel erop lamp 24 uur per dag op 25% (50W = 300 micro mol) en wachten maar! Ze krijgen in de eerste dagen geen water toegevoegd, dit is pas in week 2.

    2e week:
    IMG_2187.jpg Pak en beet na 4 dagen, komen ze mooi op! Vanaf nu wordt de voeding structureel toegevoegd en lamp gaat naar 18/6 op 50% (50W = 500 micro mol).
    IMG_2225.jpg Halverwege week 2 worden ze in de grote blokken gezet
    IMG_2242.jpg Stokjes erbij, want ze duikelen soms wel (ondanks de ventilator).

    3e week:
    IMG_2261.jpg Lamp (18/6) naar 100% (zo'n 700 micro mol), ze krijgen ook wat vaker water. Platen zijn circa 15cm.

    Bloeien (8 weken)
    1e week:
    IMG_2290.jpg Alles netjes overgepot op hydrokorrels, lampen naar 12/12 op 50% van (440W = zo'n 800 micro mol), alleen de ledboards branden. Planten zijn circa 25cm.

    2e week:
    IMG_2316.jpg Halverwege 2e week. In de 2e week gaat de lamp naar 100% (440W = 1100 micro mol). CO2 niveau ingesteld op 800PPM. Deze gaat pas vanaf de 2e week actief toevoegen. Dit gebeurd continue, dus het gehalte CO2 in de tent is vanaf nu 10/11 uur lang op ingesteld niveau en de afzuiger gaat 3x per uur langzamer draaien (heeft 2 standen). Planten zijn circa 40cm. Gelijk wat ondersteuning geplaatst en zoals je kan zien, hangen de lampen op verschillende hoogtes omdat niet elke plant even hard groeit...

    3e week:
    IMG_2319.jpg Lampen aan de zijkant draaien vanaf nu mee op 100% (680W = 1100 micro mol ook van de zijkant!) CO2 niveau ingesteld op 1300PPM. Planten zijn nu ongeveer 50cm. Ze krijgen vaker water vanaf deze week en een hogere dosis voeding.


    Dat was em voor nu.
    De volgende keer zal het wel klaar zijn...
    Werkt gelukkig erg goed allemaal en ben ook erg benieuwd naar de resultaten!
    Morgen kijken of ik misschien toch nog het CO2 systeem ga installeren...
    Attached Files
    Last edited by BertusBeunhaas; 30 August 2022, 21:52.

    #2
    Dat is een mooi verslag Bertus.

    Ik heb het een en ander veranderd. Je poste je berichten in de sectie Welkom en daar heb jij ook veel meer gezegd.
    Nu met deze nieuwe post vond ik het beter om die te splitsen naar kweek verslagen zodat jij je eigen topic hebt waarin je alles kwijt kan.

    De titel heb ik er neer gezet, omdat je daar altijd mee begint Maar als je een andere titel wilt dan moet je dat aan mij doorgeven
    Veel gestelde vragen over het forum
    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL
    "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

    Comment


    • BertusBeunhaas
      BertusBeunhaas commented
      Editing a comment
      Geen probleem, misschien wel beter zo inderdaad!

      Goeie pakkende titel ook .

    • Silas
      Silas commented
      Editing a comment
      Ok laten we het zo

    #3
    Prachtig mooi zeg, dat ziet er zeer goed uit!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      #4
      Mooie setup
      Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

      Comment


        #5
        Dat ziet er allemaal clean uit, te gek man. Maar dat hele co2 werkt heeft toch pas nut als het boven de 30graden is in de kweekruimte? Of ga je daar ook zorg voor dragen?

        Comment


        • BertusBeunhaas
          BertusBeunhaas commented
          Editing a comment
          Toevoegen van CO2 kan feitelijk bij elke temperatuur.
          Het is een verkeerde aanname om te zeggen dat dit alleen werkt bij hogere temperaturen.
          Door CO2 toevoeging is je plant wel beter bestand tegen hogere temperaturen.

          Stukje algemene plantenfysiologie:
          CO2 is de voeding voor een plant, hetgeen wij voeding noemen (wat je toevoegd aan het water) zijn hulpstoffen.
          Licht zorgt voor fotosynthese, dat CO2 omzet in O2 (zuurstof) en C (koolstof) en C omzet is suikers, waardoor de plant groeit (metabolisme).

          Je kan je hoeveelheid licht verhogen, maar als je voeding en/of CO2 niet mee verhoogt, heeft het geen zin.
          Zelfde geldt voor voeding of CO2, als je deze verhoogt, zonder de hoeveelheid licht te verhogen is het kansloos.

          Nu komt het:
          Je planten ademen, via huidmondjes (genaamd stomata's).
          Deze huidmondjes functioneren het beste bij de juiste dampdrukdeficit (is het verschil, in termen van druk, tussen de waterdamp in de lucht en het verzadigingspunt van de lucht), dit noemen ze ook wel VPD (vapour pressure deficit).
          Dit drukverschil zorgt voor de transpiratie uit de huidmondjes van de plant, wat er weer voor zorgt dat water via de wortels wordt aangetrokken.
          Hoe hoger de luchtvochtigheid in de lucht, des te minder goed kan de plant vocht afgeven naar de omgeving (transpireren).
          Is de RV te laag (vooral bij hogere temperaturen) krijgt de plant last van hitte stress.
          En zoals je weet, heb je bij hogere temperaturen vaak een lage luchtvochtigheid en bij een lage temperatuur een hoge luchtvochtigheid.
          Dit maakt het dan weer extra lastig om het VPD op juiste niveau te krijgen!
          Hier kan je een mooi staatje ervan vinden:
          How well do you understand temperature and relative humidity in your greenhouse environment? Learn more about VPD in a greenhouse environment.


          Je kan zien, dat de opname van CO2 ook prima werkt bij een lagere temperatuur (de huidmondjes moeten ten slotte open staan voor opname)
          Echter, bij een lagere temperatuur, neemt je plant ook minder water op, wat resulteert in minder "voeding", dus komt je plant te kort (even ervan uitgaande dat licht en CO2 in verhouding zijn).
          Om deze reden kan je dus beter een hogere temperatuur aanhouden, want dan neemt je plant weer meer water op en dus meer "voeding".

          Nou is de truc, om bij lagere temperatuur je voedingsoplossing sterker te maken.
          Je plant neemt welliswaar minder water op, maar door een verhoogde oplossing, is het cirkeltje weer in verhouding.

          Zoek maar eens op dampdrukdeficit.
          Je kan er een hoop over vinden.

          De theorie ken ik wel, ik heb er veel over gelezen.
          Nu de praktijk nog...
          Last edited by BertusBeunhaas; 30 August 2022, 21:48.

        #6
        Netjes man! Moet goed komen zo..

        Zou het veel effect hebben denk je? Die lampen zo verticaal in de hoek?
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Das niet helemaal correct. De mythe dat led niet ver straalt komt voort uit hwt gegeven dat veel led's vrij blauw zijn. Blauw licht heeft een kortere golflengte waardoor het minder diep straalt. Veel kweek led's echter hebben ook vaak veel rooie, of zelfs ir spectrum. Dat straalt juist diep, net als hps, dat van nature vrij rood licht is.
          Zeker icm met het verdelen van de invalshoeken door een groot formaat led lamp durf ik te beweren dat de meeste goeie kweeklampen hps volledig domineren als het gaat om dieptestraling.

        • BertusBeunhaas
          BertusBeunhaas commented
          Editing a comment
          Je in het meten met een par meter.
          Afhankelijk van het type ledlamp, straalt de 1 dieper dan de ander.
          Ledboards zijn vooral bedoeld voor de korte plant terwijl de COB voor de grote is bedoeld.

          Totaal 760 watt.

        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Dat COBS zijn bedoeld voor grotere planten vind ik ook onzin. Een cob is veel led diodes op 1 plek, met een lens om alles dezelfde kant op te richten.
          Die lens kost je efficientie, je lamp moet verder van je plant (kost ook efficientie), en omdat je licht vanuit 1 plek komt, heb je maar 1 invalshoek, en heb je erg snel dat een groot gedeeltje van je licht geblokkeerd word door 1 top of blad dat dicht bij je cob schijnt. Strips/boards zijn ook beter voor grote planten. Betere lichtverderling, betere efficientie, en betere dieptestraling dmv invalshoeken.
          Cobs hebben ook bijna nooit IR diodes enzo. PAR staat voor photosynthetic active radiation. Das leuk om eens te vergelijken met hps. hps heeft maar een klein deel van t fotosynthese actieve spectrum dat de meeeste leds hebben. Als je een oppervlakte wilt meten noem je t vgm PPF/PPFD

        #7
        Jij hebt het goed voorelkaar succes met je kweek

        Comment


        • Bas Haze
          Bas Haze commented
          Editing a comment
          Alleen denk ik dat het beter zou werken met hps lampen

        #8
        Vandaag de eerste snelgroeier maar even besproeit met celstrekremmer.
        Dit zorgt ervoor dat de plant voor een week of 3 stagneert in het groeiproces (de bloei gaat onverminderd door).
        Ik wil namelijk niet dat ze veel groter worden dan 80cm.

        CO2 setje is binnen gekomen en gelijk maar geïnstalleerd.
        Werkt wel aardig al zeg ik het zelf.
        3x per uur gaat de afzuiger toch uit.
        De CO2 werd namelijk toch nog wel redelijk snel weggezogen met de afzuiger op de rustige stand.
        Ben benieuwd hoe lang de tank het volhoudt.
        Maar het wordt in principe alleen in de weken 2 t/m 6 van de bloei toegevoegd.
        5 weken dus..

        IMG_2325.jpg

        IMG_2323.jpg
        IMG_2324.jpg

        Comment


          #9
          Nou, ik had wat hikups met het CO2 systeem, maar dat heb ik er nu gelukkig uit weten te krijgen en het werkt uiteindelijk prima.
          Heb dus besloten om het toch maar gewoon nog een paar weken mee te laten draaien.
          Afzuiger dimt naar rustige stand, want helemaal uit, begon een beetje te stinken en het werd dusdanig warm in de tent, dat gaat niet goed.

          Daar komen de eerste bloemetjes!

          IMG_2346.jpg

          Vandaag 2,5 week in de bloei en de 2e plant ingespoten met celstrekremmer.
          In eens gaan ze hard, dus wil je ze 80cm hebben, moet je ze wel echt inspuiten bij circa 60/70cm.
          Als de bloemetjes komen, ga ik over van groei- naar bloeivoeding.

          Mijn water bak verschoon ik maximaal 3x.
          1x voorafgaand aan de nieuwe kweek (en na de voorgaande kweek)
          1x na de 3e week, want ik wil de bloei met een "schone" oplossing beginnen
          Eventueel 1x na de 6e week, om tijdens het afbloeien geen afvalstoffen oid in de oplossing wil hebben.

          Ik gebruik nu overigens nog Atami AWA leaves en max als basisvoeding voor de groei en bloei.
          Dit vul ik aan met ATAzyme en ATArootfast voor de groei en voor de bloei komt daar nog ATAxl en ATA PK13/14, de rootfast blijft tijdens de bloei achterwege.

          Naamloos.png

          Bovenstaande is een basis oplossing.
          Ga je met LED kweken? + 25-50%
          CO2 toevoegen +25-50%

          Voor de basisvoeding ben ik uitgegaan van een "normale" temperatuur.
          Wat is nou een normale temperatuur???
          Doorgaands ligt deze gemiddeld rond de 15 graden in Nederland en dat is ook de beste temperatuur voor een kweek.
          Niet te warm en niet te koud!
          In het vroege voorjaar en najaar, zijn bij mij de resultaten meestal het beste!
          Wordt het warmer? -10-20%
          Wordt het kouder? +10-20%
          Als het warmer wordt, zal de plant meer vocht opnemen en je wilt niet dat deze een overschot aan voeding krijgt!
          En andersom niet te weinig.
          De plant zal tenslotte niet pakken wat het nodig heeft, dat lees je namelijk wel eens, dat men denkt dat de plant alleen de voedingstoffen uit het water onttrekt.
          Nee, deze neemt de oplossing zoals die is op en bij een te rijke oplossing zal je plant verschijnselen vertonen van overvoeding.

          Echter, aangezien de leveringen vanuit Duitsland niet meer plaatsvinden ga ik t.z.t. over op Plagron.
          Ik zal dan weer opnieuw het wiel uit moeten vinden...
          Maar dat is voor later een zorg.
          Last edited by BertusBeunhaas; 1 September 2022, 21:38.

          Comment


          • Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Idd, ik sla de kweekjes vaak door elkaar en dit is hydro, sry...

          • Kunichika
            Kunichika commented
            Editing a comment
            Kun je wat meer vertellen waarom 15graden een ideale temperatuur is voor weed te kweken? Ik heb altijd begrepen dat de kweekruimte en wortelstelsel minimaal 15moet zijn.

          • BertusBeunhaas
            BertusBeunhaas commented
            Editing a comment
            Ik heb niet gezegd dat 15 graden een ideale temperatuur in je tent is.
            Dat is de gemiddelde temperatuur in Nederland en beste buiten temperatuur om bij te kweken.
            Je zou bij wijze van ook bij 15 graden kunnen kweken, mits je VPD daarop is afgestemd.

            De ideale temperatuur in je tent is echt tussen de 25 en 30 graden!
            Ook geldt hierbij de juiste VPD.
            Onder de 17 graden staat de plant ook stil…

            In de nacht kan je de temperatuur het beste op 23 graden houden.
            Last edited by BertusBeunhaas; 25 September 2022, 07:12.

          #10
          Zeer interessant man. Ik ga je volgen

          Comment


            #11
            Eind week 3/begin week 4, waterbak voorzien van nieuw water en voeding +50/60%
            CO2 nu ingesteld op een bereik van 1000 tot 1200 en deze 3x per uur 8 minuten laten blazen.
            Afzuiger zachtjes aan, zodat niet alles gelijk wordt weggezogen maar ook niet naar de vloer zakt..
            Temperatuur rond de 28 graden en RV 65%
            Heb alle planten in het midden 2/3 omhoog gedieft en aan de zijkanten, waar de lampen zitten, 1/3.
            Het heeft geen zin om deze topjes te laten zitten, aangezien ze weinig tot geen licht zullen opvangen.
            Er gaat wel energie heen, maar met weinig resultaat.
            Dus dat heb ik liever in de hoofdtop(pen).

            Week 4 en de eerste fles CO2 is er inmiddels al doorheen.
            Ging wel erg hard, moet ik zeggen.
            Maar na wat checks en bijstellen van parameters (en tussendoor snel de fles laten vullen en een extra fles bij te hebben gekocht) moet het nu beter gaan.
            Hoop toch wel minimaal 2 weken met een vulling te kunnen doen...
            Gelukkig is het vullen niet al te duur en kan dat bij ons om de hoek!

            De kleinste plantjes, zijn inmiddels niet meer de kleinste van de klas, maar de grootste!!!
            Je verwacht het niet, dus het overvalt me dan wel.
            Snel inspuiten met celstrekremmer en dan hopen dat ze niet al te ver doorschieten.

            De toppen beginnen wel aardig dik te worden.
            Vergeleken met een paar dagen geleden en nu, is het echt een significant verschil!

            Achterin de 2 kleinste (richting) eind week 3:
            IMG_2350.jpg
            Nu achterin de 2 grootste! (halverwege week 4):
            IMG_2390.jpg
            In week 4 zijn ook de red & far red lampen aangegaan.
            Temp ligt nu rond de 30 graden en RV 70%.

            Close up week 3:
            IMG_2352.jpg
            Close up week 4 (zelfde plant 4 dagen verder):
            IMG_2386.jpg
            Ook de wortels groeien prima.
            Zo goed (altijd hoor) dat ze de pot uitkomen.
            Wel eens zitten denken om de waterbak af te dekken met een kunststofplaat, zodat de wortels niet geheel uitdrogen en geen UV-licht opvangen.
            Echter is de kans ZEER groot dat je dan schimmel krijgt op de wortels.
            Normaal gesproken, aan het einde van de kweek, zie je namelijk al schimmel op de wortels verschijnen.
            Echter, wanneer ik minder water toedien, drogen ze uit.
            Wanneer ik meer water toedien, "verzuipen" de planten, omdat ze niet voldoende zuurstof krijgen en er komt veel sneller schimmel op de wortels.
            Zuurstof is namelijk essentieel voor een gezond wortelstelsel!
            IMG_2391.jpg

            Mochten jullie eens een interessant boek willen lezen, dan is 'hydrophonics for everyone' een goed boek om te lezen als je wilt of reeds bent begonnen met kweken op hydro (en met LED, CO2 enz.).
            Dit boek is speciaal gericht op de hobbykweker met kleine ruimtes in een professionele setting.
            Boeken over plantenfysiologie, zijn ook zeker de moeite waard, wanneer je meer wilt weten over de werking van planten in het algemeen.
            Wietplanten verschillen namelijk nauwelijk (qua werking) van andere planten!!!
            En over "normale"planten is zat te vinden en het is super interessant om te leren, hoe de stofwisseling van een plant nou precies werkt.
            Attached Files

            Comment


            • Remco
              Remco commented
              Editing a comment
              mooi werk man , lekkere worteltjes èé kèép it grèén

            #12
            Gister toch maar weer de CO2 parameters bijgesteld.
            Na 4 dagen was de fles alweer leeg.

            Het CO2 niveau ligt 's nachts tussen 500 en 600 ppm.
            Nu heb ik dus de parameters bijgesteld op 800 tot 1000 ppm.
            Dus zoveel extra hoeft er niet te worden bijgevoegd.

            Overal lees je dat het ideale niveau tussen 1200 en 1500 ppm ligt.
            Dit is het maximale wat de plant kan opnemen.
            Nou kan ik me haast niet voorstellen dat 800 tot 1000 ppm niets zal uithalen.
            Het is immers een forse verdubbeling van het niveau dat in de lucht hangt.
            Uiteindelijk hoop ik toch minimaal een week te kunnen doen met een fles.
            Dat zal dan 5 vullingen verbruiken.
            Als dit op zijn minst een ons extra oplevert is dat toch mooi meegenomen!
            Tijdsduur heb ik wel omhoog geschroeft naar 10 minuten per 20 minuten.
            Dus om de 10 minuten wordt het CO2 niveau verhoogt tot genoemde waarde.
            Mogelijk zal deze weer omlaag moeten naar 8 minuten om een week met een fles te kunnen doen.

            Gister ook begin week 5.
            De toppen staan er al behoorlijk mooi bij!
            De laatste keer dat ik dit zo zag, had ik ook een goede oogst, dus mijn verwachting is redelijk goed gesteld.
            Ook de wortels groeien harder dan normaal gesporoken.

            Een ander interessante ontwikkeling is dat de bladeren beginnen te "roesten".
            In het verleden heb ik dit ook vaak gehad, maar op een gegeven moment kwam dit niet meer voor.
            Maar wanneer ik dit wel had, had ik ook altijd mooie grote toppen!
            Dus ook hierom ben ik toch wel positief gesteld over het resultaat.
            In de tijd dat dit niet meer voorkwam, ben ik wat gaan rommelen met voeding enz, op zoek naar een betere verhouding.
            Helaas nooit echt kunnen vinden.
            Dit was vooral gericht op bezuinigen van middelen.
            Maar mijn conclusie is, dit zette geen zoden aan de dijk...

            Tegen dit "roesten" heb ik ook al van alles geprobeerd in het verleden, maar tot een echte oplossing kwam dit nooit!
            Vaak werd er wel gezegd, dat dit door een tekort aan Calcium en Magnesium zou komen.
            Van alles geprobeerd maar nooit echt een oplossing kunnen vinden.
            Totdat ik met de voeding verhouding begon te rommelen.
            Met het oog op bezuinigen dus.
            Opeens was het weg, maar die dikke toppen ook!
            Meestal zal ik rond de 600/650 gr. per oogst.
            Daarna zakte het tot een diepte punt van 420/450.

            Mijn conclusie hierin is, niet alles wat je ziet is slecht!
            Sommige zaken zijn nou eenmaal zo, omdat je de plant tot het uiterste wilt drijven.
            Je moet daarbij voorlief nemen dat dit soort dingen voor komen.
            In mijn ogen een voorteken van een goede ontwikkeling van de plant.

            De planten zijn inmiddels ook wel uitgegroeid.
            Ik merk weinig verschil in lengte verandering meer.
            De kleinste is een kleine 80cm en de rest varieert tussen 85 en 95 cm.

            IMG_2403.jpg

            IMG_2405.jpg

            IMG_2404.jpg

            IMG_2407.jpg

            IMG_2406.jpg
            Attached Files

            Comment


            • Wesley pipes
              Wesley pipes commented
              Editing a comment
              In hard kraanwater zit er zowiezo veel calmag, maar 1 van de 2 is immobiel dacht ik , bij een tekort telkens meegeven kan wel helpen. Heb ng nooit een tekort gehad denk ik.minder is meer soms

            • BertusBeunhaas
              BertusBeunhaas commented
              Editing a comment
              Bij hard water is cal/mag gebonden. Je plant neemt dit dus niet op! In de toevoeging zit een additief dat ervoor zorgt dat het niet bind met elkaar. In de bak lost dit op in het mengsel.

              Cal/mag is overigens altijd gebonden in ons water. Bij hard water zit er iets minder in dan bij zacht water, maar in gebonden toestand is dit namelijk kalk.
              Last edited by BertusBeunhaas; 14 September 2022, 19:41.

            • Wesley pipes
              Wesley pipes commented
              Editing a comment
              Dus gelijk hoe ontvangt de plant geen calmag? Enkel bij toedienen? Heb dit nog nooit gelezen eigenlijk... wel leergierig hier , en benieuwd . Tijd om nog es de boeken open te slaan .

            #13
            Halverwege week 5:

            De "roest" wordt erger, maar nog niet alarmerend.
            Het valt me wel op dat de ene plant er meer last van heeft dan de ander.
            Dit heeft ook met stress te maken, aangezien die ene plant bloedrode stengels heeft.
            Maar dat is ook niet zo gek, want de top van deze plant is inmiddels zo groot als een 250ml fles!!!

            Denk dat ik nu ook de juiste instellingen voor CO2 heb gevonden.
            Als ik deze op max. 1000ppm heb staan, 10 min. aan, 10 min. uit, dan doe ik 6 dagen met 1 fles.
            Gedurende 5 weken, komt dat neer op 6 vullingen á €20,- is dus 120€.
            Maar als dit vervolgens een ons extra oplevert is dat toch wel weer de moeite waard!

            Ben erg benieuwd of mijn laatste record van 760 gram van 4 planten kan worden verbroken...
            Was overigens zonder CO2 en met HPS 660W en 100W led in de hoeken.
            Heb ik ook maar eenmalig gehad en daarna nooit meer zo hoog!

            IMG_2415.jpg

            IMG_2419.jpg

            IMG_2418.jpg
            Attached Files

            Comment


            • Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Mijn record is 170 gram over hebben bij de volgende oogst

            • BertusBeunhaas
              BertusBeunhaas commented
              Editing a comment
              Deze bloeien 7 tot 8 weken.
              Wat ik vaak doe, is na 7 weken de grote (hoofd-) toppen eruit knippen en de rest nog een week laten staan. Deze topjes worden dan ook mooi hard!

              Feit is wel, zijn ze groter, duurt het langer en heb je nog meer opbrengst…

            • Tijnie82
              Tijnie82 commented
              Editing a comment
              maar de hooft top heeft vaak wel meer tijd nodig om te rijpen is mijn ervaring als de hooft top klaar.is laat k vaak de rest nog week max 2week staat klopt wel wat je zecht dan zijn de kleine toppen toch nog ff wat dikker en beter gerijpt heb nu getopt dus van dat de hooft top langer moet heb k geen last van

            #14
            Wat voor led had je in de hoeken ik zoek daar een beetje naar.

            Comment


            • BertusBeunhaas
              BertusBeunhaas commented
              Editing a comment
              De groothandel voor bedrijf en particulier in LED verlichting voor horticultuur (Demo kas met Rubol assimilatieverlichting, neem vrijblijvend contact met ons op voor meer infomatie of een afspraak) Rubol Pro Line V2 Rubol MCP De beste prijzen van Europa, leverbaar uit voorraad! Wij zijn gespecialiseerd in LED DIY kits en LED Plug and Play spots voorLees meer overHome[…]

            #15
            Week 6:

            Ze gaan letterlijk als een kogel!
            Met de dag zwellen ze aan.
            Deze week nog CO2 toevoegen en daarna kan die weer uit.
            Heb inmiddels een goede stand gevonden dat ik 6/7 dagen doe met een vulling CO2.
            Het niveau pingelt dan tussen de 800 en 1000 ppm.

            Had van de week wel een relais in de kast die was vast gaan kleven.
            Ging om die van de kachel.
            Gelukkig is de relais los gekomen na wat pulsjes te hebben moeten geven.
            Maar evengoed altijd nog wel een reserve relais bij de hand om uit te kunnen wisselen.

            Voor deze foto's heb ik dezelfde fles gebruikt als vorige week.
            IMG_2458.jpg

            IMG_2459.jpg

            Nu met liter fles.
            IMG_2456.jpg

            IMG_2457.jpg
            Attached Files

            Comment


            • Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Handig, nu kunnen we aan de top zien hoe groot je fles is

              😀

              Gaat lekker hier

            • Remco
              Remco commented
              Editing a comment
              jaja da zen er mooie in wording , haal de jojo's al maar boven !!!
          Bezig...
          X