Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweekronde

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Eerste kweekronde

Korting op 420shop
    Welkom bij mijn eerste kweek.(26-09-2022)
    In deze kweekronde ga ik proberen om 6 planten van het soort Big Bud groot te brengen. (Had alles berekent op 5 planten maar kreeg er 6 dus vandaar het tijdelijk cola blikje, vind het zonde om een ontkiemt zaadje weg te gooien)

Mijn setup :
    • Mars hydro 60x60x140 tent
    • Mars hydro ts600 lamp
    • Mars hydro filter combi met dimmer
    • 5x 0.7L voorgroei potjes
    • 5x 7L potten
    • en mocht de 6e het overleven tot overpotten nog een stoffen pot

Het verbaaste me hoe snel alles ging, op 26-09-2022 begonnen met inwateren, op 29-09-2022 de grond in en vandaag, 30-09-2022 waren de eerste 2 al boven de grond, de andere 4 steken net hun tong boven de grond. De temp. En lv. Zijn constant 26° en 50-60%

20220929_142218.jpg 20220929_143203.jpg

Een update zal volgen wanneer ze weer wat meer gegroeid zijn

UPDATE: 02-10-2022

Vandaag een fout kunnen vinden in de tijdsklok, deze stond op 24uurs ipv timen. De planten vonden het blijkbaar niet erg, 5 zijn tot nu toe boven de grond en nummertje 6 heeft het moeilijk. Deze heb ik een beetje geholpen door voorzichtig het zaad schilletje eraf te halen.
    20221002_135859.jpg

Ik zit nu al een paar dagen op een vraag te broeden, en dat is voeding. Ik wil het zo natuurlijk mogelijk houden en wil dus niet allerlei middeltjes toevoegen. Nu heb ik hier een aquarium staan die elke week vers water krijgt, ik heb mensen het oude water zien gebruiken bij kamerplanten omdat deze rijk aan voedingstoffen moet zitten. Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van dit water bij deze planten? Ph zal rond de 6 a 7 zitten en als het geen goed idee lijkt, wat is een goede voeding?

Een verdere update zal volgen

UPDATE: 08-10-2022
    Vandaag heb ik ze verpot in hun eindpot (7L) geplaatst en maken het ondanks er een aantal wortels afgebroken zijn goed. De kluit viel helaas uit elkaar, misschien te vroeg verpot? Verder niet veel veranderd. Heb intussen een voeding gekozen van plagron, de grow en bloom. Deze potten zijn hoger en dus staan de planten dichter op de lamp, moet ik de lamp ook gaan verhogen? Hij hangt nu op 30cm van de plant

Owja, plantje nummer 6 heeft het helaas niet overleeft, deze bleef te ver achter naar mijn mening en maakte ook geen verdere wortelstelsel.
    20221007_142253.jpg 20221008_052547.jpg

Een verdere update zal wederom volgen.
    Last edited by Matthiassmit; 8 October 2022, 05:37.

Succes🥳

Comment

Dat gaat volle bak worden! Succes

Comment

Subke, succes met je eerste, dat er nog vele mogen volgen!
        Ganja always does the trick.

Comment

Suc6 gewenst , ge zijt al goed vertrokken - kèép it grèén !!

👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

Comment

Veel succes
            buiten-2020, 2021, 2022, 2023
            Hydro-met afjes-2022

Comment

Het Aquarium water kan nooit echt een hoeveelheid voeding bevatten die van betekenis is voor de planten. Omdat het al een tijdje staat en zuurstofrijk is is het wel goed te gebruiken voor je plant . Als je geen extra voeding wil toevoegen moet je zorgen voor veel grond .

Comment

• Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                het gaat dan met name om de poep van de vissen gebruiken ze laast nog programma gezien om.medi wiet in amerika een van de grootste bedrijven draaide ook op vissen poep van de vissen die ze in tanken hebben word gefilterd en naar de planten gestuurd super opbrengst kosten besparing van bijna 60procent hadden ze het over het kan wel maar voor je zo iets kan gebruiken komt wel.meer bij kijken dan met dat water met de tuinslamg aan de planten te geven maar
                als je elke x zand toevoegt voor de voeding is toch ook niks dan moet je gewoon zeggen k.kweek zonder voeding kan ook prima maar je moet geen wonderen verwachten dan de wiet smaakt wel.lekker heb wel vaker wiet gerookt.dat gekweekt is zonder voeding

• atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Gekweekt met voeding die uit de grond komt door middel van natuurlijke processen , maar uiteindelijk zijn het precies dezelfde stoffen/ zouten !
                Uit natuurlijke grond / compost kun je kunstmest winnen , KNO3 bijvoorbeeld, maar omdat we in relatief kleine hoeveelheden kweken is aanvulling vaak noodzakelijk, het bodemleven schiet dan te kort. Helemaal zonder voedingsstoffen kan een plant niet groeien , maar dat bedoelde je vast niet.

• Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                geen voeding geven is ook bijna onmogelijk bedoulde meer maatje van me heeft hekel aan voeding gebruikt het nooit die heeft toch wel een lekker wietje wel veel.minder mooi dan met voedimg fluffie spul heb je dan maar de smaak is wel echt anders maar ik snapje een gezonde plant heeft voeding nodig maar wat wij toevoegen als voeding is alleen maae hulpstoffen de echte voeding voor de plant is co2

Als je het zo natuurlijk mogelijk wilt houden, dan gewoon biologische voeding geven. dan hoef je niet af te zuren. En als je dat aquarium water erbij doet, is misschien een hele nieuwe voedingslijn met al die kak van de fishies!! Succes kerel
              Last edited by Kunichika; 5 October 2022, 21:26.

Comment

• Kunichika
                Kunichika commented
                Editing a comment
                Dis de pH waarde meten is dus niet nodig bij minerale voeding?

• Bas Haze
                Bas Haze commented
                Editing a comment
                Op het schema van de planten voeding staat vaak ook hoeveel milliliter je er in mag doen als je dat aan houd dan zit je volgens mij wel goed

• atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Die voeding zuurt je water al aan in ieder geval tot in ieder geval onder ph 7 , dus meten niet echt nodig, meestal pakt het wel goed uit. Op hydro is het een ander verhaal .

Er heeft ooit een buitenverslag hier op JD gestaan op hydrokorrels in 65 liter metselkuipen en die gebruikte ook oud aquariumwater en water uit de sloot, heb nog niet vaak zo'n mooi groene planten gezien van meer dan 2 meter hoog, kan het verslag alleen niet terugvinden,dus het gaat wel.
              buiten-2020, 2021, 2022, 2023
              Hydro-met afjes-2022

Comment

• atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Dat geeft ook weer aan hoe weinig voeding er nodig is

UPDATE 09-10-2022

Na het verpotten maken ze het goed, ze zijn goed gegroeid innergeval en nogsteeds groen😅 merkte gister avond na de donkere periode dat er condens druppels aan de planten hing, lv was ook 99%
              Een voeding te kort laten ze nog niet merken, wat zijn de eventuele verschijnselen?

Lamp heb ik iets verhoogd naar +-40cm van de pot verder water gegeven en geduld hebben
              20221009_152527.jpg

Een volgende update zal weer volgen.

Comment

• Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                maar als je geen groei geeft zit je in week 3bloei met een tekort aan n helemaal met mineraal vaak geef je dan toch tot week 1bloei groei mee als je een mooie stuk of 20bloei haren ziet ga je dan over op bloei lijkt me en ja de grond scheelt een helehoop als je goede grond hebt ben k zelf ook al meerdere malen achter gekomen

• Matthiassmit
                Matthiassmit commented
                Editing a comment
                We gaan zien wat het doet, ik blijf ze gewoon water geven en kijk wat het doet. Vandaag komt wel een extra fan voor in de tent binnen dus de luchtcirculatie moet beter worden. De lamp ben ik het nog niet zo mee eens, de planten groeien wat naar binnen ipv recht omhoog. Misschien de lamp wat dichter erop zetten? Staat nu op 40cm. Tot nu draai ik de planten een halve slag om zo recht te komen.

• Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                dat ze niet honderd procent recht groeien gebeurt bijna nooit ze zoeken zelf het licht wel op dr zijn nog geen redenen om je te stressen de dames staan dr goed bij toch

en ze gaan redelijk gelijk op de zelfde hoogte ja gaat wel paar flinke dames worden zolang de ph goed is zullen ze wel snel gaan groeien
                nu dr eenmaal wat blad op t plantje zit gaan ze nu snel stappe maken

Even weer een updatetje 12-10-2022

planten zijn weer goed gegroeid
              20221012_134953.jpg

Nu wil ik me alvast gaan voorbereiden op het toppen/dieven maar vanaf wanneer begin je met de nodes tellen? Bij elk blad zitten er wel sprietjes in de oksels, maar kan er geen nieuwe groeischeut van maken. Het lijken eerder nieuwe bladeren. Ik wou de 4 way lst proberen en kan er veel tekst over vinden, alleen vind ik deze uitleg lastig om te begrijpen. Heb er ook filmpjes van bekeken maar deze laten het niet echt goed zien wat ze nou precies weghalen.

Heeft iemand hier iemand een goede/duidelijke stappen plan voor?

De stengels van de bladeren beginnen ook een beetje rood te worden, hoort dit zo of komen ze wat te kort? Heb verder nog niks gegeven dan water, naar mijn mening doen ze het goed.

Tot de volgende update.

Comment

• Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                k merk zelf wel dat de opbrengst aanzienlijl groter is dan met niet dieven zo heb je sws geen toppen waar weinig licht op komt alleen toppen die alles ontvangen om zo lekker groot en dik te worden

• atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                @Bas: door te toppen bedoel je ?

De andere kant van het verhaal is dat er energie is gestoken in alle bladeren door de plant , en dat die bladeren ook een functie hebben. Aantonen of het werkt vergt nogal wat dus ik laat het open.
                Buiten gaan dieven , zij-takken weg gaan halen is alleen nuttig om rot te voorkomen , niet om de opbrengst te verhogen, dat zou evolutionair gezien ook heel vreemd zijn.

• Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                de planten niet draaien krijg je positie stress van dus is beter om het niet te doen

Goeie avond, wederom weer een update 18-10-2022

Planten doen het erg goed, wortels komen alweer onder uit de potten. Ze mogen bijna getopt worden, ik wacht op de 5 node.
              verder niet veel bijzonders gebeurt.
              Heb me ook een monkey fan besteld maar heeft deze veel nut? En vanaf wanneer zou je hem dan aanzetten?
              20221016_123229.jpg
              foto van 16-10-2022

Een verdere update zal weer snel volgen
              Last edited by Matthiassmit; 18 October 2022, 19:25.

Comment

• Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                daar heb je ook gelijk in maar als je een beetje redelijke afzuiging hebt heb je dus al een goede ventilatie en merk vaak door die monkey fans enzo dat als je al een plant heb die een ander bestuift of dergelijke verspeid je zo veel sneller alles door de tent zelfde met rot het zal vast wat helpen tegen top rot maar de nadelen wegen niet op.tegen de voor delen en je kan makkelijk wind burn krijgen bij het niet goed gebruiken van een monkey fan

• Matthiassmit
                Matthiassmit commented
                Editing a comment
                Heb de standaard mars hydro die bij deze tent zat, 40watt 205cfm als ik het goed zeg hoeveel rondes gaat zon filter eigenlijk mee? Ze beginnen al lekker fris te ruiken

• Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                ongv een jaar de goedkope filters miss iets eerder ik pak na elke 2 of 3rondes een nieuw filter

Updatetje, 21-10-2022

Planten doen het niet meer zo best, bladeren hangen en zijn ribbelig. Beginnen ook lichter van kleur te worden en een heeft zelfs een paar plekken?
              20221021_232511.jpg
              20221021_232957.jpg
              Heb ze vandaag terug getopt naar 6 groeischeuten, best wel eng voor een eerste keer moet ik eerlijk zeggen😅
              20221021_232507.jpg
              20221021_232511.jpg

waarschijnlijk heb ik schimmel in de grond zitten, gaan mijn plantjes nu dood of vallen ze nog te redden?
              20221021_232859.jpg

Comment

• atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Als je een hand vol grond neemt en keihard knijpt moeten er niet meer als een paar druppels uitvallen , dan zit je ongeveer goed

• Matthiassmit
                Matthiassmit commented
                Editing a comment
                Heb ze gister een beetje terra grow mee gegeven met water en ze zien er alweer een stuk beter uit

• Bas Haze
                Bas Haze commented
                Editing a comment
                Je kan zo een goedkope meter kopen die je laat zien of de grond droog of nat is supper handig

24-10-2022
              het lijkt niet best, bladeren worden geel/hangen slap. Heb ze eergister nog water gegeven met een beetje voeding dus water te kort lijkt me niet. Wel heb ik ze getopt, is het misschien stress? Ben eerlijk gezegt zelf bang dat het wortelrot is, kan ik hier nog wat aan doen of beter opnieuw starten?
              20221024_121302.jpg 20221024_121326.jpg 20221024_121309.jpg

Comment

• Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                kuni nee alleen water maar dan heb je al snel veel geel blad in de bloei

• Tijnie82
                Tijnie82 commented
                Editing a comment
                maar als je goede grond hebt heb je ook niet veel nodig

• atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Hoe veel water heb je ze gegeven ? Het probleem is echt iets met de waterhuishouding . Te droog of te nat , dat moet je uitzoeken , en dan kun je gewoon verder .

25-10-2022
              ze staan er momenteel zo bij,
              20221025_143933.jpg
              20221025_143938.jpg
              20221025_143943.jpg
              20221025_143921.jpg
              ze groeien nogsteeds een beetje, tijd voor bloei?

Edit: de onderste groeischeuten/bladeren wou ik nog verwijderen. Zo zou ik 4 groeipunten per plant overhouden.

Comment

• atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Eigenlijk is er te veel water gegeven als het in dit stadium onderuit de potten loopt ! Het is zeker een wortel probleem. Een tekort aan zuurstof waarschijnlijk. Om van het overschot aan water af te komen zou je inderdaad kunnen proberen te verpotten naar drogere grond.

• Krisdc
                Krisdc commented
                Editing a comment
                atmosphere Kan jij mij even toelichten waarom jij denkt wanneer er water onderaan je pot uitloopt je teveel geeft?

Ik geef namelijk vanaf week 5 altijd water tot het er vanonder uitloopt.

Zo voorkom je toch droge spots in je pot, of ben ik mis.

Mijn planten hebben het altijd al goed gedaan op die manier qua watergift.

• atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                omdat gewone potgrond te nat is als het verzadigd is. Het is geen hydro teelt waarbij er steeds water uit de matten loopt . Daarom ook zijn er voor grond tensio meters.
            Bezig...
            X