Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ATMOSPHERE'S FEMS onder 300 watt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Weer aan het snoeien geweest, want dit gaat zo snel, dat heb ik nog nooit meegemaakt, sommige waren in 1 dag 10 cm gegroeid , en de stelen zijn ook nog dik, en het blad groot.

    Zo had ik ook 5 planten kunnen starten met slechts een week groei en kunnen scroggen, en de tent vol kunnen krijgen, ben ik van overtuigd.
    Er valt dus nog veel tijdwinst te behalen zonder extra CO2 toe te voegen!
    Ik denk dat behalve meer licht, vooral het grote medium en de intense ventilatie deze extra snelheid veroorzaken. Op de afzuiger zit een -Y- splitsingen met 2 koolstoffilters waardoor de luchtweerstand aan de uitgang ook laag is en er dus nog meer lucht door het hok gaat, zodat de CO2 waarde nauwelijks kan inzakken.

    Ben ook stevig aan het voeden geweest met EC 2,5
    tensio nu wat hoger laten oplopen , tussen de 80 en 140 mbar

    Comment


    • PH donner
      PH donner commented
      Editing a comment
      Dagje 24/0 kan ook helpen om ze wat te dimmen

    • atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Of een paar dagen 20/4 bv ik overweeg het inderdaad.

      Het goede nieuws uit dit onderzoek kweekje ( ik rook geen wiet, behalve om een oogst even te proeven), is dat de groeiperiode zelfs met veel minder planten korter kan dan de gebruikelijke 4 of 5 weken .

    #47
    week 4: alleen weer wat hoger en meer planten week4.jpg getopt

    Comment


      #48
      2 planten zijn aan de hoofdbloei begonnen, of in ieder geval aan wat ik hoofdbloei noem, witte stampers bovenin de nieuwstescheut .

      De boel is aardig gelijk getrokken, de achterblijvende Sour Apples zijn niet getopt en daarom nu bijna op gelijke hoogte met de rest.
      Ook heb ik de groei van sommige planten wat afgeremd door groot blad bovenin weg te halen.

      Nu wil ik eigenlijk 3 led balken of strips van een cm of 70 , en iets van 50 watt per stuk om halverwege tussen de planten te plaatsen (gewoon horizontaal).
      Iemand zoiets tegengekomen ergens ?

      Comment


      • Highrider
        Highrider commented
        Editing a comment
        Secret Jardin Cosmorrow Led 40W 24V 70 CM

      • DerpiE
        DerpiE commented
        Editing a comment
        Als je beetje handig bent cre.science eens googlen, heb m'n strips daar besteld en ben er best tevreden over. Heb zelf de cspec enhanced, dat is een gecombineerde strip maar je kan ook extra rood of zelfs UV toevoegen.

      • atmosphere1
        atmosphere1 commented
        Editing a comment
        Thanks , zal eens kijken voor een 24volt voeding met voldoende vermogen of naar cre.science strips.

      #49
      Nog even een opmerking : Ik gebruik totaal geen CalMag, terwijl ik toch onder intense ledverlichting kweek op voornamelijk cocos. Blad is echt wel goed groen.

      Naar mijn idee is CalMag een beetje ge-hyped , en eigenlijk niet nodig als je gewoon kraanwater gebruikt.
      Een silicium verbinding door je potgrond mengen is een stuk nuttiger, verwacht ik (het heeft grote invloed op trichomen en hun stevigheid)


      nog wat gegevens over dit kweekje : - tensio's nu tussen de 120 en 150
      - ongeveer 5 liter water per dag
      - met steeds een ph tussen de 4.0 en 5.5 ( door de wollastoniet en kleimineralen in m'n medium wordt de ph snel richting de 6 a 6,5 getrokken, zonder naar ph 7 of hoger door te schieten. )
      - Gebruik nu geen ph meter , maar ph strips.
      - EC waarde , gaat niet volgens een schema maar aan de hand wat de planten laten zien. soms geef ik geen voeding, soms wel. Laatst was voeding echt nodig, vanwege de totale plantmassa en snelle groei . Het doel is op maat te voeden en niet op voorraad. Het zou goed kunnen zijn dat sommige voedingsfabrikanten ook zijn afgestapt van de voedingsschema's met te hoge EC waardes, maar vaak is de helft van wat ze adviseren al genoeg. De voedingsbehoefte van planten inschatten blijft lastig omdat het nooit hetzelfde is, het hangt van zo veel zaken af.

      Comment


      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Kraanwater en een hand zeewierkalk voor de zekerheid.

      • PH donner
        PH donner commented
        Editing a comment
        Met het Calmag ding ben ik het 100% mee eens!
        Het zorgt er alleen maar voor dat er een disbalans in het medium ontstaat. Grotendeels ook omdat de helft van NL hard water heeft. Een lepel Mearl overtuigd je al dat er genoeg Ca/Mg aanwezig is zonder disbalans .

        Ik geef me planten nooit meer als 1/1,2 Ec op het kraanwater

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        PH donner het is een hele schone toevoeging hoor en als je het gedoseerd gebruikt stuur je zeker de bodem niet in de war! Bekijk dit filmpje maar eens van voormalig GHE. https://www.youtube.com/watch?v=g_1voKjLKxw

      #50
      Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere1 View Post
      Nog even een opmerking : Ik gebruik totaal geen CalMag, terwijl ik toch onder intense ledverlichting kweek op voornamelijk cocos. Blad is echt wel goed groen.

      Naar mijn idee is CalMag een beetje ge-hyped , en eigenlijk niet nodig als je gewoon kraanwater gebruikt.
      Een silicium verbinding door je potgrond mengen is een stuk nuttiger, verwacht ik (het heeft grote invloed op trichomen en hun stevigheid)
      Vooropgesteld: ik ben blij voor jou dat je geen extra calmag nodig hebt en dat je planten geen tekorten vertonen. Maar dat kan nog komen. Op aarde heb ik ook meestal zonder toevoeging van extra cal mag gekweekt ook wel meteen vol gas. Wel eens tekorten gehad maar niet noemenswaardig. Nu op steenwol voor het eerst onder led ontstonden na de tweede week groei al tekorten bij een hoge Ec van 1.7. Terwijl ze niet te droog hebben gestaan.

      Hiermee zeg ik niet dat er perse extra calmag nodig is op steenwol, maar om eventuele tekorten tegen te gaan is het wel een goeie toevoeging.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      #51
      Wat Hork zei over 2 weken voorgroei blijkt aardig te kloppen, in ieder geval in het kweekje dat ik nu draai, na 4 weken en 3 dagen vanaf zaad heb ik bloeiende planten, kleine pruikjes dus , er is haast geen sprake geweest van een voorbloei periode.

      Comment


        #52
        twee van deze besteld :

        C9A86099-496B-450A-A4D3-E5B94EDAB7EB.jpg ze zijn 95 cm lang , dus deze kan ik in de lengte richting van de kast toepassen.

        Planten zijn nu ongeveer een meter hoog , dus dan hang ik deze baken op zo'n 60 cm hoogte tussen de planten.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Minder fluff zal er zijn.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ik heb kweekjes gezien met hps waarbij de kap verwijderd was en de bulb verticaal werd gehangen. De planten werden in een cirkel rondom de bulb geleid en scores van 3 gram de watt werden gehaald. Wel werd er heel lang voor gegroeid.

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Dergelijke setups met HPS waren even populair maar zijn toch weer verdwenen. Voordeel van led is dat je het licht kan spreiden en verdelen zoals je wil , niet alle licht komt van 1 punt.

        #53
        Weer een paar 11 vingerige reuze bladeren weggehaald.
        In het begin had ik meer vliegjes als nu , nu moet ik ze zoeken. Waarom , geen idee eigenlijk. Ik geef water vanaf boven, er ligt geen laag zand op de 'grond'.
        Tot dusver ben ik dik tevreden omdat ik bevestigd heb gekregen , dat de ontwikkeling van de planten echt zeer snel kan , ook zonder CO2 installatie.

        12 DAGEN GROEI OP 24 UUR LICHT

        DAARNA OP 12/12 EN 17 DAGEN LATER HOOFDBLOEI


        foto's komen nog

        Comment


        • Remco
          Remco commented
          Editing a comment
          CO2 wat verwacht je daar eigenlijk van ??

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          vrij veel , wanneer alle andere factoren goed zijn. Maar ben het nog niet van plan toe te passen.

        #54
        update:

        4weken5dagen.jpg Met de extra ledbalken

        Comment


        #55
        IMG20230611200020.jpg Zo is het duidelijker , de hoofdverlichting uit en de balken aan. Het licht van de balken is overigens een stuk warmer van kleur als de lumatec.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          45/55°c waarschijnlijk die balken.

        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Wrm ga je dan niet gewoon wat deftig zitten scroggen met je Lumatek en werkwijze, met minder planten heb je die extra toppen op 1 lijn

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Op één lijn zitten ze wel , maar het kan zeker met minder planten zonder langer voor te groeien. De groeisnelheid van deze indica dominante soorten is zeer hoog geweest, ze gingen sneller dan verwacht. Dat ligt niet aan de genetica naar mijn idee, maar aan de omstandigheden . Dezelfde soorten die buiten staan gaan helemaal niet zo snel. Het is wel precies waar ik op hoopte , want een kortere totale kweekperiode is hetzelfde als meer opbrengst.

          Het idee is om ook verticaal toppen te kweken , dat zou in theorie meer op moeten brengen. Of dat lukt gaan we vanzelf zien. Je hebt er wel lange planten voor nodig.

          Mijn keuze voor Lumateq is min of meer toevallig geweest, ik denk niet dat ze beter hoeven zijn als andere systemen of zelfbouw led armaturen. De led techniek voor planten is nog steeds in ontwikkeling, er zijn vast al betere.

        #56
        Die apollo ledbalken kun je zonder problemen op 5cm van je planten hangen voor +-800ppfd
        Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

        Comment


          #57
          5 weken precies:

          5weken.jpg

          Comment


            #58
            Silicium toevoegen, is naar mijn idee een erg goed idee en dat gaat heel goed met superfijn wollastoniet poeder omdat dit langdurig relatief veel silicium afgeeft , veel meer dan dan welke andere kalk dan ook. Het is een ding waar echt bewijs voor is, ook m.b.t. tot andere gewassen, dat het gunstig is tegen insecten vooral. Je kunt het ook aan voedingswater toevoegen door het goed te schudden tot iets dat er als melk uitziet.

            Comment


            • Corleone1933
              Corleone1933 commented
              Editing a comment
              He atmosphere1 vraagje, hoeveel gram van die wollastoniet moet je toevoegen op een liter water
              Last edited by Corleone1933; 19 June 2023, 21:38.

            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              Hangt er vanaf hoe vaak je het meegeeft . een paar gram per liter lijkt mij zo gemiddeld.

            #59
            Update:

            5weken6dagen.jpg IMG_6933.jpg

            Comment


              #60
              Nog even ter onderbouwing van mijn verhaal over wollastoniet:



              Een pagina met vele verwijzingen naar diverse onderzoeken.

              Comment


              • atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Ja, gewoon er goed doorheen mengen . Het is wit poeder . 5 gram per liter grond ongeveer.

              • atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Ook voorkomt het de aanwezigheid van zware metalen in het eindproduct ! geen klein puntje

              • atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Dat het ph verhogend werkt geeft niks , gewoon wat meer aanzuren! Je kunt het ook in je giftwater mengen trouwens.
            Bezig...
            X