Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2x Glueberry OG - 180x120x60 - 2x 150W LED

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Nou ze staan in de potten. Straks voorzichtig de Blumats aansluiten. Dankzij de tips van Takketoelli sta ik weer even helemaal op scherp.

Ik draai de schotels niet om, want ze zijn eigenlijk net iets te klein, dan gaan de randen van de potten er overheen puilen. In plaats daarvan heb ik er wat gaten in geboord en zet ik ze op een paar bakstenen. Net als het verwarminkje.

20231112_085105.jpg

20231111_171044.jpg

Comment

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Roeien met de riemen die je hebt he 😀

Daar gaan we dan..

Het liefst maak ik er nog een loop van met in het midden een 8mm T-stuk met een stukje slang en een kraantje. Maar ik heb niet nog een T-stuk. Dat kost maar €0,80 alleen de verzendkosten zijn wel €6,95. Dat bestel ik dus liever pas als ik nog meer Blumat spul nodig heb.

20231112_150149.jpg

In het waterreservoir heb ik een zuignapje geplaatst om het waterniveau in de gaten te houden. Ik wil er niet teveel in hebben zodat de tent niet kan overstromen. En ook niet meer dan nu, zodat de druk niet hoger wordt. Momenteel zit er zo'n 25 a 30L in. Er zit demi-water in dat ik zelf filter met een omgekeerde osmosefilter. Dat doe ik omdat ik merk dat het dan frisser blijft ruiken en ik het niet hoef te PH-en zo lang ik er geen voeding aan toevoeg.

20231112_100129.jpg
    Last edited by norseman; 12 November 2023, 16:57.

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Maar daar zit echt helemaal niks in hè, zou je niet preventief wat dingen toevoegen?

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Voorlopig zit er genoeg in de potgrond. Als blijkt dat het niet genoeg is zien we verder.

Weer een overstroming... Ik begin te vermoeden dat het aan de Tropfs ligt. Die heb ik 3 jaar lang buiten gebruikt, in de volle zon en weer en wind.

Het plastic van de dopjes is ook wel wat verkleurd. Misschien tijd om een paar nieuwe te bestellen en dan meteen een T-stukje erbij..

Screenshot from 2023-11-13 14-40-59.png
    Last edited by norseman; 13 November 2023, 18:06.

Comment

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Nieuwe Tropfs onderweg. Ook nog Stratiolaelaps roofmijten besteld voor het (preventief) bestrijden van poppen en larven van tripsen en varenrouwmuggen.
      Last edited by norseman; 13 November 2023, 16:04.

Ik heb even een paar debuggers / drupverklikkers / bierdoppen geplaatst. Als ze gedruppeld hebben dan zie ik het tenminste.

20231113_191454.jpg
    Last edited by norseman; 13 November 2023, 20:55.

Comment

De Blumat onderdelen en de roofmijten zijn aangekomen.

De roofmijten zijn zojuist uitgezet.

Sinds gister zijn er overigens geen overstroming meer geweest, maar ik ga de Tropfs toch vervangen. De oude bewaar ik voor buiten. Daar zijn overstromingen een kleiner probleem.

Ook ga ik het lusje compleet maken met een T-stuk. Met daaraan een pikkie met een kraantje om te kunnen spoelen en ontluchten.

20231114_174359.jpg

20231114_174135.jpg
      Last edited by norseman; 14 November 2023, 19:29.

Comment

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Takketoelli heb je nog aanvullende tips voor het vervangen van de Tropfs?

Mijn idee is om een beetje vochtige potgrond met zo min mogelijk perlite in het gat te drukken zodat de nieuwe mooi aansluit.

Misschien ook iets minder diep? Ze zitten nu bijna tot aan de bodem.
        Last edited by norseman; 14 November 2023, 18:44.

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Ik zou ze in een nieuw gat stoppen

Ze moeten niet te laag zitten, ik heb ze op de helft zitten ongeveer. Daar is wel wat info over te vinden op web

• Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Volgens de beschrijvingmoeten ze op 3/4 van de aarde zitten, dus even meten hoe hoog de aarde is, 3/4 aftekenen op de kegel en dan de aarde in, je kan een nieuw gat pakken maar je kan ook het oude opvullen, de kegel erin en dan 250ml rond de kegel inwateren, overtollig water loopt er via die zakken wel weer uit.
        Gr. Corleone1933.

Thanks voor de tips maar weer, we houden moed 😀

De potten zijn 19cm dus heb ik de Tropfs afgetekend op 14,25cm. Nu geplaatst in de rechterpot. De lus in de hoofdleiding ook compleet.

Zonder overstromingen morgen de linker. Zo ook nog maar even stofzuigen.

20231115_194536.jpg

Comment

De linkerpot aangesloten.

De rechter heeft het wat moeilijk en blijft qua groei wat achter. Die heeft ook de grootste klappen van de overstromingen gehad. Ik vermoed en hoop dat als de Blumats nu eenmaal stabiel zijn, ze weer wat opkrabbelt.

Door de heisa met de overstromingen ben ik helemaal vergeten om ze namen te geven. Dat volgt ook snel.

20231116_194602.jpg

Comment

• Highrider
          Highrider commented
          Editing a comment
          Lijkt me moeilijker ontluchten zo in een cirkel. Met 1 uiteinde dwing je gemakkelijker alle lucht door je slang heen naar buiten. Blumat zelf raadt aan om de achterste kegel eerst te ontluchten en dan naar voren te werken.

• norseman
          norseman commented
          Editing a comment
          In dit artikel is de cirkel nog net iets anders dan bij mij. Met 2 vatdoorvoeren.

Wat het ontluchten betreft, het aftap / ontluchtings kraantje zit op het verste en laagste punt. De luchtbellen in de hoofdleiding worden door het kraantje naarbuiten gedrukt als je het open zet. Het feit dat het water van 2 kanten komt verandert daar niks aan.

Dus eerst de hoofdleidingen ontluchten en daarna de kleine. De luchtbellen in de 3mm leidingen worden eruit gedrukt als ik de kegels open draai. Dat zal ik dan doen vanaf het kraantje richting het vat.

Maar het blijft toch een beetje een experiment he. Als t niet blijkt te werken ga ik gewoon vrolijk verder op een andere manier
          Last edited by norseman; 16 November 2023, 22:29.

• Highrider
          Highrider commented
          Editing a comment
          Touché

Even voor de duidelijkheid, of mocht het artikel ooit verdwijnen.Dit is dus de cirkel die ik eigenlijk wel zou willen maken.

De standaard Blumat leidingen zijn nogal stug, zeker als ik er 2 naast elkaar de tent in moet leiden. Het zou wel makkelijk zijn met die superflex 8mm leidingen. Maar die zijn hier helaas niet te krijgen.

Misschien is er een ander soort flexibele (rubber?) 8mm slang te vinden die goed aansluit op de Blumat onderdelen. Daar moet ik nog eens naar speuren.

nutrients_blumats_blog03-gravitysystem_infographic.jpg
        Last edited by norseman; 16 November 2023, 22:53.

Comment

• Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Kijk eens aan, dit is allemaal nieuw voor mij. In de beschrijving en site van blumat was toendertijd niks van dit te vinden. Interessant

Neem wel een gewapende slang dan, ze zijn natuurlijk stug voor een reden he. Gewoon de slang houden en elleboogjes ertussen, dat zou ik doen.

Destileert water ben ik geen fan van, daar zijn dus alle mineralen uitgehaald. Heeft de natuur ook niet. Maar met een kweek van een paar maanden en goede grond en voeding kan dat wel gaan ja.

Dikke slangen verstoppen niet, alleen die dunne flexibele krijgen smurie. Ik heb na 3 jaar laatst de dikke slangen met een ragbortswl schoongemaakt, kwam niks uit.
          Die dunne slangetjes wrijf ik om de zoveel tijd schoon. Samenknijpen en blumat ff een slag open. Dan zie je er troebel water uit komt

• norseman
          norseman commented
          Editing a comment
          Ja dit is ook niet officieel van Blumat maar van Sustainable Village. Die lui doen ontzetten veel met Blumat en maken er ook allemaal uitbreidingen en onderdelen voor. Wat mij betreft zijn ze voor informatie over Blumats net zo betrouwbaar als Blumat zelf.

• Ketelhuis
          Ketelhuis commented
          Editing a comment
          maakt niet veel uit welke 8mm tubing je gebruikt zolang die maar zwart is, rood of andere kleuren laten licht door en licht zorgt weer voor algen.

Dit keer in ieder geval een goed begin. De rechterkant de eerste 48u geen overstroming, de linkerkant de eerste 24u geen overstroming.

Blijkbaar heb ik deze keer iets goed gedaan. Misschien de nieuwe Tropfs? Misschien de diepte waarop ik ze geplaatst heb? Wie zal t zeggen.. En dit is de derde keer dat ik ze heb aangesloten, dus 3x is scheepsrecht.

Over 24u ben ik er voldoende zeker van dat ik de zekeringclips weer op de koppelingen zet.

20231117_175504.jpg

Comment

Oeps per ongeluk de bovenstaande post dubbel geplaatst. Kan deze niet verwijderen geloof ik?

Comment

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            Corleone1933 haha, nee deze post was de dubbele maar heb de inhoud veranderd naar bovenstaande.

Was misschien niet helemaal duidelijk, komt denk ik doordat ik nu lekker weekend aan het vieren ben. Als je begrijpt wat ik bedoel

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            De zekeringclips zie ik meer als een bescherming tegen mezelf. Meestal ben ik heel beheerst. Maar ik kan soms lomp uitschieten, zeker als ik het een en ander tot me genomen heb😇

• Corleone1933
            Corleone1933 commented
            Editing a comment
            Geniet van het weekend, dat doe ik ook😎🍺

Mijn tent staat nogal op een krap plekje, maar met de ultra-wide lens op m'n telefoon kan ik toch nog een redelijk plaatje van de voorkant schieten.

De mijten doen ook hun werk volgens mij. Want ik vang geen mugjes meer op m'n vangplaat. Alleen nog stukjes potgrond.

20231119_092939.jpg

20231119_092918.jpg

Comment

Links is nog steeds flink groter dan rechts. Het grappige is dat ze wel beide aan hun zesde node bezig zijn.

Het moment om te toppen is misschien zo ongeveer aangebroken? Ik heb zelf nog nooit planten getopt, alleen LST. Zou graag horen of jullie nu al zouden toppen en hoeveel nodes over te laten. Of dat jullie nog zouden wachten.

De blaadjes van rechts wijzen nu ook steeds meer omhoog dus ze begint het wel meer naar haar zin te krijgen. Toch heb ik bij die het idee dat ik misschien nog even zou moeten wachten vanwege de gezondheid.

20231120_182455.jpg
            20231120_182433.jpg
            Attached Files

Comment

• Corleone1933
              Corleone1933 commented
              Editing a comment
              Als ik al zou toppen zou ik alleen de linkse toppen en de onderste node verwijderen, de rechtse heeft dan wat extra tijd om op gelijke hoogte te komen.

• Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Ik zou nog ff wachten, maar je kunt wel al wat zijtakjes weghalen. De zijtakjes van het drievingerig blad haal ik sowieso altijd weg. Eventueel de zijtakken van de node erboven ook (onderste vijfblad), dat ligt eraan hoe compact de plant is. Compact bedoel ik korte internodes, wat bij jou wel het geval is

Ik lees nu pas goed wat corleone schrijft. Hij bedoeld hetzelfde met minder woorden

Bij links heb ik wat gedieft. Rechts laat ik eerst helemaal met rust.

Binnenkort gaat in ieder geval het kopje van links eraf. Rechts waarschijnlijk iets later en wellicht dat ik dan links nog een keer top voordat ik het rek plaats.

Ik zie ook wat licht stikstoftekort, op de foto is het lastig vast te leggen maar er zijn wat gele puntjes en al met al mochten ze er wel wat groener uitzien.

Eerst gaf ik de overbewatering de schuld, maar daar is nu geen sprake meer van.

Eerstvolgende boosdoener kan de PH van de grond zijn, ik heb er immers ook silicaatpoeder aan toegevoegd en dat verhoogt het wel wat. Maar mijn grondsample (voorzichtig uit de potten gepeuterd) geeft standvastig 6.6.

Volgende boosdoener is gewoon te weinig voeding in de grond, is de 6 weken die aangeven is niet realistisch?

Ik ben geneigd om wat voeding aan het reservoir toe te voegen. Eerst op een hele lage EC, bijvoorbeeld 0.4 / 0.5, kijken of dat wat doet en dan op- of afbouwen.

20231121_193131.jpg

20231121_193209.jpg

20231121_184636.jpg

Comment

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Gele puntjes is teveel van iets.

Maak es fotoo met normaal licht.

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Het zijn geen verbrande puntjes maar licht geel. Te veel lijkt me sterk op dit moment?

Maar ik probeer een duidelijkere foto te maken.
              Last edited by norseman; 21 November 2023, 21:33.

Misschien de puntjes zo iets beter te zien?

En op de grote bladen zijn ook wat gele vlekken..

20231121_212011.jpg

20231121_212104.jpg

Comment

• Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Zou ik niet doen, gewoon via wortels.

Theoretisch kan het en het zal tot zekere mate ook wel werken. Ik heb ooit vita race gespoten maar vond het weinig tot niks toevoegen, alleen maar (brand)vlekken op het blad.
              Voeding heeft sowieso ff nodig om zijn werk te kunnen doen, dat merk je niet direct zoals met water.
              Mijn regel is wel om als er ook maar één bloeihaartje is er niet meer gespoten wordt

• Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Bij cnnbs moet je altijd in het achterhoofd houden dat het 9 van de 10 keer een betaalde advertentie is, of een kweker die gesponsord wordt. Als ik genoeg betaal kan ik daar bijv mijn zelf geemixte voeding aanprijzen alszijnde het beste wat er is

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Ja dat, maar ik lees soms ook hele rare dingen daar waarvan ik gewoon weet dat het niet klopt. Vandaar dat ik ook niet zomaar blind op hun instructies af ga

Vandaag links getopt. Rechts nog even met rust gelaten. En beide een douche met Boom Boom spray gegeven tegen de stress.

20231123_180439.jpg

Comment

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Calmag zou ik doen bij beide.

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Bedankt voor het opmerken. De bladeren hangen naar bededen omdat ik ze net nat gesprayd heb met de boom boom spray😀

Verder zit er dus al calmag in het reservoir. Maar ik ben avontuurlijk geweest en ik heb ze vandaag beide een halve liter voeding op halve dosis gegeven om te kijken hoe ze reageren. In de voeding zit ook zat calcium en magnesium. (T.A. Tripart met zacht water micro).

Ik heb alsnog de kegeltjes wat dichter gedraaid rechts want ze waren wel redelijk aan het druppelen. Ze stonden ongeveer halverwege het volgende driehoekje dus daar heb ik ze heen gezet.
              Last edited by norseman; 23 November 2023, 22:00.

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Comment werd wat lang. Heb 't maar naar een post op de volgende pagina geschopt ⏩⏩⏩
              Last edited by norseman; 24 November 2023, 16:57.
          Bezig...
          X